Brandfirm logo
NL EN

Alles over Facebook marketing in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Facebook marketing in 2024. Met deze Facebook marketing gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 21 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat Facebook een krachtig marketinginstrument maakt
  • hoe je Facebook marketing succesvol inzet om je bedrijf te promoten
  • welke factoren bijdragen aan een pakkende Facebook post
  • hoe je ervoor zorgt dat jouw content op Facebook zoveel mogelijk mensen bereikt

1. Wat is Facebook?

Wat Facebook is, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen.

Dit social networking platform heeft inmiddels miljarden gebruikers. Zij gebruiken het platform om in contact te blijven met vrienden en familie door het delen van berichten, foto’s en video’s.

Facebook update post

Inmiddels heeft Facebook ook zakelijke waarde. Het platform helpt bedrijven bij het opbouwen van naamsbekendheid en het binden van klanten. Dat doe je door middel van een zakelijke Facebookpagina.

Zakelijke Facebookpagina

Een zakelijke Facebookpagina is gekoppeld aan je persoonlijke profiel, zodat Facebook weet wie de eigenaar van de pagina is.

Toch is het een aparte pagina die je kunt gebruiken om je bedrijf te promoten. Omdat pagina's zijn ontworpen voor zakelijk gebruik, hebben ze een aantal functies die niet beschikbaar zijn op persoonlijke profielen. Denk hierbij aan statistieken, advertenties en het inplannen van berichten.

Facebook zakelijk profiel

Zo maak je in 5 stappen zelf een Facebookpagina aan

Stap 1: de pagina aanmaken

Om een bedrijfspagina op Facebook aan te maken, log je in op je Facebook-profiel en klik je op de menu-knop naast je naam (de 9 stipjes). Klik vervolgens op ‘Pagina’ aan de rechterzijde onder het kopje ‘Maken’.

Facebook pagina maken

Stap 2: je pagina instellen

Vervolgens kun je de naam van je pagina bepalen en een categorie kiezen (dit kunnen maximaal 3 categorieën zijn). Als je van gedachten verandert nadat de pagina is gepubliceerd, kun je de categorie altijd nog wijzigen.

Facebook categorie kiezen

In je omschrijving kun je de visie van je bedrijf goed laten door laten schemeren. Hoe meer informatie je potentiële nieuwe klant heeft, hoe groter de kans dat deze blijft hangen.

Je beschrijving is beperkt tot 155 tekens en wordt weergegeven in de zoekresultaten. Bedenk dus goed op welke manier volgers je pagina online kunnen vinden als ze naar je product of dienst zoeken.

Klik op de knop 'korte beschrijving toevoegen' en schrijf één of twee zinnen, eventueel met zoekwoorden, om de focus van je pagina of bedrijf beknopt te beschrijven.

Klik op ‘Pagina maken’ en je wordt naar je nieuwe pagina geleid!

Stap 3: je pagina personaliseren

Nu is het tijd om je bedrijfsprofiel te personaliseren, zoals je profielfoto en je omslagfoto.

Facebook profielfoto en omslagfoto

Je profielfoto voor je bedrijfspagina kan van alles zijn:

  • een foto van een fysiek product dat je verkoopt
  • een professionele foto van jezelf als je het gezicht van je bedrijf bent
  • je logo

Stap 4: voeg een call-to-action-knop toe

Met een call-to-action-knop op je pagina kun je mensen op een eenvoudige manier dingen laten doen. Denk aan het bezoeken van je website, inschrijven voor je nieuwsbrief of een aankoop doen.

Facebook actieknop toevoegen

Zodra je op ‘voeg een knop toe’ klikt, die zich net onder de rechterhoek van je omslagfoto bevindt, wordt je gevraagd om uit zeven soorten standaardknoppen te kiezen:

  • boek nu
  • contact met ons opnemen
  • app gebruiken
  • game spelen
  • shoppen
  • registreren
  • video bekijken
Facebook actieknop kiezen

Bekijk alle soorten call-to-action-knoppen om te zien welke het beste bij jouw bedrijf past.

Je kunt ook een aantal andere aanvullingen op je pagina doen, om je pagina succesvol te maken.

Facebook pagina succesvol maken

En vergeet natuurlijk ook niet de nodige informatie toe te voegen, zoals openingstijden, website, locatie en telefoonnummer.

Facebook bedrijfspagina info

Stap 5: privacy- en beveiligingsinstellingen

Nu is je pagina aan de voorkant ingesteld. Het is tijd om ervoor te zorgen dat deze beveiligd is. Ook kun je de rollen bepalen die bepaalde mensen toegang geeft tot de pagina om deze te beheren. Verder kun je ook instellen hoe het publiek je berichten kan sturen en nog veel meer.

Ga hiervoor naar business.facebook.com.

Paginarollen

Paginarollen verdienen serieuze aandacht, omdat ze bepalen wie er op je pagina werkt en welk toegangsniveau ze krijgen. Hoewel je meerdere mensen met verschillende rollen aan je pagina kunt laten werken, zul je jezelf waarschijnlijk als enige beheerder willen houden en verschillende verantwoordelijkheidsniveaus aan andere leden van je team willen toewijzen.

De paginarollen vind je in de pagina-instellingen.

Facebook paginarollen kiezen
Pagina-instellingen bewerken

Je pagina wordt aangemaakt met een standaardvolgorde van tabbladen.

Facebook tabbladen

Je kunt ook de volgorde en de selectie van de tabbladen aan de linkerkant van je pagina onder je profielfoto aanpassen. Klik op ‘Meer’ en vervolgens op ‘Tabbladen bewerken’. Je kan nu tabbladen verslepen, totdat je de volgorde hebt die je wilt. Als je bijvoorbeeld de focus legt op videomarketing, kun je het tabblad video bovenaan de lijst zetten.

Facebook tabbladen bewerken
Berichten

Wanneer iemand je een privébericht stuurt via je pagina, kun je de antwoordassistent inschakelen om automatisch te antwoorden.

Deze berichten worden gepersonaliseerd met de naam van de gebruiker en je kunt de sjabloontekst bewerken zodat deze overeenkomt met je eigen tone of voice.

Facebook Postvak IN

Je kunt een automatisch antwoord configureren om:

  • te bevestigen dat je een bericht hebt ontvangen en aan een antwoord werkt
  • klanten te laten weten dat je er niet bent, maar dat je zult antwoorden zodra je terug bent
  • gebruikers te bedanken voor de eerste keer dat ze contact opnemen met je pagina

Restricties

Als je anderen berichten op de pagina laat plaatsen, moet je er rekening mee houden hoe die inhoud op het bedrijf overkomt. Zorg ervoor dat je instellingen je een redelijke controle geven over de inhoud van de pagina met de volgende restricties.

Leeftijdsrestrictie

Deze beperking is misschien wel de belangrijkste restrictie om te overwegen voor jouw Facebookpagina. Leeftijdsgrenzen zijn belangrijk als jij als bedrijf handelt in producten of diensten waarvoor leeftijdsgrenzen gelden, zoals alcohol of tabak. Je kiest dus zelf welke leeftijdsgroep je pagina mag bezoeken.

Landrestrictie

Wil je dat jouw bedrijf enkel zichtbaar is voor bepaalde landen, of wil je landen uitsluiten voor het bezoeken van jouw pagina? Ook dat is mogelijk. Als je geen landen vermeld, is je pagina zichtbaar voor de hele wereld.

Het plaatsen van landbeperkingen op de pagina kan helpen om irrelevante of ongewenste activiteit te beperken, maar het te veel beperken van de zichtbaarheid van je pagina kan ook je engagement belemmeren, vooral als jouw bedrijf klanten van over de hele wereld aantrekt.

Woordrestricties

Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde woorden uit te sluiten van je Facebookpagina. Stel dat iemand in een comment een woord gebruikt dat jij niet op je pagina wil hebben, bijvoorbeeld omdat het je bedrijf schaadt, verbergt Facebook deze opmerking automatisch.

Advies nodig over Facebook marketing?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Facebook strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wie zijn de gebruikers van Facebook?

Facebook is ook in 2024 een populair platform onder de Nederlandse bevolking.

Handig om te weten is:

  • dat 10,3 miljoen Nederlanders gebruikmaken van het platform
  • het aantal Nederlanders dat Facebook dagelijks gebruikt op 6,9 miljoen ligt
  • dat Facebook het grootste social media netwerk is, met ongeveer 3 miljard maandelijkse gebruikers van over de hele wereld

Facebook B2B

Facebook is een essentieel onderdeel van elke B2B social media strategie in 2024.

Want hoewel Facebook op het eerste oog niet het ultieme platform lijkt te zijn voor B2B-marketeers, is niets minder waar. 74% van de mensen gebruikt Facebook voor professionele doeleinden. Daarnaast overtreft Facebook nog steeds elk ander platform. Denk bijvoorbeeld aan de grootte van het aantal gebruikers en hoeveel tijd mensen doorbrengen op het platform.

74% van de mensen gebruikt Facebook voor professionele doeleinden

Misschien is Facebook niet de plaats waar je veel verkoopt. In plaats daarvan zou dit een plek kunnen zijn waar je het zaadje plant, merkbekendheid promoot en andere delen van je bedrijf ontwikkelt. Wat we bedoelen is dat je in plaats van een post over je diensten, je misschien de podcast, nieuwsbrief of andere nuttige tools van je bedrijf promoot.

Facebook B2B

Daarnaast krijg je op Facebook precies wat je geeft. Hoe meer (goed geplande) content je op je nieuwsfeed plaatst, en hoe meer je interactie hebt met je publiek en je Facebookpagina promoot, hoe groter de kans is dat je bereik zal groeien. Een set-it-and-forget-it aanpak zal hier niet werken.

Wat er op Facebook met content kan worden gedaan, is daarnaast over de jaren veel geavanceerder geworden.

Gebruikers hebben nieuwe vormen van content, zoals:

  • stories en livestreams
  • de mogelijkheid om klanten aan te trekken en converteren via Messenger
  • virtuele evenementen hosten

De dagen dat je je afvroeg wat je op je pagina moest plaatsen, zijn voorbij. Dit is een platform dat klaar is om op een aantal zeer geavanceerde manieren te worden gebruikt. Wij gaan je daar in de volgende hoofdstukken alles over vertellen.

Facebook B2C

Facebook is een essentieel platform voor B2C-marketing. Het is ook een plek voor het publiek om in contact te komen met grote en kleine bedrijven. Net zoals in B2B-marketing is experimenteren met content van groot belang.

Facebook B2C

Tweederde van de Facebook-gebruikers zegt namelijk minstens eenmaal per week een Facebook-pagina van een lokaal bedrijf te bezoeken.

Juist omdat zo’n diverse groep aan mensen het sociale medium gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie, staan ze open voor jouw online marketing.

De mensen zijn op zoek naar jou! Maar als je dit publiek wilt bereiken, kun je niet zomaar wat doen. Een gerichte Facebook-marketingstrategie is essentieel bij het bereiken van jouw ideale klant.

3. Het verschil tussen Facebook en andere social media platforms

Facebook is in de afgelopen 14 jaar sterk veranderd. Het begon als een social media site, voornamelijk gebruikt door studenten, die online vrienden wilden maken en foto's wilden delen.

Nu maakt meer dan een kwart van de wereldbevolking gebruik van het platform, waaronder bedrijven en non-profitorganisaties.

Maar waarom kies je voor een strategie op Facebook, in plaats van een ander social medium? Wij leggen je de verschillen tussen de populairste sociale netwerken uit.

Facebook vs LinkedIn

Twee populaire sociale netwerksites zijn LinkedIn en Facebook.

Hoewel beide ontworpen zijn om mensen online met elkaar te verbinden, staan de twee sites voor verschillende soorten connecties met zeer verschillende opties en functies.

Facebook vs LinkedIn

Mensen hebben de neiging om LinkedIn en Facebook om twee zeer verschillende redenen te gebruiken. Facebook is een echt sociaal netwerk, bedoeld om te delen en gesprekken te voeren. Het is alsof je rondhangt met je vrienden en familie.

LinkedIn werd in de eerste plaats opgericht om recruiters en werkzoekenden met elkaar in contact te brengen.

Alhoewel het sindsdien veel verder ontwikkeld is, is LinkedIn nog steeds in de eerste plaats gericht op professionals.

Facebook richt zich vooral op consumenten. Dat doen ze op basis van demografische gegevens en interesses.

LinkedIn richt zich meer op professionele targeting, zoals functietitels, branche, of zelfs waar je werkt.

LinkedIn is dus meer geschikt voor B2B-marketing, terwijl Facebook over het algemeen beter is voor B2C.

Zowel Facebook als LinkedIn hebben bewezen nuttige sociale netwerken te zijn, maar om verschillende redenen. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is waar je publiek meer interactie mee heeft en wat ze het liefst gebruiken.

Facebook vs Instagram

Facebook en Instagram vallen onder hetzelfde bedrijf: Meta. Dat maakt de samenwerking tussen de twee platforms heel makkelijk. De posts die je op Instagram plaatst, kan je ook op Facebook zetten, en vice versa.

Als het gaat om de keuze tussen Facebook en Instagram, hebben beide platforms hun eigen belang om een relevant publiek aan te spreken.

Facebook vs Instagram

Instagram heeft een jongere doelgroep (de meeste gebruikers zijn jonger dan 30). Richt jouw bedrijf zich op tieners en jongeren, dan is Instagram het platform voor jou.

Aan de andere kant stelt Facebook ook niet teleur.

Met een publiek dat bestaat uit jongeren, volwassenen en ouderen, helpt Facebook je bedrijf met het bereiken van een grote doelgroep. Dit kan heel voordelig zijn voor merken die zich richten op mensen ongeacht hun leeftijd, beroep en andere demografische gegevens.

Facebook vs Pinterest

Pinterest is de uitgelezen plek om ideeën en inspiratie te delen, per categorie, in de vorm van afbeeldingen of korte video's.

Het belangrijkste verschil tussen Facebook en Pinterest is dat Facebook fundamenteel een netwerksite is en Pinterest een catalogus met verschillende soorten afbeeldingen en video’s.

Facebook vs Pinterest

Op Facebook kun je vrienden toevoegen, updates over je leven delen en pagina's leuk vinden, terwijl je op Pinterest berichten op je prikbord kunt zetten of ze kunt opslaan voor ideeën en inspiratie.

Facebook vs TikTok

TikTok is snel uitgegroeid tot een van de populairste sociale media platforms ter wereld. Het platform heeft nu meer dan 1 miljard gebruikers, en er wordt geschat dat diezelfde 1 miljard elke maand actief zijn. De zichtbaarheid is echt van een hoger niveau. Veel bedrijfseigenaren zien nu in dat TikTok ook zakelijke kansen biedt.

Facebook vs TikTok

TikTok is zo anders dan andere social media-platforms. Het stelt gebruikers in staat om zelf korte video's te maken van maximaal 3 minuten lang. Facebook is daarentegen gericht op het delen van meerdere soorten content, waaronder ook afbeeldingen en tekst.

Door beide platforms te combineren, krijg je meer zichtbaarheid en deel je verschillende soorten content. Dit helpt je met naamsbekendheid en het vinden van nieuwe klanten.

Voor welke branches is Facebook interessant?

Omdat Facebook zo’n groot aantal gebruikers heeft, kan je er vanuit gaan dat jouw doelgroep gegarandeerd gebruikmaakt van het platform. De belangrijkste vraag is:

Past Facebook marketing bij jouw bedrijf?

Of je nu een groot bedrijf of een kleine lokale onderneming bent, Facebook is een krachtig marketinginstrument. Het biedt een ideale ruimte om klanten op de hoogte te houden van ontwikkelingen rondom je bedrijf, een merkidentiteit te ontwikkelen en je bereik te vergroten.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

4. Wat voor content deel je op Facebook?

Maar wat voor content deel je dan op Instagram? Er zijn verschillende soorten content.

Wij leggen je ze uit.

Foto’s

Volgens Facebook genereren posts met een foto tot 180 procent meer engagement dan het gemiddelde bericht. We raden je dus echt aan om zoveel mogelijk afbeeldingen te gebruiken.

Persoonlijk op Facebook

Daarbij let je op het volgende:

  • gebruik relevante foto's met een hoge resolutie
  • plaats je foto's in een Facebook-fotoalbum. Op die manier kan je klant gemakkelijker en sneller bij de foto's
  • houd de tekstbeschrijvingen kort. Gebruik fotobijschriften en -beschrijvingen onder de 90 tekens. Een langere tekst wordt afgekapt. Als je tekst van meer dan 90 tekens wil gebruiken, zorg er dan voor dat je de belangrijkste kernpunten als eerst vermeldt
  • vergeet niet om te linken. Gebruik een URL in de tekst van je bericht om verkeer terug te leiden naar de website van je bedrijf. Facebook raadt aan om de link aan het eind van de 90 tekens te plaatsen
  • de meest aansprekende foto's zijn van echte mensen, echte dingen en levensechte situaties. "Omdat dergelijke foto's authentiek lijken en sterk lijken op afbeeldingen die door individuen zijn geplaatst, kunnen ze veel diepere emotionele reacties oproepen dan afbeeldingen die digitaal zijn gemanipuleerd en grote hoeveelheden tekst bevatten", aldus Facebook
  • plaats geen tekst op foto's. Tekst of tekst overlay in afbeeldingen kan worden gezien als onpersoonlijk. Gebruik in plaats daarvan foto's die een boodschap overbrengen of een verhaal vertellen zonder dat er woorden aan te pas komen

Video’s

Video's behoren tot de meest aansprekende en populaire formats voor Facebookposts. Je kunt video gebruiken voor productpromotie, om bekendheid te genereren en voor branding.

Facebook video

Zet daarbij de belangrijkste en meest overtuigende inhoud vooraan. Zo haal je mensen over om te blijven kijken. Ook is het belangrijk dat je niet alleen maar adverteert met je producten of diensten. Laat bijvoorbeeld ook eens zien hoe je klanten je product of dienst gebruiken, of laat ze aan het woord om over hun ervaringen te vertellen.

Evenementen

Evenementen zijn vooral bedoeld voor evenementen die plaatsvinden op fysieke locaties, maar worden daar niet toe beperkt. Je kunt evenementen bijvoorbeeld gebruiken voor speciale product promoties, webinars, of seizoensgebonden verkoop.

Facebook Evenementen

Voeg een afbeelding en datum toe aan het evenement om je doelgroep aan te spreken.

Tekstberichten

Posts met enkel tekst kan je voor veel verschillende redenen gebruiken. Denk aan productaankondigingen, vragen of ontwikkelingen binnen je bedrijf. Het advies van Facebook is om deze tekst onder de 150 tekens te houden, want de rest wordt afgekapt. Facebook stelt ook dat berichten tussen 100 en 250 tekens - minder dan 3 regels tekst - ongeveer 60 procent meer likes, reacties en shares krijgen dan berichten van meer dan 250 tekens.

Stories

Facebook Stories is een functie waarmee je inhoud kunt delen (of dat nu foto's, video's of zelfs animaties zijn) die na 24 uur verdwijnen.

Facebook Stories

Stories van je vrienden en gevolgde pagina's verschijnen bovenaan in je nieuwsfeed. Dit geldt zowel voor de webversie als de Facebook-app.

De functie is de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. Ongeveer 500 miljoen mensen gebruiken Facebook stories nu elke dag. Dat betekent dat het de potentie heeft om, met de juiste strategieën, een groot publiek te bereiken.

Facebook biedt verschillende formats en tools voor de inhoud van je stories:

  • galerij: voor het delen van bestaande foto's of video's op je telefoon
  • selfie: als je nog geen bestaande foto hebt en deze wil maken voor in je verhaal
  • boomerang: voor het maken van een reeks foto's die worden omgezet in een animatie
  • muziek: als je wat sfeer aan je foto of video toe wil voegen kun je er een liedje aan toevoegen
  • tekst: voor het maken van een verhaal op basis van tekst
  • lay-out: voor het plaatsen van meerdere foto's in verschillende rasters of in een collage
  • superzoom: voor het inzoomen op een onderwerp
  • poll: voor het houden van een questionnaire met twee opties
Facebook Story mogelijkheden

5. Welke doelen bereik je met Facebook?

Je weet nu waarom een zakelijke Facebookpagina goed past bij jouw bedrijf en wat voor content je kunt delen. Het is tijd om je strategie samen te stellen. Maar welke doelen bereik je met Facebook?

Enkele voordelen van Facebook bedrijfspagina's zijn:

Naamsbekendheid

Facebook is een van de grootste social media platforms ter wereld. De aanwezigheid van je bedrijf helpt je om potentiële klanten te bereiken.

Meer websiteverkeer

Door links naar je website te plaatsen, verhoog je het aantal online bezoeken. Plaats bijvoorbeeld een introductie van een nieuwsupdate en nodig je doelgroep uit om verder te lezen via de link.

Gericht adverteren

Facebook adverteren stelt je in staat om specifieke demografische gegevens te targeten, gebaseerd op locatie, leeftijd, geslacht en interesses. Hier vertellen we je later meer over.

Leads genereren

Je publiek van Facebook 'likes' kan een geweldig startpunt zijn om sales leads te verzamelen. Je kunt wedstrijden en weggeefacties gebruiken om e-mailadressen te verzamelen om je marketinglijsten op te bouwen.

Klantenservice en feedback

Facebook maakt tweewegcommunicatie tussen jouw bedrijf en je klanten mogelijk. Je kunt messenger gebruiken om rechtstreeks met je klanten te communiceren. Reviews en opmerkingen kunnen een geweldige manier zijn om feedback van klanten te verzamelen en verbeterpunten te vinden.

6. Hoe maak je een pakkende Facebook post?

Om al de bovenstaande doelen te bereiken met je Facebookpagina, is het belangrijk dat je Facebookpost pakkend is en aansluit bij je doelgroep.

Wij geven je de tips waar je op moet letten.

Schrijf je kernboodschap in de eerste twee zinnen

Mensen staan niet bekend om hun geduld, en dat is op Facebook niet anders. Wist je dat de lezer in de eerste paar seconden bepaalt of jouw post interessant is?

Daarom raden we altijd aan om je kernboodschap duidelijk in de eerste twee zinnen te zetten. Zo weet een lezer of de post wel of niet relevant is voor hem en of hij de interactie met je bedrijf aan wil gaan.

Facebook pakkende intro

Maak gebruik van hashtags

Hashtags zijn zoekwoorden die het doel hebben om berichten te bundelen en vindbaar te maken. Als bedrijf kan je daar slim gebruik van maken door woorden te koppelen die bij je merk passen.

Spiek ook bij concurrenten, volgers, ideale klanten en influencers in jouw branche. Wie weet kan je inspiratie halen uit de hashtags die zij gebruiken en zo nieuwe klanten bereiken.

Hashtags op Facebook

Let op je taalgebruik

Een van de belangrijkste manieren om de tone of voice van je merk op Facebook tot uiting te laten komen, is door een converserende toon te gebruiken en marketingboodschappen te vermijden.

Gebruik emoji’s

Emoji’s helpen je om je Facebookpost meer karakter te geven. Je kan daarmee goed de tone of voice van je bedrijf over laten komen. Hoeveel emoji's plaats je dan in je bericht? Uit ons onderzoek blijkt dat 3 à 5 relevante emoji’s je bericht persoonlijker maken.

Emoji's op Facebook

7. Hoe krijg je meer volgers op Facebook?

Als jouw Facebookpagina nog niet het bereik krijgt wat je had gehoopt, helpen we je daar graag mee. Want hoe groter je bereik, hoe sneller jij jouw Facebook marketingdoelen kunt bereiken.

Plaats regelmatig een post

Hoe vaak jij post is gekoppeld aan je aantal volgers. Waarom? Hoe meer je post, hoe zichtbaarder je bent voor je doelgroep en hoe groter de kans dat je nieuwe volgers bereikt.

Hier zijn twee hulpmiddelen om je publicatieproces te stroomlijnen:

  • een contentkalender: deze wordt gebruikt om te plannen welke content je op je Facebookpagina plaatst en wanneer ze worden gepubliceerd. Het is vooral handig om een contentkalender te hebben om je content af te stemmen op aankomende gebeurtenissen, zoals product- of servicelanceringen.
Content kalender op Facebook
  • Facebook creator studio: handmatig publiceren op je Facebookpagina kan tijdrovend zijn en je afleiden van belangrijkere taken. Met de creator studio publicatietool kun je jouw berichten inplannen om op een specifieke tijd en datum live te gaan.
Facebook Creator studio

Varieer met content

Een van de redenen waarom je volgersaantal is gestagneerd, is omdat je content niet aansluit bij de doelgroep.

Experimenteer met verschillende soorten posts om te zien wat meer shares, opmerkingen en andere vormen van engagement oplevert. Misschien ontdek je dat video's veel beter presteren dan afbeeldingen, of dat bepaalde onderwerpen meer shares opleveren dan andere.

Als je trends opmerkt in wat werkt en wat niet, pas dan je strategie aan, observeer en blijf experimenteren.

Kies de beste tijd om te posten

Het juiste moment kiezen om je posts op Facebook te plaatsen, helpt je enorm om je doelgroep te bereiken. Je post komt dan onder de aandacht wanneer jouw doelgroep het meest online is.

Uit onderzoek blijkt dat de beste tijd om berichten op Facebook te plaatsen tussen 13.00 en 15.00 uur doordeweeks en op zaterdag is. Daarnaast blijkt dat de betrokkenheid 18% hoger is op donderdag en vrijdag.

Facebook beste tijd om te plaatsen

Let er wel op dat dit voor jouw bedrijf helemaal anders kan zijn. De simpelste manier om uit te vinden wanneer jouw posts de meeste mensen bereikt, is door het uit te proberen.

Plaats 3 keer per week een bericht

Om je volgers op de hoogte te houden van je bedrijf, raden we je aan om minstens drie keer per week een bericht te plaatsen. Kies een vaste dag van de week om te posten, zodat het in je routine komt en dus makkelijker vol te houden is.

Hoe vergroot je je engagement op Facebook?

Nu je weet hoe je het aantal volgers van je Facebookpagina vergroot, is het nóg belangrijker dat ze je content te zien krijgen. Aan paginalikes heb je niks wanneer dat niet leidt tot interactie met jouw bedrijf.

Wij helpen je om je engagement op Facebook te vergroten.

Reageer op comments

Een andere effectieve manier om de interactie met je bedrijf te vergroten, is door simpelweg te reageren op de comments die onder je bericht staan. Neem dagelijks de tijd om te reageren op reacties. Zo voelt de klant zich gewaardeerd. 

Facebook reageren op comments

Creëer content om te delen

Wanneer je iets ziet dat informatief, onderhoudend, inspirerend of gewoon interessant is, wat is dan je eerste ingeving tegenwoordig? Om op de knop "delen" te drukken en het naar andere mensen te sturen.

Facebook berichten delen

Deelbare content maken is een van de beste manieren om volgers te krijgen omdat het je bereik vergroot.

Wat maakt iets deelbaar? Dat varieert, afhankelijk van het publiek waarop je je richt, maar een rode draad is dat het moet aanslaan. Misschien gaat je content in op een oplossing voor een probleem van je doelgroep, of bespreekt het een onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn.

8. Je Facebookpagina analyseren en optimaliseren

Hoe meer likes en volgers je krijgt, hoe belangrijker je paginastatistieken worden. Je kunt deze informatie goed gebruiken om te zien wie je berichten bekijken en hoe zij met je content omgaan.

Vervolgens kun je deze statistieken weer goed gebruiken om het creëren en plaatsen van inhoud op je Facebook-pagina te optimaliseren voor een effectieve Facebook-marketingstrategie.

Facebook bereik statistieken

Facebook statistieken

Facebook statistieken zijn onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: je doelgroep en je paginaresultaten.

Doelgroep

Je doelgroep geeft statistieken over je Facebook-publiek, wat je helpt relevante inhoud te maken, advertentietargeting te verbeteren en meer mensen naar je pagina te trekken. Ook vind je er je potentiële doelgroep.

Je vindt statistieken als:

  • leeftijd
  • geslacht
  • populaire plaatsen waar je doelgroep vandaan komt
  • populaire landen
  • het percentage man/vrouw
  • aantal paginalikes
Facebook doelgroep statistieken

Paginaresultaten

Paginaresultaten tonen analyses voor je pagina, zodat je kunt zien welke posts goed presteren en welke niet.

Denk aan resultaten als:

  • likes
  • shares
  • comments
Facebook inhoud statistieken

Analyseren

Door belangrijke statistieken van berichten op Facebook te analyseren, krijg je een beter inzicht in je doelgroep en kun je ontdekken welke content het beste bij hen past.

Door hun gedrag te analyseren via likes, shares, comments, bereik, impressies en andere statistieken, kom je erachter wat het beste werkt voor jouw Facebook-pagina.

Dit zal je vervolgens leiden naar een effectieve Facebook-marketingstrategie en een betrokken publiek.

Het voortdurend veranderende Facebook-algoritme is een andere reden om goed op de statistieken van je Facebook-post te letten. Als je deze inzichten negeert en niet gebruikt om je aanpak aan te passen, zal je organische bereik waarschijnlijk fors dalen.

Dit is dus geen eenmalige klus, maar iets wat je regelmatig zult doen als je wil slagen in een goede Facebookstrategie.

9. Facebook adverteren

Facebook advertising is de mogelijkheid om op Facebook betaalde berichten te plaatsen. Deze worden gepromoot zodat ze worden getoond aan meer gebruikers uit jouw doelgroep.

Facebook organisch vs advertentie

We noemen vast een aantal van de voordelen van Facebook ads:

  • je verhoogt het aantal pagina volgers (dit door je Facebook pagina te promoten)
  • je presenteert producten of diensten (dit door de producten/diensten te promoten)
  • je stuurt klanten naar jouw fysieke locatie (dit door het makkelijker te maken voor de lokale doelgroep om jou te vinden)
  • je promoot je website (dit zorgt voor meer verkeer)

Het doel van Facebook Ads? Meer mensen bereiken die uiteindelijk ook klant zullen worden. Bekijk onze gids over Facebook adverteren om nóg meer uit jouw zakelijke Facebookprofiel te halen.

10. Conclusie

In deze gids heb je veel geleerd over Facebook marketing.

We nemen de belangrijkste punten nog even met je door.

In deze gids heb je geleerd:

  • waarom Facebook ook een zakelijke waarde heeft
  • hoe je in 5 stappen een zakelijke Facebookpagina aanmaakt
  • welke paginarestricties er zijn
  • wie de gebruikers van Facebook zijn
  • de verschillen tussen Facebook en andere social media platforms
  • dat Facebook een krachtig marketinginstrument is
  • welke content je kan delen
  • welke doelen je met Facebook bereikt
  • welke stappen je neemt om een pakkende post te maken
  • hoe je meer volgers krijgt
  • hoe je jouw engagement op Facebook vergroot
  • dat je door middel van Facebook statistieken je pagina kunt optimaliseren
  • dat je met Facebook advertising advertenties kunt plaatsen om je doelgroep nog beter te bereiken

Nu je alles weet van Facebook marketing ben je er zeker van dat je jouw ideale doelgroep bereikt.

Ga jij met je Facebookpagina aan de slag? Laat het ons weten in de reacties!

Advies over jouw Facebook strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere Facebook strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan