Brandfirm logo
NL EN

Alles over Snapchat adverteren in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over snapchat adverteren in 2024. Met deze snapchat adverteren gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 23 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Waarom Snapchat adverteren onmisbaar is voor jouw bedrijf
  • Wat Snapchat adverteren kost
  • Hoe je stap voor stap een Snapchat-campagne opzet

1. Wat zijn Snapchat ads?

Net als de meeste andere social media-platforms kunnen adverteerders en bedrijfseigenaren op Snapchat betalen voor advertenties. Deze advertenties worden naast organische content aan de gebruikers getoond.

Snapchat advertenties

Snapchat ads zijn dus mobiele advertenties waarmee je in contact komt met Snapchatters door het creëren van boeiende, interactieve, deelbare content.

In het begin waren de advertentiekosten van Snapchat extreem hoog door beperkte keuzes voor advertentieformaten. Ze konden alleen worden gekocht via het salesteam van Snapchat of advertentie tools van derden (vaak tegen een vergoeding).

Dankzij de komst van Snapchat Ads Manager kun jij als bedrijf nu advertenties plaatsen tegen betaalbare prijzen. Het minimale budget is €5,- per dag en per adset. Adverteerders kunnen betalen per doel of per duizend vertoningen en er zijn veel verschillende soorten advertenties.

We gaan nu eerst in op de mogelijkheden van Snapchat adverteren.

Advies nodig over Snapchat adverteren?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Snapchat strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Mogelijkheden van Snapchat adverteren

Net als andere social media-platforms heeft Snapchat verschillende advertentiemogelijkheden om uit te kiezen. Of je nu je app-downloads wilt stimuleren, de naamsbekendheid wilt versterken of conversies wilt verhogen; het groeiende advertentieaanbod van Snapchat biedt je de mogelijkheid om je ROI te verhogen.

We vertellen je welke soorten advertenties er zijn.

Afbeelding- of video-advertenties

Deze advertenties zien eruit als organische Snapchat-content en zijn een geweldige optie voor veel doelstellingen, van merkbekendheid tot het stimuleren van een specifieke actie. Elke foto, GIF, of video kan een advertentie zijn.

Snapchat advertentie

Story ads

In plaats van op te duiken tussen de eigen verhalen van Snapchatters, verschijnen story ads in de discover feed van de Snapchat-app. Story ads zijn veel flexibeler en laten een langere advertentietijd toe, waardoor je de mogelijkheid hebt om 3 tot 20 opeenvolgende afbeeldingen of video's te uploaden. Story ads zijn een geweldige manier om een serie producten te laten zien op een hapklare manier, die makkelijk te consumeren is.

Snapchat Story ads

Advertentiespecificaties voor foto:

  • Breedte: 1080 pixels
  • Hoogte: 1920 pixels
  • Beeldverhouding: 9:16
  • Formaat: .MP4, .MOV, H.264 gecodeerd
  • Audio: 2 kanalen, PCM of AAC codec, 192 minimum kbps, 16 of 24 bit, 48 KHz sample rate
  • Lengte: 3 tot 10 seconden
  • Bestandsgrootte: 32 MB of minder

Advertentiespecificaties voor video:

Bestandsformaat:

  • .mp4 of .mov
  • H.264 gecodeerd

Audio:

  • 2 kanalen
  • PCM of AAC-codec
  • 192 minimum kbps
  • Alleen 16 of 24 bit
  • 48 KHz bemonsteringsfrequentie

Vereisten:

  • Minimale lengte: 15 sec (geen max)
  • Live en/of Motion Graphic video
  • Maximale grootte: 1 GB

Filters & lenzen

Filters en lenzen zijn leuke hulpmiddelen die Snapchatters kunnen gebruiken bij het maken van snaps. Voor jouw bedrijf is het een ideale manier om je merkbekendheid te vergroten. Gesponsorde lenzen komen tot stand met AR-technologie. Ze passen zich aan aan het gezicht of de omgeving van de gebruiker, waardoor ze heel interactief zijn.

Snapchat filter

Geofilters kunnen worden toegevoegd aan de snap van een gebruiker nadat deze is gemaakt, meestal alleen beschikbaar in specifieke geografische locaties die jij bepaalt.

We gaan nu verder met de doelen die met Snapchat adverteren kunnen worden bepaald.

3. Welke doelen kun je bereiken met Snapchat adverteren?

Snapchat advertenties zijn geoptimaliseerd voor specifieke doelen. Het campagnedoel dat je hebt ingesteld zal je helpen beslissen welk Snapchat ads-formaat je wilt gebruiken.

Snapchat ads doelstellingen

Er zijn 11 campagnedoelen:

  • Naamsbekendheid
  • Verkoop uit catalogus
  • App installaties
  • Verkeer naar de app
  • Verkeer naar website
  • Betrokkenheid
  • Video bekijken
  • Leadgeneratie
  • App conversie
  • Website conversie
  • Plekken promoten

Bouw naamsbekendheid op

Als je op een creatieve manier omgaat met je advertenties, kun je je naamsbekendheid op Snapchat vergroten.

Stimuleer sales

Gebruik Single Image Ads, Collections Ads, of Video Ads om online sales en sign-ups te stimuleren.

Boost app installs en downloads

Snapchat ondersteunt ook app installs nadat gebruikers je advertentie hebben bekeken. Gebruik App Install Attachments op Single Image Ads, Story Ads of Video Ads om gebruikers naar je App Store-pagina te leiden.

Retargeting van bestaande gebruikers

Wil je in contact komen met gebruikers die jouw content eerder al interessant vonden? Gebruik Story Ads om dergelijke gebruikers aan te spreken en de klantloyaliteit te verbeteren. In het volgende hoofdstuk vertellen we je hier meer over.

Met een verscheidenheid aan campagnedoelstellingen, targeting en advertentietypes, is Snapchat adverteren effectief voor alle marketeers, ongeacht je budget of reclamedoelstellingen.

4. Verschillende doelgroepen en targeting opties

Zoals bij de meeste vormen van marketing, is het kennen van je doelgroep de sleutel tot succes bij het adverteren op Snapchat. Je moet in staat zijn om je potentiële klanten aan te trekken en met ze in contact te komen. Veel bedrijven grijpen de app met beide handen aan en vinden nieuwe en creatieve manieren om Snapchat in te zetten voor marketing.

Sinds de lancering van de app is Snapchat uitgegroeid tot meer dan alleen een manier om leuke foto's naar vrienden te sturen. Nu vertrouwen gebruikers op de app om een real-time beeld te krijgen van wat hun favoriete beroemdheden, shows en bedrijven aan het doen zijn, waardoor Snapchat een geweldige nieuwe marketing tool is om op persoonlijk niveau te communiceren met je klanten.

Snapchat's doelgroepen zijn:

  • Vooraf gedefinieerde doelgroepen: kies uit meer dan 300 doelgroepen op basis van wat Snapchatters belangrijk vinden, wat ze kopen, waar ze naar kijken en waar ze naartoe gaan.
  • Demografieën: kies een specifieke doelgroep aan de hand van leeftijd, locatie, apparaattype en geavanceerde demografische gegevens zoals gezinsinkomen en parental status.
  • Doelgroep matchen: combineer jouw klantgegevens met die van Snapchat om aangepaste doelgroepen te genereren. Upload een klantenlijst en ga direct aan de slag.
  • Lookalike-uitbreidingen: vergroot je bereik door lookalike doelgroepen te maken met gebruikers die lijken op je beste klanten.

Snapchat retargeting

Naast het bereiken van een nieuwe doelgroep kan je binnen Snapchat ook sturen op mensen die al eens eerder interactie hebben gehad met jouw bedrijf. Je kunt retargeten op degenen die:

Al eerder interactie had met je advertentie - Sommige mensen op Snapchat zullen interactie hebben gehad met je advertenties, of dit nu een Video Ad, een Image Ad of een andere vorm is geweest. Het kan ook zijn dat ze een filter of lens hebben gebruikt. Zelfs als ze werden geteld als een betaalde impressie, is het tijd om deze mensen te targeten met nieuwe content om hun interesse opnieuw op te wekken.

Je app heeft geïnstalleerd - Als iemand je app installeert, betekent dit niet dat hij converteert of iets gaat doen met zijn interesse in je bedrijf. Nu kun je een Snapchat-campagne opzetten, die speciaal gericht is op deze mensen. Een goede campagne zal mensen terug naar je app sturen.

Je website heeft bezocht - Installeer de Snap Pixel op je website en houd bij wanneer mensen je website bezoeken. Vervolgens kun je een aangepaste doelgroep maken om deze mensen te targeten in een Snap-campagne. Gelukkig hebben deze mensen je producten al gezien en kan de campagne ze over de streep trekken om jouw product of dienst te kopen.

Bestaande klantenlijsten - Naast de mensen die wel eens interactie hebben gehad, kan je ook je bestaande klanten opnieuw bereiken. Dit doe je door een bestaande klantenlijst te gebruiken. Dit kan je doen om nieuwe acties te promoten of herhaal aankopen te stimuleren.

5. Wat kost Snapchat adverteren?

Met Snapchats ad manager tool zijn de kosten van een advertentie gebaseerd op hoe jij als adverteerder je campagnes inzet. Snapchat rekent per 1.000 vertoningen (CPM), maar biedt ook goal-based bidding.

Daarmee kan de adverteerder een maximumprijs instellen voor elke keer dat een kijker de gewenste actie uitvoert waarvoor de advertentie is geoptimaliseerd. De beschikbare doelopties zijn swipe ups, het installeren van je apps en impressies.

Houd er rekening mee dat Snapchat wel altijd probeert je volledige dagbudget te besteden, ondanks dat je een doel per actie instelt of een maximale CPM.

Snapchat raadt aan een swipe up-bod in te stellen tussen €1 en €3, en dit zo nodig aan te passen op basis van de prestaties van de advertentie. App install-biedingen worden aanbevolen op de kosten per installatie doel. Dat is het ideale bedrag dat de adverteerder zou betalen voor de installatie van een individuele gebruiker van de app. Net als bij swipe up biedingen, moet het install bod worden geoptimaliseerd op basis van de prestaties. Adverteerders stellen een dagelijks budget instellen voor hun campagnes.

Zodra je campagne is ingesteld, zal Snapchat je advertenties leveren met als doel het meeste van het opgegeven doel te genereren tegen de laagste kosten. Als gevolg van budget pacing en gebruiker-actie voorspelling variatie, kunnen de waargenomen kosten per gebeurtenis hoger zijn dan het ingevoerde bod bedrag.

Hoewel Snapchat-adverteerders zelf kunnen bepalen hoeveel elke gespecificeerde actie (doel) ongeveer mag kosten, worden ze nog steeds per impressie in rekening gebracht (CPM).

6. Wanneer zet je Snapchat advertising in?

Wil je een jonge doelgroep bereiken, van 15 tot 24 jaar? Dan is Snapchat een van de beste platforms om je advertenties op te plaatsen.

Je doelgroep waardeert authenticiteit meer dan ooit. Een Snapchat-marketingstrategie biedt een kans om een diepere, meer oprechte kant van je bedrijf te laten zien.

Als je marketing zich richt op Gen Z is Snapchat de ideale manier. Je kunt dan experimenteren met het uitdragen van je merkwaarden op een leuke en aantrekkelijke manier.

Snapchat biedt ook een uitlaatklep aan een publiek dat niet te vinden is op andere platforms, zoals Instagram, Facebook en LinkedIn. Dat komt omdat Snapchat zich op een jongere doelgroep richt dan andere social mediaplatforms doen. Daarom stelt marketing op dit platform je in staat om potentiële klanten te bereiken die je anders niet zo makkelijk kunt bereiken.

Zoals we al eerder vertelden, kunnen marketeers verschillende soorten Snapchat advertenties maken en gebruiken op het platform, zoals AR-ervaringen, unieke bedrijfsfilters voor foto-overlays en zelfs video advertenties van 3 minuten lang.

Deze advertenties kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals het verhogen van de naamsbekendheid, het stimuleren van de verkoop of meer webverkeer.

Veel mensen zullen het platform vergelijken met Instagram, maar er is een belangrijk verschil tussen de twee producten. Hoewel de advertenties en targeting tools van Instagram robuuster zijn, legt de creatieve studio van Snapchat de nadruk op design. Terwijl Instagrams Business Manager in eerste instantie overweldigend kan aanvoelen, biedt Snapchat een tool die je door het proces van het opzetten van je campagne leidt.

Snapchat creative library

Daarnaast biedt Snapchat sjablonen voor het maken van advertenties, wat handig kan zijn voor bedrijven die geen designteams hebben die verantwoordelijk zijn voor het maken van creatieve middelen of video's. Je kunt kiezen uit specifieke sjablonen en zo een unieke advertentie maken die het beste bij je past.

We leggen de verschillen uit tussen Snapchat advertising en advertenties op andere populaire social media-kanalen.

Snapchat ads vs Pinterest ads

Pinterest en Snapchat zijn beide visuele platforms. Er is één groot verschil, en dat ligt bij de doelgroep. Op Pinterest vind je vooral gebruikers die inspiratie willen opdoen voor bijvoorbeeld een verbouwing, nieuwe recepten of een kledingstijl. Als je een jonger publiek wilt aanspreken, dan is Snapchat de plek voor jou. Is je doel een meer directe conversie en een grotendeels vrouwelijk publiek, dan is Pinterest adverteren de beste keuze.

Snapchat vs Pinterest

Snapchat ads vs TikTok ads

TikTok is net als Snapchat heel populair onder jongeren. Het is een veel nieuwer social media platform. Op TikTok ben je in staat om commentaar te ontvangen en te reageren binnen de app. Je hebt ook meer een profiel voor potentiële klanten om te vinden en je content zal niet verdwijnen na een bepaalde tijd. Bij Snapchat is dit uiteraard wel het geval, namelijk na 24 uur.

Snapchat vs Tik Tok

Toch zijn de advertentie-opties op Snapchat veel uitgebreider. Op dit moment heeft Snapchat een verscheidenheid aan plaatsingsmogelijkheden voor advertenties, zoals Video Story-advertenties (wat verschijnt wanneer je door de verhalen van vrienden tikt), Discover Feed-advertenties (klikbare opt-in tegels van de discover-pagina), AR Lenses, Dynamic Product en Collection-advertenties.

De diversiteit aan plaatsingen op Snapchat biedt adverteerders meerdere manieren om hun klanten te bereiken, waarbij Discover Feed-advertenties een van de grootste kansen zijn omdat het volledig opt-in is, wat betekent dat de Snapchat-gebruiker de advertentie moet willen zien. Over het algemeen zien we hogere conversieratio's bij dit soort advertenties.

TikTok's advertentieplatform biedt momenteel niet dezelfde verscheidenheid aan plaatsingen voor alle adverteerders. De meeste merken zijn beperkt tot in-feed advertenties of branded hashtag challenges.

Als het gaat om de keuze tussen advertenties op Snapchat of TikTok zijn er op beide platforms veel voordelen. Kies voor beiden om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

Snapchat ads vs Facebook ads

Facebook heeft al jaren problemen om tieners aan te spreken - maar nu worstelt ook Instagram met hun ouder wordende gebruikersbasis.

Snapchat vs Facebook

Snapchat en TikTok zijn nu de twee belangrijkste platforms zijn voor tieners en mensen van begin 20. Snapchat advertenties zijn daarnaast schermvullend, interactief en bieden een grote verscheidenheid aan call-to-actions (CTA's). Het is een veel visuelere ervaring voor consumenten.

Het grote verschil is hier dan ook weer de doelgroep: wie wil je aanspreken? Op basis daarvan kies je het geschikte platform.

Ontdek ook meer over Facebook ads en TikTok ads

Snapchat ads vs Instagram ads

Snapchat heeft veel meer functies dan de meeste andere sociale media, waaronder Instagram. Het was de eerste app die filters en Stories introduceerde, en het experimenteert nu ook met augmented reality. Het is geen wonder dat Snapchat verschillende vormen van advertenties aanbiedt, en sommige soorten zien er niet eens uit als typische advertenties. In vergelijking met Snapchat ads lijken Instagram ads traditioneler. Dat wil echter niet zeggen dat ze niet effectief zijn. Instagram is nog steeds een van de belangrijkste platforms, en het is geweldig voor het vergroten van je naamsbekendheid en het verkopen van producten.

Snapchat vs Instagram

Het is moeilijk te zeggen welk platform beter of effectiever is, aangezien verschillende factoren een rol spelen. Als je publiek tijd doorbrengt op zowel Snapchat als Instagram, kun je ze eenvoudig combineren. Gebruik Instagram voor merkbekendheid en het maken van informatieve campagnes over je merk. Gebruik Snapchat daarentegen om je creatieve kant te laten zien en de relatie met je klanten te verbeteren. Snapchat is ideaal voor klantenrelatiebeheer, omdat het je in staat stelt spontaner te zijn en leuke campagnes te maken.

Snapchat ads vs LinkedIn ads

Het grootste verschil tussen Snapchat en LinkedIn is de doelgroep. Waar je op Snapchat vooral jongeren vindt, is de doelgroep van LinkedIn juist heel professioneel. Mensen zitten met een andere reden op LinkedIn. Ze willen netwerken, zijn op zoek naar een nieuwe baan of willen op de hoogte blijven van belangrijk nieuws in hun werkveld. Snapchat wordt daarentegen vooral gebruikt voor het sturen van grappige selfies, video’s of om je vrienden op de hoogte te houden van je dag. De overeenkomst? Je kunt bij beiden heel specifiek targeten. Alleen richt je je bij LinkedIn adverteren meer op functies en bedrijven in plaats van op basis van interesses.

Snapchat vs LinkedIn

Geen enkel social media platform is perfect voor elke doelgroep. Neem je marketingstrategie daarom onder de loep en bepaal welke platforms het beste werken voor jou, je bedrijf en je doelgroep.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

7. Step-by-step Snapchat campagne opzet

Met Snapchat Ads Manager kun je advertenties maken, bijhouden en optimaliseren.

Als je nog geen account hebt, ga dan naar het advertentieplatform van Snapchat en maak er meteen een aan. Log in en vul je bedrijfsgegevens in om een account aan te maken waarmee je je campagnes kunt beheren.

Door je aan te melden krijg je toegang tot de Ads Manager. Je kunt nu een campagne maken op basis van je doelen en de gebruikers die je wilt targeten. Volg deze stappen en creëer snel een Snapchat ad!

Snapchat Ads creëren

Instellingen op campagneniveau

Doelstelling

Het eerste wat je doet is de doelstelling van je campagne bepalen. Wat hoop je te bereiken met je advertentiecampagne?

Je hebt elf opties om uit te kiezen voor je campagnedoelstellingen. Deze omvatten:

  • Naamsbekendheid
  • Sales
  • App installaties
  • Verkeer naar de app
  • Verkeer naar website
  • Betrokkenheid
  • Video bekijken
  • Leadgeneratie
  • App conversie
  • Website conversie
  • Plekken promoten
Snapchat ads doelstellingen

Wil je op meerdere doelen focussen? Dan raden we je aan om meerdere soorten campagnes aan te maken. Zo kan je met de ene campagne sturen op naamsbekendheid en met de andere campagne stuur je bijvoorbeeld weer op app installaties.

Naam

Elke campagne moet je een naam geven. Ons advies is om met duidelijke campagnenamen te werken. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar de campagne op stuurt en waar het overgaat.

Snapchat ads campagnenaam

Tijdschema

Wanneer je een campagne aanmaakt, kies je ook een tijdschema. Kies er bijvoorbeeld voor om de campagne direct te laten starten, of kies een bepaalde begin- en einddatum.

Snapchat ads campagne periode

Instellingen op adset niveau

Een campagne bestaat minstens uit één adset. Op adset niveau stel je in wie je wilt bereiken. Wij raden aan om met meerdere adsets te werken waarin je de verschillende targeting opties test.

Naam

Ook op adset niveau moet je een naam opgeven. Normaal gesproken zullen de adset voornamelijk qua targeting van elkaar verschillen. Neem dit mee in de naamgeving. Hierdoor zorg je voor meer overzicht en weet je gelijk welke adset ingesteld staat.

Snapchat Ads name

Metingen

Zorg er altijd voor dat je de Snap Pixel hebt geïnstalleerd op je website. De Snap Pixel is een stukje code dat op betrouwbare wijze belangrijke customer events van je website naar Snapchat stuurt. Zo meet je de impact van je campagnes op verschillende apparaten en kun je zien hoeveel Snapchatters actie ondernemen op je website nadat ze je advertenties hebben gezien.

Snapchat ads Snap pixel

Budget

Je kunt kiezen voor twee verschillende budgetten: dagbudget en looptijdbudget.

Snapchat budget

Je dagbudget is het gemiddelde bedrag dat je bereid bent uit te geven aan een specifieke adset per dag, terwijl je looptijdbudget het bedrag is dat je bereid bent uit te geven gedurende de looptijd van de campagne. Elke adset heeft hierbij zijn eigen budget.

Snapchat Daily budget lifetime budget

Met dit budget kun je bieden. Een bod is het maximale bedrag dat je wilt betalen per resultaat voor je adset. Je hebt daarbij drie keuzes:

  • Automatisch bieden: met deze biedstrategie stelt Snapchat het bod namens jou in om het meest te bereiken met je budget bij de doelgroep.
  • Maximaal bod: deze biedstrategie vertelt Snapchat het maximale bedrag dat je wilt betalen. Daarmee proberen ze een zo efficiënt mogelijke CPA te bereiken.
  • Targetkosten: met deze biedstrategie probeert Snapchat je gemiddelde CPA op of onder het bedrag te houden dat is ingesteld tot de einddatum van de adset.

Houd rekening dat dit slechts een richtlijn is voor Snapchat.

Planning

Net als bij je campagne kies je voor een tijdschema. Kies er bijvoorbeeld voor om de campagne direct te laten starten, of kies een bepaalde begin- en einddatum. Op adset niveau kan je bepalen of een bepaalde adset eerder moet beginnen en een andere adset.

Snapchat ads planning

Plaatsing

Nu is het moment om te kiezen waar je advertentie moet verschijnen. Je hebt hierbij twee keuzes: automatische plaatsing of plaatsing per format.

Snapchat ads plaatsing

Bij automatische plaatsing geef je Snapchat de vrije hand om in de hele app te plaatsen. Zo maximaliseer je je bereik. Bij plaatsing per format kies je zelf waar je advertentie komt te staan, zoals in de discover feed of enkel in User Stories. Start met automatische plaatsingen en aan de hand van data kan je bepalen of het beter is om bepaalde plaatsingen uit te zetten.

Locatie

Tijd om te bepalen op welke locaties je je advertentie wil laten draaien. Selecteer een land (of meerdere landen) en kies welke provincies en regio's je wilt opnemen of uitsluiten. Klik op ‘Locaties op kaart targeten' om extra locatie-targetingopties te bekijken, of klik op 'Locaties in bulk uploaden' om een verzameling van specifieke locaties te targeten. Zo bepaal je precies op welke locatie jouw advertentie draait.

Snapchat ads locatie

Demografie

Wanneer je je locaties hebt ingesteld ga je verder met de demografie. Kies de demografische gegevens die je wilt bereiken, zoals leeftijdsgroep, geslacht, taal en andere geavanceerde demografische gegevens.

Snapchat ads demografie

Doelgroep

Vervolgens kies je de doelgroepen die je wilt bereiken.

Je hebt daarbij twee keuzes:

  • Vooraf gedefinieerde doelgroepen: doelgroepen die zijn samengesteld met behulp van Snapchat-gegevens en gegevens van derden, zodat je mensen kunt bereiken op basis van hun interesses en gedrag in de online en echte wereld.
  • Aangepaste doelgroepen: doelgroepen die je hebt gemaakt via Snap Audience Match (CRM-lijsten), Snap Engagement Audiences, en Lookalikes.
Snapchat ads doelgroepen

Je kunt Snapchat toestaan je doelgroepen automatisch uit te breiden. Daarbij sta je toe de doelgroep automatisch uit te breiden tot buiten de categorieën die je hebt geselecteerd. Als je voor het eerst met bepaalde doelgroepen aan het testen bent, adviseren wij om deze functie uit te zetten. Deze kan je later aanzetten zodra je ziet of iets wel of niet werkt.

Apparaten

Nu kies je de apparaten waarop je je wilt richten, inclusief besturingssysteem, apparaatmerk, verbindingstype en providers.

Snapchat ads apparaten

Delivery

Je hebt de keuze uit twee soorten delivery: standaard of versneld.

  • Standaard delivery: dit levert je Ads standaard af gedurende de duur van je advertentieperiode om aan je doelstellingen te voldoen. Dit is dan ook de meest gebruikte uitlevering.
  • Versnelde delivery: dit zal het budget zo snel mogelijk uitgeven zonder het risico van aanzienlijke overlevering. Zodra je het budget bereikt, stopt de levering. Versnelde delivery is gunstig voor tijdgevoelige campagnes, omdat het je advertenties zo snel mogelijk zal afleveren om je doelen te halen.
Snapchat ads delivery

Instellingen op advertentieniveau

Nu je je adset hebt ingesteld is het tijd om de advertentie te maken. Om te beginnen selecteer je een ad format, gebaseerd op je doelstellingen. Dit bepaalt of er extra ad formats kunnen worden toegevoegd aan dezelfde adset.

Voordat je een nieuwe advertentie aanmaakt, heb je ook de mogelijkheid om de volgende opties te selecteren:

  • Selecteer product, of productcatalogus voor dynamische product advertentiecampagnes
  • Laad bestaande creatieve elementen uit je creatieve bibliotheek
  • Ontwerp advertentie als je een campagne-ontwerp maakt

Maak je advertentie

Het is tijd om je advertentie te maken. Hoe creatiever je bent, hoe beter je doelgroep je advertentie op zal pakken.

Snapchat ads creaties

Probeer dus verschillende stijlen uit en kijkt wat het beste werkt voor jouw doelstellingen. We adviseren ook om altijd minimaal 2 of 3 advertenties per adset te testen. Zo kan je beter A/B testen en inzien wat het best werkt. Houd ook rekening met de boodschap per campagnedoel. Zo wil je natuurlijk wel de juiste content laten zien dat past bij het doel dat je hebt uitgekozen.

Nu heb je je eerste campagne gemaakt. Maar we zijn er nog niet! Tijd om de resultaten te bekijken.

8. Resultaten meten

Zodra je advertenties actief zijn, kun je de Snapchat Ads Manager gebruiken om de algemene prestaties van je campagne te controleren en metrische rapporten te downloaden. Er zijn een paar verschillende soorten statistieken die je kunt bekijken vanuit de Ads Manager.

Snapchat ads resultaten

We noemen de belangrijkste:

Delivery Metrics

Dit zijn je totale impressies en totale bereik, 2 seconden & 15 seconden videoweergaven, aantal voltooide video's en gemiddelde schermtijd.

Spend Metrics

Hier kun je je totale advertentie uitgaven, eCPM (gemiddelde kosten per 1.000 vertoningen), en eCPV (gemiddelde kosten per gekwalificeerde video weergave) monitoren.

Attachment Metrics

Deze omvatten de totale tijd dat bijlagen worden bekeken, het aantal swipe ups, eCPSU (gemiddelde kosten per swipe up) en de gemiddelde schermtijd van bijlagen.

App Install Metrics

Dit gedeelte is alleen relevant als je een app install pagina hebt toegevoegd aan je advertenties, omdat het aantal installs, install rate, en eCPI (gemiddelde kosten per elke app install) bijhoudt.

Conversiestatistieken

Hier kun je monitoren hoe je advertenties converteren door te kijken naar Return On Ad Spend (ROAS), aankoopwaarde, aantal aankopen, aantal saves, aantal keer dat een gebruiker items toevoegde aan hun winkelwagen, paginaweergaves, zoekers, sign ups, content views, app opens en meer. Om dit goed bij te houden is het wel belangrijk dat je Snapchat pixel hebt geïnstalleerd.

9. Het Snapchat algoritme begrijpen

Het algoritme van Snapchat is erop gericht gebruikers de snaps te tonen waarin zij het meest geïnteresseerd zijn. Met het doel om de juiste snaps, aan de juiste persoon, op het juiste moment te tonen, wordt de content die je te zien krijgt gerangschikt op basis van het belang en de relevantie voor jou. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten voor een meer gepersonaliseerde ervaring.

Snapchat keert zich af van het rangschikken van foto's in chronologische volgorde of laat je alleen zien wat als populair wordt beschouwd. Dit type algoritme werkt goed voor adverteerders en marketeers. Als de gebruiker bijvoorbeeld in het verleden je advertenties of content heeft bekeken, dan is het waarschijnlijk dat hij/zij dit vaker te zien krijgt.

En omdat de feed zo gepersonaliseerd is, is hij/zij minder geneigd om de content die hij/zij voorgeschoteld krijgt over te slaan. Dit betekent dat de kans groot is dat de advertenties volledig worden bekeken.

Snapchat wil onderscheid maken tussen persoonlijke content en communicatie die de gebruikers en hun vrienden delen, en materiaal gemaakt door professionele media.

Vandaar de Discover-sectie.

Snapchat ads discovery feed

Hier vind je verhalen van mediakanalen (ook wel publishing partners genoemd) en andere content van merken en influencers. Met deze functie kunnen gebruikers nieuwe kanalen vinden om zich op te abonneren, Snaps zien die hun vrienden bekijken en gecureerde content krijgen, gebaseerd op eerdere activiteiten van gebruikers op het platform.

Denk aan je publiek als meer dan consumenten van je content of je merk - ze zijn je vrienden. Het creëren van een strategie die creativiteit op de voorgrond plaatst, zal je zeker helpen om je community op te bouwen en naar de top te stijgen.

10. Snapchat ads optimalisatie

Je campagne staat nu live. Maak je advertenties, dan is het ook belangrijk dat je deze veel aandacht blijft geven. Het is dus goed om te optimaliseren. Wij vertellen je hoe je dat het beste doet.

Om succesvolle Snapchat-campagnes te voeren, moet je zowel op het niveau van de adset als op het niveau van de individuele advertentie optimaliseren.

Optimaliseren op het niveau van de adset gaat allemaal over dingen zoals biedstrategieën, targeting, en het A/B testen. Optimaliseren op advertentieniveau is meer een artistieke bezigheid - het draait allemaal om het gebruik van de juiste creatieve elementen.

We geven je wat tips om nog meer uit je advertentie te halen.

Tip #1: maak gebruik van Audience Insights

Audience Insights kunnen je helpen meer te weten te komen over je doelgroep om relevante content te maken en nieuwe segmenten te verkennen. Zo vergroot je je bereik. Je hebt met Audience Insights toegang tot waardevolle gegevens over wie je advertenties heeft bekeken en hoe Snapchatters reageren op je advertenties, wie je doelgroep is, waarin ze geïnteresseerd zijn, waar ze zich bevinden en nog veel meer. De Audience Insight vind je in de Snapchat business omgeving.

Snapchat audience insights

Tip #2: klik door alle campagnes heen

Kijk per campagne naar de belangrijkste KPI’s. Beoordeel bijvoorbeeld een naamsbekendheids-campagne dus niet op hoeveel een swipe up naar de website kost. Belangrijk is dat je kijkt naar de campagnedoelstelling en op basis daarvan bepaald of een bepaalde KPI behaald wordt. Bij een verkeercampagne kan je kijken of de kosten per swipe up naar de website toe niet te veel kost. Dus vraag je af of iets niet te veel kost, of dat de doorklikratio van een verkeercampagne wel hoog genoeg is of dat alles wel goed uitvoert. Check dit regelmatig om zo aanpassingen te maken.

Tip #3: test je CTA’s

Moedig je kijkers altijd aan om actie te ondernemen door relevante berichten toe te voegen aan het begin van de advertentie. Zorg voor een duidelijke boodschap binnen de eerste twee seconden van de advertentie, en gebruik een duidelijke call to action om je publiek precies te vertellen wat je wilt dat ze vervolgens doen. Wanneer je hiermee experimenteert zul je merken dat je meer websiteverkeer hebt en conversies worden gerealiseerd.

Tip #4: blijf creatief

Creativiteit is het allerbelangrijkste bij het creëren van een succesvolle Snapchat advertentie. Experimenteer met nieuwe soorten advertenties en laat je creativiteit de vrije loop om je doelgroep nog meer aan te spreken. Zorg dat elk adset minstens 2 á 3 advertenties bevat. Zie je dat een bepaalde advertentie niet veel interactie krijgt en een ander wel? Pauzeer de slecht presterende advertentie en voeg daar een ander voor in de plaats.

11. Conclusie

Je weet nu alles over het maken van Snapchat advertenties. We vatten de belangrijkste punten nog even samen.

In deze gids heb je geleerd:

  • Waarom Snapchat ads een toevoeging zijn voor jouw bedrijf
  • Welke verschillende vormen van advertenties er zijn op Snapchat
  • Hoe je de resultaten van je advertenties meet
  • Hoe je je eerste Snapchat campagne kan maken
  • Welk publiek je aanspreekt met Snapchat advertenties

Met deze kennis op zak kun jij aan de slag om de meest creatieve Snapchat campagnes op te zetten.

Nu zijn wij benieuwd naar jouw inzichten na het lezen van deze gids. Met welke advertenties ga jij aan de slag? Laat het ons weten door te reageren onder dit bericht.

Meer leren? Ontdek dan ook over artikelen over contentmarketing en personalisatie

En besteed je Snapchat ads liever uit? Neem dan contact met ons op. Als online marketing bureau kunnen wij je ontzorgen. 

Advies over jouw Snapchat strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere Snapchat strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan