Brandfirm logo
NL EN

Alles over Instagram marketing in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Instagram marketing in 2024. Met deze Instagram marketing gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 28 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • hoe je met Instagram marketing je ideale doelgroep bereikt
  • dat influencer marketing enorme kansen biedt om je product op authentieke wijze onder de aandacht te brengen
  • waarom Instagram wordt beschouwd als het beste social media-platform voor engagement
  • hoe je door middel van Instagram statistieken je contentstrategie kunt verbeteren

1. Wat is Instagram?

Instagram is een van de grootste sociale netwerken van dit moment, dus je bent er waarschijnlijk wel bekend mee.

Om toch je geheugen even op te frissen, een korte introductie wat Instagram is:

Instagram is een gratis social networkingdienst dat draait om het delen van foto's en video's. De app werd in oktober 2010 eerst op iPhone gelanceerd en werd in april 2012 ook beschikbaar op Android. Facebook kocht de dienst in april 2012 en is er sindsdien eigenaar van.

Instagram logo's door de jaren heen

Zoals de meeste social media-apps, kun je met Instagram gebruikers volgen die je interessant vindt.

Dit creëert een feed op je startpagina, die recente berichten toont van iedereen die je volgt.

Je kunt posts liken, van reacties voorzien, opslaan en delen met andere mensen.

Instagram liken, reageren en delen

Op je Instagram account kun je dus foto’s plaatsen, maar voor video biedt Instagram ook Instagram Video en Reels.

Reels lijken veel op wat je op TikTok vindt: korte videoclips die makkelijker te delen en te vinden zijn dan Stories. Instagram Video (voorheen bekend als IGTV) is geschikt voor langere video's die je op je profiel wilt houden.

Instagram Reels en Video

Een Instagram Story is een foto of video die binnen 24 uur automatisch verdwijnt.

Deze functie is ontwikkeld om bedrijven te helpen hun individuele verhaal te delen en hun volgers te laten zien wat hen uniek maakt. Het geeft een kijkje achter de schermen.

Instagram Stories voorbeeld

Ook ondersteunt Instagram direct messaging (DM), zodat je privé kunt chatten met anderen, zoals klanten, volgers of concurrenten. Je kunt ook profielen verkennen om inspiratie op te doen.

Instagram DM

Instagram for business

Omdat je Instagram wil gebruiken voor je bedrijf, raden we je aan een bedrijfsprofiel aan te maken.

Je hebt voor Instagram-bedrijfsaccounts geen verificatie nodig. Wel biedt zo’n profiel enorme voordelen voor iedereen die iets met Instagram marketing wil doen.

Instagram bedrijfsprofiel

We gaan wat dieper in op alles wat je moet weten over zakelijke Instagram accounts, inclusief waarom ze zo belangrijk zijn en hoe je je account kunt converteren.

Wat is een zakelijk Instagram account en waarom heb je er een nodig?

Een zakelijk Instagram account is Instagram's versie van een Facebookpagina.

Het laat Instagram weten dat je het platform gebruikt voor een vorm van marketing en het geeft je toegang tot een aantal functies die persoonlijke profielen niet hebben.

Deze omvatten:

  • de mogelijkheid om posts te boosten
  • toegang tot eigen analytics
  • het verkrijgen van functies zoals shoppable posts, waarmee je direct vanuit Instagram kunt verkopen
  • de mogelijkheid om partneraccounts toe te voegen als branded partners die namens jou kunnen posten
  • mogelijke verificatie-opties
  • klikbare CTA's om mensen naar je site te leiden, om in-app afspraken te boeken en meer

De voordelen van een zakelijk Instagram account zijn essentieel als je succesvol wilt zijn op Instagram en de impact van je campagnes wilt volgen; zonder conversie heb je niet dezelfde toegang tot deze nuttige functies.

Bedrijfsprofiel aanmaken

Wanneer je een zakelijk account wilt aanmaken, kun je een nieuw zakelijke account aanmaken of een persoonlijk profiel omzetten naar een professioneel account.

Nieuw bedrijfsprofiel

Als je besluit om je aan te melden voor een nieuw bedrijfsprofiel, word je gevraagd om een koppeling te maken naar een bestaande Facebookpagina en je contactgegevens op te geven, waaronder je naam en telefoonnummer. Hierdoor wordt een apart zakelijk profiel aangemaakt, terwijl je persoonlijke profiel ongewijzigd blijft.

Instagram nieuw bedrijfsprofiel maken
Je account overschakelen

Als je al een Instagram account hebt met de nodige engagement, is het het beste om het account dat je al hebt om te zetten naar een zakelijk account. Ga hiervoor naar je instellingen en scroll naar beneden tot je ‘overschakelen naar een professioneel profiel’ ziet staan. Je wordt gevraagd om je profiel te koppelen aan een bestaande Facebookpagina of om een nieuwe pagina aan te maken als je die nog niet hebt.

Instagram overschakelen naar bedrijfsprofiel

Vervolgens word je gevraagd welke categorie je het beste omschrijft en is je account daarna officieel een bedrijfsprofiel.

Instagram bedrijfscategorie kiezen

Inzichten zullen niet onmiddellijk beschikbaar zijn, maar zullen waarschijnlijk beschikbaar worden binnen een week na het overschakelen naar een zakelijk account.

Advies nodig over Instagram marketing?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Instagram strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wie zijn de gebruikers van Instagram?

Je weet nu hoe je een bedrijfsprofiel aanmaakt op Instagram, maar het is ook goed te weten wie de gebruikers van Instagram zijn.

Voor het geval het nog niet duidelijk is:

Instagram is heel, heel populair.

1,2 miljard mensen gebruiken Instagram elke maand. Dat is echter nog maar de helft van het aantal mensen dat elke maand inlogt op Facebook en YouTube.

De leeftijd ligt vooral tussen de 18 en 34 jaar en heeft een bijna gelijke verdeling tussen het aantal mannen (49.2%) en vrouwen (50.8%) die het platform gebruiken.

Instagram B2C

Instagram is voor de B2C-markt echt een uitkomst. Sociale media gebruikers zoeken een meer informatieve, zinvolle benadering van content, in tegenstelling tot een advertentie.

Het is niet dat ze niet willen dat er aan hen wordt verkocht, want 90% van de 1 miljard actieve accounts op Instagram volgt ten minste één bedrijf, en 83% heeft een aankoop gedaan nadat ze waren beïnvloed door iets wat ze op Instagram hebben gezien.

Instagram 83% gaat over tot conversie na beïnvloed te zijn

Instagram Shopping

Instagram Shopping biedt veel bedrijven de kans om hun producten onder de aandacht te brengen en gemakkelijker meer te verkopen.

Elke maand tikken 130 miljoen Instagramaccounts op Instagram Shopping berichten om meer over producten te weten te komen.

De Instagram winkel herdefinieert het online winkelen: een klant hoeft niet meer naar de winkel na het zien van een product op sociale media, ze kopen het rechtstreeks op het platform.

Instagram shopping

Met een Instagram winkel kunnen online bedrijven een meeslepende etalage maken die een productcatalogus integreert met een Instagram-profiel.

Gebruikers kunnen producten gemakkelijk verkennen en zelfs kopen via de winkelfunctie.

Instagram Shopping heeft marketing ook eenvoudig gemaakt. Bedrijven hebben de unieke mogelijkheid om producten rechtstreeks bij consumenten te promoten via posts, verhalen, in het verkenningstabblad en in een speciaal winkeltabblad op je profiel.

Wanneer een product de aandacht van een gebruiker trekt, hoeft deze alleen maar op de producttag in de post of de productsticker in een verhaal te tikken. De gebruiker zal dan naar een productbeschrijvingspagina worden gebracht.

Instagram shopping tag

Hier krijgen ze het volgende zien:

  • Een afbeelding van het product uit je post
  • Een beschrijving van het product
  • Hoeveel het product kost

Influencer marketing

Mensen die een grote en betrokken aanhang op Instagram hebben opgebouwd, staan bekend als 'influencers'. Ze zijn geliefd bij hun volgers en respecteren hun mening. Ze kunnen een trouwe aanhang hebben verworven vanwege hun levensstijl, hun baan of hobby, de kleding die ze dragen of de verhalen die ze vertellen.

Instagram influencer voorbeelden

De groep influencers is groot en divers. Dit betekent dat bijna elk bedrijf het potentieel heeft om Instagram-influencermarketing voor hun branche en doelgroep te gebruiken.

De opkomst van Instagram-influencers biedt enorme kansen. Vooral voor bedrijven die hun producten op een authentieke manier aan hun doelgroep willen verkopen.

Instagram B2B

Voor de meeste B2B-bedrijven is Instagram een kans om een menselijke band via marketingkanalen te creëren.

Dit door bedrijfswaarden te delen, humor of plezier te tonen en het publiek kennis te laten maken met het team achter producten en diensten. Het is een geweldige eerste stap naar het opbouwen van relaties en loyaliteit.

Instagram B2B

De meest succesvolle B2B-merken op Instagram leren van hun B2C-tegenhangers.

Zelfs zoveel dat er een hybride vorm ontstaat onder de term H2H-marketing (human-to-human). Deze term wordt gebruikt om de interactie van mens tot mens aan te duiden die producten en diensten helpt verkopen - en is een aanpak die zowel voor B2B- als B2C-merken werkt.

Wie is jouw doelgroep?

Een grondige kennis van je Instagramdoelgroep is een essentieel onderdeel van een succesvolle Instagram marketingstrategie.

Als je niet weet wat je volgers intrigeert en motiveert, is het moeilijk om de juiste content te produceren om ze aan je te binden.

En als je niet weet wanneer ze actief zijn, lukt het je ook niet om ze op het juiste moment te bereiken.

Het is dus belangrijk dat je leert hoe je je doelgroep op Instagram kunt vinden en de beste Instagram targeting tactieken ontdekt om ze te bereiken. In de volgende hoofdstukken helpen we je precies dat te doen.

3. Welke doelen bereik je met Instagram?

Je weet nu hoe je de perfecte post plaatst om je bedrijf in de spotlight te zetten. Maar wat bereik je met een Instagramprofiel? Wij leggen het uit.

Je geeft je bedrijf een gezicht

Instagram is een visueel platform waarmee je een persoonlijkere band met klanten kunt opbouwen.

Zo kun je foto's en video's van je team en blije klanten delen om je publiek aan je te binden, en met je volgers in contact komen door te reageren op berichten en comments.

Ook kan een visuele feed de originaliteit van je bedrijf weerspiegelen en deze onderscheiden van anderen.

Instagram persoonlijk maken

Je stimuleert verkoop

Je kunt Instagram gebruiken om je volgers op de hoogte te houden van aanbiedingen en speciale promoties. Als je een nieuw product of een nieuwe dienst lanceert, gebruik Instagram dan om een voorproefje te geven van je nieuwste aanbod.

Instagram verkopen stimuleren

Je kunt interessante verhalen vertellen

Instagram is de perfecte plek om creatief te zijn bij de marketing van je merk. Instagram Stories in het bijzonder is ontworpen om de betrokkenheid van het publiek te vergroten.

Je kunt Instagram Stories gebruiken om kortingen aan te bieden en flitsaankopen te doen. Je kunt ook wedstrijden organiseren om je klanten geïnteresseerd te houden.

Je bouwt connecties op met gelijkgestemden

Sociale media draait allemaal om netwerken. En Instagram is een geweldige plek om gelijkgestemde mensen te vinden met dezelfde interesses. Je kunt je sociale netwerk uitbreiden en samenwerken met een merk of influencer om meer mensen te bereiken.

4. Instagram vsandere platforms (LinkedIn, Facebook, Pinterest)

Instagram wordt beschouwd als het beste social media-platform voor engagement. Het platform geeft je de mogelijkheid om als merk in contact te komen met je volgers. Het is visueel, eenvoudig en het trekt de jongere generaties meer aan dan andere social media platforms.

We duiken in de verschillen tussen Instagram en andere social media platforms.

Instagram vs LinkedIn

Het belangrijkste verschil tussen LinkedIn en Instagram is dat LinkedIn een formeel platform is voor professionele doeleinden.

Instagram daarentegen is wat meer casual en gericht op het delen van bijzondere gebeurtenissen in het dagelijks leven.

Instagram verkopen stimuleren

Instagram kenmerkt zich door visuele interactie. Afbeeldingen en video’s winnen het van de tekstuele content. Kwalitatieve foto’s en video’s helpen je om je bedrijf beter neer te zetten.

Op LinkedIn daarentegen doen tekstuele berichten het weer beter. Daar wordt tekst ondersteund door een afbeelding of video. Je zou dus kunnen zeggen dat de twee platforms tegenpolen zijn.

En hoewel Instagram voornamelijk de B2C-markt bedient, vinden zakelijke gebruikers ook vaker hun weg naar de visuele app.

Instagram vs Facebook

Instagram en Facebook zijn veruit de populairste social media kanalen die door digitale marketeers worden gebruikt. Bovendien zijn het de grootste platforms ter wereld.

Instagram vs Facebook

Het belangrijkste verschil tussen Instagram en Facebook is dat Instagram het posten van foto's en korte video's toestaat. Terwijl Facebook het delen van verschillende soorten content toestaat, waaronder foto's, korte en lange video's, artikelen, website links en polls.

Ook mag je op Facebook links posten bij je post, zoals naar een video of artikel, maar op Instagram is dat niet mogelijk. Daar kan je alleen een link plaatsen in de ‘bio’ van je profiel of via een sticker in je Story. Dat verklaart waarom er vaak #linkinbio in beschrijvingen staat.

Instagram linktree

Bovendien heeft Facebook een groter publiek dan Instagram, maar is Instagram populairder bij jongeren. Bekijk dus goed welke doelgroep past.

Instagram vs Pinterest

Instagram en Pinterest springen eruit als de twee meest visueel georiënteerde social media platforms die er zijn.

Als je überhaupt aandacht wilt krijgen, laat staan volgers, op beide platforms dan moet je prachtige afbeeldingen van hoge kwaliteit posten.

Instagram vs Pinterest

Toch hebben de twee platforms niet zoveel gemeen. Instagram wordt vooral gebruikt om de eigen foto's van gebruikers te delen; Pinterest wordt vooral gebruikt om inhoud te verzamelen en op te slaan die vaak door andere gebruikers is geüpload.

Waar het gebruik van hashtags op Instagram zeer effectief kan zijn, heeft het op Pinterest minder effect.

Pinterest geeft voorrang aan het delen en opslaan van links. Instagram heeft dit zelfs helemaal niet als functie.

Instagram is, zoals eerder gezegd, momenteel het enige platform dat je niet toestaat om links te delen in posts.

Instagram #linkinbio

Als je content wilt verspreiden, is Pinterest de beste keuze. Het promoten van je content op Instagram kan dan nog steeds heel effectief zijn.

Instagram vs TikTok

TikTok leek in 2020 uit het niets op te komen als een van de belangrijkste social media-kanalen. Wat begon als een grappige video-app voor lipdubs en danspasjes is uitgegroeid tot een gigantisch platform vol fitness tutorials, outfits-van-de-dag, vlogging, knutselen, recepten en nog veel meer. De app wordt vooral gebruikt door jongeren tussen de 15 en 29 jaar.

Instagram vs TikTok

Beide sociale media-apps bieden hun gebruikers een volledig contrasterende ervaring.

Waar je op TikTok enkel video’s kijkt, biedt Instagram meerdere soorten content voor een grotere doelgroep.

Met een verschillend publiek en een totaal verschillend aanbod aan content zijn TikTok en Instagram om hun eigen redenen zeer geschikt voor marketingcampagnes.

5. Voor welke branches is Instagram interessant?

Je kent nu alle voordelen die Instagram je bedrijf te bieden heeft. Maar voor welke branches is Instagram for business interessant?

In principe is Instagram interessant voor elke branche die visuele content te bieden heeft. Het belangrijkste is dat het goed past bij jouw producten of diensten.

Dat brengt ons bij het volgende:

Is Instagram interessant voor jouw bedrijf?

Hoewel wij er stellig van overtuigd zijn dat er geen eenduidig antwoord bestaat als het op social media-marketing aankomt, zijn er wel een paar algemene vuistregels die je kunt gebruiken om te beslissen of Instagram geschikt is voor jouw bedrijf.

Je doelgroep is jong

Ongeveer 71% van de één miljard gebruikers van Instagram is jonger dan 35 jaar. Vergelijk dit met Twitter (waar 56% van de gebruikers ouder is dan 30) en Facebook (waar 64% van de gebruikers jonger is dan 35). De waarheid is dat het niet uitmaakt hoe geweldig je product en je boodschap zijn als je niet de juiste kanalen gebruikt om je publiek te bereiken.

Je product of dienst biedt visueel aantrekkelijke content

Bij Instagram-marketing draait alles om visuals. Misschien ben je een reisbureau dat luxe vakanties boekt of misschien ben je een bedrijf dat mooie custom fietsen bouwt. Wie je ook bent, als je iets verkoopt dat mensen willen zien, moet je op Instagram zijn.

Joe Merino is een perfect voorbeeld voor een bedrijf met aantrekkelijke content:

Instagram Joe Merino

Je concurrenten zitten op Instagram

Als je dat nog niet hebt gedaan, moet je zeker eens kijken of je concurrenten ook aan Instagram-marketing doen.

Zelfs als je op dit moment nog steeds denkt dat Instagram niet geschikt is voor je bedrijf, als je concurrenten er al zijn en een aanhang ontwikkelen, is de kans groot dat ze iets weten wat jij niet weet.

Snuffel rond in hun profielen en probeer erachter te komen wat dat is. Ga vervolgens aan de slag om een betere versie van je eigen profiel te maken.

Als je denkt dat je een visueel verhaal over je bedrijf kunt vertellen - of je probeert je te richten op een jonger publiek - dan moet Instagram deel uitmaken van je social media-marketingstrategie.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

6. Wat voor content deel je op Instagram?

Je weet nu dat Instagram een goede toevoeging is voor je social media strategie. Foto's en video’s zijn de meest tot de verbeelding sprekende content op het web.

Het is zelfs zo dat visuele content 650% meer engagement oplevert dan tekstuele content. Dat maakt Instagram een geweldig platform om een band op te bouwen met je doelgroep en ze terug te laten komen voor meer.

Daarnaast heeft het nog een handige functie. Door Instagram te gebruiken om te kijken wat visueel bij je publiek aanslaat, kun je je branding steeds blijven ontwikkelen. Je kunt immers zien wat wel en wat niet aansluit bij je doelgroep.

Bovendien kun je het beeldmateriaal dat je op Instagram gebruikt ook in je andere marketingkanalen gebruiken. Denk aan je blog en in e-mailnieuwsbrieven.

Maar wat voor content deel je dan op Instagram? Er zijn verschillende soorten content.

Wij leggen je ze uit.

Instagram post

Wanneer je kiest voor het plaatsen van een post op Instagram, wordt deze in je hoofdfeed getoond.

Dit zijn de foto- en videoposts die verschijnen in de feeds van je volgers.

Instagram hoofdfeed

Vanaf 2020 kunnen de bijschriften van Instagram posts maximaal 2.200 tekens bevatten, hoewel de ideale lengte van Instagram-posts tussen 138 en 150 tekens ligt.

Instagram posts bevatten meestal meerdere hashtags. Het is slim om voor jouw bedrijf een aantal vaste hashtags te bedenken die je bij elke post kan plaatsen. Zo zorg je voor herkenning en kunnen je klanten je vinden op relevante zoektermen.

Instagram post voorbeeld

Instagram posts zijn eeuwig houdbaar. Ze verschijnen voor altijd op je profiel (tenzij je ze verwijdert), dus ze hebben de neiging om meer views te krijgen over een langere periode.

Ze moeten dus het imago en de waarden van je bedrijf weerspiegelen, en het kwaliteitsniveau van de inhoud die je volgers verwachten.

Instagram Stories

Instagram Stories is een functie op Instagram die bovenaan de feed wordt weergegeven. Ze worden veel bekeken en je kunt foto's, video's en zelfs links plaatsen.

Het addertje onder het gras is dat de foto's of video's na 24 uur verdwenen zijn. Dus gebruik hier echt tijdelijk relevante content.

Instagram Stories

Wel kun je de Stories die je wil bewaren opslaan in je highlights. Instagram Highlights zijn in wezen de Stories die je kiest om permanent op je profiel te plaatsen.

Als je een verhaal toevoegt aan een Highlight, blijft het ook na 24 uur zichtbaar. Het is dus een geweldige manier om je meest succesvolle verhalen te blijven tonen.

Instagram highlights

Instagram Stories helpen je te communiceren met je volgers door gebruik te maken van diverse elementen (polls, vragen, etc).

Deel iets met je volgers dat tijdgevoelig is en bouw op een creatieve manier een sterke band op met je volgers.

Instagram Video (voorheen IGTV)

Op Instagram Video is het mogelijk om langere content te uploaden.

In tegenstelling tot de veel kortere Instagram Stories, kan Instagram Video content tot wel 60 minuten lang zijn en verdwijnt het niet na 24 uur.

Ook kun je de omslag veranderen om de video mooi in je feed te plaatsen, als je dat wil. Je kunt er ook voor kiezen om de video enkel in het Video tabje te plaatsen.

IGTV

Instagram Reels

Instagram Reels is een functie binnen Instagram waarmee gebruikers korte video's kunnen posten die vervolgens opnieuw kunnen worden gedeeld in Stories of kunnen worden getoond op de Explore-pagina.

Instagram Reels

Reels kunnen rechtstreeks op Instagram worden opgenomen, of extern en vervolgens naar Instagram worden geüpload.

Ze hebben veel overeenkomsten met TikTok (dat 2 jaar eerder was dan Reels), namelijk het gebruik van muziek, het volgen van de laatste trends in videocontent en het gebruiken van speciale effecten.

Instagram vs TikTok filmpje

Een van de grootste voordelen van het posten van Reels op Instagram voor bedrijven is dat ze zijn ontworpen om te worden getoond aan mensen die je nog niet volgen.

De Reels die een gebruiker te zien krijgt, zijn gebaseerd op de berekening van het algoritme. De gebruiker krijgt Reels te zien waarvan Instagram denkt dat de gebruiker ze leuk vindt.

7. Hoe maak je een pakkende Instagram post?

Het succes van een Instagram-post is niet alleen afhankelijk van de afbeelding die je gebruikt.

Je moet ook rekening houden met een aantal andere factoren om je posts goed te laten presteren. Wij helpen je bij het maken van een pakkende post.

Schrijf je kernboodschap in de eerste twee zinnen

Mensen zijn ongeduldige types, en dat is op Instagram niet anders.

In de eerste paar seconden bepaalt een lezer of jouw post interessant is of niet. Schrijf je kernboodschap daarom duidelijk in de eerste twee zinnen.

Zo weet een lezer of hij wel of niet door wil lezen en de interactie met je bedrijf aan wil gaan.

Kernboodschap Instagram

Maak gebruik van hashtags

Instagram hashtags (#) zijn in wezen een manier om je content te labelen en te categoriseren.

Ze helpen Instagram vervolgens om je posts aan relevante gebruikers te tonen. Daarmee bereik je jouw doelgroep en is de kans op meer profielbezoeken groter.

Instagram hashtag voorbeelden

Instagram heeft onlangs geadviseerd dat makers 3 à 5 hashtags in hun posts moeten gebruiken, ondanks dat er maximaal 30 per post zijn toegestaan.

Tot nu toe laten resultaten nog steeds zien dat hoe meer hashtags je gebruikt, hoe beter je post gevonden wordt.

Kies dus relevante hashtags die jouw bedrijf goed omschrijven en weerspiegelen.

Let op je taalgebruik

Instagram is een informeel platform, met als doel om gebruikers op een visuele manier te informeren en entertainen. Zorg er dus voor dat je boodschap ook op een informele manier wordt geschreven.

Gebruik emoji’s

Emoji’s helpen je om je post persoonlijker te maken. Hoeveel emoji's plaats je dan in je bericht? Uit ons onderzoek blijkt dat 3 à 5 relevante emoji’s je bericht beter over laten komen.

Instagram emoji's

Het is ook een uitstekende manier om je Instagram engagement rate te verhogen. Onderzoek toont aan dat emoji's op zichzelf het engagementpercentage met wel 1,31% verhogen.

Kies de juiste videolengte

Plaats je een video? Let er dan op dat je deze niet te kort of te lang maakt. Wij helpen je met een handig overzicht:

  • Losse video’s: tussen 3 en 60 seconden
  • Story: max 15 seconden
  • Reels: max 15 seconden
  • Video: tussen 1 en 60 minuten

Ook belangrijk als je een video plaatst is dat je let op de kwaliteit van de video. Zorg ervoor dat deze zo hoog mogelijk is.

Gebruik de juiste afmetingen

Gebruik de juiste afmetingen voor je post om deze zo optimaal mogelijk te maken.

Afbeelding

Instagram cropt alle foto’s in het overzicht van jouw feed tot vierkantjes van 1:1. Je kunt er ook voor kiezen om een afbeelding horizontaal (1.91:1) of verticaal (4:5) te plaatsen. Dit is wel in de algemene feed te zien, of als iemand op je profiel op de afbeelding klikt.

Instagram post formaten

Stories, IGTV en Reels

Voor Stories, Video en Reels geldt hetzelfde verticale formaat (9:16).

Instagram Story formaat

Maak gebruik van kleur

Sommige Instagram feeds gebruiken neutrale tinten met een vleugje kleur in elke foto. Anderen gebruiken verschillende tinten van dezelfde kleur om een samenhangende look te creëren. Maar je Instagram thema gaat over meer dan esthetiek en mooie kleuren!

Een consistente look vergroot de naamsbekendheid en het vertrouwen in je bedrijf.

Zonder een vastomlijnd kleurenpalet loop je het risico je publiek te verwarren.

Dus, een gedefinieerd kleurenpalet kan je echt helpen om op koers te blijven! In ruil daarvoor herkennen je fans jouw bedrijf en zijn ze sneller geneigd te reageren op je posts.

8. Hoe krijg je meer volgers op Instagram?

Je weet nu waarom het zo belangrijk is om Instagram te gebruiken als bedrijf. Maar dan wil je natuurlijk wel dat iemand die berichten ziet.

Als jouw Instagram bereik nog niet zo groot is als gehoopt, helpen we je graag met wat tips om je publiek te vergroten.

Want hoe groter je bereik, hoe sneller jij jouw Instagram marketingdoelen kunt bereiken.

Plaats één keer per dag een post

Plaats één keer per dag een post om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw profiel te trekken. Dat hoeft echt niet altijd een afbeelding of video te zijn, maar dat kan ook door middel van een Story.

Zo houd je jouw volgers op de hoogte en betrokken bij je bedrijf.

Kies het juiste tijdstip voor een Instagram post

Om een groot aantal volgers op Instagram te krijgen, is het belangrijk dat je boeiende content maakt waar je publiek echt naar uitkijkt.

Maar als je je content niet op het juiste moment post, zullen de meesten het nooit zien.

Uit algemene ervaring blijkt dat de beste tijd om te posten tussen 11 uur ‘s ochtends en 1 uur ‘s middags, of tussen 7 en 9 uur ‘s avonds is op een maandag, woensdag en donderdag. Maar dat is voor ieder publiek verschillend!

Beste tijd Instagram post

Dus hoe kom je erachter wat de optimale tijd van posten is voor jouw specifieke doelgroep?

De beste manier om het ideale tijdstip van posten te vinden is door de timing van je posts te testen. Hierdoor kun je zien welk tijdstip de meeste betrokkenheid genereert bij je publiek.

Maak gebruik van alt text

Alt-tekst op Instagram is de beschrijving die de inhoud van een afbeelding identificeert en schermlezers in staat stelt je foto's te beschrijven aan blinde of slechtziende gebruikers.

Instagram maakt automatisch alt-teksten voor je Instagram posts door middel van objectherkenningstechnologie, maar deze is niet altijd nauwkeurig. Het mist de context die jij wel kan toevoegen.

Instagram alt text

Door alt text te gebruiken vergroot je niet alleen je bereik, je houdt ook rekening met een doelgroep die wel geïnteresseerd is in je bedrijf, maar de afbeeldingen en video’s niet of minder goed kan zien.

Het werkt een beetje hetzelfde als bij On-page SEO.

9. Hoe vergroot je je engagement op Instagram?

Als je Instagram gebruikt om je bedrijf te laten groeien, is het essentieel om een publiek te creëren dat betrokken is bij en loyaal is aan je bedrijf.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat deze volgers zich betrokken voelen bij je posts en je helpen groeien op Instagram?

Gebruik een call-to-action

Een eenvoudige handeling waarbij je je publiek vraagt om op je berichten te reageren, ze leuk te vinden of ze opnieuw te delen, kan de mate van betrokkenheid enorm doen stijgen. Daarom is het belangrijk om een call-to-action in je bijschriften op te nemen.

Wat kunnen CTA's doen? Ze moedigen volgers aan om zich met je content bezig te houden en meer tijd aan je post te besteden.

Het is een eenvoudige en effectieve manier om de betrokkenheid op Instagram te vergroten.

Je zou kunnen proberen deze tactiek te gebruiken in een weggeefactie op sociale media. Of je kunt kiezen voor een veel eenvoudigere aanpak, zoals gebruikers een vraag stellen.

Maak gebruik van polls

Heb je een brandende vraag voor je Instagram volgers? Of wil je polls gebruiken om meer te weten te komen over je doelmarkt? Instagram Poll vragen zijn de perfecte manier om dit te doen, omdat het voor een volger weinig tijd kost om te reageren.

Instagram poll

Een Instagram poll is een Story-sticker waarmee je volgers een van de twee antwoorden kunnen kiezen op een vraag van jouw keuze.

De pollvraag en de antwoorden zijn aanpasbaar, dus je kunt Story Polls echt voor alles gebruiken wat je maar kunt bedenken!

Verander de antwoorden in ja of nee, dit of dat of aangepaste opties. Zolang ze maar onder de 22 tekens blijven. Je kunt zelfs emoji's gebruiken!

Instagram poll Brandfirm

Reageer op comments

Een andere effectieve manier om betrokkenheid te vergroten, is door simpelweg te reageren op de mensen die je berichten leuk vinden en erop reageren. Neem dagelijks de tijd om te reageren op reacties en ga de interactie met je publiek aan.

Instagram reageren op comments

Door te reageren op reacties zullen je volgers zich speciaal voelen. Ze zullen meer geneigd zijn om de volgende keer ook weer op je te reageren. Op deze manier krijg je een gestage toename in het engagement op Instagram.

10. Instagram analyseren en optimaliseren

Als je je Instagram-account wilt laten groeien, is een kijkje nemen in je analytics van Instagram (ook bekend als Statistieken) een goede plek om te beginnen.

Instagram analytics kunnen je helpen het juiste publiek aan te spreken en je contentstrategie te verbeteren.

Instagram analytics zijn de beste manier om te begrijpen wie je publiek is, wanneer ze het meest actief zijn en op welk type content ze het meest reageren. Dit inzicht is heel belangrijk voor het creëren van een contentstrategie die resultaten oplevert voor je bedrijf.

De verschillende inzichten van Instagram

Wanneer je Instagram Statistieken verkent, kom je veel verschillende termen, grafieken en cijfers tegen die allemaal belangrijke statistieken aangeven.

De demografische gegevens en het gedrag van je volgers worden verdeeld over drie gedeelten. We vertellen je hoe je daar waardevolle en praktische informatie uit kunt halen.

Instagram statistieken

Activiteit

Onder het tabblad Activiteit vind je twee soorten Instagram-inzichten: interacties en ontdekking. Met behulp van deze cijfers kun je zien welke dag van de week je account de meeste interacties krijgt, maar kun je deze ook vergelijken met een week ervoor.

Interacties bestaan uit:

  • profielbezoeken: het aantal gebruikers dat je Instagramprofiel heeft bezocht
  • websiteklikken: het aantal gebruikers dat op de websitelink in je bio heeft geklikt
  • e-mail: het aantal keren dat gebruikers op je profiel op je e-mail hebben getikt
  • telefoonnummer: het aantal keer dat gebruikers op je nummer hebben getikt
  • routebeschrijving: het aantal keer dat mensen op het adres van je bedrijf hebben getikt
Instagram statistieken interactie bericht

Door deze statistieken te gebruiken en naast je marketingdoelen te leggen, zie je of je op de goede weg zit of dat je wat moet veranderen aan je strategie om je doelen te behalen.

En ontdekking bestaat uit:

  • bereik: het aantal unieke accounts dat je berichten heeft gezien
  • impressies: het totale aantal keer dat al je berichten zijn gezien

Deze wekelijks bijgewerkte informatie is zeer waardevol, omdat je je bereik kunt vergelijken op basis van bepaalde campagnes of sociale activiteiten.

Inhoud

Onder inhoud vind je statistieken met betrekking tot individuele posts op je profiel. Dit omvat foto- en video-inhoud en Stories.

Feed

Hier vind je alle belangrijke data van de content op je feed van de afgelopen twee jaar. Ze bestaan uit:

  • telefoonnummer: het aantal unieke accounts dat de CTA naar je telefoonnummer heeft gevolgd
  • reacties: het aantal reacties op je post
  • e-mails: het aantal unieke accounts dat de CTA naar e-mail heeft gevolgd
  • engagement: het aantal unieke accounts dat je bericht heeft geliked, een reactie heeft achtergelaten of heeft opgeslagen
  • nieuwe volgers: het aantal accounts dat je is gaan volgen vanwege je post
  • routebeschrijving: het aantal gebruikers dat op je adres heeft geklikt vanwege je post
  • impressies: het totale aantal keer dat je post is gezien
  • likes: het totale aantal likes op je bericht
  • profielbezoeken: het aantal keren dat je profiel werd bekeken
  • bereik: het aantal unieke accounts dat je post heeft gezien
  • bewaard: het aantal unieke accounts dat je post heeft opgeslagen
  • websiteklikken: Het aantal keer dat er op je website is geklikt vanwege je post

Met deze data zie je gemakkelijk welk type content het best presteert bij je publiek, en kun je bijhoudenhoe je engagementpercentage varieert! Hier kun je vervolgens je contentstrategie op aanpassen.

Stories

De Instagram Statistieken waartoe je toegang hebt voor Stories zijn onder andere:

  • Impressies: het aantal keren dat je Instagram Story is gezien
  • Bereik: het aantal unieke accounts dat de post op je Instagram Story heeft bekeken
  • Afgesloten: het aantal keer dat een gebruiker wegswipet van een specifiek verhaal
  • Reacties: het aantal reacties op een bepaalde foto of video in je verhaal
  • Kijkers: de specifieke gebruikers die een bepaalde post op je verhaal hebben gezien
  • Volgende: het aantal gebruikers dat deze Story heeft overgeslagen
  • Terug: het aantal gebruikers dat terug is gegaan naar de vorige Story post
  • Volgende verhaal: het aantal tikken naar het verhaal van het volgende account

Door Instagram Statistieken voor Stories te gebruiken, kun je conclusies afleiden over het type content dat het beste werkt.

Het navigatiegedeelte biedt belangrijke prestatie-indicatoren, zoals vooruit, terug en volgende verhaal, waarmee je de interesse van je publiek in je Stories kunt peilen.

Doelgroep

Bij je doelgroep krijg je een beter inzicht in wie je volgers zijn en waar ze wonen. Ook kun je zien hoe je aantal volgers is veranderd ten opzichte van de vorige week.

Je vindt er vier belangrijke punten:

  • Geslacht: de procentuele verdeling van je volgers
  • Leeftijdsbereik: de leeftijdsgroepen van je volgers
  • Toplocaties: de locaties van je volgers op basis van stad en land
  • Volgers: De meest actieve tijdstippen van je volgers, per uur van de dag en dagen van de week
Instagram doelgroep statistieken

Je vindt er dus statistieken over je volgers die je kunnen helpen bij het opbouwen en verbeteren van je Instagram-marketingstrategie.

Je krijgt niet alleen een beter inzicht in wie je volgt, maar je kunt ook ontcijferen op welk moment je volgers het meest actief zijn, waardoor je je Instagram posts beter kunt plannen en inplannen om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Contentstrategie

Instagram Statistieken biedt dus de beste manier om te bepalen wie je publiek is, wanneer ze het meest actief zijn en welk type content ze het meest gebruiken. Dit niveau van inzicht is enorm belangrijk voor het creëren van een contentstrategie die resultaten oplevert voor je bedrijf - zonder dat probeer je maar wat uit.

Maar hoe zie je jouw statistieken in?

Toegang tot Instagram Statistieken vanaf je profiel

Je kunt Statistieken-gegevens op drie verschillende plaatsen in de Instagram-app vinden. Om toegang te krijgen tot Statistieken vanaf je accountpagina, ga je naar ‘Statistieken’: de button die onder je biografie staat.

Instagram statistieken vanaf profiel

Toegang tot Instagram Statistieken vanuit post

Om de analytics voor een individuele post te bekijken, navigeer je naar de post en tik je op statistieken in de linkerhoek beneden.

Instagram bericht statistieken

Toegang tot Instagram Statistieken vanuit een Story

Om gegevens voor een verhaal te bekijken, open je de Story en tik je op de namen in de linkerhoek beneden.

Instagram Story statistieken

De startpagina Statistieken toont een samenvatting van gegevens voor de content die je de afgelopen 7 dagen hebt gepost. In het bovenste gedeelte zie je hoeveel volgers je in totaal hebt en hoeveel volgers je in de afgelopen 7 dagen erbij hebt gekregen.

Instagram statistieken overzicht

Je kunt ook zien hoeveel berichten je in totaal op je account hebt staan en hoeveel je er in de afgelopen week hebt toegevoegd.

11. Introductie van Instagram adverteren

Goed, je weet nu precies wat jij nodig hebt om de Instagram marketing voor jouw bedrijf te laten slagen. Maar wat als je nóg meer uit je Instagram profiel wil halen?

Dan kun je altijd kiezen voor adverteren op Instagram.

Instagram Ads is een manier om te adverteren op Instagram. Deze advertenties zijn dan ook anders dan de organische posts die je als bedrijf plaatst. Het doel? Jouw doelgroep bereiken met een visuele boodschap.

Instagram advertentie vs organisch

We noemen vast een aantal voordelen van Instagram Ads:

  • je kunt een groot aantal (nieuwe) mensen bereiken
  • je kunt je ideale klant op een precieze manier targeten
  • je kunt je marketingdoelstellingen sneller behalen

Wil jij ook alles leren over Instagram adverteren? Neem een kijkje in onze complete gids ‘Instagram adverteren in 2024’ om het optimale uit jouw Instagram Ads-campagne te halen.

12. Conclusie

Je hebt in dit artikel een hele hoop geleerd over Instagram marketing. We sommen de belangrijkste punten nog even voor je op:

  • Instagram is een van de grootste sociale netwerken van dit moment
  • een zakelijk profiel biedt je meer kansen dan een persoonlijk profiel
  • met influencer marketing bereik je jouw doelgroep op authentieke wijze
  • als je niet weet wat je volgers intrigeert en motiveert, is het moeilijk om de juiste content te produceren om ze aan je te binden
  • Instagram is interessant voor elke branche die visuele content te bieden heeft
  • schrijf je kernboodschap daarom duidelijk in de eerste twee zinnen.
  • maak gebruik van hashtags en emoji’s
  • zorg voor kwalitatieve foto’s en video’s
  • plaats minimaal drie keer per week een post
  • post op tijdstippen waarop jouw volgers online zijn
  • gebruik alt text
  • Instagram analytics zijn de beste manier om te begrijpen wie je publiek is, wanneer ze het meest actief zijn en op welk type content ze het meest reageren
  • met advertenties kun je nóg meer uit je Instagramprofiel halen

Waar ga jij als eerste mee aan de slag? Laat het ons weten in de reacties. Heb je hulp nodig van een digital marketingbureau, contact ons dan gerust!

Advies over jouw Instagram strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere Instagram strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan