Brandfirm logo

Alles over Linkbuilding in 2023

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over linkbuilding in 2023. Met deze linkbuilding gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 31 minuten
Laatste update: 18 november 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Wat linkbuilding is (en waarom het zo belangrijk is voor SEO)
  • Hoe linkbuilding werkt 
  • Welke tools je voor linkbuilding kunt gebruiken
  • Welke vormen van linkbuilding er zijn
  • Wanneer backlinks sterk en van hoge kwaliteit zijn
  • Wat je kunt doen tegen schadelijke backlinks
  • Welke linkbuilding strategieën er zijn (en wanneer je welke toepast)
  • Wat de linkbuilding trends van 2023 zijn

1. Introductie van linkbuilding

Waar we bij Brandfirm al eerder schreven over het belang van SEO copywriting, duiken we vandaag dieper in de techniek achter zoekmachine optimalisatie.

In het handboek over technische SEO kon je al lezen dat je je website zó kunt optimaliseren dat je hoger rankt in zoekmachines zoals Google en Bing.

En nu richten we ons op het stukje linkbuilding.

Linkbuilding voorbeeld

Om überhaupt in de zoekresultaten te kunnen verschijnen, moeten de crawlers van Google (zie ze maar als digitale spinnetjes) jouw website kunnen crawlen en indexeren.

Om dit te kunnen doen, springen de crawlers van link naar link.

Je kunt dit proces optimaliseren door gebruik te maken van interne en externe links naar jouw website.

Hoe effectiever je linkbuilding gebruikt, hoe sneller je in de zoekresultaten verschijnt.

Maar je kunt door middel van strategische backlinks óók hoger ranken in de Search Engine Page (SERP) van Google.

In dit handboek ontvang je handige linkbuilding tips die je direct kunt toepassen.

Advies nodig over Linkbuilding?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je linkbuilding strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wat is linkbuilding?

Linkbuilding heeft alles te maken met SEO.

Met een overzichtelijke interne en strategische externe linkstructuur komt jouw website hoger in de zoekresultaten te staan.

Dat is wat jij wilt met jouw bedrijf. Want, hoe hoger je in de SERP staat, hoe meer klikken er naar jouw webpagina’s gaan en hoe meer potentiële klanten je aantrekt.

Linkbuilding is het verkrijgen van backlinks op websites van derden.

Met backlinks bedoelen we de links die op pagina’s van derden staan en naar jouw website of webpagina’s verwijzen.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

We focussen ons in dit handboek op links, maar waarom doen we dat eigenlijk?

Links zijn één van de drie belangrijkste ranking-factoren in Google. De andere twee zijn:

  1. de snelheid van je website en webpagina’s
  2. de mobielvriendelijkheid van je website

Dat betekent dat een linkbuilding strategie haast noodzakelijk is wanneer je wilt dat je website hoog in de SERP belandt.

Google ranking voorbeeld

Zoekmachines zoals Google en Bing zien links van andere websites naar jouw webpagina’s als een soort aanbevelingen.

Deze aanbeveling helpt de zoekmachines om te bepalen welke content relevant is wanneer een gebruiker op een specifieke zoekterm zoekt.

Over het algemeen geldt: hoe meer backlinks van verschillende websites een webpagina heeft, hoe hoger hij rankt in de zoekresultaten. Wanneer veel pagina’s een link hebben naar jouw webpagina, dan moet de content wel goed zijn.

Waarom moet je links zelf gaan bouwen?

In een ideale wereld is de content op jouw pagina zo interessant, relevant en informatief dat websites er graag naar toe linken, maar in de praktijk moet je het lot een handje helpen.

Om op die nummer één positie te eindigen, is het dan ook belangrijk om hier proactief in te zijn.

Je concurrenten hebben immers een linkbuilding strategie waardoor jij van de troon wordt gestoten.

Hoe je links moet ‘bouwen’ ontdek je verder in dit handboek. Daar zijn namelijk meerdere strategieën voor.

3. Hoe werkt linkbuilding?

Je weet nu wat linkbuilding is en waarom het zo belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie.

Tijd om aandacht te besteden aan hoe linkbuilding nu precies werkt.

Bij SEO linkbuilding focus je op het verkrijgen van backlinks bij derden. Maar ook de eigenschappen van de pagina waar deze backlink op staat, speelt een grote rol bij je ranking.

Hoe meer autoriteit deze bron heeft, hoe waardevoller de ‘aanbeveling’ is voor Google en hoe beter jouw eigen domein wordt beoordeeld.

Een backlink op de website van de Volkskrant heeft veel meer impact op jouw positie in de zoekresultaten dan een backlink op een website van een onbekende blogger.

Daarnaast speelt de relevantie van een link ook een grote rol.

Een link van een badkamerzaak op een huis-en-tuin blog is een goede match, een link van een badkamerzaak naar een techblog niet.

Als laatste wordt er ook gelet op de ‘echtheid’ van een website.

Denk aan hoeveel maandelijks verkeer er naar een website gaat en hoe vaak er een nieuwe blog wordt geplaatst.

Belangrijke termen bij SEO linkbuilding

Om te achterhalen hoe waardevol een backlink is, zijn er een aantal statistieken die je erbij kunt pakken. We nemen de belangrijkste termen even kort met je door.

Domein niveau

Met domein bedoelen we in dit geval de website van de externe partij die naar jou verwijst middels een backlink.

DA: Domain Authority. Meet de geschatte waarde van het domein op een schaal van 0 tot 100. Dit is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Moz.

Domain Authority voorbeeld

DR: Domain Rating. Een ranking van de autoriteit van een domein, maar dan met de SEO tool Ahrefs. Werkt ook met een schaal van 0 tot 100 en hoe hoger de rating, hoe meer autoriteit de website heeft.

Domain Rating voorbeeld

TF: Trust Flow. Meet hoe betrouwbaar de backlinks zijn op een schaal van 0 tot 100. Het is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Majestic.

Trust Flow voorbeeld

CF: Citation Flow. Meet het aantal backlinks naar jouw website op een schaal van 0 tot 100. Hoe meer backlinks, hoe hoger het cijfer. Ook dit is een statistiek die wordt gemeten in de SEO tool Majestic.

Citation Flow voorbeeld

Bij de laatste twee metrics TF en CF draait het om de verhouding tot elkaar.

Wanneer er een hoge Citation Flow is, maar een lage Trust Flow, dan kan het linkprofiel als spam worden opgevat.

In een ideale wereld is de verhouding 1:1.

URL niveau

PA: Page Authority. Waar de DA gaat over de gehele website, gaat de Page Authority over een specifieke webpagina. Ook dit check je in de SEO tool Moz.

Page Authority voorbeeld

UR: URL Rating. Meet hoe krachtig het backlinkprofiel is van een specifieke URL op een schaal van 0 tot 100. Dit is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Ahrefs.

URL rating voorbeeld

4. Linkbuilding tools

Je zag het misschien al voorbij komen in het vorige hoofdstuk; er zijn meerdere tools die je kunt gebruiken voor SEO linkbuilding. We nemen alle voor- en nadelen per tool met je door.

Ahrefs

Ahrefs is ontworpen voor en door SEO professionals. In het programma heb je een functie waarmee je een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kunt doen en met de ‘Content Explorer’ functie kun je op zoek naar trending topics binnen jouw branche.

Ahrefs content explorer voorbeeld

Voordelen van Ahrefs:

  • Je krijgt een seintje wanneer er een nieuwe backlink is naar jouw website.
  • Je krijgt een seintje wanneer de naam van je bedrijf wordt genoemd zonder een bijpassende link.
  • Het is gebruiksvriendelijk, ook wanneer je niet technisch bent aangelegd.
  • Via ‘Rank Tracking’ krijg je inzicht in je positie in de SERP.
  • Via ‘Link Intersect’ kun je zien welke websites backlinks hebben naar jouw concurrenten, maar niet naar jou. Je kunt dan contact opnemen met de website in kwestie in de hoop dat ze ook naar jouw bedrijf willen linken.
  • Je krijgt inzicht in de afkomst van IP-adressen.
  • Je kunt erachter komen uit welke landen links komen.
  • Je kunt erachter komen waar je links naartoe verwijzen (je kunt zo ontdekken welke pagina’s nog backlinks kunnen gebruiken).
  • Je krijgt inzicht in verloren links (waarna je de partij kunt vragen waarom een backlink is verwijderd).
  • Je komt erachter waar gebroken links zitten (waarna je kunt zorgen dat de pagina waar de link naartoe verwijst, toegankelijk is).

Nadelen van Ahrefs:

  • De SEO tool is erg prijzig

Majestic

Majestic is een echte linkbuilding tool die je kunt gebruiken voor je linkbuilding strategie. Je kunt per individuele URL precies achterhalen hoe goed deze het doet op het gebied van autoriteit.

Majestic voorbeeld

Voordelen van Majestic:

  • Laat zien hoeveel backlinks je hebt en hoe deze zijn opgebouwd.
  • Geeft inzicht in de relevantie van backlinks in verhouding tot specifieke topics.
  • Laat zien welke anchorteksten het vaakst backlinks bevatten (bij een online marketingbureau kan dit bijvoorbeeld de anchor ‘online marketing’ zijn).
  • Je kunt je concurrenten bekijken (individuele bedrijven of samen in een bulk binnen jouw branche).

Nadelen van Majestic:

  • Je moet een abonnement afsluiten.
  • Het programma is alleen geschikt voor linkbuilding, je krijgt geen inzicht in andere SEO statistieken.

SEMRush

SEMRush is een geavanceerde tool die wordt gebruikt bij linkbuilding. Het is geen onbekende in de wereld van SEO: grote bedrijven als Ebay en Booking.com maken al gebruik van SEMRush.

Semrush voorbeeld

Voordelen van SEMRush:

  • Het is gebruiksvriendelijk.
  • Je krijgt een gratis optie (voor 1 website mag je dagelijks gratis één zoekwoord- en domeinanalyse uitvoeren en één lijst van de Keyword Magic Tool aanvragen).
  • Je hebt overzicht in je backlinks (met o.a. inzicht in spam-links, anchorteksten en de hoeveelheid backlinks).
  • De ‘Backlink Audit’ controleert de kwaliteit van de backlinks.
  • De linkbuilding tool helpt je bij het verbeteren van de autoriteit van je linkbuilding strategie.
  • Je kunt de linkbuilding strategie van concurrenten inzien.

Nadelen van SEMRush:

  • De betaalde versie is erg prijzig
  • De betaalde variant is vooral geschikt voor grotere bedrijven.

Moz

Moz kun je gebruiken om je website op meerdere aspecten te optimaliseren voor zoekmachines. Zo kun je een zoekwoordenonderzoek doen, maar hij komt ook goed van pas bij linkbuilding. De ‘Link Explorer’ controleert jouw backlinks op mogelijke schadelijke links en geeft je inzicht in de DA en PA van je webpagina’s.

Moz voorbeeld

Voordelen van Moz:

  • Het is gebruiksvriendelijk (ook voor kleinere websites).
  • Via de Moz toolbar kun je in Google Chrome direct inzicht krijgen in de statistieken.
  • Het is gespecialiseerd om de lokale vindbaarheid van je onderneming in de regio te vergroten.
  • Je hebt de mogelijkheid tot site audit die suggesties geeft over gebroken interne links, te lange titels etc. Heeft op dit gebied bijna alle dezelfde mogelijkheden als de tool Ahrefs.

Nadelen van Moz:

  • Het is minder uitgebreid dan de SEO tools Ahrefs & SEMRush
  • Het is een duur programma om aan te schaffen

5. De verschillende vormen van linkbuilding

Voordat we je in dit handboek van A tot Z gaan uitleggen hoe linkbuilding er in de praktijk uitziet, behandelen we kort de verschillende vormen van linkbuilding.

Er zijn namelijk drie vormen van linkbuilding: White Hat, Black Hat en Grey Hat.

Deze zijn gebaseerd op hoe goed je de richtlijnen van Google volgt en hoe ethisch en moreel verantwoord je linkbuilding strategie is.

White hat

Je volgt alle richtlijnen die ze bij Google aanraden op de voet.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • relevante anchorteksten bij de links op je webpagina’s
  • links naar betrouwbare websites met veel autoriteit
  • goed vormgegeven content met nuttige informatie die past bij de interne en externe links in de webpagina
  • directe links naar relevante websites in dezelfde branche
  • links die regelmatig aangepast en geüpdatet worden
  • verdiende backlinks omdat je content zo goed en waardevol is (zonder dat je hier om hoeft te vragen, dus)
  • een gebruiksvriendelijke website die is ingericht met de intentie om de gebruiker te dienen

Black Hat

Je speelt met vuur. Je gaat buiten de richtlijnen van Google om, om in rap tempo hoger te ranken in de SERP. Wanneer Google hier achter komt, kan de zoekmachine je hier voor afstraffen.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • geautomatiseerde reacties door robots
  • irrelevante anchorteksten
  • duplicate content
  • links naar spam-websites
  • links naar websites die niet beheerd worden
  • saaie en slecht geschreven content die niet geschreven is voor de gebruiker maar om de pagina te vullen
  • links naar concurrenten plaatsen op spam websites
  • zogeheten farm links naar websites die alleen maar links op hun pagina hebben staan
  • links met een 404-foutmelding

Grey Hat

Voor Google is het allemaal zwart-wit. Of je volgt alle richtlijnen of je kiest voor de shady Black Hat praktijken. Maar in de praktijk blijkt dat er bij linkbuilding sprake is van grijs gebied.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • het kopen van backlinks naar je website. Dit gaat vaak gepaard met gesponsorde content die je verkoopt aan een derde partij. In deze content staat dan vaak een link staat naar een specifieke webpagina. Doordat dit zoveel lijkt op ‘originele’ content, valt dit niet snel op bij Google.
  • reviews via influencers. Voordat gebruikers iets bij jou kopen, kijken zij vaak eerst naar de reviews. Je kunt door middel van influencer marketing via hun blogs of social media kanalen een backlink verkrijgen naar jouw website. Dit in ruil voor jouw product of sample van je dienst.
  • het ruilen van links. Stel je schrijft een blog en stopt daar een link in van website A, dan schrijft website A een blog met een backlink voor jouw bedrijf.
Black hat, white hat en grey hat SEO

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

6. Backlinkprofiel

We werpen in dit handboek graag een blik op je backlinkprofiel. Dat is het totaalplaatje van alle externe links/backlinks naar jouw domein.

Hierbij is de kwaliteit, maar ook de kwantiteit (het aantal links) belangrijk. We zetten alle factoren waar een linkprofiel uit is opgebouwd op een rij.

Relevantie

Een goed backlinkprofiel heeft backlinks die relevant zijn. Dit betekent dat het links zijn die matchen met de content en de lading van de inhoud dekken.

Hoe relevanter de links zijn, hoe meer waardering je krijgt van Google.

Een voorbeeld:

Een link van een bekende Nederlandse interieurwebsite naar jouw webshop voor gietvloeren is een relevante link. Beide websites richten zich namelijk op interieur. Bij een link van de lokale slager naar jouw webshop voor gietvloeren is dat niet het geval.

Groei linkprofiel

Een natuurlijke groei van je backlinkprofiel is nodig om je goede positie in de SERP te garanderen.

Echter, kan een te snelle groei van het aantal backlinks je positie in de zoekresultaten negatief beoordelen.

Dit ziet Google namelijk als ‘valsspelen’.

Iets wat het geval is wanneer je in rap tempo d.m.v. Black Hat technieken het aantal backlinks aan het vergroten bent.

Zorg er dus voor dat het aantal backlinks gestaag blijft groeien, maar zorgt dat de groei niet te snel stijgt in een korte periode.

Dofollow – Nofollow

Bij een Dofollow link kunnen de crawlers van Google de link volgen om deze te crawlen.

De linkwaarde wordt dan overgedragen aan de pagina waar je naar verwijst.

Stel je linkt op jouw webshop voor gietvloeren naar de Nederlandse interieurwebsite ter inspiratie, dan gaat de linkwaarde naar de specifieke pagina.

Bij een Nofollow kunnen crawlers de link niet volgen en wordt de waarde ook niet overgedragen aan die specifieke pagina. Dit is voor de meeste websites een ideale situatie; de waarde blijft namelijk op jouw eigen domein.

Follow versus no-follow voorbeeld

Toch is er voor een sterk linkprofiel een mix tussen Dofollow en Nofollow links nodig.

Google moedigt Dofollow links juist aan - dat klinkt ook logisch, omdat ze zo op een effectievere manier nieuwe webpagina’s kunnen crawlen.

Bedrijven daarentegen willen zoveel mogelijk Nofollow links om de waarde op het eigen domein te houden.

Een goede balans tussen de twee is daarom belangrijk.

Sponsored – UGC – NoOpener – NoReferrer

In je backlinkprofiel krijg je inzicht in waar de backlinks vandaan komen. We maken daarin onderscheid in sponsored content en user generated content (UGC).

Sponsored content

Dit is content die jij hebt ingekocht om een waardevolle link te plaatsen. We pakken het voorbeeld van de webshop voor gietvloeren er weer bij.

Wanneer je een backlink laat plaatsen op de website van een groot interieurplatform (zoals ELLE Decoration) dan koop je content in.

Jouw artikel wordt dan gepubliceerd tegen een bepaald bedrag. Dit kan o.a. in de vorm van branded content of een advertentie.

User generated content

User generated content (UGC) is content die wordt gemaakt door jouw klanten of publiek.

Zij schrijven bijvoorbeeld reviews die zij plaatsen op hun persoonlijke blog of social media kanalen.

Dit is hele waardevolle content omdat je hier niet voor hoeft te betalen en toch een kwalitatieve backlink cadeau krijgt.

In het voorbeeld van de webshop voor gietvloeren, geef je misschien een gietvloer in de badkamer weg met een winactie in ruil voor een review, social media exposure of een gastblog.

Target=blank

Wanneer je op jouw webpagina een backlink van een derde partij zet, wil je natuurlijk niet dat daar alle aandacht van de website gebruiker naartoe gaat.

Door middel van een target=blank tag, zorg je ervoor dat wanneer een gebruiker op de backlink klikt, deze automatisch wordt geopend in een nieuw tabblad.

Hierdoor verdwijnen ze niet zomaar van jouw website.

NoReferrer

De NoReferrer tag werkt net als de NoOpener tag beschermend.

Deze voorkomt dat de verwijzende informatie wordt overgedragen op de backlink van de derde partij.

Een voorbeeld:

Je plaatst een backlink van een interieurwebsite op jouw webshop voor gietvloeren. Jouw website bezoekers klikken op deze link en komen terecht op de website. Wanneer je gebruiktmaakt van de NoReferrer tag, kan de redactie van de interieurwebsite geen inzicht krijgen in de gegevens van de bezoekers die via jou zijn binnengekomen. De derde partij kan dus niet zien waar deze bezoekers vandaan komen (jouw website!).

Anchorteksten

De backlinks naar derden zet je niet zomaar op je website, deze verwerk je vaak achter een steekwoord of een zin met tekst.

Dit zijn zogeheten anchorteksten.

Een veelgemaakte fout bij webpagina’s is het gebruiken van irrelevante anchorteksten, zoals ‘klik hier’ en ‘lees hier’.

Google denkt dan dat de pagina waar je naar verwijst gaat over ‘klik hier’ en dat is in de meeste gevallen niet waar.

Sinds een Google Penguin-update in 2012 wordt het ontmoedigt om de zoekwoorden waarop je hoog op wilt ranken als anchortekst te maken.

Zorg dus voor relevante anchorteksten, maar ga niet overboord met de zoekwoorden.

Er zijn verschillende soorten anchorteksten. Om je duidelijkheid te geven, nemen we dit artikel als voorbeeld, zie hieronder:

Type anchorteksten

Homepage vs. deep-page links

Google waardeert het wanneer er veel deep-page links in jouw linkprofiel staan. Iets wat samenhangt met relevantie.

Hoe specifieker het zoekwoord, des te beter een deeplink is naar een relevante pagina.

Voor Google is dit een seintje dat jij veel waardevolle en relevante informatie op je website hebt staan, waardoor je uiteindelijk hoger kunt ranken in de SERP.

Backlink verdeling per land

Heb je een Nederlandse website? Dan is het belangrijk dat je relevante backlinks hebt van andere Nederlandse websites.

De websites die het best ranken in Google hebben vaak veel backlinks uit hetzelfde land.

Is het dan heel erg om backlinks te hebben uit het buitenland? Niet per se.

Al is de kans dan natuurlijk wel groter dat de backlink minder relevant is.

Wanneer een buitenlandse interieurwebsite een backlink plaatst naar jouw webshop voor gietvloeren, is er nog geen reden tot paniek.

Dit is namelijk een relevante backlink.

Wanneer een buitenlandse website die helemaal niet thuis is in de interieurwereld linkt naar jouw website, is dit schadelijker voor je positie in Google.

Het is daarom goed om te onthouden dat hoe meer backlinks je hebt vanuit buitenlandse websites, hoe verdachter Google jouw gedrag vindt.

IP-adressen

Voor je linkprofiel is het belangrijk dat de spreiding van het aantal verwijzende IP-adressen maximaal is.

Hoe meer IP-adressen, hoe meer unieke bronnen er zijn.

Stel je eens voor dat 25 van jouw backlinks via verschillende domeinen, maar wel via hetzelfde IP-adres komen.

Dat kan niet kloppen, denkt Google. De zoekmachine vermoedt dat jij bezig bent met Black Hat-praktijken en kan je daarvoor straffen.

Broken links

Je hebt met alle bovenstaande factoren rekening gehouden en je linkprofiel staat inmiddels als een huis.

Tijd om over te gaan op de verschillende linkbuilding strategieën zou je zeggen.

Maar zo ver is het nog niet.

Bij linkbuilding is het namelijk zaak om te blijven controleren en te observeren.

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks naar jouw domein, maar je kunt niet achterover leunen zodra de externe link online staat.

Er komen namelijk continu nieuwe backlinks bij (omdat je een trending artikel publiceert bijvoorbeeld), maar er gaan ook weer backlinks weg.

Broken linkbuilding

Door te blijven controleren (bijvoorbeeld in SEO tools als Ahrefs, Majestic, Moz en SEMRush) kom je erachter wanneer er sprake is van broken links.

Deze gebroken links staan op pagina’s van derden en geven een 404-foutmelding – en daar wordt geen ondernemer blij van.

Het actief opsporen van deze broken links, wordt broken linkbuilding genoemd.

Type anchorteksten

Hoe minder broken links naar jouw domein, hoe beter Google je waardeert en hoe hoger je uiteindelijk kunt ranken in de zoekresultaten.

Geen slecht idee dus, om aandacht te besteden aan deze broken links.

Je weet nu wat backlinks zijn, welke tools handig van pas kunnen komen bij linkbuilding en hoe je een linkprofiel kunt samenstellen.

In dit hoofdstuk verdiepen we ons in de kwaliteit van de links.

Wat maakt een link sterk?

In een ideale wereld heb je allemaal sterke backlinks die naar je website verwijzen, maar wat bedoelen we eigenlijk met sterke backlinks?

Een sterke link wordt, zoals we eerder al zeiden, bepaalt door de volgende factoren:

  • autoriteit
  • relevantie
  • anchorteksten
  • de plaatsing van de link

Een sterke link heeft de volgende kenmerken:

  • de backlink komt van een webpagina of website met een hoge autoriteit
  • de backlink komt van een website die relevant is voor jouw bedrijf
  • de backlink is op een natuurlijke manier verwerkt in de content op de website van de derde partij
  • de backlink is een redactionele link (een link die geplaatst is omdat de derde partij zo fan is van jouw bedrijf)
  • de backlink heeft een relevante anchortekst en de tekst eromheen verwijst ook naar jouw website

Startpagina’s

Je hebt ze misschien wel voorbij zien komen op het internet: startpagina’s.

Het zijn eigenlijk webpagina’s waarop heel veel relevante links staan over een specifiek onderwerp.

Zo heb je bijvoorbeeld een startpagina over de branche online marketing waarop links staan naar verschillende bureau’s zoals Brandfirm, vaak ingedeeld per regio.

Deze backlink krijg je vaak zonder dat je hier zelf voor hebt gevraagd, maar toch is deze link geen hele sterke link.

Startpagina voorbeeld

Een link van zo’n startpagina naar jouw website kun je in principe gewoon zien als de andere backlinks waar we het al eerder over hebben gehad.

Maar, waar je wel rekening mee moet houden, is dat de waarde van deze backlink minder is.

Op een startpagina staat weinig content en is vaak volledig gevuld met links.

Google zal een backlink vanuit een startpagina daarom minder beoordelen dan een link die in de content is verweven op een inhoudelijk website.

Let dus op: kwaliteit boven kwantiteit.

Daarnaast staan er zoveel links op één pagina dat de waarde over al die links verdeeld moeten worden.

Wanneer er honderden links op één pagina staan, blijft er weinig waarde over voor jouw link.

High quality links

Je weet inmiddels: een link an sich is niet voldoende om goed beoordeeld te worden door Google.

Je hebt high quality links nodig om je positie in de zoekresultaten van de zoekmachine te verbeteren.

In de paragrafen hierboven kon je al lezen waar een sterke link aan voldoet, maar wist je dat dit ook geldt voor interne links?

Door high quality interne links op je website te plaatsen (dus een link van webpagina A naar webpagina B) kun je ook zelf je positie in de SERP verbeteren.

PBN’s

PBN’s staat voor: Private Blog Networks.

Het is een netwerk van websites (blogs) die worden beheerd door één eigenaar.

Deze afzonderlijke websites zijn gevuld met content van lage kwaliteit en trekken daardoor maar weinig bezoekers.

De linkwaarde die al is opgebouwd wordt nu ingezet om backlinks door te geven middels blogs en artikelen.

De content die wordt gepubliceerd is dus puur strategisch en niet voor de websitebezoekers gemaakt.

Linkpartners

Een andere manier om backlinks te verkrijgen is via linkpartners.

Hiermee ruil je eigenlijk links mee.

Je verwerkt een backlink van de derde partij op jouw website en de derde partij doet dit vervolgens ook voor jou.

Dit werkt alleen wanneer een website voor jou ook relevant is.

Google merkt het op wanneer jij een link plaatst naar een website die totaal niet in jouw branche past en benadert dit als Black Hat praktijken.

Het is dus verstandig om vooral op zoek te gaan naar linkpartners die relevant zijn voor jouw bedrijf.

We hebben het nu al gehad over sterke backlinks, maar wat als je te maken krijgt met schadelijke links?

In de tools die we al eerder hebben behandeld, krijg je een melding wanneer er sprake is van ‘toxic’ links.

We leggen je graag uit wat je kunt doen wanneer je een melding van een spam-link krijgt.

Wegwerken van schadelijke links

Kom je erachter dat een spam website linkt naar jouw website? Dan kun je het volgende doen:

  1. Neem contact op bij de website eigenaar. Ga naar de contactpagina van de desbetreffende website en neem contact op met de contactgegevens die je daar vindt. Vraag de eigenaar op een beleefde manier om de link naar jouw website te verwijderen.
  2. Is de eigenaar niet bereid om de backlink te verwijderen? Dan kun je altijd je eigen webpagina’s verwijderen. Een drastische, maar wel effectieve oplossing voor de foutmelding.
  3. Het domein verwijderen. Nog zo’n drastische stap waarvan we hopen dat je hier nooit mee te maken krijgt. Het is het worst case scenario die ingaat wanneer er te veel spam backlinks zijn die naar je website verwijzen.

Disavow file

Disavow file is een functie in Google Search Console om schadelijke links weg te werken op jouw domein.

Je wijst de URL’s van deze twijfelachtige websites eigenlijk af.

Deze werkwijze raden we alleen aan wanneer het écht niet anders kan.

Je kunt beter tien goede backlinks erbij bouwen, dan één schadelijke link disavowen.

Het proces werkt verder als volgt:

Disavow file stap 1
  • Klik op ‘property toevoegen’
Disavow file stap 2
  • Upload je lijst in een tekstbestand [UTF-8 of 7-bits ASCII] in Google

Penalty

De Google penalty kun je zien als een straf voor Black Hat praktijken.

Dit heeft logischerwijs een negatieve invloed op jouw positie in de SERP van Google.

Voor de penalty krijg je een soort waarschuwing in Google Search Console dat je website betrokken bij schadelijke backlinks.

Verwijder je deze niet? Dan krijg je een Google penalty. Hierin wordt onderscheid gemaakt in een automatische en een handmatige penalty.

Automatische penalty: krijg je wanneer je niet houdt aan de richtlijnen van Google (Black Hat praktijken)

Handmatige penalty: dit is een zwaardere penalty waarvan de gevolgen afhangen van hoe autoritair je eigen website is.

Heb je een penalty ontvangen? Dan zijn dit de gevolgen:

  • Je website is minder goed zichtbaar op de zoekmachine.
  • Je krijgt minder verkeer naar je website.
  • Je organisch verkeer neemt af waardoor je omzet kan gaan dalen.

Een penalty kun je (helaas) niet zelf verwijderen.

Wat je wél kunt doen is de reden dat je de penalty hebt ontvangen, aanpakken.

Je kunt daarna een ‘verzoek tot heroverweging’ indienen en afwachten totdat Google je website opnieuw gaat beoordelen.

Lukt het je niet zelf om de penalty weg te halen? Dan kun je altijd ons om hulp vragen.

9. Linkbuilding strategieën

Nu je weet wat je wel (en niet) moet doen, gaan we verder in op de verschillende strategieën van linkbuilding.

We nemen er drie onder de loep:

  • PR-strategie
  • Gastbloggen
  • Content promotie

PR-strategie

Met PR zorg je voor meer naamsbekendheid voor jouw bedrijf. Je zorgt dat je zichtbaar bent en in beeld komt bij je ideale klanten.

Met een succesvolle PR-strategie kun je namelijk kwalitatieve backlinks creëren voor jouw bedrijf.

Voor een goede PR-strategie is het dus van belang dat je weet wie je doelgroep is, wat de boodschap is die je wilt uitdragen en wanneer je dit wilt doen.

Brandfirm in de publiciteit

We pakken het voorbeeld van de winkel met gietvloeren erbij.

Stel je wilt rondom de feestdagen een leuke kortingsactie opzetten om meer bezoekers te genereren naar jouw website.

Je kunt deze kortings dan aankondigen middels een persbericht aan het interieurblog waar je graag een backlink van wilt ontvangen.

Is de actie zó waardevol? Dan gaat het interieurblog hier misschien wel een blog aan wijden, waardoor je op een redactionele manier een kwalitatieve en sterke backlink ontvangt.

Voor een succesvolle strategie is het dus belangrijk om:

  • iets van nieuwswaarde te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe collectie, kortingscode, winactie, sale, nieuw onderzoek etc. Dit kun je vervolgens presenteren aan de relevante websites waar jij een backlink van wilt ontvangen middels een persbericht.
  • duidelijk te hebben welke websites relevant zijn voor jou. Maak een lijstje met websites en blogs die aansluiten bij jouw branche en waar je graag een backlink van wilt ontvangen.
  • op tijd de redactie of eigenaren van deze relevante websites te benaderen. Deze websites hebben vaak een redactionele planning waar ze rekening mee moet houden.

Gastbloggen

Een andere effectieve manier om kwalitatieve backlinks te genereren is middels gastbloggen.

Je plaatst content over jouw expertise op een blog van iemand anders. Jij bent de auteur en er wordt dan ook gelinkt naar jouw website.

Het lastige aan deze linkbuilding strategie is dat deze blogs jouw content niet perse nodig hebben.

Je moet ze dus overtuigen om jouw content te plaatsen op hun website.

Dit kun je stimuleren met de volgende acties:

  • Maak vlieguren. Websites zullen je gastblog eerder plaatsen wanneer je al eerder geblogt hebt voor andere websites. Hoe meer bekende blogs je achter je naam hebt staan, hoe aantrekkelijker het voor de blog in kwestie is om jouw gastblog te plaatsen.
  • Zorg voor content van hoge kwaliteit. Wanneer je deelbare en waardevolle content maakt, kan een blog je bijna niet weerstaan.

Content promotie

Een laatste strategie die we gaan behandelen is content promotie.

Net als bij het schrijven van een gastblog, is content van hoge kwaliteit een grote vereiste voor content promotie.

Wanneer je content geoptimaliseerd en waardevol is, dan willen derde partijen ook naar jou linken.

Bestaande content updaten

Bestaande content kun je nog gewoon gebruiken voor linkbuilding.

Schrijf bijvoorbeeld een vervolg op een artikel dat je vorig jaar hebt gepubliceerd.

Je kunt dit als ‘nieuwswaarde’ weer delen met websites die voor jou niet alleen relevant zijn, maar die ook kwalitatieve backlinks kunnen opleveren.

Pitchen

Content promotie gaat niet vanzelf.

Als bedrijf moet jij je geschreven of geoptimaliseerde content ook promoten bij de desbetreffende partijen waar jij geïnteresseerd in bent.

Stel je hebt een blog geschreven over de gietvloeren trends van 2023, dan ga je op zoek naar zoveel mogelijk websites die iets te maken hebben met interieur, wonen of materialen.

Je vraagt ze middels een mail of ze willen linken naar de door jouw geschreven blogpost.

In de mail schrijf je onder andere hoeveel waardevolle zoekwoorden erin staan (die weer relevant zijn voor hun bedrijf, natuurlijk) en waar je wilt waar ze naartoe linken (jouw eigen link).

Zo pitch jij je idee, waardoor de kans groter is dat zij dit oppakken en linken naar jouw website.

Zonder je ideeën te pitchen duurt het veel langer voordat de content opvalt bij de redactie of bij het bedrijf.

Sponsored content

Wil je je content nog meer promoten dan met de bovenstaande strategieën? Dan kun je ook investeren in sponsored content.

Je benadert redacties om jouw content op hun website te plaatsen tegen betaling. Dit is effectief, maar kost je dus wel geld.

Social media

Je content kun je ook op promoten op je eigen social media kanalen.

Dit zorgt voor meer bereik, maar ook voor meer social proof.

Hoe meer likes, hoe beter de content moet zijn.

Wanneer derde partijen zien dat jouw content een hit is op social media, zullen ze dit eerder gaan delen.

10. Bonus: 8x extra strategieën om je linkbuilding naar een hoger niveau te tillen

Wil je de SEO van jouw website verbeteren? Dan zijn er nog acht handige strategieën die je kunt toepassen om kwalitatieve backlinks te verdienen.

Deze backlinks zorgen er vervolgens voor dat Google je beter waardeert, waardoor je hoger in de zoekresultaten verschijnt en zo dus ook meer klanten binnenhaalt.

We lichten de acht extra strategieën nog even kort toe.

#1 Houd het nieuws nauwlettend in de gaten

Het loont als ondernemer sowieso om op de hoogte te blijven van de laatste nieuws, maar zeker wanneer het nieuws betreft binnen jouw branche. Wanneer er iets bijzonders gebeurt, loont het om als eerste het nieuws naar buiten te brengen. In het beste geval pikken andere media het van jou op, waardoor ze jou linken als bron. Met waardevolle backlinks tot gevolg.

#2 Schrijf skyscrapers

Een skyscraper is een diepgaand artikel van c.a. 5000 woorden waarin jij je expert status als geen ander kunt versterken. Kies daarom een populair onderwerp binnen jouw branche waar je veel vanaf weet. Schrijf daar vervolgens een skyscraper over en promoot deze op al je social media kanalen. Door de waardevolle kennis die je deelt, word je goed beoordeeld door Google (lees: je staat hoog in de zoekresultaten) wat je alleen maar meer website bezoekers oplevert. Hoe meer mensen jouw skyscraper lezen, hoe vaker ze deze gaan gebruiken als dé bron voor hun artikel en hoe meer redactionele backlinks je zult ontvangen. Deze strategie werkt van alle kanten dus!

#3 Wijs websites op verouderde informatie

Jouw branche is volop in beweging. Wanneer je doorhebt dat er iets groots is veranderd (denk bijvoorbeeld aan de gietvloeren trends van 2023) kun je alle websites wijzen op hun verouderde informatie. Dit doe je middels een korte mail, waarin je natuurlijk ook je eigen website kort benoemd. Dit geeft je een kans om jouw website bij hen op de radar te krijgen.

#4 Lijstjes, quizes en stappenplannen

Ondanks dat elke branche anders is, weten we dat deelbare content het altijd goed doet. Wanneer je gebruikmaakt van lijstjes, quizes, stappenplannen, infographics en video’s, maak je meer kans om viraal te gaan. En wanneer je viraal gaat, dan krijg je hele waardevolle backlinks van relevante bedrijven.

#5 Spreek in een podcast

Het is niet alleen heel waardevol om over je expertise te vertellen op een podcast, het werkt ook voor linkbuilding. Wanneer je vaak te gast bent in een podcast word je vernoemd en dat levert, juist, meer backlinks op.

#6 Op zoek naar jouw merknaam

Wordt de naam van jouw bedrijf wel genoemd, maar zit er geen bijpassende backlink bij? Dan is dit de perfecte kans om een nieuwe relevante backlink aan je linkprofiel toe te voegen.

#7 Verzin een naam voor een techniek of strategie

Maak jij bij dagelijks gebruik van een specifieke techniek die echt uniek is? Geef het een naam en maak het een prominent onderdeel in jouw communicatie naar buiten toe. Zo wordt het een ‘ding’ en gaan derden ook naar jouw pagina linken wanneer ze het over deze techniek gaan hebben.

#8 Gebruik e-mail

Stel je voor: je hebt een bedrijf in gietvloeren en wilt heel graag een backlink van een bekend interieurblad. Dan kun je na een interessant artikel over bijvoorbeeld de kleurentrends van 2023, de editor mailen. Je schrijft dan hoe informatief en waardevol je dat artikel vond en benoemt dan heel subtiel dat jij bijvoorbeeld een nieuwe variant van de traditionele gietvloer op de markt gaat brengen. Wees hier zo vriendelijk mogelijk en vraag ook toestemming om meer informatie over deze techniek naar ze toe te sturen. Wanneer ze ja zeggen, heb je een hele waardevolle backlink binnen.

Google gaat zich in 2023 nog meer richten op de gebruiker.

Dit betekent dat White Hat praktijken worden beloond en Black Hat praktijken harder worden gestraft.

De linkbuilding trends van 2023 zijn:

  • Relevantie is echt key. Investeer dus in backlinks van websites die echt relevant zijn in jouw branche. Dit moedigt Google alleen maar aan.
  • Maak de content voor de gebruiker. Google prikt er inmiddels zo doorheen wanneer je alleen maar content maakt om te profiteren van de fouten in het algoritme van Google. Hoewel het verleidelijk is, kun je in 2023 toch beter je energie steken in het maken van content voor de gebruiker. De zoekmachine heeft de gebruiker namelijk op de #1 positie staan en wanneer jij dat ook doet, zul je beter worden beoordeeld.
  • Focus je op het versterken van de autoriteit. Google hecht steeds meer waarde aan de autoriteit van het domein, waardoor het je gaat lonen wanneer je autoriteit sterk is.
  • Kwaliteit boven kwantiteit. Een trend waar Google zich nu al aan houdt, maar waar de focus nog meer op wordt gelegd in 2023. Richt je op kwalitatieve backlinks i.p.v. een heel groot aantal aan backlinks van lage kwaliteit.

12. Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet je alles over linkbuilding.

We nemen de belangrijkste punten nog even kort met je door in de conclusie.

In dit artikel heb je geleerd:

  • Dat je links nodig hebt om überhaupt in de SERP van Google te komen.
  • Dat linkbuilding het verkrijgen van backlinks is op sites van derden.
  • Dat backlinks externe links zijn die verwijzen naar jouw eigen domein of webpagina’s.
  • Welke tools je kunt gebruiken voor linkbuilding: Ahrefs, Majestic, SEMRush en Moz.
  • Om Black Hat praktijken te vermijden en je vooral te focussen op White Hat praktijken (maar je weet ook dat Grey Hat praktijken niet altijd te voorkomen zijn).
  • Dat bij een sterk linkprofielen de volgende zaken van belang zijn:
    • de relevantie van de website,
    • een natuurlijke groei van het linkprofiel,
    • een goede balans tussen follow en nofollow links,
    • relevante anchorteksten,
    • deep-page links i.p.v. links naar een homepage,
    • backlinks vanuit nationale websites,
    • zoveel mogelijk verschillende IP-adressen.
  • Hoe je broken link building (het opzoeken van broken links) kunt inzetten om je linkprofielen te versterken.
  • Dat een sterke link komt van een domein met een sterke autoriteit en die ook relevant is voor jouw website. Een sterke link wordt op een natuurlijke manier verwerkt in die content en is het liefst een redactionele link. De anchortekst sluit mooi aan op de link en de woorden om de link heen verwijzen ook naar de pagina waar de backlink de gebruikers naartoe stuurt.
  • Dat je startpagina’s en PBN’s zoveel mogelijk moet vermijden.
  • Dat je backlinks kunt vergaren middels relevante linkpartners.
  • Wat je doet bij schadelijke links (hoe je eventueel Disavow kunt inzetten) en hoe je een Google penalty voorkomt of oplost.
  • Dat er meerdere linkbuilding strategieën zijn waaronder een PR-strategie, werken met gastbloggen en content promotie.
  • Dat Google in 2023 zich nóg meer focust op de gebruiker waardoor je moet zorgen voor meer relevante backlinks, content moet maken voor de consument, je autoriteit moet versterken en je kwaliteit echt boven kwantiteit moet zetten.

Wij zijn heel nieuwsgierig of jij je meteen gaat verdiepen in nieuwe linkbuilding strategieën of dat je toch eerst alle backlinks gaat optimaliseren die je al hebt verzameld.

Welke manier van linkbuilding spreekt jou het meeste aan? Ga je werken met gastbloggen of toch eerder investeren in nieuwe linkpartners?

Laat ons weten in de reacties of het je lukt om aan de hand van dit artikel een sterk linkprofiel te creëren en broken links en schadelijke links op te sporen en te verwijderen zodat je straks door middel van linkbuilding een mooie plek claimt in de SERP van Google.

Advies over jouw Linkbuilding strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere linkbuilding strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan