Brandfirm logo

Alles over LinkedIn adverteren in 2022

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over LinkedIn adverteren in 2022. Met deze LinkedIn gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 25 minuten
Laatste update: 21 september 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Wat LinkedIn adverteren inhoudt
  • Hoe LinkedIn advertenties werken
  • Hoe je een LinkedIn campagne opzet
  • Wat de kosten van LinkedIn adverteren zijn

1. Wie zijn de gebruikers?

Voordat we beginnen met het opzetten van een LinkedIn advertentie, geven we je een korte introductie van het zakelijke medium.

Want welke gebruikers zitten eigenlijk op LinkedIn en waarom is het medium zo geschikt voor B2B bedrijven?

LinkedIn is een zakelijk netwerkplatform waar professionals van over de hele wereld met elkaar in contact kunnen komen.

In de zakenwereld wordt een LinkedIn profiel gezien als een online visitekaartje en een overzichtelijk digitaal cv.

Je gebruikt LinkedIn om je als expert op de kaart zetten en daarmee de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten in de zakenwereld.

Dit maakt LinkedIn een waardevol medium voor in je digitale marketingstrategie.

Wie zitten er op LinkedIn?

Wereldwijd zijn er maar liefst 722 miljoen gebruikers.

Van alle vijf miljoen Nederlandse gebruikers zijn er zo’n 771.000 dagelijks actief.

Zij loggen iedere dag in, leveren waardevolle bijdragen en reageren actief op de berichten van anderen.

Wanneer we kijken naar de demografie van LinkedIn gebruikers zien we dat:

  • 43% vrouw en 57% man is
  • 60% van de gebruikers zich in de leeftijdscategorie 25-34 bevindt
  • 50% van de internetgebruikers met een diploma een account heeft
  • ze steeds vaker dagelijks gebruikmaken van het medium

Jij bent niet het enige B2B bedrijf dat LinkedIn adverteren overweegt om het bereik via dit platform te vergroten.

Uit de cijfers blijkt dat 92% van de B2B marketeers wereldwijd LinkedIn toe heeft gevoegd aan hun digitale marketingstrategie.

Dat is heel waardevol want 65% van de B2B bedrijven heeft nieuwe klanten binnengehaald door LinkedIn advertenties.

Extra motivatie om deze gids over LinkedIn Ads goed door te nemen.

LinkedIn is daarnaast voor zo’n 277% effectiever in het creëren van nieuwe leads dan Facebook.

Een interessant feitje om de volgende marketing brainstorm mee te openen.

2. LinkedIn campagne opzetten: een overzichtelijk stappenplan

Nu je weet wie er op LinkedIn zitten en waarom LinkedIn een interessant marketingkanaal is, duiken we in het opzetten van een LinkedIn advertentie.

In dit hoofdstuk leggen we in acht stappen uit hoe je zelf een campagne opzet om jouw bedrijf te laten groeien.

De start

Tijd om te beginnen met LinkedIn Ads!

Je start met adverteren op LinkedIn door in te loggen bij ‘LinkedIn Campaign Manager’.

Hiervoor heb je een persoonlijk LinkedIn account nodig. Heb je die nog niet? Maak deze dan eerst aan.

Vervolgens kun je namelijk een advertentieaccount aanmaken.

LinkedIn advertentieaccount maken

Om een advertentieaccount aan te maken, loop je de volgende stappen door:

  1. Vul je accountnaam in, bijvoorbeeld: “Advertentieaccount van Rachelle”
  2. Selecteer de valuta (in Nederland is dat de Euro)
  3. Koppel een LinkedIn-pagina aan je account (niet verplicht): dit doe je alleen als je een LinkedIn advertentie wil opzetten voor een bedrijfspagina, en niet voor jouw persoonlijke account.

We duiken nu gelijk de diepte in, zodat je een goede start kunt maken met LinkedIn Ads.

Dat begint met LinkedIn Insight Tag, maar we pakken ook gelijk door met matched audiences. Dit alles zodat jij een goede start maakt.

LinkedIn Insight Tag

Het is bijna tijd om je LinkedIn campagne in te stellen.

Maar voordat we daar mee aan de slag gaan, helpen we je met het zorgvuldig instellen van ‘LinkedIn Campaign Manager’.

Zo is het van belang dat je de conversies meet, LinkedIn Insight Tag hebt geïnstalleerd en dat je matched audiences aan hebt staan.

Dat begint met de LinkedIn Insight Tag.

De Insight Tag is een JavaScript code die je aan je website kunt toevoegen.

De tag geeft je vervolgens waardevolle inzichten over jouw LinkedIn advertentie en jouw websitebezoekers.

Het installeren van de Insight Tag lijkt misschien wat ingewikkeld, maar is toch binnen een paar minuten gebeurd.

We laten je stapsgewijs zien hoe je het installeert op jouw website:

1. Meld je aan bij ‘Campaign Manager’

2. Klik op het juiste account

3. Scroll met je muis over Assets (op het bovenmenu). Er verschijnt een menu waar Insight Tag ook tussen staat

LinkedIn Insight Tag

4. Klik op ‘Insight Tag beheren’ en vervolgens op ‘Insight Tag weergeven’

LinkedIn Insight Tag beheren

5. Selecteer welke methode je wilt gebruiken om deze te installeren. Wanneer je de JavaScript code zelf wilt zien klik je op ‘Ik installeer de Insight Tag zelf’

LinkedIn Insight Tag installeren

6. Kopieer de code

LinkedIn Insight Tag code

7. Voeg de code toe op elke pagina op jouw domein. Het liefst net voor het einde van de <body> tag in de global footer

Matched Audiences

Zodra de Insight Tag op je website is geplaatst, wil je eigenlijk meteen aan de slag met matched audiences, en met name remarketing.

Met matched audiences verzamelt LinkedIn waardevolle inzichten om jouw advertentie te tonen aan een relevant en groot publiek.

Dit kan via:

  • Retargeting (LinkedIn heeft inzicht in de gegevens van de websitebezoekers, en je LinkedIn pagina, en stelt zo een ideale doelgroep samen)
  • Een geüploade lijst (Je uploadt een lijst met heel veel bedrijven of e-mails die dezelfde klanten aanspreken)

Remarketing

Deze functie geeft jou, de adverteerder, de mogelijkheid om jouw website bezoekers te retargeten met een advertentie op LinkedIn.

Hiermee krijgen de bezoekers van jouw website je Linkedin ads te zien op hun LinkedIn feed.

Zo gaat dat in zijn werk:

Stap 1: installeer LinkedIn Insight Tag op je website (dat heb je als het goed is in de vorige stap gedaan)

Stap 2: meld je aan bij ‘LinkedIn Campaign Manager’

Stap 3: klik op het account dat je wilt configureren

Stap 4: klik in de bovenbalk op ‘Assets’ en ga vervolgens naar ‘Matched Audiences (of Gematchte doelgroepen)’

Stap 5: klik op ‘create audience’ (in het midden van het scherm)

LinkedIn matched audiences

Stap 6: selecteer ‘Retarget by website’

LinkedIn matched audiences

Stap 7: geef de doelgroep een naam

Stap 8: voeg de URL’s toe van de pagina’s waarop je wilt retargeten. Hiermee creëert LinkedIn een nieuwe doelgroep vanaf het punt dat mensen op de ingevoerde URL landen (Begint Met), wanneer mensen op de exacte URL landen (Is Gelijk Aan) of wanneer mensen de trefwoorden gebruiken die in jouw URL zitten (Bevat).

LinkedIn matched audiences

Het uploaden van een lijst

De laatste manier om de doelgroep te definiëren voor een LinkedIn campagne is door een lijst te uploaden met look a likes van accounts of websites met ongeveer dezelfde doelgroep.

De profielgegevens en bedrijfskenmerken van deze accounts worden onder de loep genomen.

Zo wordt er gezocht naar vergelijkbare kenmerken die je kunt gebruiken bij het definiëren van je doelgroep.

Het is goed om te weten dat deze functie van LinkedIn minder specifiek is dan het handmatig invoeren van de doelgroep.

Zo wordt er niet gekeken naar het geslacht van gebruikers en hun leeftijd.

Om dit te doen, doorloop je nagenoeg dezelfde stappen als hierboven bij remarketing uitgelegd.

Alleen selecteer je ‘Upload a list company/contact’ in plaats van ‘Retarget by website’.

Vervolgens download je hier het format waarin je de lijst moet uploaden. LinkedIn gaat die lijst dan checken en vullen.

That’s it!

Stap 1: campagnegroep selecteren

Als je advertentieaccount is aangemaakt en LinkedIn Insight Tag is geïnstalleerd, kun je een campagne aanmaken.

Klik hiervoor op je account, zoals in onderstaande screenshot is te zien: “Advertentieaccount van Rachelle”.

LinkedIn campagne aanmaken

Je komt dan in onderstaand overzicht terecht, waar je op “Campagnegroep maken” kunt klikken.

Campagnegroep aanmaken

Vervolgens vul je de benodigde informatie in, zoals je hieronder ziet.

LinkedIn campagnegroep aanmaken

Je kunt dan een campagne aanmaken! Dit doe je door op je campagnegroep te klikken, om vervolgens op “Campagne maken” te klikken.

LinkedIn campagne maken

Je bent dan klaar om de volgende stappen te doorlopen en je campagne op te zetten!

Stap 2: campagne instellen

Het instellen van je campagne bestaat uit een aantal onderdelen:

Doelstelling selecteren

De eerste stap in het opzetten van je campagne, is het bepalen van het doel van de campagne.

Hier geef je aan wat je met je LinkedIn advertentie wilt bereiken. Je geeft in LinkedIn aan wat je hoopt dat de gebruikers op LinkedIn doen nadat ze deze advertentie op LinkedIn voorbij zien op hun feed.

LinkedIn doelstelling selecteren

Advies nodig over LinkedIn adverteren?

  • Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je LinkedIn strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

Er bestaan drie soorten doelstellingen:

  1. Bekendheid: deze campagnes vergroten de naamsbekendheid van jouw bedrijf door middel van vertoningen op de feed. Deze LinkedIn Ads spreken gebruikers aan die aan de top staan van een funnel.
  2. Overweging: deze campagnes moedigen de gebruikers op LinkedIn aan om actie te ondernemen en meer over je bedrijf te weten te komen. Denk bij acties bijvoorbeeld aan websitebezoeken, sociale interactie (reacties & likes) en het aantal weergaven van een (video)bijdrage. Deze LinkedIn Ads spreken gebruikers aan die in het midden van een funnel staan.
  3. Conversies: deze campagnes zijn gericht op het genereren van specifieke leads en houden deze ook bij. Denk bijvoorbeeld aan het aantal downloads van jouw e-boek, conversies via je website en het aantal sollicitanten die reageren op jouw geplaatste vacature. Deze vorm van LinkedIn Ads spreken gebruikers aan die aan het einde van een funnel staan.

Doelgroep

De tweede stap bij het opzetten van een LinkedIn advertentie is het definiëren van een doelgroep.

Pas wanneer je de juiste gebruikers bereikt, kan een campagne succesvol worden.

Zorg van tevoren dat je een duidelijk beeld hebt wie je wilt bereiken met deze LinkedIn advertentie.

Denk aan:

  • Locatie (landen, provincies, steden, etc.)
  • Taal
  • Branche
  • Grootte van het bedrijf
  • Opleidingsniveau
  • Ervaring
  • Functie
  • Kwaliteiten
  • Vaardigheden

Je stelt hier vast aan welke eisen de doelgroep die je wilt bereiken moeten voldoen.

Om deze doelgroep nog specifieker te maken, kun je ook variabelen uitsluiten.

Zo kun je aangeven dat jouw gebruikers niet in België mogen wonen.

LinkedIn doelgroep

Doelgroep grootte

Bij het bepalen van de doelgroep is het goed om te weten dat je bij matched audiences in LinkedIn een minimum van 300 volgers nodig hebt binnen een bepaalde variabele (regio, branche, leeftijd etc.) om te kunnen adverteren.

Stel je hebt minder dan 300 volgers in de regio Amsterdam? Dan geeft LinkedIn aan dat je 0 volgers hebt.

Wanneer je meer dan 300 volgers hebt in de regio Amsterdam dan geeft LinkedIn het exacte aantal volgers aan.

De ideale doelgroep voor een LinkedIn advertentie is niet te groot en niet te klein.

Bij Brandfirm raden we je een groep ter grootte van 20.000 tot 80.000 unieke profielen aan. Dit wordt aan de rechterkant van het scherm getoond, zie screenshot.

LinkedIn profielgrootte

Doelgroep uitbreiden

Je kunt je doelgroep ook automatisch uitbreiden.

Met ‘doelgroep uitbreiden’ vergroot je het bereik van je LinkedIn campagne door je advertentie ook aan doelgroepen te laten zien met vergelijkbare kenmerken als de doelgroep waar jouw advertentie op is ingericht.

Dit is een automatische feature van LinkedIn waar je gebruik van kunt maken door het vakje naast ‘Doelgroep uitbreiden inschakelen’ aan te klikken.

LinkedIn doelgroep uitbreiden inschakelen

Een voorbeeld:

Stel jouw advertentie is gericht op online reclame, dan wordt de advertentie ook getoond aan gebruikers die social media marketing als vaardigheid hebben.

Advertentieformat

Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een advertentieformat te kiezen. Hierbij kun je kiezen uit de volgende formats:

  • Advertentie met één afbeelding
  • Advertentie met afbeeldingencarrousel
  • Videoadvertentie
  • Tekstadvertentie
  • Spotlight-advertentie
  • Volgadvertentie
  • Gespreksadvertentie
  • Evenementadvertentie

Om de campagne uit te voeren, moet je je bedrijfspagina koppelen. Dit is in de onderstaande screenshot te zien.

Advertentieformat voorbeeld

Plaatsing

LinkedIn Audience network

Met deze functie wordt het bereik van je campagne tot wel 25% vergroot door je advertentie ook buiten de LinkedIn feed te laten zien aan de doelgroep.

Dit gebeurt op sites, platforms en apps van partners van LinkedIn.

Wanneer je gebruikmaakt van dit netwerk blijven de opzet van jouw campagne, je doelgroep en het budget hetzelfde.

Deze optie krijg je alleen als je gebruikmaakt van een advertentie met één afbeelding of videoadvertentie.

LinkedIn audience network

Budget en schema

Daarna kun je verder met het budget.

Misschien vraag jij je inmiddels af: wat kost adverteren op LinkedIn eigenlijk?

De LinkedIn adverteren kosten zijn afhankelijk van jouw budget. Hoe groter jouw budget is, hoe meer je moet betalen voor adverteren via LinkedIn.

Aan de andere kant heb je ook meer resultaat, met meer budget. Iets wat tevens afhankelijk is van de grootte van de doelgroep.

Het minimale budget per campagne is €10,- per dag. Goed om in je achterhoofd te houden bij het vaststellen van een budget per campagne.

De €10,- per dag kan wel over meerdere advertenties worden verspreid, zolang dit maar binnen één campagne valt.

Je budget vul je in in het onderstaande overzicht:

LinkedIn budget en schema

Bieden

In LinkedIn Campaign Manager kun je je biedstrategie aangeven.

Net als bij Google Ads, gebruikt LinkedIn Ads ook verschillende biedstrategieën. Deze bepalen hoe LinkedIn met jouw vastgestelde budget omgaat.

De biedstrategie bepaalt dus mede wat deze advertenties op LinkedIn jou gaan kosten.

LinkedIn bieden

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

Er zijn drie verschillende biedstrategieën:

  1. Maximum delivery: dit is een automatische biedstrategie die gebaseerd is op het aantal impressies of engagement. Hierin zorgt het systeem van LinkedIn voor de maximale resultaten met de beste budget efficiëntie. Dit gaat via het CPM systeem (cost per mille) en het volledige budget wordt benut. Het voordeel van deze strategie is dat je hier niks zelf voor hoeft te doen. De kosten van een LinkedIn advertentie is dus het volledige budget dat je voor LinkedIn ter beschikking hebt gesteld.
  2. Target cost: je stelt zelf je doelkosten in. Het systeem van LinkedIn past daarop je bod aan om de belangrijkste resultaten te behalen terwijl je wel binnen die doelkosten blijft. LinkedIn gaat hierbij maximaal 30% over het ingestelde bedrag heen. De LinkedIn campagne kosten kunnen dus wat hoger uitvallen dan het bedrag dat je hebt ingesteld. Houd daar rekening mee wanneer je onderzoek doet naar de adverteren op LinkedIn kosten. Deze biedstrategie gaat via CPC (cost per click), CPM en COV (cost per view). Het voordeel van deze strategie is dat je de kosten stabiliseert en tegelijk de prestaties van de LinkedIn campagne optimaliseert.
  3. Manual bidding: je geeft zelf aan hoeveel je wilt bieden voor een bepaald resultaat. Denk aan een specifiek aantal klikken naar je websites of zoveel videoweergaven (bij een video ad LinkedIn). Dit kan via CPM, CPC, CPV, maar ook via CPS (cost per sale). Deze strategie is zo voordelig, omdat je het bod op de veiling zelf kunt controleren.

Bijhouden van conversies (niet verplicht)

Deze tool geeft je inzicht in de conversies nadat gebruikers klikken op de advertentie of nadat een advertentie door gebruikers wordt bekeken.

Zo kun je de ROI (Return On Investment) bepalen en daarmee nagaan hoe effectief de advertentie is.

LinkedIn bijhouden van conversies

Stap 3: Advertenties instellen

Tijd om de advertentie in te gaan richten.

We hebben het voorbereidende werk al gedaan en kunnen nu na gaan denken over de invulling van je LinkedIn campagne.

We duiken in de vereisten van een succesvolle advertentie en vertellen je alles over de verschillende vormen van LinkedIn Ads.

UTM Tagging

Wanneer je een LinkedIn advertentie opzet, wil je wel kunnen testen hoe succesvol deze is.

Je wilt erachter komen waar het verkeer naar jouw website vandaan komt en of de LinkedIn campagne daar invloed op heeft gehad. Dit kan aan de hand van UTM Tagging.

UTM staat voor: Urchin Tracking Modules. Het zijn parameters die je aan je URL kunt toevoegen waarmee je kunt identificeren waar het verkeer nu echt vandaan komt.

Je hebt verschillende indicatoren zoals:

  • utm_source: om het social media kanaal te achterhalen waar het verkeer vandaan komt. In dit geval is dat dus LinkedIn
  • utm_medium: via deze tagging ontdek je of het verkeer organisch, betaald of doorverwezen is
  • utm_campaign: je ontdekt via welke campagne het verkeer op jouw website is gekomen.
  • utm_content: stel je hebt een LinkedIn advertentie met twee CTA-links. Om erachter te komen op welke link vaker wordt geklikt, gebruik je deze parameter. Je ziet zo welke advertentievariant effectiever is.
UTM tagging

Om geen fouten te maken in het samenstellen van een UTM code zijn er UTM builders die voor jou automatisch de juiste link creëren.

Hier hoef je alleen alle openstaande vlakken voor in te vullen en de aangepaste URL verschijnt binnen de kortste keren op je beeldscherm.

Belangrijk om te weten: UTM Tagging werken op webpagina’s waar een Google Analytics tag staat. Binnen een pdf document ontbreekt deze vaak, waardoor Google Analytics de bron van herkomst vanuit UTM Tagging niet kan uitlezen. De volgorde van de parameters maakt overigens niet uit, alleen de utm_source is noodzakelijk.

Advertenties per campagne

We raden je aan om twee tot drie advertenties per campagne doelgroep op te zetten.

Deze advertenties richten zich dan op dezelfde functietitels of bedrijven.

Je kunt gebruikmaken van dezelfde advertenties om te kijken wat er vooral wél goed werkt. Of je kiest voor twee of drie advertenties. Dat is afhankelijk van het budget.

Gebruik een CTA

Call To Actions zijn onmisbaar in een succesvolle LinkedIn advertentie. Je wilt de doelgroep van jouw campagne aanzetten tot actie.

Je wilt bijvoorbeeld dat zij:

  • zich inschrijven voor je nieuwsbrief
  • een nieuwe podcast aflevering gaan luisteren
  • een bezoek brengen aan je website
  • je gaan volgen op LinkedIn
  • een offerte aanvragen
  • zich aanmelden voor je masterclass
  • je (gratis) e-book downloaden.

Dit doel past bij de doelstelling die je eerder al hebt vastgesteld: awareness, consideration en conversion.

Call To Actions zijn een extra zetje in de rug met bemoedigende woorden zoals: ‘Ik wil dit’ ‘Meld je hier aan’ ‘Schrijf je in’ ‘Zet mij op de wachtlijst’ ‘Download het e-book hier’

Deze CTA’s staan vaak onderaan de advertentie om de gebruiker echt over de streep te trekken en je doel te bereiken.

Vergeet bij de advertenties ook niet om een lead magnet toe te voegen. De naam verklapt het al een beetje, het is een magneet om meer leads aan te trekken. Je biedt veel waarde om de vertrouwensband met je doelgroep te versterken. Denk bijvoorbeeld aan titels zoals: ‘10 tips om beter te verkopen’ ‘Deze fouten maak jij op LinkedIn’. Je lokt gebruikers om op jouw advertentie te klikken.

Hier moet een advertentie aan voldoen

Er zijn een aantal minimale eisen waaraan een LinkedIn advertentie aan moet voldoen.

Omdat er verschillende soorten LinkedIn advertenties zijn, duiken we in de minimale eisen per advertentie soort.

In de volgende paragraaf gaan we dieper in op de verschillende formats en wanneer (en waarom) je welke gebruikt.

De algemene eisen zijn:

  • Een headline <150 karakters
  • Een beschrijving <70 karakters (mobiel) <100 karakters (desktop)
  • Gebruik grote afbeeldingen (1600 x 627 pixels)

Sponsored content - een advertentie met één foto

  • Headline max. 70 tekens
  • Foto moet in JPG of PNG zijn (1600 x 627 pixels)
  • Bestand mag niet groter dan 5 MB zijn
  • Beschrijving max. 100 karakters
LinkedIn advertentie met afbeelding

Sponsored content - een carrousel advertentie

  • 2 tot 10 foto’s (die per stuk niet groter mogen zijn dan 10 MB)
  • in JPG of PNG [1080 x 1080 pixels]
  • Introductie tekst max. 150 karakters
  • Onder elke foto kun je of 45 karakters gebruiken of 30 karakters + een CTA-button
LinkedIn caroussel advertentie

Sponsored content - een video advertentie

  • Duurt max. 15 seconden
  • Bestandsgrootte tussen de 75 KB en 200 MB
  • Video in MP4 (minder dan 30 frames per sec.)
  • Geluid mag max. 64 KHz zijn
LinkedIn video advertentie voorbeeld

Tekstadvertenties

  • Foto’s zijn 100 x 100 pixels
  • In JPG of PNG
  • Bestand mag niet groter zijn dan 2 MB
  • Koppen max. 25 karakters
  • Beschrijving max. 75 karakters
  • Tekst max. 1500 karakters, maar ons advies is om ±300 karakters te gebruiken
LinkedIn tekstadvertentie voorbeeld

Message ads

  • Banner is 300 x 250 pixels
  • Bestand mag niet groter zijn dan 40 KB
  • In JPG, een niet-geanimeerde GIF of PNG (zonder flash)
  • Bevat max. 3 links met max. 70 karakters per anchor tekst
  • Max. 1500 karakters
  • Onderwerp van het bericht is max. 60 karakters

Verschillende soorten LinkedIn Ads

Zoals je hierboven al kon zien, bestaan er verschillende soorten LinkedIn Ads. In deze paragraaf gaan we daar verder op in. Je kunt deze advertenties gebruiken bij verschillende fases in de funnel en bij de verschillende doelen.

Welke advertentie het beste past bij jouw bedrijf kun je opzoeken in het onderstaande tabel.

LinkedIn verschillende soorten advertenties

Sponsored content

Gesponsorde content lijkt op een reguliere post op LinkedIn. Alleen staat er hier een CTA en ‘Gepromoot’ bij.

Je hebt hier verschillende opties:

  • Single image ads
  • Carrousel ads
  • Video ads

Message ads

Je kunt message ads het beste omschrijven als gesponsorde berichten. Ze werken precies zoals je zou denken: het zijn gerichte berichten die persoonlijk naar de accounts van de doelgroep worden gestuurd. Deze zijn direct en kunnen gepersonaliseerd worden. Dit maakt ze erg geschikt voor een doelgroep in een specifieke niche.

LinkedIn voorbeeld message ads

Tekstadvertenties en dynamische advertenties

Deze advertenties zijn gebaseerd op het pay-per-click systeem en vind je rechts op de desktop versie van de homepage. Ze zijn wat minder aanwezig, maar kunnen toch effectief zijn. Dynamische advertenties gebruiken, zoals je in het onderstaande voorbeeld kunt zien, jouw persoonlijke gegevens om je aandacht te trekken.

LinkedIn tekstadvertentie voorbeeld

LinkedIn Lead Gen Forms gebruiken

LinkedIn maakt het graag makkelijker voor je om leads te verzamelen van hoge kwaliteit. Dit kan aan de hand van Lead Gen Forms. Dit zijn formulieren die je kunt toevoegen aan je advertentie om relevante informatie te verzamelen van de doelgroep.

De informatie die jij nodig hebt wordt door slimme techniek al automatisch ingevuld, waardoor de gebruiker alleen nog maar op ‘verzenden’ hoeft te klikken om je van deze informatie te voorzien.

Je kunt met Lead Gen Forms ook inzicht krijgen in interessante gegevens over je leads. Zo houd je de ROI (return on investment) van een campagne in de gaten.

Denk aan de kosten van de campagne per binnengehaalde lead, het opvulpercentage van de formulieren en het aantal leads dat je krijgt vanuit een specifieke professionele doelgroep.

Aan de slag met Lead Gen Forms? Volg dan ons stappenplan:

Stap 1: log in bij de Campaign Manager van LinkedIn

Stap 2: selecteer het juiste account en de campagne groep door de lege vakjes aan te vinken.

Stap 3: ga naar campaigns en klik op ‘Campagne maken’

Stap 4: vul het onderwerp in en bepaal het doel van de campagne. Stel je wilt leads genereren voor je webinar, dan is je doel: ‘lead generation’ of ‘generen van leads’

LinkedIn lead gen

Stap 5: bepaal je doelgroep (gebruik hierbij het stappenplan eerder uit onze gids)

Stap 6: selecteer de advertentie vorm die je gaat gebruiken (bijv. single-ads)

Stap 7: bepaal je budget en klik op ‘next’

Stap 8: klik op ‘Nieuwe advertentie maken’ → form → ‘create new form’

Stap 9: vul alle gegevens in en selecteer ook welke gegevens je wilt ontvangen bij dit formulier

Stap 10: kies drie tot vier ‘fields’ en voeg eventueel gepersonaliseerde vragen toe. Je kunt ook ‘custom checkboxes toevoegen wanneer je extra toestemming nodig hebt van de gebruikers

Stap 11: creëer een ‘Thank You’ page om de gebruiker te bedanken dat ze jouw formulier hebben ingevuld

Stap 12: klik op ‘bewaren’ en dan op ‘launch campaign’

Je kunt ook een Lead Gen Form maken zonder deze direct te koppelen aan een nieuwe campagne.

Zo kun je alvast een formulier vormgeven en deze bewaren voor later.

Stap 4: evaluatie & optimalisatie

Je advertentie staat live en nu is het tijd om te evalueren en te optimaliseren.

Zeker wanneer je voor het eerst aan de slag gaat met LinkedIn Ads valt er genoeg te testen en te leren.

Door kritisch te blijven kijken naar je campagnes worden deze straks onweerstaanbaar voor de gebruiker.

Met meer leads en conversie tot gevolg.

Kijk bij het evalueren naar de demographics, performance, doelgroepen en je ads.

Demographics

Hier kun je zien hoe de job titles en functies die jij hebt ingesteld, presteren.

Je kunt dan bijvoorbeeld de conclusie trekken dat een functie waarvan je dacht dat die goed zou scoren, zich toch niet zo aangesproken voelt door de advertentie.

Deze functie kun je dan bij je volgende campagne uitsluiten. Zo verklein je de doelgroep en wordt deze steeds specifieker.

Performance

Welke statistieken je in de gaten moet houden voor jouw LinkedIn advertentie, is afhankelijk van het doel van de campagne.

Belangrijke metrics voor conversie zijn onder andere ‘kosten per order’ en ‘conversie ratio’.

Is het doel van jouw campagne eerder awareness? Dan is het aantal likes, views en engagement juist weer heel belangrijk.

Om overzichtelijk te maken naar welke sociale statistieken je allemaal kunt kijken hebben we de bekendste statistieken voor je op een rij gezet.

  • Engagement. Dit doe je aan de hand van het aantal likes, reacties van je advertentie en vergeet ook niet mee te nemen hoe vaak je advertentie is gedeeld op LinkedIn. Een ander interessant gegeven is de post engagement rate. Dit percentage is het aantal interactie gedeeld door het bereik (dus hoeveel mensen de advertentie hebben gezien op hun feed). Hoe hoger dit percentage, hoe beter de advertentie is.
  • Awareness. Per advertentie meet je de vertoningen [hoe vaak je advertentie op iemands tijdlijn verschijnt] en het bereik [alle potentiële unieke gebruikers die jouw advertentie gezien kunnen hebben].
  • ROI. De return on investment is een belangrijke statistiek om te meten bij een advertentie. Je meet namelijk hoe succesvol jouw campagne is geweest. Dit kun je meten aan de hand van de conversiewaarde. Denk bij conversie niet alleen aan verkochte producten, want ook het invullen van een contactformulier of het downloaden van een e-book kun je onder conversie scharen.
  • CTR. De click through rate gaat hand in hand met het meten het aantal klikken/vertoningen. Je vergelijkt het aantal keren dat personen op jouw advertentie hebben geklikt met het aantal personen die de advertentie hebben gezien. Hoe hoger dit percentage is, hoe succesvoller je campagne is geweest.

Doelgroepen

Door te evalueren, kun je de doelgroep blijven optimaliseren. Dit is vooral fijn wanneer je LinkedIn advertentie nog een hele brede doelgroep heeft. Door de doelgroepen te analyseren op prestaties, kun je de doelgroep specifieker maken en zo gerichtere advertenties maken en betere resultaten behalen.

Ads A/B testen

A/B testen is essentieel om te achterhalen welke vorm van LinkedIn Ads het beste scoort bij jouw doelgroep.

Dit kan door alle vormen uit te proberen en de resultaten naast elkaar te leggen.

Wat werkt wel en wat werkt wat minder goed? Deze inzichten neem je dan mee naar je volgende campagne zodat je LinkedIn Ads steeds beter en effectiever worden.

Je weet nu hoe LinkedIn advertenties werken, hoe je zelf LinkedIn Ads kunt maken die passen bij jouw doelgroep en hoe je deze advertenties na afloop kunt analyseren.

Door deze advertenties onder de loep te nemen, kun je deze gaan optimaliseren.

Iets wat je zeker in de resultaten van je campagne terug gaat zien.

3. 5x de voordelen van LinkedIn adverteren

Misschien vraag jij je af of LinkedIn adverteren voor jouw bedrijf interessant zal zijn.

Je hebt je misschien al ingelezen in Google Ads en twijfelt of LinkedIn een platform is waar jouw doelgroep actief is.

Om te achterhalen of het voor jou aantrekkelijk is om te investeren in LinkedIn Ads, belichten we vijf voordelen van advertenties op dit zakelijke medium.

#1 Je bereikt een zakelijk netwerk met professionals

LinkedIn is een zakelijk medium waar professionals en bedrijven samenkomen om te netwerken en waardevolle connecties te maken met mensen in hun branche.

De gebruikers zitten doelbewust op dit medium om bijvoorbeeld een baan te vinden, hun eigen bedrijf te promoten of om successen te vieren in hun carrière.

Dit maakt adverteren op LinkedIn erg interessant voor B2B bedrijven en andere organisaties.

De gebruikers vallen voor een deel binnen de doelgroep van deze bedrijven en de gebruikers zelf gebruiken LinkedIn ook voor zakelijke doeleinden.

Precies waar deze bedrijven met hun LinkedIn advertenties op kunnen inspelen.

#2 Het dagelijks aantal gebruikers groeit elke dag

In vergelijking met Google heeft LinkedIn minder dagelijkse gebruikers.

Maar vergeet niet dat het aantal Nederlandse profielen elke dag blijft groeien.

Waar er in 2020 nog 4,7 miljoen Nederlandse gebruikers waren, zijn dat er in 2022 al 5,0 miljoen. En dat is een stijging van maar liefst 6%.

#3 Je kunt je richten op een hele specifieke doelgroep

Wat LinkedIn adverteren echt uniek maakt, is dat je jouw doelgroep heel specifiek kunt maken.

Je kun jouw LinkedIn advertentie gericht targeten, wat de campagne alleen maar succesvoller maakt.

Waar je in Google alleen kunt classificeren op tijd en locatie, kun je bij LinkedIn adverteren jouw doelgroep zo concreet mogelijk maken.

Je kunt naast de locatie ook selecteren op functietitel, op branche op interesses en vaardigheden.

Je advertentie wordt zo alleen getoond aan de gebruikers die echt interessant zijn voor jouw bedrijf.

#4 Je krijgt sterke leads binnen

Doordat LinkedIn adverteren zo hyper-gefocust is, genereer je hele sterke leads.

De gebruikers die op jouw advertentie klikken, zijn niet alleen onderdeel van jouw doelgroep, ze zijn ook geïnteresseerd in jouw bedrijf.

Wanneer gebruikers op social media zoals Facebook en Instagram zitten, gebruiken ze het niet met een bepaald doel.

Gebruikers scrollen wat af voor entertainment, maar niet om er iets mee te bereiken.

Bij LinkedIn is dat anders.

Gebruikers, gebruiken dit medium met een doel, waardoor de kans groter is dat zij ook echt tot jouw gewenste actie overgaan.

Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een contactformulier of het aanmelden voor een webinar die je geeft.

#5 Het is eenvoudig in gebruik

Het laatste voordeel van LinkedIn adverteren is dat je deze manier van betaalde advertenties redelijk goed snel onder de knie kunt krijgen.

Waar het bij Google Ads soms een wirwar van strategieën kan zijn, valt dit bij LinkedIn reuze mee.

Ook wanneer je nog helemaal niet thuis bent in LinkedIn, kun je zelf aan de slag met het opzetten van campagnes.

Kom je er echt niet uit en wil je extra ondersteuning op dit gebied? Brandfirm kan je daar uiteraard ook bij helpen.

4. Conclusie

In deze gids heb je veel geleerd over LinkedIn advertenties.

We nemen de belangrijkste bevindingen nog even kort met je door.

In deze gids heb je geleerd:

  • Dat LinkedIn adverteren een interessante manier is om een zakelijke en professionele doelgroep te bereiken
  • Dat je LinkedIn advertentie drie doelen kan hebben: awareness vergroten, engagement opbouwen en zorgen voor meer conversie
  • Dat je je doelgroep kunt definiëren aan de hand van locatie, functie, branche en kwaliteiten
  • Dat je de doelgroep kunt vergroten door gebruik te maken van audience expansion, het LinkedIn Audience Network, remarketing en het uploaden van een lijst met organisaties die een soortgelijke doelgroep hebben als jij
  • Dat er drie verschillende biedstrategieën zijn: (1) maximum delivery waar automatisch je volledige budget wordt benut. (2) target cost, waar je zelf de doelkosten instelt. (3) manual bidding, waar je handmatig het bod bepaalt
  • Hoe je jouw campagne kunt instellen via LinkedIn Insight Tag
  • Dat je met UTM tagging het verkeer van de advertentie meetbaar kunt maken in Google Analytics
  • Dat CTA’s en lead magnets voor extra leads kunnen zorgen
  • Dat je verschillende soorten LinkedIn advertenties hebt waaronder: sponsored content, message ads en tekstadvertenties
  • Dat je Lead Gen Forms kunt gebruiken om nog meer informatie te vergaren over je doelgroep
  • Hoe je met statistieken zoals de ‘kosten per lead’ en ‘engagement’ je advertentie kunt optimaliseren

Nu zijn wij erg benieuwd of jij al direct aan de slag gaat met LinkedIn adverteren.

Of misschien ben je van plan om je huidige LinkedIn Ads te gaan optimaliseren met je net opgedane kennis.

Welke advertentie vorm ga jij als eerste gebruiken? Kies je voor de carrousel of de message ads?

Laat ons weten in de reacties of het je lukt om aan de hand van deze gids een LinkedIn campagne op te zetten of dat je nog wat aanvullende informatie nodig hebt om LinkedIn adverteren tot een succes te maken.

Advies over jouw LinkedIn strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere LinkedIn strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan