Ga naar inhoud

SEO migratie in 2022:
Alles dat je moet weten

Laatst geupdate: 27 juni 2022
Stel je voor dat je door een rebrandingsproces gaat en de domeinnaam van je website verandert. Je huidige website heeft veel verkeer, hoge posities in de SERPs en goede prestaties. Je lanceert je nieuwe website onder de nieuwe domeinnaam en plotseling dalen je rankings en prestaties. Maar, je website deed het voorheen geweldig! Waarom gebeurt dit? Waarschijnlijk hield je geen rekening met SEO migratie. Geen zorgen, jou gebeurt dat niet. Wij vertellen je hoe je jouw website migreert zonder je SEO-score te verliezen.Je leert:
  • wat de impact is van het niet of verkeerd toepassen van SEO migratie
  • wat de redenen zijn voor verschillende soorten SEO migraties
  • de 6 stappen die je neemt bij een succesvolle SEO website migratie
  • welke factoren het organische verkeer van je website op de lange termijn kunnen helpen of schaden
In deze complete gids vertellen we je alles wat je moet weten over SEO migratie in 2022.
In dit artikel

1. Wat is een SEO migratie?

Een website migratie is in feite een gebeurtenis die plaatsvindt wanneer er wijzigingen aan een website worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen in de:

  • structuur van de website
  • de locatie
  • de inhoud
  • het ontwerp
  • de gebruikerservaring (UX)

Als je dit niet op de juiste manier doet, heb je kans op een aanzienlijk verlies van verkeer en inkomsten van je website. Dit kan weken tot maanden lang aanhouden.

Een nieuwe website kan spannend zijn, en het kan positieve veranderingen voor je bedrijf meebrengen. Denk je niet aan SEO migratie, dan kan het tegenovergestelde gebeuren. 

Website migraties kunnen vele vormen aannemen. Het kan gaan om het herbouwen van de website, een verhuizing naar een nieuw domein, een fusie met een andere site, een verhuizing van HTTP naar HTTPS of een mix daarvan. We vertellen je later meer over de verschillende soorten migraties.

SEO migratie voorbeeld

Een migratie is een uitgelezen kans om je website te verbeteren, of het nu gaat om een verouderde homepage of een ongeorganiseerde navigatie waar je ’s nachts wakker van ligt. 

Wat je ook wilt bereiken met je website migratie, lees verder om ervoor te zorgen dat het niet ten koste gaat van je SEO.

2. Waarom is een SEO migratie belangrijk?

Een SEO migratie is dus het proces van het overbrengen van autoriteit, indexeringssignalen, rankings en andere prestatiecijfers wanneer je grote veranderingen aanbrengt op je website. SEO migratie zorgt ervoor dat je geen verloren vooruitgang boekt bij al je SEO inspanningen.

SEO heeft tijd nodig om resultaten te laten zien. Het kan soms maanden duren voordat er iets van je inspanningen te zien is. Je hebt veel tijd besteed aan het opbouwen van je organische vindbaarheid. Dat heeft je rankings opgeleverd voor specifieke zoekwoorden die je klanten gebruiken om je te vinden. 

stijgende posities in Google

Wanneer je grote veranderingen aanbrengt op je website, heb je invloed op wat zoekmachines over je website weten. Dit kan een impact hebben op jouw positie in de zoekmachines. Het doel van de migratie van je website is om je rankings, verkeer en conversies te behouden. Om dat te doen, voer je een uitgebreide SEO migratie van je website uit. Wij leggen je in de volgende hoofdstukken uit hoe je dat doet.

Redenen voor website migratie

De redenen om een website te migreren zijn uiteenlopend. De belangrijkste zijn:

  • je hebt een heel oud, zwaar en niet functioneel paginaontwerp;
  • je website is niet responsive, wat al bijna ondenkbaar is nu mensen steeds vaker browsen via tablets en smartphones;
  • je bedrijf zit in een rebranding proces, bijvoorbeeld na een fusie, en dit vereist een verandering van server.

Naast deze voorbeelden zijn er tal van redenen om dit te doen. Elk bedrijf met een minimum aan schaalbaarheid en visie krijgt op een bepaald moment waarschijnlijk te maken met een migratie naar een nieuwe site.

Het wijzigen van de URL heeft echter gevolgen voor de organische bezoeken van je site en voor de bezoeken die via de gesponsorde links binnenkomen. 

URL migratie

Een website migratie houdt in dat de gebruiker van punt A (oude website) naar punt B (nieuwe website) wordt geleid. Als dit pad niet correct is aangelegd, dan verlies je alle relevantie en autoriteit die je met je oude website hebt opgebouwd.

Dit gebeurt wanneer veel kliks op je oude links bezoekers naar niet-bestaande pagina’s leiden in plaats van naar de online adressen van je nieuwe website.

3. Hoe werkt een SEO migratie?

Naarmate de website van je bedrijf groeit en ouder wordt, zal deze uiteindelijk een migratieproces moeten ondergaan. Helaas bereiden de meeste bedrijven zich niet goed voor op migraties en verliezen ze niet alleen webverkeer, maar ook hun positie in de zoekresultaten.

Dalende posities in Google

Des te belangrijk dus dat je je goed verdiept in hoe SEO migratie werkt. Als website migratie goed wordt uitgevoerd, kan het resulteren in een klein verlies van verkeer tijdens het migratieproces. Maar als het klaar is, zou je een gestage toename in aantallen moeten zien. Laten we eens diep in website migratie duiken om er zeker van te zijn dat je geen SEO klap krijgt wanneer je begint.

Verschillende soorten website migraties

Afhankelijk van de aard van de migratie houd je rekening met verschillende soorten migratie. We noemen hier enkele van de belangrijkste categorieën:

Websiteverhuizing 

Dit scenario doet zich voor wanneer een site helemaal naar een andere URL verhuist om de volgende redenen:

  • protocolwijziging: bij een protocolwijziging verhuist een website van HTTP naar HTTPS Screenshot HTTP naar HTTPS
  • subdomein of submap verandering: dit gebeurt wanneer een bedrijf besluit ccTLD’s te verplaatsen naar een subdomein of subfolders ccTLD's naar subdomein
  • verandering van domeinnaam: domeinnaamwijziging wordt noodzakelijk wanneer een bedrijf kiest voor rebranding Verandering van domeinnaam
  • top-level domeinnaamverandering: dit is een must voor bedrijven wanneer ze besluiten een internationale website te lanceren voor wereldwijde exposure top-level domeinnaamverandering
  • veranderingen in de sitestructuur: dit zijn de wijzigingen die worden aangebracht in de architectuur van de site en die een effect hebben op de interne linking en URL-structuur 
Replatforming

Replatforming-migratie is een proces waarbij een website van het ene CMS naar het andere wordt overgezet. Deze verschuiving brengt meer dan één verandering aan de website met zich mee die resulteert in veranderingen in site design en URL-structuur.

Meerdere websites samenvoegen

Je hebt net een bedrijf overgenomen en wilt diens website samenvoegen met de jouwe, of je hebt meerdere websites (en mogelijk oudere sites) die moeten worden samengevoegd tot één website voor eenvoudiger onderhoud en beheer.

Het samenvoegen van meerdere websites is een van de meest gecompliceerde vormen van migratie, en kan maanden of in sommige gevallen jaren duren om te voltooien. En bovendien brengt het de meeste risico’s met zich mee.

Slechts één klein foutje of gemiste vereiste kan het verkeer, de conversies en de merkervaring van het hele bedrijf schaden.

Hybride migratie

Het hybride migratieproces maakt migratie van on-premises mailboxen naar on-site mogelijk.

Dit type omvat verschillende vormen, net als migratie bij een websiteverhuizing. Hoewel hybride migratie het overzetten van bestaande mailboxen naar een nieuwe eenvoudiger maakt, zijn de risico’s en de complexiteit veel groter in vergelijking met andere types.

4. De 6 stappen die je neemt bij SEO website migratie

Je weet nu waarom SEO migratie belangrijk is, welke vormen er zijn en hoe het werkt. Het creëren van een goed geformuleerde strategie is daarbij de sleutel tot succes. We leggen je de 6 stappen uit die je neemt bij een website migratie.

1. Scoping en planning

Om een succesvolle en SEO-vriendelijke website migratie uit te voeren is een plan nodig. Zonder plan kun je niet bijhouden wat er gedaan moet worden en dingen afvinken als ze klaar zijn. 

SEO migratie checklist

In deze fase bepaal je jouw doelstellingen en beheer je de verwachtingen.

Ook bepaal je de risico’s, groeimogelijkheden en prognosescenario’s. Vervolgens stel je een strategie op voor de migratie van de site, op basis van een lijst van problemen en kansen met betrekking tot SEO, content en UX.

Daarnaast maak je een back-up.

Als er geen goede back-up wordt gemaakt, kan het gebeuren dat je uiteindelijk alle informatie op je oude website verliest. Daarom is een back-up van de gegevens een van de belangrijkste stappen in dit proces. 

Hier zijn enkele van de belangrijke elementen waar een back-up van moet worden gemaakt:

  • meta tags
  • interne 404’s
  • gebroken links
  • alt-tags
  • header tags
  • responscode

2. Voorbereiding

Nadat je een audit op je site hebt uitgevoerd, voer je tijdens de ontwikkeling de nodige wijzigingen door. Aan het einde van deze fase moet aan de SEO-eisen van de nieuwe website zijn voldaan.

Alle grote veranderingen in het ontwerp of de tekst van de website moeten worden beoordeeld voor SEO-doeleinden, zoals het gemakkelijk toegankelijk houden van de best presterende pagina’s.

Een andere belangrijke overweging vóór de migratie van je website is ervoor te zorgen dat na de lancering van je nieuwe website al je oude URL’s worden doorverwezen naar de relevante pagina’s op de nieuwe website. 

Om een soepele overgang te garanderen, kun je het volgende doen:

  • voer URL mapping uit op de oude website, om te kijken naar welke URL’s op de nieuwe website ze moeten worden doorverwezen
  • maak een 301 URL-omleiding om ervoor te zorgen dat je geen websiteverkeer verliest
  • redirect de oude URL’s naar de nieuwe links
  • controleer handmatig de URL’s om er zeker van te zijn dat de omleiding met succes is voltooid

En na een goede voorbereiding is het tijd om te testen…

3. Testen

Bepaalde problemen met de inhoud en de customer journey kunnen vroegtijdig worden ontdekt. Maar meer technische onderdelen, zoals redirects, XML-sitemaps en canonieke tags moeten in de laatste fasen worden getest voordat de site live gaat.

Hoe eerder problemen worden ontdekt en aangepakt, hoe beter je site het doet als hij eenmaal live staat.

Zorg er ook voor dat je site geen problemen heeft met de mobiele bruikbaarheid. Het slecht testen van je site en jezelf geen tijd gunnen om problemen op te lossen zal alleen maar een negatieve invloed hebben op je SEO, en dus op je rankings in SERPs.

4. Lancering

Dit is de fase waarin je alle activiteiten uitvoert om je site te lanceren.

De live site zal waarschijnlijk tijdelijk onbereikbaar zijn en zoekmachines voorzien van een 503 (service unavailable) service code.

Dit vertelt zoekmachines dat de website bezig is met onderhoud. Zoekmachine crawlers zullen later terugkomen om de site te crawlen.

Zodra de nieuwe site officieel live is, bekijk je de technische aspecten om ervoor te zorgen dat de website efficiënt kan worden gecrawld. Ook moet je een nieuwe XML-sitemap uploaden naar Google Search Console en de tool ‘adreswijziging’ gebruiken als je van domein verandert.

5. Beoordelen

Nog een ronde van grondige tests wordt gedaan om te controleren op eventuele problemen.

Deze fase is niet minder belangrijk dan de pre-launch testfase. Het belangrijkste verschil is dat eventuele problemen nu van invloed zijn op de prestaties van de site in de zoekresultaten.

Nu de site live is, kun je helemaal profiteren van de functies van Google Search Console en andere SEO-tools. Ook kun je de laadsnelheid van je site testen met Google’s Pagespeed Insights Tool.

6. Meten 

In de laatste fase wil je de prestaties van je website meten.

Natuurlijk wil je meer verkeer naar je website leiden, maar er zijn ook andere KPI’s (key performance indicators) om te meten. Deze metrieken kunnen de gebruikerservaring op je site weergeven.

Gebruikerservaring is een topprioriteit voor zoekmachines. Door deze te verbeteren kun je jouw rankings verbeteren. 

Let daarbij bijvoorbeeld op de volgende punten:

  • desktop en mobiele zichtbaarheid
  • gebruikersbetrokkenheid (conversiepercentages, bouncepercentages, gemiddelde tijd op de pagina)
  • abonnees
  • rankings
  • belangrijkste prestatie-indicatoren

KPI’s kunnen zowel kwantitatief als kwalitatief zijn, en bepalen hoe succesvol je nieuwe website is. Bepaal de KPI’s in de scoping- en planningsfase.

5. SEO migratie checklist

Afhankelijk van het doel van de migratie en hoeveel tijd je erin kan steken, kun je alle onderstaande punten van deze checklist gebruiken om de migratie succesvol te laten verlopen.

  • Kies een slimme datum
  • Maak een back-up
  • Maak een staging website
  • Migreer je website in delen
  • Voer een gezondheidscontrole en backlinkaudit uit
  • Crawl je site

We gaan er wat dieper op in…

Kies een slimme datum

Kies een lanceringsdatum die het beste werkt voor zowel je bedrijf als je websiteverkeer.

Houd rekening met al het werk dat nodig is om een redelijke tijdlijn voor het project te maken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je precies weet welke doelen je wil bereiken en wat daarvoor nodig is. 

Kies een dag en tijd waarop het verkeer en de betrokkenheid op je website laag is.

Probeer bijvoorbeeld ’s middags of aan het begin van de avond te lanceren, voor het geval dat het oplossen van (onverwachte) tot laat op de avond duurt, wanneer er weinig verkeer op je website is.

Maak een back-up

We noemden het net al even: maak een back-up van je website.

Als de lancering misgaat of niet volgens plan verloopt, kun je indien nodig terugvallen op je oude site. Daarbij is het handig als je van tevoren al een uitgebreid terugdraaiplan maakt, als je de knelpunten voor een succesvolle websitemigratie eerst op wil lossen voordat je live gaat met je nieuwe website.

Maak een staging website

Een staging website is als het ware een duplicaat van je nieuwe website die gebruikers niet te zien krijgen. Dit is de plek waar je wijzigingen kunt testen die je in je site aanbrengt.

Door een staging website te maken, geef je jezelf de tijd om:

  • te kijken hoe de content eruit ziet
  • de functionaliteit van de website te controleren
  • URL 301 redirects te testen en te implementeren

Migreer je website in delen

Als je meerdere domeinen of meerdere grote delen van een bedrijfssite verplaatst, kun je overwegen om deze activiteit in fasen uit te voeren in plaats van alles in één keer te verplaatsen.

Deze strategie maakt het proces beter beheersbaar en maakt het gemakkelijker om problemen op te sporen voordat je live gaat.

Voer een gezondheidscontrole en backlinkaudit uit

Als je een domeinmigratie uitvoert, controleer dan ook organische gezondheid van het domein. Is het in het verleden bestraft voor spammerige backlinks of content? Zijn de huidige backlinks die naar de website wijzen spam-achtig of irrelevant?

Kijk naar de statistieken van de website, waaronder Moz’s Domain Authority of de domain rating van Ahrefs. Dit geeft je een idee van het soort problemen dat je op de lange termijn op dat domein kunt tegenkomen.

Domain rating Ahrefs voorbeeld

Crawl je site

Crawl je site via de tool Screaming Frog om een volledige URL en inhoudsinventaris van je site te krijgen.

Dit gebruik je niet alleen om problemen op je staging website op te lossen, maar ook om oude URL’s over te zetten naar nieuwe URL’s in je 301 redirect map. 

Screaming Frog uitdraai

301's volgens Screaming Frog

6. Belangrijke SEO migratie factoren

Bij het migreren van een website zijn er veel factoren om rekening mee te houden die het organische verkeer van je website op de lange termijn kunnen helpen of schaden.

Data benchmarks van voor de migratie

Voordat je begint met de migratie van je website is het belangrijk dat je een kopie maakt van je Google Analytics-, Google Search Console-, page speed insights- en GTMetrix-gegevens; je hebt deze informatie nodig zodat je snel kunt vaststellen of er websiteverkeer verloren is gegaan na de migratie.

Page Speed Insights

Als dat inderdaad het geval is, exporteer dan de Analytics-gegevens van je nieuwe site en vergelijk ze met de gegevens van je oude site.

Zo kan je precies zien welke pagina’s het verkeer verloren zijn. In veel gevallen beperkt het verlies van verkeer zich tot afzonderlijke pagina’s, en niet de gehele site.

Zo kan je doelbewust je pagina verbeteren.

GSC, GTM en GA integratie

Data vormen de basis voor het nemen van goede beslissingen.

Zonder goede bruikbare gegevens kun je geen beslissingen nemen over je marketingbudget, het meten van de kwaliteit van je content, User Experience (UX), SEO, enz.

Google Search Console, Google Tag Manager en Google Analytics kunnen je hierbij helpen. 

Google Search Console

Google Search Console is een gratis dienst waarmee je heel wat te weten kunt komen over je website en je websitebezoekers. 

Google Search Console

Je kunt het gebruiken om te ontdekken: 

  • hoeveel mensen je site bezoeken
  • hoe ze je site vinden
  • of meer mensen je site bezoeken op een mobiel apparaat of een desktopcomputer
  • welke pagina’s op je site het meest bezocht worden
  • of er website fouten zijn en hoe je die herstelt

Fouten volgens Google Search Console

Het kan je ook helpen bij het vinden en herstellen van website fouten, het indienen van een sitemap, en het maken en controleren van robots.txt bestand.

Sitemap in Google Search Console

Google Analytics

Google Analytics is een gratis website tracking tool en platform dat gegevens verzamelt over hoe gebruikers omgaan met je website. Zodra de gegevens zijn verzameld, sorteert Google Analytics de gegevens in gemakkelijk te lezen interactieve rapporten.

Google Analytics voorbeeld

Met Google Analytics kun je de prestaties van je site op basisniveau analyseren, maar er is ook ruimte voor geavanceerde analyse.

Je krijgt niet alleen informatie over welke marketingkanalen verkeer naar je site leiden, maar je kunt ook zien van welke sites gebruikers komen op verschillende tijdstippen van de dag, op welke landingspagina ze terechtkwamen, en hoe lang het laden van de pagina voor hen duurde.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een gratis tagbeheersysteem waarmee je marketingtags (stukjes code of trackingpixels) op je website (of mobiele app) kunt gebruiken en beheren zonder dat je de code hoeft aan te passen.

Google Tag Manager

Informatie van de ene gegevensbron (je website) wordt gedeeld met een andere gegevensbron (Google Analytics) via Google Tag Manager. GTM is erg handig wanneer je veel tags beheert, omdat alle code op één plaats wordt opgeslagen.

Tags in Google Tag Manager

Je kunt eenvoudige gebeurtenissen zoals PDF downloads, uitgaande link clicks of knop clicks instellen en bijhouden. Of complexe uitgebreide e-commerce product- en promotietracking.

GSC, GTM en GA aan elkaar koppelen

De data van Google Search Console kun je inzien op Google Analytics wanneer deze twee platforms gekoppeld zijn.

Dat doe je als volgt:

  • ga naar Google Analytics
  • klik op beheer linksonder en kies vervolgens voor property-instellingen
  • zoek naar Search Console en klik op Search Console aanpassen
  • klik vervolgens op ‘toevoegen’

Property Instellingen in Google Analytics

Het verifiëren van het eigenaarschap van de websitetags in Google Search Console en Google Analytics doe je via Google Tag Manager. Daarnaast kun je ook de e-commerce tag van Google Analytics inladen via Google Tag Manager.

E-commerce tag transaction data

Redirect plan

Je redirect plan beschrijft welke domeinen en URL’s moeten worden omgeleid wanneer je jouw nieuwe website lanceert.

Houd er rekening mee dat je waarschijnlijk al redirects hebt binnen je bestaande website. Als je deze niet migreert, kan dat een ernstige negatieve impact hebben op je SEO prestaties.

Redirect plan voorbeeld

Gezien het belang van redirects voor het hele website-migratieproces, is het altijd een goed idee om ze te testen voordat je live gaat.

Test je lijst in het bijzonder op:

  • gebroken redirects
  • irrelevante redirects
  • redirect chains
  • juiste URL’s (www of geen-www)

Hreflang tags

Hreflang is een code – in het bijzonder een HTML-attribuut – die alle URL’s op een site specificeert die dezelfde inhoud gebruiken. 

Hreflang tag voorbeeld

Het hreflang-attribuut werd door Google geïntroduceerd. Het stelt gebruikers in staat om zoekmachines de relatie tussen meerdere webpagina’s in verschillende talen te tonen. 

Dit komt van pas wanneer content wordt gemaakt voor een specifiek publiek.

Voor bedrijven met meerdere versies van dezelfde webpagina in verschillende talen, communiceert de hreflang tag deze variaties aan zoekmachines en helpt de juiste versie aan gebruikers te leveren.

Hreflang tag configurator

Al het harde werk van het vertalen van een webpagina in meerdere talen gaat verloren als een gebruiker niet wordt doorverwezen naar de voor hem op maat gemaakte resultaten. 

De juiste versie van je website

Hreflang tags stellen zoekmachines in staat om de meest geschikte versie van de webpagina van een bedrijf te bieden aan gebruikers op basis van hun taal en locatie.

Heb je een pagina die is geoptimaliseerd voor de specifieke voorkeuren van een gebruiker? Niet alleen wil je dat ze daar landen, maar je wilt ook dat ze blijven hangen.

Dat doe je met hreflang tags.

Door gebruik te maken van standaard HTML-tags kun je het makkelijkst en snelst aan de slag. Voeg de juiste hreflang tags toe in de <head> tag van je webpagina voordat je website live gaat.

Meta tags

Gezien je toch al bezig bent met de migratie van je site, raden we je altijd aan om je meta tags te optimaliseren als je dat nog niet gedaan hebt.

Meta tags bestaan uit de title tags, meta descriptions, H1 tags en alt tags.

De meta tags vertellen Google voor welke zoekwoorden de pagina geïndexeerd moet worden, dus deze tags dienen geoptimaliseerd te zijn met je beoogde zoekwoorden.

We geven je wat tips om dit zo goed mogelijk te doen:

Titel tags:
  • zijn maximaal 60 karakters lang
  • gebruiken de zoekwoorden waar de pagina op gevonden wil worden
  • zijn 100% uniek
  • gebruiken niet te veel dezelfde zoekwoorden
Meta beschrijvingen:
  • zijn tussen de 120 en 157 karakters lang
  • beschrijven de inhoud van die specifieke pagina
  • zijn 100% uniek
  • hoeven niet noodzakelijk de zoekwoorden te bevatten.

Meta tags voorbeeld

H1 tags

Dit is de naam van de pagina of het product.

H1 voorbeeld

ALT tags
  • beschrijven de afbeeldingen op je website
  • gebruiken indien mogelijk ook zoekwoorden

Image alt tags voorbeeld

Lees hierover meer in ons artikel: On-page SEO in 2022

Robots.txt

Het robots.txt bestand is er om crawlers en robots te vertellen welke URL’s ze niet moeten bezoeken op je website. Dit is belangrijk om te voorkomen dat ze pagina’s van slechte kwaliteit crawlen of in crawlvallen terechtkomen waar een oneindig aantal URL’s kan worden aangemaakt, bijvoorbeeld een kalendersectie die voor elke dag een nieuwe URL aanmaakt.

Robots.txt voorbeeld

Blokkeer de bot toegang op je nieuwe site, totdat je klaar bent om je oude site te verwijderen.

Als beide sites parallel live zijn, host je dubbele inhoud, wat het vermogen van je nieuwe site om te scoren in de zoekresultaten zal schaden.

Wanneer de website live staat zorg je dat de bots weer bij de pagina’s kunnen die jij wil laten indexeren. 

XML sitemap

Een sitemap is een bestand dat een lijst van URL’s op je website bevat die zoekmachines kunnen gebruiken. Deze lijst met URL’s leert Google meer over je website tijdens het crawlen, in termen van organisatie en sitestructuur. 

XML sitemap voorbeeld

In de meeste gevallen is een sitemap geformatteerd als een XML-bestand. XML-sitemaps helpen zoekmachines dus de structuur van je website en de pagina’s die deze bevat te begrijpen.

XML-sitemaps helpen zoekmachines de structuur van je website en de pagina’s die deze bevat te begrijpen. 

XML-sitemaps zijn goed voor SEO, omdat ze Google in staat stellen je essentiële websitepagina’s snel te vinden, zelfs als je interne linking niet perfect is. Zorg dus dat je dit implementeert op de nieuwe website.

CMS

Soms is de functionaliteit van het ene CMS waarmee je bent begonnen niet voldoende en wil je je bedrijf overzetten naar een ander groter en beter CMS – bijvoorbeeld een site migreren van WordPress naar Magento of van Lightspeed naar Shopify.

Dit is precies wat CMS migratie is. Redenen om over te stappen naar een ander CMS-systeem, zijn:

Uitbreiding van functionaliteit

Door te migreren naar een nieuw CMS, krijg je meer functionaliteit. Met deze nieuwe functies verbeter je de prestaties van je site.

Prestatieverbetering van het web

Het nieuwe platform heeft minder problemen met overbelasting. Daardoor zal je site meer traffic kunnen ontvangen en daardoor een betere gebruikerservaring bieden, maar alleen als je alles correct hebt ingesteld.

Een frisse wind voor je website

Het verhuizen van een site naar een nieuwe engine stimuleert het bedrijf vaak om te groeien en de beste te worden.

Het gemak van het beheer van je nieuwe website

Het gemak van het beheer van je website is vaak terug te zien in het algehele succes van je bedrijf. Het nieuwe CMS is als de motor van een nieuwe auto – hij loopt soepel en zorgt voor betere resultaten.

Hoge mate van veiligheid

Migratie naar een nieuw CMS geeft je de mogelijkheid om het meest veilige CMS te kiezen. Cybersecurity is misschien wel het belangrijkste punt voor website migratie.

Subdomains

Stel dat je een blog hebt gehad op het domein blog.voorbeeld.com, en je wil een blogpagina aanmaken op voorbeeld.com, dan spreken we van een subdomain migratie.

Omdat dat deel van de site door de content zo belangrijk is voor je SEO, wil je negatieve gevolgen van het migreren naar het hoofddomein vermijden. Volg dus de checklist uit hoofdstuk 4 om je SEO-score zo optimaal mogelijk te houden.

Internationale domeinen

Website migraties kunnen ingewikkeld en riskant zijn. De toevoeging van een internationaal element verhoogt de moeilijkheidsgraad, maar met een goede planning en voorbereiding ben je al een eind op weg.

Bij het uitvoeren van een internationale site migratie, zijn er verschillende aspecten om te overwegen.

Hoe wordt de site opgesplitst – op taalniveau of op landniveau? Hoe worden deze elementen op de site geplaatst – via een submap, subdomein of verschillende topleveldomeinen? 

In het algemeen merk je dat het op lange termijn de beste optie is om de hele site op één enkel topleveldomein te zetten, zoals .com, opgesplitst door submappen. Deze aanpak behoudt de autoriteit binnen een enkel domein en vermindert ook het aantal te beheren websites.

Hreflang Tags 

Ook hreflang tags zijn belangrijk. Zonder hreflang zal Google je pagina’s zien als dubbele content. Het koppelt alle identieke pagina’s die gericht zijn op verschillende landen of land-taal koppelingen. Dit vertelt de zoekmachine dat pagina’s geen dubbele content bevatten, maar gericht zijn op verschillende landen/talen. Zo kan de zoekmachine de pagina’s correct rangschikken.

7. Conclusie

Je leerde in deze gids alles over het belang van de juiste SEO migratie. We vatten de belangrijkste punten nog even samen.

In deze gids heb je geleerd:

  • wat een SEO migratie is
  • dat website migraties vele vormen kunnen aannemen
  • waarom het belangrijk is om de SEO migratie goed uit te voeren
  • wat de 6 stappen zijn die je neemt bij website migratie
  • met welke belangrijke factoren je rekening wil houden bij het uitvoeren van SEO migratie

Met deze kennis op zak kun jij aan de slag om je website veilig te migreren om je ranking in de zoekmachine niet te verliezen.

Advies nodig voor een SEO migratie?

Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je SEO migratie.

Naar boven
  • Advies nodig over
    een SEO migratie?

    Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Rachelle van Vuuren Marketingmanager Vraag een gratis analyse aan
  • Rachelle van Vuuren

    Plaats een reactie