Ga naar inhoud

Technische SEO in 2022:
Alles dat je moet weten over SEO techniek

Laatst geupdate: 27 juni 2022
Brandfirm neemt je in dit handboek mee in technische wereld van zoekmachine optimalisatie. We leren je de fijne kneepjes van technische SEO en laten je zien waarom het zo belangrijk is dat je de SEO techniek op je website optimaliseert. In dit handboek leer je: 
  • Wat technische SEO is 
  • Waarom technische SEO eigenlijk zo belangrijk is 
  • Hoe je de SEO techniek kunt optimaliseren met verschillende tips & tricks
  • Wat de technische SEO trends zijn voor 2022
In dit artikel

1. Introductie van technische SEO

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk verkeer naar je website. Hoe meer verkeer, hoe groter de kans op conversie.

Dit kun je aanmoedigen door een gunstige positie in de SERP te claimen.

Wanneer mensen zoeken naar een bepaald product of een specifieke dienst, stuiten ze dan op jouw bedrijf.

Deze positie in de SERP kun je claimen door goede SEO copywriting en door de website zelf – en dan vooral het technische gedeelte – te optimaliseren.

Denk aan een duidelijke website structuur, 301 redirects en een snelle laadtijd die samen tevens bijdragen aan een betere gebruikerservaring.

De website is door de SEO techniek niet alleen beter vindbaar, maar ook veiliger te gebruiken en geschikt voor mobiele apparaten.

Een echte win-winsituatie dus.

2. Wat is technische SEO?

Met technische SEO verbeter jij je website zodat je website pagina’s eerder opvallen bij Google.

Met de hulp van technische tools kun je ervoor zorgen dat je website makkelijker te scannen is voor de zoekmachine, waardoor Google jouw website een betere beoordeling geeft.

Met een hogere positie in de SERP tot gevolg.

Zoekwoord met hoge positie in Google

Hoe beter de SEO techniek op jouw website, hoe waardevoller Google jouw bedrijf vindt en hoe eerder je wordt gevonden door jouw ideale klant. 

Denk bij technische SEO aan:

  • Een snellere laadtijd van de pagina’s
  • Een gebruiksvriendelijke website 
  • Het tegengaan (en oplossen) van duplicate content 
  • Het optimaliseren van het crawl-budget
  • Zorgen dat de juiste pagina wordt geladen (inclusief oplossing, wanneer er hier iets mis gaat)

3. Waarom is het optimaliseren van website techniek belangrijk?

Bij het optimaliseren van een website is het belangrijk om rekening te houden met de gebruiksvriendelijkheid.

Potentiële klanten raken misschien afgeleid wanneer een webshop te langzaam laadt, of haken af wanneer ze te veel moeite moeten doen om een bepaald product te vinden.

Maar ook op het gebied van zoekmachineoptimalisatie is het van belang. 

Google beoordeelt een website namelijk niet alleen op de SEO content, maar ook op de technische achterkant.

Of alle links het doen, hoe snel een pagina laadt, of er sprake is van duplicate content, hoe je op een website kunt navigeren etc. 

Zo beoordeelt Google jouw website 

Voordat jouw website überhaupt tussen de zoekresultaten komt te staan, indexeren Google-robots jouw website.

Zij crawlen over de afzonderlijke pagina’s om deze op waarde te kunnen beoordelen.

Door de SEO techniek te optimaliseren help je deze crawlers bij het crawlen. Je helpt ze zo jouw website beter te begrijpen voor een beter resultaat in de SERP. 

Het werkt ook andersom: wanneer jouw website technisch niet goed in elkaar zit, kunnen de Google-robots jouw website minder goed scannen. Dit kan de prestaties in Google belemmeren.

Crawlen door Google

4. De techniek achter het optimaliseren van een website

Tijd om in de SEO techniek te duiken, want ook zonder enige voorkennis kun je technische SEO toepassen op de website van jouw bedrijf.

We laten je zien welke tools je kunt inzetten, wat crawlen en indexeren is, hoe je de search appearance vergroot en hoe je jouw website gebruiksvriendelijk maakt voor zoekmachines én potentiële klanten. 

Tools voor een technische SEO analyse

Voordat je aan de slag gaat met SEO techniek, moet je weten hoe je huidige website ervoor staat.

Aan de hand van verschillende tools kun je controleren of je website aan alle eisen van een zoekmachine voldoet. 

Dit zijn de favoriete tools van Brandfirm:

  • Screaming frog: geeft je inzicht in de fouten op je website 
  • Google Search Console: geeft je inzicht in hoe goed je website scoort a.d.h.v. rapporten 
  • Google PageSpeed Insights: test hoe snel je website pagina’s laden
  • Google Mobile-friendly Testing Tool: test of je website mobielvriendelijk is
  • Schema.org Validator: ontdekt fouten in de codering van je website
  • Google Rich Results Test: geeft je inzicht of de pagina’s toegankelijk genoeg zijn ingedeeld om rich content (recepten, stappenplan etc.) van te maken
  • GTmetrix: geeft inzicht in welke pagina’s nog niet snel genoeg laden

Crawlen en indexeren

De crawlers van Google komen op jouw pagina terecht via andere links.

Je kunt ze zien als een soort spinnetjes die springen van link naar link om de pagina’s te kunnen beoordelen.

Deze spinnetjes kunnen maar een bepaalde hoeveelheid pagina’s crawlen per keer, iets wat het crawl budget wordt genoemd.

Met technische SEO kun je het crawlen versnellen, waardoor Google in dezelfde tijd meer pagina’s op je website kan bezoeken.

In dit hoofdstuk gaan we dieper in hoe je je website kunt optimaliseren. 

XML sitemaps

Een sitemap is een soort blauwdruk van jouw website die crawlers gebruiken om jouw website te indexeren (beoordelen).

Deze blauwdruk vertelt hen welke pagina’s het belangrijkst zijn en als eerste onder de loep genomen moeten worden. 

XML sitemap voorbeeld

Naast een algemene sitemap heb je drie specifieke soorten sitemaps die elk een ander doel dienen: 

  1. Video sitemaps: helpt Google de video content op jouw website te begrijpen
  2. Image sitemaps: helpt Google bij het vinden van alle foto’s die op jouw website staan
  3. Google News sitemaps: helpt Google bij het vinden van content die geschikt zou zijn voor Google Nieuws

De sitemap kun je vervolgens indienen bij Google Search Console en Bing Webmaster Tools.

Zij verzamelen in enkele dagen de benodigde data en geven je daarmee meer inzicht over de indexatie van de pagina’s die in je sitemap staan. 

Beheer welke content toegankelijk is

Om de pagina’s op jouw website te laten indexeren door Google is het wel belangrijk dat de content niet geblokkeerd wordt.

Robots.txt en robot meta tags zoals: nofollow en noindex, houden crawlers tegen. 

De robots.txt tag kan gebruikt worden om bepaalde pagina’s of secties van pagina’s te blokkeren voor zoekmachines. Crawlers kunnen dan niet deze pagina’s en secties crawlen. 

De noindex tag zorgt ervoor dat deze pagina’s of secties niet geïndexeerd kunnen worden. Dit heeft dus geen invloed op de bereikbaarheid en het crawlen van deze pagina’s/secties. 

De nofollow tag geeft een seintje aan de zoekmachine dat deze link niet gevolgd hoeft te worden. De gelinkte pagina wordt dan niet gecrawld. 

Robotx.txt voorbeeld

Deze tags kunnen gebruikt worden wanneer er sprake is van duplicate content (dubbele content) of bij pagina’s met informatie die voor zoekmachines niet relevant genoeg is om aan haar gebruikers te tonen.

Wanneer je gebruiktmaakt van deze tags, kan het goed zijn dat het een minder groot probleem is om pagina’s op je website te hebben met een sterk gelijkende content.

Controleer de toegankelijkheid van de URL

Je kunt controleren of de content toegankelijk is door in Google Search Console op het kopje ‘URL-inspectie’ te klikken.

URL inspecteren stap 1

Voer hier de URL van de pagina in kwestie in en klik op ‘Live URL testen’. Wanneer een pagina toegankelijk is voor een zoekmachine zie je ‘URL kan worden geïndexeerd’ staan.

URL inspecteren stap 2

Wanneer je noindex tag werkt, staat er ‘Uitgesloten door tag noindex’.

Uitgesloten door tag noindex

Structuur en navigatie

Een goede website structuur is niet alleen fijn voor potentiële klanten die op jouw website komen, het helpt ook de crawlers van Google om je website beter te indexeren.

Een goede structuur waar de gebruiker (en Google) zich eenvoudig op kan navigeren, maakt het toepassen van technische SEO een stuk makkelijker. 

Interne linkstructuur

Een overzichtelijke hiërarchie

Je wilt dat jouw website een platte structuur heeft.

Dit betekent dat alle website pagina’s maar met een paar links van elkaar verwijderd zijn.

Hoe overzichtelijker je website is ingedeeld, hoe kleiner de kans dat je wees-pagina’s [orphan pages] krijgt.

Dit zijn website pagina’s die niet verbonden zijn met de rest van de website waardoor ze door crawlers niet gevonden kunnen worden. 

Interne linkstructuur

Zorg dus dat je website pagina’s met interne links aan elkaar verbonden zijn.

Wanneer je een nieuwe blog hebt geschreven, kun je hier tijdens het schrijven links in verwerken naar eerder geschreven blogs. Zoals hieronder te zien is, in een eerder door ons geschreven artikel over SEO.

Voorbeeld van links in een artikel

Om ervoor te zorgen dat je nieuwe blog ook wordt opgepikt door de crawlers van Google, verwerk je deze URL in oudere content.

Dit zorgt ervoor dat je nieuwe pagina eerder wordt geïndexeerd en dus ook vindbaar wordt in zoekmachines. 

URL’s 

Hoe groter jouw website, hoe belangrijker een duidelijke structuur is voor je URL’s.

Dit kan door nieuwe producten in je webshop te verzamelen onder een bepaalde categorie (denk aan jurken, broeken etc.) of door content te plaatsen onder verschillende content pijlers (denk aan lifestyle, mode, beauty).

Dit geeft Google direct meer informatie over elke afzonderlijke pagina.

In de URL kun je de categorie dan terugvinden. 

Bijvoorbeeld: https://brandfirm.nl/technische-seo/crawlen De categorie is in dit geval: technische SEO en de specifieke pagina gaat over crawlen. 

Breadcrumbs navigatie 

De naam verraad het stiekem al: de websitebezoeker gebruikt deze vorm van navigatie om een weg terug te vinden naar de homepage – net als bij het sprookje Hans & Grietje.

Dit navigatie element staat vaak bovenaan een pagina (bijvoorbeeld bij een webshop) waardoor je zo gemakkelijk je weg terug kunt vinden.

Breadcrumbs voorbeeld

Bij het bovenstaande voorbeeld kun je zien dat je nu op de pagina ‘zwarte kranen’ bent.

Je ziet dat je via home en kranen op deze pagina bent beland. 

Duplicate content

In een ideale wereld is je website gevuld met unieke content.

Website bezoekers zullen dit waarderen en je zal beter scoren op Google. Duplicate content (dubbele content) is daarom voor veel ondernemers een doorn in het oog.

Wanneer meerdere pagina’s dezelfde invulling hebben, kan dit invloed hebben op je prestaties in Google.

Denk bijvoorbeeld aan een categoriepagina van een webshop waarop je kunt filteren. De content op deze pagina blijft dan vaak hetzelfde, maar het aanbod van de producten verandert op basis van het filter dat je toepast (zoals een bepaalde maat, kleur of afmeting). Dit zorgt voor sterk gelijkende content dat vaak als duplicate content wordt gezien. 

Een ander voorbeeld zijn producten op je webshop die het categorie-pad hebben in de URL. Neem bijvoorbeeld ‘joggingbroeken’ en ‘broeken’. Hetzelfde product is in het onderstaande voorbeeld bereikbaar via meerdere URL’s. 

https://voorbeeld.nl/broeken/joggingbroek-grijs

https://voorbeeld.nl/joggingbroeken/ joggingbroek-grijs 

Goed om te weten: wanneer een andere website jouw content overneemt, ziet Google jou als de originele bron. De andere website wordt dan minder goed beoordeeld. Bij duplicate content hoef jij je dus alleen zorgen te maken wanneer jij op je eigen website content dupliceert. 

Dit doe je bij duplicate content 

Duplicate content vormt alleen een probleem wanneer Google deze pagina’s kan indexeren.

Je kunt je website daarom beschermen tegen een mogelijke negatieve beoordeling door een ‘noindex tag’ toe te voegen aan de meta tag en of te kiezen voor het aparte bestand Robots.txt. 

Canonical tag

Een andere optie is het creëren van een canonical tag. Dit komt van pas wanneer je van één product (met dezelfde URL) meerdere versies hebt. 

Voorbeeld:

Je hebt een webshop voor huishoudelijke artikelen. In je nieuwe collectie heb je een prinsessen servies in de basiskleur roze. Deze is ook verkrijgbaar in de kleuren blauw en groen. Met een canonical tag laat je aan Google weten dat het roze servies de ‘basis URL’ is en dat de andere pagina’s geïndexeerd moeten worden als versies van deze basisvariant. 

https://webshop.nl/servies/prinsessen-servies (roze basis servies)

https://webshop.nl/servies/prinsessen-servies-blauw (blauwe variant) 

https://webshop.nl/servies/prinsessen-servies-groen (groene variant)

Custom 404-pagina

Je wilt natuurlijk dat jouw website optimaal werkt.

Een 404-melding dat een pagina niet gevonden kan worden, jaagt potentiële klanten weg en werkt ook averechts bij zoekmachines.

Een custom 404-pagina is daarom een belangrijke tijdelijke oplossing.

Deze gepersonaliseerde pagina navigeert een websitebezoeker naar de content waar hij/zij eigenlijk naar op zoek is.

Zo’n 404-pagina maakt het voor de bezoeker aantrekkelijker om toch nog even op je website te blijven plakken. 

Voorbeeld 404-pagina Brandfirm

Tips voor een custom 404-pagina:

  • Vertel de bezoeker dat de pagina waar ze naar zoeken niet gevonden kan worden in een vriendelijke tone of voice
  • Zorg dat de 404-pagina dezelfde vormgeving en stijl heeft als de rest van je website 
  • Plaats links naar de meest bezochte pagina’s op jouw website en vergeet niet te linken naar de homepage!
  • Maak het eventueel mogelijk voor de websitebezoeker om een 404-pagina te rapporteren

Website migraties

Er zijn meerdere redenen waarom een SEO migratie plaatsvindt.

Het kan zijn dat je van domeinnaam wisselt, een redesign doorvoert of kiest voor een nieuwe structuur op je website. 

Denk bij een website migratie aan:

  • Een verandering van de URL’s (bijvoorbeeld van brandfirm.net naar brandfirm.com)
  • Het samenvoegen van content 
  • Een redesign van de website
  • Een verandering in de structuur in de URL’s
  • Een wisseling van http naar https 
  • Een switch van een hosting provider
  • Een nieuw CMS
  • Een wisseling van domeinnaam 
  • Het samenvoegen van twee hele websites 

301-redirects 

Een 301-redirect leid je naar van de ene webpagina naar de ander.

De 301-redirect vertelt de browser eigenlijk dat een pagina permanent verhuisd is naar een andere locatie, waarna de browser de website gebruiker doorstuurt naar die nieuwe pagina.

Ook de SEO waarde die je hebt opgebouwd op de oude URL verhuist mee naar de nieuwe URL, iets wat goed is voor de autoriteit van je bedrijf.

Wat ons betreft is dit dé oplossing voor een 404-foutmelding. 

Vergeet vooral niet de interne links die naar niet bestaande pagina’s leiden aan te passen of te verwijderen.

Zo hoeft een zoekmachine geen (interne) redirect of 404-melding tegen te komen. 

Er zijn bij de meeste CMS systemen (zoals WordPress en Shopify) verschillende plugins waar je een 301 direct kunt toevoegen.

Bij Yoast (een tool van WordPress) ziet dat er zo uit: 

Redirects via Yoast SEO

Beheer internationale en multiregionale sites

Ook wanneer je website content in meerdere talen en voor meerdere locaties aanbiedt, kun je SEO techniek inzetten voor een beter resultaat in de SERP van Google.

Bij een meertalige website bied je content aan in verschillende talen. Denk aan Engels en Nederlands.

Bij een multiregionale website spreek je bezoekers aan in verschillende landen. Denk aan een webshop die producten levert aan Nederland, Spanje en Groot Brittannië. 

Tips voor een multiregionale en internationale website:

  1. Gebruik verschillende URL’s voor de verschillende talen. Ondanks dat je met cookies en browser instellingen ook de content aan kunt passen in de juiste taal, is het voor technische SEO beter wanneer je verschillende URL’s gebruikt. 
  2. Laat Google weten dat je opties voor verschillende talen op je website hebt staan. Dit kan met een hreflang tag.
  3. Zorgt dat het duidelijk is in welke taal de content van de website is geschreven. Zorg dus dat alle menu’s, paginatitels en informatie in de sidebar ook wordt vertaald naar de verschillende talen. Zo is het voor Google duidelijk in welke taal de content geschreven is.

Hreflang

Wanneer je dezelfde pagina in verschillende talen op je website hebt staan, moet je Google laten weten dat er geen sprake is van duplicate content.

Met een hreflang tag voorkom je een onbedoelde negatieve beoordelingen van deze zoekmachine.

Daarnaast help je de zoekmachine om de bezoeker te sturen naar de juiste pagina in hun taal. 

Een hreflang tag is een html code die je plaatst in de < head >  en ziet er ongeveer zo uit: 

<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”http://www.domein.be/” />

Voorbeeld van hreflang tag

Met nl-be bedoelen ze Nederlands in België. Voor Nederlands in Nederland heb je de code: nl-nl. 

Geotargeting

Stel je eens voor: je woont in Engeland en zoekt in Google naar een internationaal kledingmerk.

Je krijgt de website van deze winkel dan in het Engels te zien in de zoekresultaten.

Wanneer je de website op zou zoeken in Nederland krijg je de Nederlandse versie te zien.

Dit onderdeel van technische SEO heet geotargeting. 

Dit kan op verschillende manieren:

  • Een specifiek domein voor het land. Bijvoorbeeld: brandfirm.nl of brandfirm.de 
  • Een sub-domein met gTLD. Bijvoorbeeld: de.brandfirm.com
  • Een submap met gTLD. Bijvoorbeeld: brandfirm.nl/com

Beheer JavaScript content

JavaScript en SEO hebben een haat-liefde verhouding met elkaar.

Maar voordat we daar verder op in gaan, leggen we even kort uit wat JavaScript eigenlijk is. 

JavaScript is een gescripte programmeertaal waarmee je jouw website interactief kan maken. Denk aan pop-ups en veranderende kleuren.

Dit JavaScript wordt toegevoegd aan de HTML en CSS. Bij websitebouwers zijn SPA’s populair.

Dit zijn Single Page Applications waarmee een pagina niet opnieuw geladen hoeft te worden om een actie uit te voeren.

Denk bijvoorbeeld aan het verschijnen van een pop-up wanneer je met een muis over een linkje heen gaat. 

Het nadeel van JavaScript voor SEO

Het nadeel voor technische SEO is dat de crawlers niet alle informatie kunnen indexeren.

Ze klikken niet op alle JavaScript-elementen, waardoor sommige informatie niet geïndexeerd kan worden en daardoor niet in de zoekresultaten wordt meegenomen. 

Zo test je of JavaScript in de weg zit voor technische SEO

Gelukkig kun je zelf testen of de interactieve elementen, die jij met JavaScript hebt toegevoegd aan je website, een negatief effect hebben op de SEO beoordeling. 

Via Google Search Console:

  • Via de optie ‘Fetchen als Google’ kun je de URL invoeren van de pagina die je wilt testen
  • Je krijgt te zien hoe de spinnetjes van Google jouw website te zien krijgen 
  • Zie je een verschil? Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor verschillende rendering oplossingen zoals serverside rendering dat ook wel ssr wordt genoemd. 

Gecrawlde pagina bekijken in Google Search Console

Via Screaming Frog:

  • Klik in het bovenmenu op Configuration –> Spider
  • Spider –> Rendering 
  • Je krijgt te zien welke bronnen geblokkeerd worden voor de spinnen van Google

JavaScript heeft dus veel voordelen voor je website, maar kan wel botsen met technische SEO.

Geen gek idee om dit goed te testen voor jouw eigen website, dus. 

Search Appearance

Je weet nu hoe je Google een handje kunt helpen bij het crawlen en indexeren van je website.

Jouw nieuwe pagina of website verschijnt zo sneller tussen de zoekresultaten.

Maar daar blijft het niet bij.

Met de juiste SEO techniek kun je ervoor zorgen dat je webpagina nog meer opvalt.

Dit kan aan de hand van search snippets, structured data, search enhancements en featured snippets. 

Search snippets

Wanneer je googelt, zie je in de SERP overal search snippets staan. Dit zijn kleine voorproefjes van de webpagina’s waar ze naartoe linken. 

Search snippet van Brandfirm

In het bovenstaande voorbeeld zie je hoe zo’n search snippet eruit ziet.

Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat je pagina nog sneller wordt gevonden in Google.

Het is daarbij verstandig om de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in de URL, meta title en meta description. 

Terug naar het voorbeeld van het prinsessen servies. Dan is het zoekwoord: ‘prinsessen servies’ en dan ziet de search snippet er als volgt uit. 

  • URL: https://voorbeeld.nl/servies/prinsessen-servies 
  • Meta title / title tag / page title: Roze Prinsessen servies 6 delen (incl. theemok) | Voorbeeld
  • Meta description: Voel je een prinses met het roze prinsessen servies van Voorbeeldshop! Met deze 6-delige set kun je heel wat theekransjes organiseren. Inclusief theepot 

Structured data & search enhancements 

Een andere tip die je kunt toepassen om op te vallen in de zoekresultaten in Google is door gebruik te maken van structured data en search enhancements. 

Structured data

Dit is een gestandaardiseerd format die informatie geeft aan Google over een pagina en deze tegelijk classificeert.

Neem een recept als voorbeeld. De standaard volgorde is dan vaak: de titel, de naam van de auteur, de datum, een korte beschrijving etc. 

Door deze informatie op een gestructureerde manier te verstrekken aan Google, kun je op meer manieren gevonden worden in de zoekmachine.

Zo kan het recept bovenaan de zoekresultaten komen te staan en verschijnt je recept ook wanneer mensen zoeken op recepten met bepaalde ingrediënten die jij hebt gebruikt. 

Structured data toevoegen aan je website doe je door markup (of een code) toe te voegen aan je webpagina’s.

Dit kan aan de hand van drie programmeertalen:

  1. JSON-LD (deze wordt vooral aanbevolen door Google zelf)
  2. RDFa
  3. Microdata

Deze code staat alleen op de pagina waarop het van toepassing is, de pagina van het recept bijvoorbeeld.

Om te testen of de structured data goed staat voor Google, gebruik je de Rich Results Test Tool

Met structured data kun je deze verschillende vormen van content extra laten opvallen:

  • Een artikel
  • Een boek
  • Een carousel
  • Agenda met events
  • FAQ (veelgestelde vragen) 
  • How-to’s 
  • Lokale bedrijven 
  • Films
  • Logo’s 
  • Recepten
  • Reviews
  • Video’s 

Voorbeelden van snippets in Google:

Recepten in de rich snippet

People Also Ask in de zoekresultaten

Search enhancements 

Een andere manier om de zoekresultaten te verbeteren is door kleine enhancements door te voeren.

Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van breadcrumbs, een zoekbalk en je logo. Deze extraatjes kun je in de code van de structured data toevoegen. 

Featured snippets

Bij een featured snippet wordt een snippet (een zoekresultaat) extra uitgelicht.

Dit is dan zo’n goed zoekresultaat, dat Google hem in de spotlight zet.

Hij komt zelfs nog boven de betaalde advertenties te staan. Zoals hieronder te zien:

Voorbeeld featured snippet

Er zijn een aantal aspecten waar je – om in aanmerking te komen voor een featured snippet – rekening mee kunt houden.

Zorg bijvoorbeeld voor: 

  • Een goed leesbare tekst met korte alinea’s, goede grammatica en korte zinnen
  • Duidelijke sub-koppen (H1, H2, H3 en H4)
  • Goede bronvermelding 
  • Lijstjes, stappenplannen of tabellen 

Je weet inmiddels hoe voordelig het voor je bedrijf is om de toppositie te claimen in de SERP van Google.

Zo zorgen onder andere  featured snippets en search enhancements zoals vijf review sterren voor een hogere CTR (Click Through Rate).

Ook ben je beter voorbereid op Voice Search en kom je echt als een autoriteit over en versterk jij je expert status in de branche.

SEO techniek inzetten om met je nieuwe pagina als featured snippet in de SERP te verschijnen, is dus heel voordelig voor jouw bedrijf. 

Page experience 

We schreven het al eerder in dit handboek: de gebruikerservaring speelt een belangrijke rol bij technische SEO.

Wanneer een webpagina goed in elkaar zit, kan deze eerder gecrawld en geïndexeerd worden.

Maar ook de ervaring van de gebruiker zelf is een factor om rekening mee te houden.

Een goede gebruikerservaring zorgt namelijk voor een grotere kans op conversie.

Wanneer een pagina te langzaam laadt of het menu niet overzichtelijk is, haken potentiële klanten af. 

We duiken in deze paragraaf daarom in de SEO techniek om de page experience van jouw website te verbeteren.

Dit doen we aan de hand van Core Web Vitals, mobiel vriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS en Non-Intrusive Interstitials. 

Core Web Vitals

Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn statistieken die Google gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid van een website te beoordelen. 

Zo wordt er gekeken naar:

  • Largest Contentful Paint: de gemiddelde laadtijd van het grootste stuk (visuele) content. Voor een goede gebruikerservaring verschijnt dit beeld binnen de eerste 2,5 seconden dat een pagina aan het laden is. 
  • First Input Delay: meet de interactie op je website (hoe lang het duurt tot de browser reageert op de eerste interactie van de gebruiker, denk aan het openen van een menu). Voor een goede gebruikerservaring is dit minder dan 100 milliseconden. 
  • Cumulative Layout Shift: meet hoe vaak de layout zich aanpast. Denk aan een pop-up of een advertentie die tevoorschijn komt. Te veel verschuivingen van de layout kan hinderlijk zijn voor de gebruikerservaring. De ideale score is 0, maar vauit Google mag dit maximaal 0.1 zijn. 

Nu vraag jij je misschien af: hoe meet ik deze scores?

Dat kan in de volgende programma’s:

  • PageSpeed Insights
  • Chrome UX Report
  • Search Console
  • Web Vitals Extension 
  • GTmetrix

Mobile Friendly

Anno 2022 is een mobielvriendelijke website echt onmisbaar.

Het gros van de mens bekijkt websites als eerste op hun telefoon.

Jouw website pagina’s moeten daar aan de voorkant (het content en visuele gedeelte) maar ook aan de achterkant (de technische SEO) op ingericht zijn.

Mobielvriendelijk check in Google Search Console

Google beoordeelt volgens de ‘Mobile First Index’ eerst de mobiele versie van je website.

Het hebben van een goede mobiele pagina, is daarmee misschien wel belangrijker dan het creëren van een goede desktop versie. 

Om erachter te komen of jouw website geschikt is voor mobiel gebruik, heeft Google een heuse mobielvriendelijkheid test ontwikkeld.

In de resultaten worden fouten op de mobiele pagina inzichtelijk gemaakt.

Bovenaan de pagina staat dan: ‘Problemen met laden van pagina’.

Wanneer je doorklikt, krijg je te zien wat die fouten nu precies zijn en op welke pagina’s zij zich bevinden. 

Tips voor een mobielvriendelijke website (mét de juiste SEO techniek):

  • Links en Call To Actions buttons mogen niet te dicht bij elkaar staan. Wanneer er te weinig witruimte tussen twee links in staan, wordt het voor de mobiele gebruiker lastiger om de juiste link aan te klikken. 
  • Installeer een ‘viewport tag’. Deze tag zorgt ervoor dat je website zich automatisch aanpast aan het apparaat; in dit geval dus de smartphone. 
  • Kies voor kleine header foto’s. Deze laden sneller en werken beter op de telefoon.
  • Zorg dat de links altijd op mobiel én desktop beschikbaar zijn. Zo mag het menu op beide apparaten niet van elkaar verschillen qua inhoud. 

Safe browsing

Naast een snelle laadtijd, mobielvriendelijke website speelt ook veiligheid een rol bij de gebruikerservaring.

Voor technische SEO is een veilige verbinding erg belangrijk.

Zorg dat je pagina geen gevaarlijke of misleidende aspecten zoals malware en schadelijke downloads bevat.

Niemand wordt blij van een link met een virus of een pop-up die om de tien seconden op je scherm verschijnt. 

Ook de zoekmachine zelf straft websites die onveilig zijn af.

Wanneer de zoekmachine erachter komt dat je website potentieel schadelijk is voor gebruikers (en hun apparaten), krijg je een waarschuwingslabel in de zoekresultaten.

Dit schrikt potentiële klanten – logischerwijs – af, waardoor je wellicht minder leads binnenhaalt.

Ook weert Google zoveel mogelijk pagina’s met onveilige content af om gebruikers hiervoor te beschermen.

De kans is dan aanwezig dat je pagina niet eens in de SERP te zien is.

Veilig browsen is dus voor zoekmachineoptimalisatie erg belangrijk. 

Rapport Beveiligingsproblemen

Je krijgt van Google een melding wanneer zij problemen tegenkomen op jouw website.

Denk aan problemen zoals:

  • Gehackte content: er staat content op jouw website zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven. Deze content probeert Google zoveel mogelijk te weren in de zoekresultaten
  • Malware en andere ongewenste software: deze software is ontwikkeld om schade aan te richten bij de gebruiker of aan het apparaat
  • Social engineering: content die de gebruiker wil verleiden om iets ‘gevaarlijks’ te doen. Denk aan het downloaden van software of het vrijgeven van vertrouwelijke gegevens

Kortom: onveilige websites schrikken gebruikers niet alleen af, het kan ook de beoordeling van Google negatief beïnvloeden. 

HTTPS

Een veilige verbinding geeft de gebruiker vertrouwen dat jouw website helemaal in orde is en versterkt tegelijk de expert status van jouw bedrijf.

Voorbeeld https

Maar wist je dat zoekmachines deze veilige verbinding meenemen in hun beoordeling?

Een veilige verbinding met een HTTPS betekent dat jouw website betrouwbaar is en de gebruiker op weg kan helpen.

Wanneer je een onveilige verbinding hebt, krijgt deze een minder goede beoordeling omdat hij de gebruiker eventueel zou kunnen schaden.

En dat wil Google liever niet. 

Je kunt de status van jouw website controleren in Google Chrome.

Links in de balk, naast de door jou ingevoerde URL, zie je een icoontje staan. 

Wanneer je het driehoek icoontje te zien krijgt, zit je waarschijnlijk op de http:// verbinding.

Voorbeeld http

Het kan dan helpen om de beveiligde versie https:// te bezoeken. Een HTTPS verbinding versleutelt persoonlijke gegevens.

Check voordat je bankgegevens of andere vertrouwelijke informatie deelt op een website daarom altijd of er een veilige verbinding is.

Bij een HTTP kan deze informatie namelijk zo overgenomen worden. 

Dit is niet alleen fijn voor de gebruiker, maar ook voor zoekmachines.

In 2019 kondigde Google namelijk aan dat ze alle HTTP verbindingen als onveilig gaan markeren en sindsdien is er ook een verband te zien tussen een HTTPS verbinding en een hogere positie in de SERP.

Met een veilige verbinding maak je dus niet alleen je klanten blij, maar ook jezelf. 

Non-Intrusive Interstitials

Om de gebruiksvriendelijkheid van een website te verbeteren, straft Google sinds 2017 websites af met opdringerige banners, pop-ups of advertenties.

Dit omdat deze vaak het hele mobiele scherm in bezit nemen en de website daardoor minder toegankelijk maken.

Deze intrusive interstitials kunnen daardoor je positie in de SERP negatief beïnvloeden. 

Samenvattend:

Zo. Je weet nu (bijna) alles over technische SEO. We hebben het gehad over wat je wél moet doen, maar ook vooral wat je niet moet doen om hoger in de SERP van Google te belanden.

Maar daar blijft het niet bij, want Google blijft zich ontwikkelen.

Om in 2022 goed te blijven scoren in de zoekmachines, gaan we het in het volgende hoofdstuk kort hebben over de technische SEO trends van 2022. 

5. Technische SEO: dit zijn dé 5 trends voor 2022

Tijd om vooruit te kijken, want nu we de basis van SEO techniek hebben besproken, duiken we in de SEO trends van 2022.

We focussen ons op de SEO techniek en hoe deze in 2022 eruit gaat zien. 

Trend 1: focus je op de basics 

De eerste SEO trend voor 2022 focust zich op wat je net hebt geleerd: de basis van technische SEO. Het is dus verstandig om dit handboek van A tot Z te implementeren voordat je je gaat focussen op de volgende stap. Wanneer de basis staat als een huis kun je vanuit daar je blijven ontwikkelen op het gebied van zoekmachine optimalisatie

Trend 2: oog op de Core Web Vitals 

We schreven het al eerder in dit handboek: Google hecht steeds meer waarde aan Core Web Vitals en gebruiksvriendelijkheid van de website. Dit zal in 2022 alleen maar toenemen. Wanneer jij dit jaar je website gaat optimaliseren voor zoekmachines, zorg dan dat de paginasnelheid bovenaan je prioriteitenlijst staat. Dit heeft een positief effect op je positie in de SERP en zorgt ook voor een fijnere beleving bij gebruikers. 

Trend 3: gebruik structured data op een strategische manier 

Structured data helpt crawlers van Google bij het crawlen van je website, dat heb je eerder ook al gelezen in dit handboek. In 2022 ligt de focus echter op strategie. Je kunt structured data namelijk inzetten om een bepaald doel te behalen: denk bijvoorbeeld aan het creëren van een featured snippet. Door van tevoren een doel te bepalen, kun je de resultaten pas echt gaan meten. 

Trend 4: probeer te automatiseren

De technische SEO wereld zit niet stil. Zo komen er steeds meer initiatieven op de markt die automatisering mogelijk maken. Door te automatiseren neem je jezelf werk uit handen. Deze ‘vrije tijd’ kun je besteden aan je bedrijf, zodat je nog meer kunt groeien. Ga dit jaar op onderzoek uit om te kijken welke automatisering geschikt is voor jouw bedrijf. 

Trend 5: vergeet niet te analyseren en evalueren 

Het belang van technische SEO wordt soms over het hoofd gezien. Pas wanneer er iets misgaat (bij duplicate content of een 404-melding bijvoorbeeld) worden we er aan herinnerd hoe belangrijk een goede SEO techniek eigenlijk is voor de organische zoekresultaten. Een tip voor 2022 is dan ook om te blijven analyseren en evalueren. Houd alle gegevens bij de hand van het begin tot het eind, zodat je wanneer er zich een probleem voordoet, kunt achterhalen waar de fout zit.

6. Conclusie

In dit handboek hebben we je meegenomen in de wereld van technische SEO.

We hebben de achterkant van jouw website onder de loep genomen zodat je deze straks helemaal kunt optimaliseren.

Met deze geoptimaliseerde website pagina’s kom je zo hoger in de SERP terecht, haal je meer clicks en leads binnen en kan je bedrijf pas echt gaan groeien. 

Nu je het handboek over technische SEO hebt gelezen weet je dat:

  • technische SEO zich richt op het optimaliseren van je website zodat je sneller wordt gevonden in zoekmachines zoals Google
  • technische SEO bijdraagt aan een gebruiksvriendelijke website waar je potentiële klanten ook erg blij mee maakt 
  • crawlers van Google jouw nieuwe website pagina opmerken wanneer er een link staat op een pagina die al gecrawld is
  • XML sitemaps ervoor zorgen dat crawlers jouw website beter begrijpen en hierdoor sneller kunnen indexeren 
  • de Robots.txt, noindex tag en nofollow tag crawlers kunnen tegenhouden om een pagina te crawlen en indexeren
  • je met een overzichtelijke hiërarchie, interne linkstructuur, overzichtelijke URL’s en breadcrumbs een website makkelijker te navigeren maakt voor de gebruiker én voor Google 
  • duplicate content pagina’s zijn met soortgelijke informatie 
  • je bij duplicate content een canonical tag kunt gebruiken om te voorkomen dat het de prestaties in de SERP beïnvloedt
  • een custom 404-pagina de gebruiker kan overtuigen om nog wat langer op je website te blijven 
  • je bij een website migratie rekening moet houden met 301-redirects (en hoe je deze instelt bij jouw CMS)
  • je internationale en multiregionale websites duidelijk moet aangeven bij Google
  • JavaScript content zorgt voor een interactieve website, maar ook in de weg kan lopen voor de crawlers van Google
  • je met structured data de zoekresultaten op een positieve manier kunt beïnvloeden
  • gebruiksvriendelijkheid afhankelijk is van o.a. de paginasnelheid, laadtijd van afbeeldingen en aanpassingen in de layout
  • je bij SEO techniek ook moet focussen of je website geschikt is voor mobiel gebruik 
  • je website veilig moet zijn (zowel op de website als de HTTPS verbinding)
  • er in 2022 gefocust wordt op de grondbeginselen van SEO techniek, de Core Web Vitals, Structured data, automatisering en de evaluatie

Nu zijn wij benieuwd: op welk aspect van gebruiksvriendelijk jij je als eerste gaat richten.

Is dat het versnellen van de laadtijd van de pagina of toch het mobielvriendelijk maken van de website?

Of misschien wil je eerst de basis van technische SEO goed hebben staan – precies zoals de SEO techniek trends van 2022 voorspellen.

Laat het ons vooral weten door onder dit artikel te reageren.

7. Dé SEO checklist voor bedrijven

Je wilt de SEO techniek van je bedrijfspagina op orde brengen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen.

Deze SEO checklist kun je zien als een handig en toegankelijk stappenplan die jou de weg wijst in het optimalisatie proces.

Zo kun jij jouw website echt perfectioneren voor Google en de gebruiker.

We richten ons in deze checklist op het technische gedeelte, maar slaan ook optimalisatie van de content, linkbuilding en internationale SEO niet over. 

Stap 1: de basis

  • Installeer Google Analytics
  • Installeer Google Search Console of Big Webmaster Tools

Stap 2: crawlen & indexeren

  • Controleer of de URL zichtbaar is in Google [tik ‘site:https://voorbeeld.nl/specifieke-pagina’ in de zoekbalk]
  • Inspecteer de URL in Search Console 
  • Controleer of de content en beelden op je pagina toegankelijk is voor crawlers [vervang in de volgende code ‘example.com’ met jouw URL:
    https://google.com/search?q=cache:https://example.com
    /]
  • Zorg dat de URL in een XML sitemap staat
  • Zorg dat de pagina’s op je website met links aan elkaar verbonden zijn [voorkom orphan pages]
  • Zorg voor een overzichtelijke URL structuur 

Stap 3: meta en structured data 

  • Schrijf een meta title van max. 60 karakters
  • Schrijf een meta description van 120-157 karakters
  • Gebruik structured data strategisch om hoger in de zoekresultaten te komen [denk aan een lijst, recept, stappenplan etc.]

Stap 4: content

  • Voorkom duplicate content 
  • Organiseer content met h1, h2, h3 tussenkoppen
  • Zorg voor een sterk focus keyword dat je op een strategische en natuurlijke manier in de content verwerkt [lees hier meer over in de skyscraper SEO copywriting]
  • Ga pop-ups, banners en advertenties die het hele scherm beslaan, uit de weg
  • Geef de auteur en publicatiedatum weer

Stap 5: links & navigatie

  • Zorg dat links gecrawld kunnen worden
  • Voorkom links naar 404-meldingen
  • De anchor tekst van de links moeten de pagina waar de link naar verwijst, beschrijven [geen ‘klik hier’, maar ‘lees meer over technische SEO’]
  • Controleer of de links veilig zijn

Stap 6: mobielvriendelijkheid 

  • Check of je website geschikt is voor mobiel gebruik met de test van Google 
  • Zorg voor een responsive webdesign [design past zich dan automatisch aan van desktop naar mobiel]

Stap 7: snelheid 

  • Controleer de totale laadtijd van je website [m.b.v. tools GTmetrix of Pingdom]
  • Gebruik de Page Speed Insights tool om inzicht te krijgen in de snelheid van afzonderlijke pagina’s

Stap 8: veiligheid 

  • Gebruik HTTPS in plaats van HTTP
  • Voorkom gehackte content, malware en andere schadelijke software 

Stap 9: voor internationale en multiregionale websites

  • Gebruik lokale URL’s 
  • Zorg dat je hreflang gebruikt
  • Zorg dat het duidelijk is in welke taal een pagina is geschreven [voer vertalingen helemaal door, dus ook in het menu]

Stap 10: backlinks 

  • De pagina is voorzien van relevante backlinks [externe en interne links]

Heb je alles afgevinkt? Dan is jouw website helemaal geoptimaliseerd voor de zoekmachine!

Wil je jouw website naar een hoger niveau tillen? Lees dan ook onze skyscraper over conversie optimalisatie

Advies nodig voor jouw technische SEO strategie?

Ontvang een gratis technische SEO review met verbeterpunten.

Naar boven
  • Advies nodig over
    technische SEO?

    Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Rachelle van Vuuren Marketingmanager Vraag een gratis analyse aan
  • Rachelle van Vuuren

    Plaats een reactie