Brandfirm logo

Alles over Instagram adverteren in 2022

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Instagram adverteren in 2022. Met deze Instagram adverteren gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 21 minuten
Laatste update: 21 september 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat Instagram adverteren is 
  • waar je Instagram advertenties voor kunt gebruiken (en wanneer je het inzet)
  • hoe je van begin tot eind een Instagram campagne opzet 
  • wat adverteren op Instagram kost 
  • hoe je je Instagram advertentie kunt blijven optimaliseren

1. Introductie van Instagram ads

Er zijn nog maar weinig mensen die niet op Instagram zitten.

Met 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers is het een medium waar het gros van de mens heel wat uren per dag op doorbrengt.

Geen wonder dat adverteren op Instagram de afgelopen jaren zo hard is gegroeid. Met meer dan 500 miljoen dagelijkse bezoekers wereldwijd is het een heel aantrekkelijk medium om je merk zichtbaar te maken aan de hand van betaalde posts.

Instagram is een visueel medium waar veel aandacht wordt besteed aan fotografie en video’s van hoge kwaliteit.

De advertenties die je op dit medium plaatst zijn visueel ingesteld en vallen daardoor extra op.

Het is immers wetenschappelijk bewezen dat men visuele content sneller verwerkt dan een stuk tekst. Nog een reden om te investeren in adverteren op Instagram, dus.

Maar met zoveel gebruikers, is er ook heel veel content tot je beschikking.

Hoe zorg je dat je opvalt tussen de menigte, de juiste mensen bereikt met je campagne en ook voor conversie zorgt? Brandfirm legt het je in dit artikel allemaal uit.

Advies nodig over Instagram adverteren?

  • Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je Instagram strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wat is Instagram ads?

Instagram ads (ook wel Instagram advertising) is een manier om te adverteren op Instagram. Deze advertenties zijn dan ook anders dan de organische posts die je als bedrijf of particulier plaatst. Het doel? Een groter publiek bereiken met een visuele boodschap. Of je kiest er voor om je juist te richten op een selectieve doelgroep.

Wat is het verschil met Instagram posts?

Net als bij Facebook ads lijken de betaalde posts veel op de organische posts waar geen geld achter zit. Een groot zichtbaar verschil? Het label ‘gesponsord’ dat aangeeft dat je te maken hebt met een advertentie.

Instagram advertentie voorbeeld

Daarnaast hebben de Instagram posts meer features, zoals:

  • een CTA-button
  • een dynamische advertentie op basis van een productcatalogus
  • een klikbare link naar de website

Voordat we de andere verschillen gaan benoemen, is het verstandig om eerst onderscheid te maken tussen een organische post en een betaalde post.

Instagram advertentie vs organic

Organische post

Dit is gratis content (foto’s, video’s, stories etc.) die alle gebruikers (inclusief bedrijven en merken) kunnen zien en delen op elkaars feed.

Wanneer jij een organische post plaatst kun je verwachten dat de volgende mensen deze post te zien krijgen: (1) je volgers, (2) de volgers van je volgers wanneer je volger jouw post deelt, (3) mensen die de hashtags volgen die jij gebruikt in je post (mits je account niet privé is).

Als bedrijf kun je organische posts plaatsen om:

  • je unieke tone of voice en branding op de kaart te zetten
  • relaties op te bouwen met je klanten door waardevolle en inspirerende informatie te delen
  • de consument in elke fase van de funnel te prikkelen/dienen
  • vragen te beantwoorden van klanten

Een groot nadeel van organische posts is dat maar een klein percentage van je volgers de posts te zien krijgt door de hoge concurrentie en het algoritme van Instagram.

Betaalde posts

De advertenties op Instagram zijn een manier om op te vallen op dit social media kanaal. Dit is heel interessant, omdat steeds meer mensen meer tijd doorbrengen op Instagram.

Paid vs organic social media

Als bedrijf kun je betaalde posts plaatsen om:

  • je merkbekendheid te vergroten
  • nieuwe volgers aan te trekken
  • nieuwe deals, acties of content te promoten
  • leads te genereren

De voordelen van organische posts:

  • je bent aanwezig op een plek waar potentiële klanten zich al bevinden (dit is afhankelijk van je doelgroep, B2B bedrijven zijn relatief minder vertegenwoordigd dan op een medium zoals LinkedIn).
  • je kunt bestaande klanten ondersteunen en onderhouden
  • je kunt nieuwe klanten aantrekken door te laten zien waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen
  • het is gratis

De voordelen van Instagram advertenties:

  • je kunt een groot aantal (nieuwe) mensen bereiken
  • je kunt je ideale klant op een precieze manier targeten
  • je kunt je marketingdoelstellingen sneller behalen (afhankelijk van wat je doelen zijn).

Zoals je kunt zien, overlappen een paar van de voordelen van organische posts met betaalde posts, waardoor het aan te raden is om beiden te plaatsen op Instagram.

Alhoewel organische posts gratis zijn, duurt het lang voordat je de gewenste hoeveelheid volgers hebt en de juiste doelgroep bereikt.

Bij betaalde advertenties gaat dit een stuk sneller en gemakkelijker. In plaats van dat je investeert in tijd, investeer je in geld.

Er is bij Instagram ook de mogelijkheid om organische posts te promoten via het Instagram Ads-platform.

Je kunt een bericht dat je al geplaatst hebt onderaan het bericht promoten. Je kiest hier in een paar stappen de doelgroep, de doelstelling, het budget en de looptijd. Klik op ‘Advertentie maken’ en je bestaande organische post is veranderd in een advertentie.

Instagram organisch bericht promoten

Het is belangrijk om op je Instagrampagina een balans te hebben tussen organische content en betaalde posts.

Wanneer een gebruiker op jouw advertentie klikt, wil je ze wel doorsturen naar een kwalitatief account met veel content. Wanneer je doelgroep je gaat volgen, heb je zo ook echt wat te bieden.

3. Hoe werkt Instagram adverteren?

Grote kans dat je weet hoe Instagram werkt. Maar hoe zit dat dan met het maken van betaalde posts? We zetten de termen die je moet weten voor Instagram ads hier voor je op een rij.

Belangrijke termen bij Instagram adverteren

Ads Manager: de plek waar je jouw advertenties kunt maken, managen en optimaliseren.

Boosted post: een organische post waar je een bepaald bedrag voor betaalt om deze meer mensen te laten bereiken. Dit is hetzelfde als gepromote posts. Het verschil met een advertentie is dat een boosted post begint met een organische post waar geen Ads Manager aan te pas komt.

Business Manager: een handige tool van Facebook als je met meerdere personen, verschillende advertentieaccounts of Facebookpagina's beheert. De tool biedt de mogelijkheid om advertentieaccounts of pagina's te koppelen. Daarbij kun je rollen toewijzen aan personen, partners of bureaus. Daarnaast krijg je hier inzicht in de advertenties die je hebt lopen, het aantal volgers en andere interessante statistieken van je kanaal. Het grote verschil met Ads Manager is dat je hier geen advertenties in kunt creëren.

Facebook business manager

Instagram Feed: waar je Instagram advertenties op te zien krijgt. Dit is het nieuwsoverzicht op Instagram. Hier krijg je zowel betaalde als organische posts te zien op basis van wie je volgt. Niet te verwarren met een product feed, wat binnen Facebook een catalogus heet.

Impressies: laat zien hoe vaak een advertentie is vertoond is door de gebruikers van het medium. In tegenstelling tot bereik kan dit ook meerdere keren zijn door dezelfde gebruiker.

Reels: een contentvorm waarop je korte video’s kunt plaatsen van 15, 30 en 60 seconden. Deze worden getoond in de reels-feed. Hier kun je ook advertenties op plaatsen.

Stories: deze 24-uurs stories zijn uiterst geschikt om zichtbaar te worden bij je doelgroep. Je kunt door de interactieve stickers het gesprek met je ideale klanten aangaan en zo een relatie met hen opbouwen. Denk aan een Poll of Quiz. Binnen de Stories kan tegenwoordig ook geadverteerd worden. Waarover later meer!

Instagram advertenties: zo werkt het

Het maken van een advertentie behandelen we uitgebreid in hoofdstuk 9. Voordat we daar aankomen, is het alvast belangrijk om te weten dat Instagram advertenties een uitbereiding zijn op organische posts. Hierdoor kun je een grotere doelgroep bereiken.

Er zijn een aantal stappen die wij bij Brandfirm volgen voordat we bij het punt aan zijn gekomen om een campagne te maken.

  1. Eerst bepalen we namelijk de doelgroep die we willen aanspreken.
  2. Vervolgens kijken we naar hoe we hen kunnen bereiken (met welke content).
  3. Daarna gaan we de marketing funnel verder invullen. Aan welke content heeft deze doelgroep behoefte? In welke fase van de customer journey wil ik ze aanspreken?
  4. Pas nadat deze vragen zijn beantwoord, gaan we aan de slag met het maken van de campagnes en de content.

4. Mogelijkheden bij Instagram adverteren 

Omgaan met advertentie moeheid

Wanneer een gebruiker je advertentie te vaak voorbij ziet komen, dreigt het gevaar van advertentie moeheid. Wat er dan kan gebeuren is dat ze de advertentie verbergen of rapporteren. Overkomt jou dat? Dan ziet Instagram dit als een duidelijk signaal dat je advertentie spammy en niet gebruiksvriendelijk is.

Dit kan ervoor zorgen dat je campagne minder goede resultaten binnenhaalt. Wanneer in de kolom Weergave het woord ‘advertentie moeheid’ staat, wordt je advertentie dus te vaak getoond aan dezelfde persoon. Dit kun je dit oplossen door nieuw advertentiemateriaal te maken. Denk aan een nieuwe afbeelding, video of story. Of breid de doelgroep uit!

Instagram advertentie moeheid

De ‘advertentie moeheid’ melding kun je vóór zijn door de frequentie van de advertentie goed in de gaten te houden.

Wat is dan wel de juiste frequentie om je advertentie te laten zien zonder dat de gebruikers er moe van worden? Ongeveer drie tot acht keer gedurende de campagne.

Wanneer een gebruiker niet geïnteresseerd is (omdat hij/zij nog niet op je advertentie heeft geklikt), heeft het over het algemeen geen zin om hem of haar nog tientallen keren de advertentie te tonen. Dat werkt alleen maar averechts.

Het omschakelpunt is wanneer een zogeheten koude doelgroep de advertentie drie keer te zien krijgt. Wanneer je daarna geen actie onderneemt, dalen de resultaten van de advertentie.

Ben jij bezig met retargeting? Dan hoeft een hoge frequentie niet per se mindere resultaten te betekenen aangezien de doelgroep een hoge betrokkenheid heeft met jouw bedrijf/merk. Dit kan zelfs goede resultaten opleveren.

De voordelen van Instagram advertenties:

  • De betaalde advertenties komen overeenkomen met de look and feel van het mediaplatform waarin ze verschijnen. Dit betekent dat er weinig verschil is tussen de opmaak van advertenties en organische posts. Dit maakt een Instagram advertentie over het algemeen erg succesvol.
  • De meeste links achter advertenties worden in de Instagram app geopend. Dit is voor Instagram gunstig, waardoor het medium het gebruik van advertenties alleen maar aanspoort. Als er een landingspagina staat ingesteld, word je wel doorgestuurd naar de website van de adverteerder.

Verschillende doelstellingen

Net als bij Facebook ads, kun je bij Instagram advertenties kiezen uit verschillende doelstellingen. Je kunt kiezen uit:

  • Bekendheid: zo veel mogelijk merkbekendheid genereren voor jouw merk/bedrijf
  • Verkeer: zoveel mogelijk klikken naar je website of app in de app store
  • App promotie: zoveel mogelijk downloads van je app
  • Betrokkenheid: zoveel mogelijk interactie met je advertentie (reacties, likes etc.)
  • Leads: verzamel persoonlijke informatie van geïnteresseerde gebruikers (een e-mailadres voor in je e-maillijst)
  • Verkoop: het kopen van een product of het aanvragen van een offerte
Instagram campagnedoelstellingen

Is het doel van jouw campagne Conversies of wil je de gebruikers retargeten die al eens eerder op jouw website zijn geweest, maar toen niets hadden gekocht? Dan moet je eerst Facebook Pixel installeren. Dit is een stukje code die je aan jouw website toevoegt. Hoe je dit precies doet, lees je in ons artikel over Facebook adverteren.

Verschillende campagnetypes

Tijd om te duiken in de verschillende vormen advertenties waar je uit kunt kiezen:

  • Instagram Single Image Ads
  • Instagram Video Ads (en Reels Ads)
  • Instagram Carousel Ads
  • Instagram Story Ads
  • Instagram Reels Ads

Single Image Ads

Single Image Ads zijn een goed startpunt om mee te starten. Je hoeft immers alleen maar een kwalitatieve foto te kiezen en een knallende short copy te schrijven om eronder te zetten. Er is een optie om tekst toe te voegen (inclusief emoji’s) aan de afbeelding die je deelt. Dit type advertentie past bij alle doelstellingen (App installaties, Merkbekendheid, Sales, Interactie, Verkeer).

Single image ad voorbeeld

Video Ads

De video’s die jij in de feed plaatst kunnen wel 60 minuten lang zijn, maar over het algemeen zijn kortere video’s een stuk effectiever. Net als bij image Ads kun je hier een pakkende en wervende caption schrijven met een duidelijke CTA.

Instagram video ad voorbeeld

Carousel Ads

Deze advertentievorm bestaat een reeks foto’s of video’s die gebruikers naar rechts of links kunnen swipen. Je kunt Carousel Ads zowel in de feed inzetten als in de Stories. Met een CTA button of swipe-up link stuur je de geïnteresseerde gebruiker door naar je website. Je kunt Carousel Ads onder andere gebruiken om een collectie van producten uit te lichten, een verhaal te delen van meerdere delen, of om maximaal tien foto’s te delen.

Instagram carousel ad voorbeeld

Instagram Story Ads

Deze advertenties verschijnen tussen de stories van de gebruiker. Aangezien er miljoenen elke dag naar hun stories kijken, is het een goede plek om te adverteren. Een groot voordeel is dat er een stuk meer interactie is met een Story Ad, dan met een ‘normale’ advertentie op Instagram. De beste Instagram Story Ads zijn de advertenties die er niet uitzien als advertenties, maar lijken op ‘normale’ stories van andere gebruikers. Ook voor advertenties kun je gebruikmaken van de interactieve stickers en visuele effecten (GIF-jes etc.) van het social medium. Als Call To Action is er aan de onderkant een swipe up naar de landingspagina.

Instagram Story Ad voorbeeld

Reels Ads

Reels zijn een succes en ook op het gebied van advertenties kun je daar gebruik van maken. Deze korte video’s worden getoond tussen de organische Reels door, waardoor het extra belangrijk is dat je snel de aandacht grijpt van de gebruiker. Het is een goede advertentievorm om je merkbekendheid te vergroten en meer gebruikers te bereiken. Met een CTA stuur je de gebruiker vervolgens door naar je website.

Shopping Ads

Een Shopping Ad is een integratie die toegepast kan worden binnen Single Image Ads, Carousel Ads en Collection Ads. De advertentievorm geeft je de mogelijkheid om producten te tonen en de gebruiker rechtstreeks via de advertentie te laten shoppen in jouw productcatalogus, zonder ook maar één seconde van Instagram af te hoeven wijken. Dit is een win-winsituatie, want jij hebt er weer een nieuwe bestelling bij en de klant blijft op Instagram.

Dit is dan ook een populaire advertentievorm voor e-commerce bedrijven.

Om gebruik te maken van Collection Ads moet je een productcatalogus maken. Maak je gebruik van Hootsuite (een planningstool) en Shopify voor je webshop? Dan kun je deze twee automatisch koppelen. Scheelt jou weer een hoop werk!

Shopping ad voorbeeld

Welke advertentievorm ga je gebruiken?

Met zoveel opties is het misschien lastig kiezen welke advertentievorm het beste past bij jouw bedrijf. Om dit vast te stellen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

#1: wat is mijn doel?

Pak je social media strategie erbij: wat wil je met Instagram bereiken?

Is dat:

  • meer verkeer naar je website?
  • veel videoweergaven voor een nieuw product?
  • het vergroten van je merkbekendheid onder de doelgroep?
  • meer bestellingen, app-installaties of inschrijvingen voor de nieuwsbrief?

#2: wie is de doelgroep?

We gaan hier in het volgende hoofdstuk nog wat verder op in, maar op basis van je doelgroep werken sommige advertentievormen beter dan anderen. Kijk eens naar de gewoonten van je doelgroep. Zijn ze bijvoorbeeld altijd on the move en druk? Dan hebben ze geen tijd om ellenlange captions te lezen. Snelle Reels werken dan bijvoorbeeld beter bij deze doelgroep. Bedenk of ze veel online shoppen en of ze eerder kijken naar Stories of de Explore Pagina.

#3: welke organische posts doen het bij mij goed?

Duik in je huidige statistieken. Welke organische berichten hebben het goed gedaan? Kortom: welke content slaat aan bij je huidige doelgroep en naar verwachting ook straks bij de bredere doelgroep die je gaat targeten in je advertenties.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

5. Verschillende doelgroepen en targeting opties

Je wil de juiste doelgroep aanspreken met je campagnes. Net als Facebook Ads, kun je bij Instagram Ads kiezen uit meerdere targeting opties waaronder: locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag.

De basis is het kiezen van het land, gender en een leeftijdscategorie. Hoe specifieker hoe beter, dus je kunt ook andere eigenschappen toevoegen in het tabje Detailed Targeting. Je kunt bij de Audience Size in de gaten houden of je doelgroep groot/specifiek genoeg is om je doelen te behalen.

Soorten doelgroepen

Net als bij Facebook kun je kiezen uit:

  • Custom Audiences
  • Lookalike Audiences

Custom Audiences

Je hebt meerdere Custom Audiences die je kunt creëren. Een greep uit alle opties:

  • bezoekers die al eerder op je website zijn geweest
  • je eigen klantenlijst
  • accounts die al eerder je Instagram account hebben bezocht
  • mensen uit je huidige klantenlijst

Eén variant zijn dus alle gebruikers die al eerder op jouw website zijn geweest. Deze doelgroep is erg effectief omdat je hiervan al weet dat er bij deze mensen een interesse is in jouw bedrijf. Je gebruikt hiervoor informatie van je doelgroep (e-mails, telefoonnummers, adres etc.). Dit kan middels inschrijving van een nieuwsbrief, een doelgroeponderzoek, een enquête etc. Een andere optie is dat je de informatie upload vanuit Facebook’s Ads Manager (Tools → Create New → Custom Audiences → Add customers from your own file ) of via je geïnstalleerde Facebook Pixel.

Aangepaste doelgroep Instagram

Lookalike Audiences

Dit is een doelgroep op basis van een Custom Audience die je hebt aangemaakt. Facebook zoekt dan naar vergelijkbare doelgroepen. Met je Custom Audience als uitgangspunt. Je bereikt zo nieuwe mensen waarvan de kans groot is dat deze geïnteresseerd zullen zijn in jouw diensten of producten.

Vergelijkbare doelgroep Instagram

6. Wat kost adverteren op Instagram?

Je vraagt je misschien af: wat kost adverteren op Instagram nu precies? De kosten voor betaalde posts op dit medium zijn afhankelijk van een aantal factoren:

  • Wie je target
  • Hoe populair de door jou gekozen doelgroep is onder andere adverteerders
  • Welke tijd van het jaar het is (voor webshops is de tijd rond de feestdagen en Black Friday bijvoorbeeld erg druk)
  • Waar je je post plaatst

Wil je meer weten over de kosten van Instagram adverteren? Lees dan hoofdstuk 7 van ons artikel over Facebook adverteren.

7. Wanneer zet je Instagram advertenties in?

Instagram is een social medium dat door heel veel Nederlanders wordt gebruikt. Je kunt het medium gebruiken om een grotere groep mensen te bereiken, je kunt je merkbekendheid vergroten en je doelgroep aanspreken.

Je zet Instagram advertenties in om je doelgroep aan te spreken in iedere fase van de klantreis. Door middel van deze advertenties kom je in aanraking met meer gebruikers die zomaar eens jouw ideale klanten kunnen zijn.

Instagram advertenties zet je ook in wanneer je wil groeien met je bedrijf en op een redelijk eenvoudige, controleerbare en betaalbare manier een begin wil maken met adverteren.

Maar je kunt Instagram advertenties ook gebruiken wanneer je al een groot bedrijf hebt en je meer mensen wil kennis laten maken met jouw diensten of producten.

Kortom: wanneer zet je Instagram advertenties in? Eigenlijk in iedere fase van het See, Think, Do, Care-model, zodat je ze kan bereiken, aantrekken, overtuigen, laten overgaan tot conversie, behouden en laten aanbevelen. Wil jij meer weten over wanneer je welk type advertentie inzet? We geven je daar meer uitleg over in het artikel over Facebook Adverteren. Aangezien ze beiden van dezelfde maker zijn, komen de twee social media kanalen erg overheen.

See Think Do Care model

8. Wanneer maak je gebruik van Instagram advertenties?

Volgens cijfers van Instagram ontdekt 60% van alle gebruikers nieuwe producten op dit platform en onderneemt 75% ook actie nadat ze geïnspireerd zijn geraakt op Instagram. Je vraagt je misschien af: is mijn bedrijf geschikt voor Instagram ads? Er zit toch alleen maar jeugd op dit kanaal? Dat zie je verkeerd, Instagram is namelijk heel interessant voor zowel e-commerce als dienstverlenende bedrijven. Net als andere advertentiekanalen (Pinterest Ads, LinkedIn Ads, Facebook Ads) kun je targeten op leeftijd, locatie, gedrag, interesses etc.

75% neemt actie na inspiratie

Instagram vs. andere advertentiekanalen

Je kunt advertenties inzetten op o.a. Pinterest, Facebook en LinkedIn. We zullen hieronder de verschillen met Instagram adverteren toelichten.

Facebook Ads: aangezien zij beiden van Meta zijn, lijken de twee advertentiekanalen erg op elkaar. Het grote verschil met Facebook is dat Instagram een hogere mate van interactie heeft. Ook staat visueel beeld bij Instagram meer in de spotlight en worden korte video’s (Reels) hier steeds populairder.

Facebook advertentie voorbeeld

LinkedIn Ads: het grote verschil is de doelgroep en intentie van de gebruiker. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor professionele doeleinden, terwijl we op Instagram veel van ons privéleven delen.

LinkedIn advertentie voorbeeld

Pinterest Ads: net als bij Instagram ligt de focus bij Pinterest op beeld. Waar er bij Pinterest vaak nog geen echte koopintentie is bij de gebruiker, is dit bij Instagram meer het geval. Al worden beiden gebruikt om te inspireren, is het bij Instagram gebruikelijker om direct op het medium te shoppen.

Pinterest advertentie voorbeeld

9. Stappenplan: zo zet je een Instagram campagne op

Voor het creëren van een Instagram campagne maken we gebruik van de Ads Manager van Facebook. Facebook en Instagram vallen immers beiden onder Meta. We geven je hier een handig overzicht van alle stappen die je kunt ondernemen om een Instagram campagne op te zetten. Ga naar je Ads Manager account en klik op + Maken.

Stap 1: kies een doelstelling.

Zoals je weet kun je kiezen uit:

Instagram campagnedoelstellingen

Stap 2: geef je campagne een naam

Hoe specifieker de naam, hoe makkelijker je het voor jezelf maakt om het overzicht te bewaren van al je campagnes.

Hierna kun je kiezen of je gebruik wil maken van Campaign Budget Optimization (​​Optimalisatie van campagnebudget). Het algoritme van Instagram bepaalt hier hoe jij je budget gaat verdelen tussen de verschillende Ad sets van je campagne. Dit is een goede optie wanneer je het eenvoudig wil maken voor jezelf, omdat de verdeling van je budget volledig wordt geautomatiseerd. Maar let wel op dat je een minimum en maximum van het budget aangeeft, anders gaat Instagram hier over heen.

Instagram campagnenaam

Stap 3: kies het budget en het schema

Kies je niet voor Campaign Budget Optimization? Dan kun je in deze stap het budget voor je Instagram Ads instellen. Je geeft een dagelijks budget of lifetime budget aan en stelt de data in waarop je de campagne wil laten lopen. Bij dagelijks budget ben je elke dag dat de campagne loopt dit bedrag kwijt, bij lifetime budget ben je dit budget over de gehele campagne kwijt.

Instagram budget

Stap 4: bepaal wanneer de advertentie wordt getoond

Bij Ad Scheduling vertel je wanneer de advertentie bij de gebruiker belandt. Over het algemeen is dit continu, maar voor sommige bedrijven is het interessant om de advertentie alleen te laten zien op specifieke tijdstippen zoals in de avond of ochtend.

Instagram advertentieplanning

Stap 5: bepaal je doelgroep

Bij deze stap kun je een nieuwe doelgroep creëren of gebruik maken van een eerder gemaakte doelgroep. Je kunt ook Dynamic Creative selecteren. Hier upload je meerdere visuele elementen en koppen en Instagram zal voor jou automatisch combinaties maken die geoptimaliseerd zijn voor jouw doelgroep.

Instagram advertentiedoelgroep bepalen

Stap 6: selecteer je Ad Placements

Je hebt hier twee opties: Automatic Placements (Instagram bepaalt waar jouw advertentie getoond wordt op basis van het gedrag van je doelgroep) of Manual Placements (waar jij specifiek aangeeft waar jouw advertentie geplaatst moet worden. Bijvoorbeeld in Instagram Stories, Instagram Reels etc.

Instagram ad placements

Stap 7: het maken van je advertentie

Hier gaan we in het volgende hoofdstuk verder op in, maar nadat jij het juiste account hebt geselecteerd, je advertentie in de juiste vorm hebt geüpload en de copy erbij hebt geschreven, klik je op Confirm. Hier kun je een CTA toevoegen met de gewenste URL. Wil je het aantal conversies bijhouden van de advertentie? Dan kun je je Facebook Pixel (lees hier hoe je deze installeert) in het Tracking station selecteren. Via Pixel kan je zien hoe de gebruiker zich op jouw website gedraagt nadat ze via de Instagram advertentie binnen gekomen zijn.

Instagram advertentie maken

10. De beste Instagram campagne ad-structuur

Net als bij Facebook Ads bestaat een Instagram campagne uit meerdere Ad Sets waar de losse advertenties onder vallen.

We geven je graag drie praktische tips om goede advertenties te maken:

Tip #1: mobile first

Instagram wordt alleen gebruikt op mobiele telefoons, zorg daarom dat je advertentie helemaal is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Film bijvoorbeeld verticaal, maak het interactief, snappy en minimaliseer het aantal woorden in de advertentie. Kies voor grote fonts zodat de tekst die je gebruikt goed leesbaar is.

Tip #2: begin met de boodschap

Een gebruiker klikt op Instagram snel weg, dus begin je tekst direct met de belangrijkste boodschap.

Tip #3: gebruik ondertiteling

40% van alle gebruikers op Instagram gebruikt de app zonder geluid. Zorg dus dat je niet alleen geluid gebruikt om een boodschap over te brengen, maar ondersteun dit zodat je de advertentie ook kunt lezen/bekijken zonder geluid.

11. Resultaten meten van Instagram Ads

Bij advertenties is het test, test, dubbeltest. Het is daarom erg belangrijk om data te verzamelen van je gemaakte Instagram advertenties om te achterhalen welke manier van Instagram adverteren werkt voor jouw bedrijf. Hiervoor raden we A/B of A/B/C testen aan, om te ontdekken waar je doelgroep het beste op reageert.

Manage je een groot aantal campagnes tegelijk? Dan is het handig om een tool als Power Editor te gebruiken. Deze functie van Facebook is een plugin die werkt via Google Chrome waar je advanced Instagram advertenties in de gaten kunt houden.

Heb je minder campagnes om de resultaten van te meten? Dan kom je al ver met Facebook Business en Ads Manager. De rapporten die je hier vindt, kun je de volgende resultaten meten:

  • Statistieken van eerdere campagnes vergelijken met die van nieuwe campagnes. Zo kun je zien of je betere resultaten behaalt met je nieuwe campagnes.
  • Het beoordelen van de acties die plaatsvinden na je advertentie. Je krijgt inzicht in het aantal conversies, leads, mobiele-app installaties en aankopen.
  • Resultaten per apparaat en plaatsing. Selecteer bij je instellingen ‘elke beschikbare advertentie’ om alle specificaties per platform (in dit geval Instagram), apparaat en plaatsing in te zien.

In de Ads Manager kan je alle resultaten in de gaten houden. Op zowel campagne, als Ad Sets en advertentie-niveau.

Je kunt de statistieken aanpassen zodat je hier alleen maar de data kunt zien die relevant zijn voor jou. Welke data je kunt inzien verschilt per doelstelling.

12. Wekelijks Instagram ads optimalisatie

We schreven het al eerder in dit artikel: bij advertenties moet je een hoop verschillende varianten testen voordat je de magische formule hebt.

Hoe meer je test, hoe beter je weet wat wél en wat niet werkt bij jouw doelgroep op Instagram.

Dit kan onder andere door wekelijks je Instagram advertenties te optimaliseren. Zo kun je ervoor kiezen om een advertentie eerst in de Stories te plaatsen, dan op de Explore Page en vervolgens als een post.

Zo kom je er bijvoorbeeld achter welke advertentievorm het beste werkt voor jou.

13. Conclusie

Zo, in dit artikel heb je een hele hoop geleerd over Instagram adverteren. We sommen de belangrijkste punten nog even voor je op.

  • Je weet hoe het Instagram algoritme in elkaar zit
  • Je weet het verschil tussen organische en betaalde posts
  • Je bent bekend met de voordelen van Instagram adverteren
  • Je weet uit welke doelstellingen je kunt kiezen (Merkbekendheid, Verkeer, App promotie, Interactie, Leads, Sales).
  • Je bent op de hoogte van de verschillende advertentievormen (Single image, Video, Carousel, Story en Reels Ads)
  • Je weet hoe je je doelgroep kunt targeten (met een zelfgemaakte, custom of lookalike audience)
  • Je weet waar de kosten van Instagram Ads op zijn gebaseerd
  • Je weet wanneer je gebruik kunt maken van Instagram Ads
  • Je weet hoe je in 7 stappen een Instagram advertentie opzet
  • Je weet hoe je de resultaten kunt meten van je betaalde posts

Je bent nu een stuk wijzer over betaalde plaatsingen op Instagram. Nu zijn wij benieuwd welke advertentievorm jij als eerste in gaat zetten. Ga je Reels maken of plaats je toch liever een ‘normale’ post op de Explore Page? Laat het ons weten in de reacties!

Advies over jouw Instagram strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere Instagram strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan