Ga naar inhoud

Pinterest marketing in 2021:
Alles wat je moet weten

Laatst geupdate: 2 augustus 2021
Na het lezen van deze gids weet je alles over Pinterest marketing in 2021. Hoe fijn is dat? Brandfirm staat in de Emerce top 10 beste digital marketings bureaus van het land en daarom zijn wij dé persoon om jou van de beste Pinterest marketing tips te voorzien. Wil jij:
  • Meer (gratis) organisch verkeer naar jouw website?
  • Profiteren van de lage concurrentie op Pinterest?
  • Groeien met jouw bedrijf d.m.v. Pinterest marketing?
Dan is deze Pinterest marketing gids precies wat je nodig hebt.
In dit artikel

1. Pinterest marketing: een introductie

Pinterest is voor sommige bedrijven nog onbekend terrein. Er wordt eerder geïnvesteerd in sociale mediakanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn. Terwijl er juist op Pinterest heel veel te halen valt met een goede marketingstrategie.

Zo blijft de converterende pin die je plaatst wel vier maanden lang bestaan. Ook kan deze post na één jaar nog verkeer naar je website opleveren en dat is precies wat je wil. Zeker wanneer je weet dat het bij Instagram gemiddeld maar acht minuten duurt voordat je foto in de massa verdwijnt. Best een groot verschil dus.

Eén goede pin kan al het verschil maken
Het maken van een zogeheten pin heb je zo in de vingers. Zeker met de tips en tricks die je van ons meekrijgt in deze gids. Belangrijk is dat je zorgt voor goede afbeeldingen.

Bij Pinterest marketing draait het namelijk om, je raadt het al, het beeld. De manier waarop je dit beeld zo strategisch mogelijk inzet om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten is misschien nog wel belangrijker.

Zo levert één goede pin al gemiddeld twee nieuwe website bezoekers en zes unieke paginaweergaves op. Ga je eens na hoeveel bezoekers je krijgt wanneer je vijf pins per dag plaatst.

Meer naamsbekendheid op een toegankelijke manier
Pinterest marketing kan dus zorgen voor meer organisch verkeer naar jouw website – en dat al met één pin!

Het medium laat jou op een toegankelijke manier je naamsbekendheid vergroten. Dus waar wachten we nog op? Laten we dieper ingaan op het medium Pinterest. Je moet immers precies weten hoe het medium in elkaar zit voordat je het in je voordeel kunt gaan gebruiken.

2. Wat is Pinterest?

Met zo’n 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers is Pinterest een medium dat maar blijft groeien. Een belangrijk en interessant gegeven is dat de gebruikers van Pinterest voornamelijk vrouwen zijn die werken in de creatieve sector.

Het fijne aan Pinterest is dat haar gebruikers nog in de oriëntatiefase zitten wanneer ze een zoekopdracht starten. Zij hebben daarom nog geen bepaald merk in hun hoofd waar ze per se iets van willen kopen.

Door inspirerende content te maken kun je de Pinterest gebruiker overtuigen om op jouw website te kijken en daar een gigantische aankoop te doen! Doordat er een directe link gekoppeld is aan jouw pin, komt de gebruiker meteen op jouw website terecht.

Zo vergroot je zowel je naamsbekendheid als de kans dat deze bezoekers iets bij jou afnemen.

Pinterest: dit is hoe het werkt
Als je Pinterest wilt inzetten om meer bezoek naar jouw website te genereren, is het van belang dat je sterke foto’s hebt gemaakt van de producten of diensten die je verkoopt.

Met knallende beelden kan het bijna niet anders dan dat jouw pins hartstikke populair gaan worden. Het stappenplan naar het plaatsen van een succesvolle pin ziet er vervolgens zo uit:

  1. Je maakt een zakelijk Pinterest profiel aan (hoe je dat doet, leer je in hoofdstuk 7)
  2. Je maakt boards aan per thema. Bijvoorbeeld over een nieuwe collectie. In de beschrijvingen van deze boards gebruik je belangrijke woorden waar mensen op kunnen zoeken, ook wel zoekwoorden genoemd (geen zorgen, hier gaan we je óók alles over leren).
  3. Maak vervolgens pins aan voor deze boards. Dit doe je door de gewenste beelden vanaf je laptop of telefoon te uploaden. Let op: verticale afbeeldingen werken het beste!

Gebruikers kunnen deze pins repinnen. Dat betekent dat ze jouw afbeeldingen hergebruiken op een ander board.

Ook kunnen gebruikers jouw pins, pinnen. Dit is het simpelweg opslaan van jouw pin op hun eigen boards zonder dat ze daar iets mee doen.

Je snapt: hoe meer pins worden gerepinned, hoe beter dit is voor je zichtbaarheid.

Pinterest homepage

Alle Pinterest begrippen voor je uitgelegd
Pin, pins, repinnen: beginnen deze termen je al te duizelen? We leggen je de belangrijkste begrippen rondom Pinterest marketing en Pinterest SEO aan je uit. Zodat je vanaf nu weet hoe de vork in de steel zit.

  • Pin: de afbeelding/infografiek die je op Pinterest deelt
  • Pinnen: de afbeeldingen van andere gebruikers opslaan op jouw eigen boards
  • Repinnen: de afbeeldingen van andere gebruikers hergebruiken en delen op jouw eigen boards
  • Boards: een soort online moodboards waar je binnen een bepaald thema afbeeldingen op verzamelt
  • Pinners: de gebruikers van Pinterest

Het algoritme van Pinterest
Pinterest werkt door middel van een soort voorspelling. Daarmee bedoelen we niet dat ze door een glazen bol proberen te gokken hoe goed jouw pins het gaan doen.

Nee, Pinterest kijkt grondig naar data. Door de pins die jij opslaat en de repins die je maakt, weet het medium welke content je graag wilt zien.

Op de startpagina laat Pinterest daarom soortgelijke content zien waarvan de betrokkenheid groot is – dus de content waar veel verkeer en engagement op is.

Aangezien Pinterest bedrijven wil aanmoedigen om diverse content te maken, kom je eerder op deze startpagina wanneer je ook video’s en pins van je producten plaatst. Geen gek idee om ook deze content in jouw strategie toe te passen, dus.

Bij Pinterest marketing draait het om beeld. Je pins komen op de startpagina als veel Pinners jouw content pinnen of repinnen. Je weet nu wat de Pinterest begrippen betekenen en hoe het medium in elkaar zit, maar hoe zit het dan eigenlijk in vergelijking met andere sociale media?

3. Pinterest vs. andere platforms

Wil je Pinterest marketing toe gaan passen bij jouw bedrijf? Dan is het handig om het verschil te weten tussen Pinterest en andere platforms.

Een ander medium vraagt namelijk om een andere strategie. 

De houdbaarheidsdatum van een post

In tegenstelling tot andere sociale media is een post op Pinterest een stuk langer houdbaar.

Bij platforms als Facebook en Instagram verdwijnt je post al snel tussen de grote massa. Waar een Tweet gemiddeld achttien minuten houdbaar is, is dat voor een pin maar liefst vier (!) maanden.

Doordat mensen jouw content (re)pinnen kan het zo zijn dat je na één jaar nog nieuwe websitebezoekers krijgt door die pin. Geloof ons, dat kan je een hoop nieuwe klanten opleveren.

De return on investment is enorm.

Pinterest: een minder sociaal medium

Waar sociale platforms als Facebook en Instagram vooral bedoeld zijn om gebruikers met elkaar te verbinden, is dat bij Pinterest vrijwel niet aan de orde. Het gaat hier niet om de gebruiker, maar om de content.

Waar bij andere sociale mediakanalen de focus ligt op de persoon achter een account, is dit bij Pinterest niet zo. Je kunt mensen volgen op Pinterest maar dat is niet het belangrijkste doel van het platform.

Het belangrijkste doel is om zo veel mogelijk gebruikers te inspireren en vooruit: een bezoekje naar jouw website kan daarbij ook geen kwaad. 

Volgers op Pinterest vs. op andere platforms

Bij Pinterest is engagement (het pinnen en repinnen van content) heel belangrijk.

Om je engagement te vergroten als bedrijf, moet je dus weten wat de Pinners binnen jouw branche willen zien. Door veel gebruikers te volgen die passen in het plaatje van jouw ideale klant, weet je direct welke content het goed doet bij je doelgroep.

Op andere platforms is het aantal volgers vooral een indicatie van hoe interessant de content of de persoon erachter is. 

Erg sociaal is het platform Pinterest dus niet. Zeker in vergelijking met platforms als Facebook en Instagram. Daar het draait om verbinding en contact.

Bij Pinterest ligt de focus echt op de content. Pinterest marketing is interessant omdat de content een stuk langer houdbaar is dan de posts op andere platforms.

Ben je nieuwsgierig geworden naar voor welke branches Pinterest vooral interessant is? Dat lees je in het volgende hoofdstuk!

4. Voor welke branches is Pinterest interessant?

Je wilt nu natuurlijk weten of ook jij Pinterest marketing kunt inzetten om jouw bedrijf te laten groeien. Dat snappen we maar al te goed.

Daarom gaan we in dit hoofdstuk dieper in op voor welke branches Pinterest marketing een goede marketingstrategie is.

De doelgroep van Pinterest
Meer dan 60% van alle gebruikers op Pinterest is vrouw. Pinterest is dus heel interessant voor branches waar vooral vrouwen de ideale klant zijn.

Daarnaast zit 89% van de gebruikers op Pinterest om inspiratie op te doen voor het shoppen. Voor de detailhandel is Pinterest daarom een schot in de roos.

Pinterest 2021: dit zijn populaire categorieën
Vrouwen zoeken vooral naar pins in de branches:

  • Eten & drinken
  • DIY (doe-het-zelf)
  • Interieur
  • Dames mode
  • Trouwen
  • Haar & beauty

Mannen zoeken vooral naar pins in de branches:

  • Gezondheid & fitness
  • Dieren
  • Architectuur
  • Tuinieren

Voor deze branches is het dus extra aantrekkelijk om aan Pinterest marketing te doen!

Shoppen in de digitale etalage
Voor (online) winkels is Pinterest echt een goudmijn.

Naast prachtige beelden kun je namelijk ook productfoto’s plaatsen. De gebruiker kan een product direct shoppen wanneer hij of zij doorklikt naar jouw eigen website.

Door alle beelden fungeert Pinterest als een gratis digitale etalage. Handig!

Pinterest is dus interessant voor de volgende branches:

  • De detailhandel
  • Interieurdesign
  • Eten & drinken

Vooral voor winkels is het platform aantrekkelijk omdat gebruikers snel op je website terechtkomen waar ze kunnen overgaan tot een aankoop.

In het volgende hoofdstuk vertellen we je of Pinterest ook interessant is voor jou, ook wanneer jouw bedrijf in een andere branche thuishoort.

5. Is Pinterest voor jou interessant?

Heb je een bedrijf op het gebied van interieur, mode, beauty, eten & drinken of doe-het-zelf? Dan is het antwoord op de vraag: JA!

Maar ook wanneer jouw onderneming niet direct valt binnen bovenstaande branches, kun je profiteren van Pinterest SEO.

Verkoop je bijvoorbeeld een dienst in plaats van producten? Deel dan via informatieve pins praktische tips of inspirerende quotes.

Om Pinterest marketing zo gemakkelijk mogelijk te maken voor jezelf, is het handig om veel beelden te gebruiken op je bestaande website.

Dat leggen we uit in het volgende hoofdstuk: je huisstijl vertalen naar je Pinterest account.

6. Huisstijl vertalen naar je Pinterest account

Om te zorgen dat je Pinterest account helemaal past bij jouw bedrijf, kun je de foto’s die je al op je website hebt staan doorplaatsen op Pinterest.

Je kunt dit zelfs zo automatiseren dat elke foto die je plaatst op Instagram of Facebook direct ook op Pinterest komt te staan.

Zorg daarnaast dat je overal dezelfde profielfoto hebt.

Ook jouw website (incl. URL) mag duidelijk in de biografie staan. Daarnaast is het handig als de schrijfstijl overal hetzelfde is. Zo ben je ook op Pinterest herkenbaar als uniek merk.

De foto’s die je repinned van andere accounts moeten dus ook bij jouw branding passen. Zowel qua vormgeving als qua fotografie.

7. Een business account maken

Een zakelijk account maken op Pinterest is zo gepiept.

Je kunt zelfs je eigen persoonlijke account omzetten naar een business variant.

Pinterest zakelijk account aanmaken

Zodra je alle gegevens hebt ingevuld krijg je op Pinterest ook inzicht in je statistieken. Zo kun je zien welke pins die je hebt geplaatst populair zijn en waar veel naar gezocht wordt op het medium. 

We adviseren je trouwens ook om je website te laten verifiëren. Hiermee bevestig je dat je eigenaar bent van de website.

Pinterest laat business accounts die geverifieerd zijn vaker zien op de startpagina.

Zo vergroot je dus direct je naamsbekendheid. Makkelijker kan bijna niet!

8. Hoe kun je de perfecte content op Pinterest creëren?

Voordat je Pinterest succesvol kunt inzetten voor jouw bedrijf, wil je ook weten hoe je de perfecte content maakt voor het medium.

Met deze Pinterest marketing tips heb je dat zo voor elkaar. De perfecte content maak je door onder andere:

  • Te weten wat de doelgroep graag wil zien
  • Te weten welke soort pins populair zijn en daar op in te spelen
  • Rich pins te maken

Welke pins zijn populair bij je doelgroep?
Zodra je een antwoord hebt op deze vraag, kun je aan de slag met het maken van inspirerende én converterende content.

Bekijk welke pins de doelgroep opslaat en repinned.

Bepaal ook of je pins wilt maken van producten/diensten of voor jouw geschreven blogs. Dit vraagt namelijk net om een andere manier van werken.

Deze pins zijn altijd populair

  • Foto’s van hoge kwaliteit
  • Foto’s met een hoge resolutie
  • Lichtere foto’s (uit onderzoek blijkt dat deze wel twintig (!) keer vaker gerepinned worden dan donkere foto’s)
  • Pins zonder gezichten
  • Verticale foto’s met de afmeting: 600 x 900 pixels (of 2:3)
  • Pins met illustraties
  • Pins met een tutorial
  • Pins die overzichtelijk zijn gesorteerd in boards

Een voorbeeld daarvan:

Verticale foto van hoge kwaliteit, resolutie, licht en zonder gezicht

Pins voor verschillende doeleinden
Pinterest is dé plek om producten op te plaatsen.

Je pakt een prachtig sfeerbeeld (met bovenstaande tips in het achterhoofd) en maak daar een passende titel bij.

Bijvoorbeeld: “Dit zijn de winterjassen trends van 2021”.

Je kunt er ook voor kiezen om in speciale programma’s, zoals Canva, de titel in de foto te plaatsen. Zo weten Pinterest gebruikers direct waar je pin over gaat.

Voor diensten gebruik je eerder een sfeerbeeld waarop heel duidelijk te zien is welke dienst je aanbiedt. Voor blogs gebruik je gewoon het beeld dat je ook in de blog plaatst.

Wel zo gemakkelijk.

Rich pins
Rich pins zijn pins die nóg meer extra verkeer genereren naar een bepaald product of een bepaalde pagina op jouw website.

Als ondernemer wil je dit natuurlijk!

Rich pin in overzicht Pinterest

Bij deze uitgebreide pins wordt net wat meer informatie getoond, zoals bijvoorbeeld de auteur en naam van een artikel.

De rich pins zijn wat groter en als je erop klikt is er meer informatie te zien dan bij andere pins. Dit kan voor een artikel/blog, recept, product en app.

Dat zie je op deze foto hieronder. Auteur: A Couple Cooks. Titel: 10 Fall Soup Recipes.

Rich pin Pinterest

Daarnaast zie je ook linksboven in de foto dat er in deze pin nóg 12 andere foto’s zijn verwerkt. Echt een rich pin dus.

Als je vervolgens op de pin klikt, zie je nog meer interessante informatie.

Niet alleen het recept wordt getoond, zelfs de bereidingstijd en aantal porties worden automatisch ingeladen.

Het grote voordeel hiervan is dat de Pinterest SEO trucjes (zoals de zoekwoorden) automatisch worden overgenomen. Hierdoor vallen de pins die je maakt goed op.

Meer leren? We gaan verder in op Pinterest SEO in hoofdstuk 10.

Zo maak je rich pins:

  1. Zorg ervoor dat de recepten, producten en artikelen helemaal SEO geoptimaliseerd zijn. Dit betekent dat je pagina een goede meta title, meta description en metatags moet hebben.
  2. Wil je controleren of je het goed hebt gedaan? Voer de URL van de pagina waar je een rich pin van wilt maken in de rich pin validator van Pinterest. Deze vind je via de volgende link naar Pinterest.
  3. Selecteer een van de drie opties die past bij welk programma je hebt gebruikt – Shopify als je Shopify hebt enz.
  4. Klik op “apply now”. Zodra je aanvraag wordt goedgekeurd verschijnt je rich pin binnen 60 minuten op je account.

De perfecte content voor jouw Pinterest account past dus bij de doelgroep en voldoen aan de bovenstaande kwaliteitseisen. Door rich pins te maken met Pinterest SEO valt jouw content goed op.

We gaan nu over op de volgende stap: het zorgen voor meer verkeer naar je Pinterest account.

9. Meer verkeer naar je Pinterest account

Goed, de basis is er: een Pinterest account met knallende content. Nu moeten er alleen nog gebruikers naar jouw account toe komen.

In dit hoofdstuk behandelen we hoe je boards maakt op Pinterest. Ook vertellen we je hoe je zorgt voor meer maandelijkse bezoeken naar jouw Pinterest account en hoe je volgers krijgt.

Daarnaast laten we zien hoe je boards en pins kunt optimaliseren en eindigen we met hoe hashtags werken op Pinterest.  

Boards maken op Pinterest

Maak per thema een board aan dat past bij jouw bedrijf. Hier kun je al je pins ordenen per onderwerp.

Hier kun je op letten bij het maken van een board:

  • Bij ieder board moeten er ten minste 25 pins staan.
  • Geef het nieuwe board een toegankelijke titel die past bij jouw onderneming (incl. zoekwoorden)
  • Maak een board aan voor alle diensten of producten die je verkoopt
  • Sorteer boards op relevantie. Dit kun je automatisch en handmatig doen. Dit werkt als volgt:
  1. Automatisch: open je profiel en klik op ‘Bewaard’ om al je boards te zien. Klik op het volgende symbool. Dan kun je kiezen uit sorteren van A tot Z of op chronologische volgorde.
  2. Handmatig: open je profiel en klik op ‘Bewaard’ om al je boards te zien. Klik op het board dat je graag bovenaan wilt zetten en sleep deze naar de gewenste plek. Dit doe je door het board te slepen naar de witruimte tussen de twee boards waar je hem wilt hebben.

Meer maandelijkse bezoeken op je Pinterest account

Wil je meer maandelijkse bezoeken op je Pinterest account? Volg dan deze tips op:

  1. Wees zelf actief op Pinterest. Alleen een account aanmaken werkt niet, je moet zelf ook actief pinnen en repinnen. Het algoritme van Pinterest werkt alleen effectief voor actieve gebruikers
  2. Maak Pinterest boards aan met de Pinterest marketing tips die in deze gids staan
  3. Pin ook alle blogs die je plaatst op jouw eigen website. Dit doe je door op de (+) te drukken en dan te klikken op bewaren vanaf website. Vul daar de URL in van het artikel dat je op Pinterest wilt delen. Wanneer er een beeld bij staat, wordt deze automatisch geselecteerd
  4. Kies voor visueel aantrekkelijke beelden in het juiste formaat (600 x 900 pixels). Meer over de perfecte content op Pinterest lees je terug in hoofdstuk 8

Meer volgers van je Pinterest account

Het krijgen van volgers op Pinterest is een stuk lastiger dan op andere sociale mediakanalen, omdat Pinterest vooral een visuele zoekmachine is.

Je volgers krijgen wel als eerste jouw pins op hun startpagina te zien. Hierdoor het toch interessant is om veel volgers te krijgen.

Met deze Pinterest marketing tips zorg je gemakkelijker voor meer volgers: 

  1. Volg andere bedrijven binnen jouw branche en (re)pin de content van deze accounts
  2. Zet de Pinterest widget ook op jouw website zodat jouw klanten weten dat ze jouw bedrijf op Pinterest kunnen volgen
  3. Pin regelmatig en consistent (je leert hier meer over in hoofdstuk 11)

Namen van je boards & beschrijvingen van pins optimaliseren

Je wilt dat gebruikers jouw boards en pins zo vaak mogelijk pinnen en repinnen, toch? Dit kan wanneer je de content optimaliseert met de juiste zoekwoorden.

Aangezien Pinterest werkt als een zoekmachine, is dit een essentieel onderdeel van het medium. Dus knoop dit goed in je oren!

Deze zoekwoorden gebruik je in de titel van je board en de beschrijving ervan. 

Vegetarisch pastarecept voorbeeld Pinterest

Dit klinkt misschien saai en niet zo creatief, maar het is noodzakelijk om verkeer naar jouw Pinterest account te genereren.

Goed om even in te duiken, dus.

De zoekwoorden kun je verwerken in lopende zinnen, maar losse woorden werken net zo goed. Het vinden van deze zoekwoorden behandelen we verder in het volgende hoofdstuk.

Om het nog wat te verduidelijken, bij losse pins verwerk je het zoekwoord in:

  • De tekst onder de afbeelding (omschrijving)
  • De ALT-tekst (de alternatieve tekst die tevoorschijn komt als afbeeldingen niet laden)
  • De titel van de pin
  • De hashtags

Hashtags op Pinterest 

In de omschrijving van de pin voeg je hashtags toe. Over het algemeen geldt: hoe specifieker de hashtag, hoe beter.

Bekijk welke hashtags populair zijn op Pinterest door ze in te voeren in de zoekbalk.

Gebruik daarnaast niet meer dan twintig hashtags per pin en gebruik ze alleen bij al je nieuwe pins.

Je kunt ook een eigen unieke hashtag gebruiken om al je andere pins zichtbaar te maken. 

pinterest hashtags

Hashtag stappenplan: zo weet je of een hashtag populair is

  1. Voer de hashtag die je in gedachten hebt in de zoekbalk
  2. Kijk welke resultaten je krijgt. Lijken deze beelden een beetje op de content die je zelf wilt gaan plaatsen? 
  3. Probeer je hashtag specifieker te maken door er woorden aan toe te voegen. Bijvoorbeeld: in plaats van #pastarecept, maak je er #vegetarischpastagerecht van 
  4. Bekijk de suggesties van Pinterest in de guided search boxes boven aan je zoekopdracht. Zo kun je snel de perfecte hashtag vinden voor jouw content

Wil je dus meer verkeer krijgen naar je Pinterest account? Zorg dan dat je boards maakt die passen bij jouw bedrijf en gebruik de juiste zoekwoorden. Wees actief op Pinterest en volg ook andere accounts binnen jouw branche. Door Pinterest hashtags krijgt jouw Pinterest account meer maandelijkse bezoeken en volgers. Precies wat je wilt, toch? In het volgende hoofdstuk richten we ons op Pinterest SEO.

10. Gratis organisch verkeer van Pinterest naar je website (Pinterest SEO)

Je weet inmiddels dat Pinterest kan zorgen voor een flinke groei in het aantal bezoekers van jouw website. Dit kun je optimaliseren door gebruik te maken van Pinterest SEO.

Met onze Pinterest marketing tips zorg je voor gratis (!) organisch verkeer van je Pinterest account naar je website.

We duiken in dit hoofdstuk in de verschillen tussen Pinterest en Google. Ook geven we je tips hoe je op Pinterest een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kunt doen (die je weer nodig hebt voor je pins en boards).

We sluiten dit hoofdstuk af met backlinks op Pinterest. 

Pinterest vs. Google: dit is het verschil 

Net als Google fungeert Pinterest als een zoekmachine.

Waar je op Google op zoek gaat naar informatie, ben je op Pinterest vooral op zoek naar inspirerende beelden. Bijvoorbeeld voor een nieuw interieur.

Net zoals je SEO gebruikt om beter gevonden te worden in Google, kun je dat ook op Pinterest doen. Door allerlei technieken te gebruiken vindt de doelgroep jouw content eerder dan de concurrent.

Te beginnen bij het doen van een zoekwoordenonderzoek. 

Zo doe je een zoekwoordenonderzoek op Pinterest

Je hebt twee gemakkelijke (en gratis) manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen voor Pinterest. 

  1. De zoekbalk. Dit is de makkelijkste manier om een zoekwoordenonderzoek te doen op Pinterest. Je tikt eenvoudig het zoekwoord in die past bij je pin, maar druk nog niet op enter! Onderaan jouw ingevoerde zoekwoord krijg je dan automatisch allerlei suggesties van het medium. Easy does it!Zoekbalk Pinterest
  2. Zogeheten guided search boxes. Zodra je een zoekwoord hebt ingevoerd en op enter klikt, krijg je bovenaan de pagina nog meer suggesties die het gebruikte zoekwoord specifieker maken.

Deze staan in boxen – vandaar de naam. Een voorbeeld: je gebruikt het zoekwoord ‘online marketing’. Binnen de guided search boxes krijg je dan suggesties zoals ‘social media’ en ‘strategy’. Als je daar op klikt, wordt het zoekwoord specifieker en aantrekkelijker om te gebruiken.

Guided boxes Pinterest

Infographics en foto’s inzetten voor meer bezoekers naar je website 

De basis voor (gratis) verkeer naar jouw website via Pinterest ligt bij het maken van goede content.

Hoe beter de content, hoe beter deze gewaardeerd wordt.

Zoals je al las in hoofdstuk 8, zijn er bepaalde kwaliteitseisen verbonden aan pins en ook voor Pinterest SEO is de kwaliteit van een pin reuze belangrijk. Maar ook de kwaliteit van jouw eigen website en de thema’s waar jij je voornamelijk op richt, kunnen een rol spelen.

Aangezien Pinterest werkt als een zoekmachine is het toevoegen van de juiste zoekwoorden echt de belangrijkste stap naar goede Pinterest SEO.

Zowel binnen Pinterest als op je website zelf, dus.

Backlinks Pinterest: zo werkt linkbuilding voor een betere Pinterest SEO

Backlinks op Pinterest kunnen zorgen voor meer verkeer naar jouw website.

Door URL’s van verschillende blogs of pagina’s toe te voegen aan je pins, kan iedereen die geïnteresseerd is in je content direct naar jouw website gaan voor meer informatie.

Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. 

Google en Pinterest zijn dus beiden zoekmachines waar je SEO voor kunt inzetten.

Bij Pinterest draait het om het maken van kwalitatieve pins en het maken van backlinks.

Het belangrijkste voor Pinterest SEO is het doen van een goed zoekwoordenonderzoek. Op Pinterest kan dit via de zoekbalk en via guided search boxes.

Nu je weet hoe je zorgt voor meer verkeer naar je Pinterest account en website, gaan we het in het volgende hoofdstuk hebben over het maken van een contentkalender voor Pinterest. 

11. Contentkalender maken voor Pinterest: zo doe je dat

Voordat je aan de slag gaat met een contentkalender voor Pinterest is het slim om een content strategie te hebben.

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt welke content je gaat maken, kun je aan de slag met het (automatisch) inplannen van pins. 

Content kalender Brandfirm

Wekelijkse routine creëren voor maximale groei

Voor goede resultaten op Pinterest (zoals het hebben van veel volgers) is het belangrijk om een wekelijkse routine voor jezelf te creëren.

Plaats in ieder geval vijf nieuwe pins per dag.

Dit kunnen compleet nieuwe pins zijn, maar ook repins van oude pins die je plaatst met nieuwe zoekwoorden, URL’s en hashtags. Snap je het nog?

Actieve gebruikers worden door Pinterest beloond. Plaats deze pins daarnaast ook op vaste tijden.

Volgens onderzoek van CoSchedule (via lousiem.com) is zaterdag de beste dag van de week om nieuwe content te plaatsen.

De beste tijd is tussen 20:00 en 23:00. Andere goede tijdstippen om te pinnen zijn 09:00, tussen 14:00 en 16:00 en tussen 23:00 en 01:00.

Content voor Pinterest inplannen doe je met deze online tools

Om het plaatsen van pins makkelijker te maken zijn er allerlei tools die je kunt gebruiken om het inplannen van content te automatiseren.

Zo maken veel bedrijven bijvoorbeeld gebruik van Tailwind: een door Pinterest goedgekeurde planningstool waarmee je weken vooruit kunt plannen en waar je statistieken mee kunt inzien.

Je betaalt hier $10 per maand voor. Met een goede strategie voor Pinterest marketing verdien je dit snel terug.

Belangrijk is dus dat je, wanneer je echt wilt groeien met Pinterest, een wekelijkse planning maakt met vaste tijdens waarop je de pins plaatst.

Hiervoor kun je gebruikmaken van automatisering via andere sociale media of handige tools als Tailwind waar je ook statistieken mee kunt inzien.

Over die statistieken gaan we het hebben in het volgende hoofdstuk.

12. Analytics voor Pinterest

Als ondernemer wil je uiteraard weten of jouw Pinterest marketing naar behoren werkt.

Hebben de Pinterest SEO tools die je gebruikt wel effect en passen jouw pins bij de doelgroep? Hier kom je allemaal achter wanneer je kijkt naar de data.

Iedere ondernemer weet dat je van statistieken kunt leren. Zo ook op het gebied van Pinterest. 

Wat doe je goed en wat kan beter? 

In het begin worstel je waarschijnlijk nog met de juiste strategie.

Wanneer plaats je content en welke pins doen het goed? Bekijk daarom de statistieken die je van Pinterest krijgt goed.

Zo kun je in de gaten houden welke soort afbeeldingen goed aansluiten bij jouw doelgroep en welke juist buiten de boot vallen. 

Google Analytics voor Pinterest

Net als Google Analytics kun je op Pinterest Analytics precies zien hoe goed je pins het doen. Hier vind je ook meer over welke onderwerpen je doelgroep interessant vindt op basis van hun gedrag op het medium.

Om te kijken wat je goed doet en wat beter kan, gebruik je dus de statistieken van Pinterest Analytics.

Pas hier vervolgens jouw content strategie en Pinterest marketing op aan. 

Analytics voor Pinterest

13. Exclusieve Pinterest templates

Ook zin om unieke pins te maken die passen bij jouw bedrijf? Dan zijn deze exclusieve Pinterest templates precies wat je nodig hebt.

Via Canva kun je jouw eigen pins vormgeven zonder dat je een creatief (en technisch) wonder hoeft te zijn. Je klikt op een template die past bij jouw eigen huisstijl en je personaliseert de pin vervolgens naar jouw wens.

Experimenteer er op los en wie weet ben jij wel een geboren designer!

Wil je hier toch hulp bij? Brandfirm helpt je graag met het maken van unieke content voor jouw Pinterest account. 

Zo. Dat was en hoop informatie om te verwerken, vind je niet? We eindigen deze gids daarom met een korte introductie van Pinterest advertising. Na het lezen van dit hoofdstuk kun jij jezelf dan echt een Pinterest kenner noemen. 

14. Een introductie van Pinterest advertising

In de voorgaande hoofdstukken hebben we besproken hoe jij als ondernemer door middel van Pinterest marketing en Pinterest SEO kunt zorgen voor meer verkeer naar jouw Pinterest account en eigen website.

Een mooie toevoeging: Pinterest advertising.

Vergeleken met Instagram en Facebook kosten deze advertenties minder geld. Dit komt omdat er nog weinig bedrijven afweten van de voordelen hiervan.

Jij weet dat nu wél, waardoor je hier direct op kunt inspelen. 

Je kunt pins, video pins, app-pins en carrousel pins (waarbij je meerdere beelden tegelijk toont) uitkiezen die je wilt promoten. 

Pinterest advertising

Mogelijkheden van Pinterest advertising

Bij het opzetten van nieuwe betaalde campagnes op Pinterest kun je kiezen uit verschillende doelen:

  • Een grotere naamsbekendheid
  • Meer videoweergaven
  • Meer verkeer naar je website
  • Meer conversie (mensen nemen een product of dienst van je af)

Je kunt aangeven wie je doelgroep is, op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden (en welke juist niet), in welke regio je gebruikers wilt bereiken en welke interesses ze hebben. 

De kosten van Pinterest advertising zijn dus te overzien en omdat er nog weinig concurrentie is op het medium kun je je in no time onderscheiden van andere ondernemingen. Het beste is, dat jij na deze gids precies weet hoe je dit moet doen! Als je het zo leest, valt die Pinterest marketing eigenlijk best mee, toch? 

We zijn nog niet uitgepraat over dit onderwerp, daarom komen we binnenkort met een uitgebreid artikel over Pinterest advertising. Houd onze website daarom in de gaten voor meer praktische tips & tricks voor jouw Pinterest account.

15. Conclusie

Nu weet je ook: Pinterest marketing is helemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Zeker met de handvatten die we je in de vorige hoofdstukken hebben gegeven, kan iedereen een Pinterest expert worden. 

6 redenen dat je nu aan de slag kunt met deze Pinterest marketing tips:

  1. Pinterest is hartstikke aantrekkelijk voor ondernemers omdat er nog maar weinig concurrentie is
  2. Pinterest advertising is betaalbaar vergeleken advertising op andere platforms 
  3. Met een goede Pinterest marketing strategie kun je je als bedrijf echt onderscheiden
  4. Je kunt jouw naamsbekendheid op een toegankelijke (en relatief makkelijke) manier vergroten
  5. Door slim gebruik te maken van Pinterest backlinks wordt er al snel doorgeklikt naar jouw website 
  6. Door gebruik te maken van Pinterest SEO zorg je voor gratis verkeer naar jouw website

Maar om Pinterest marketing goed in te zetten, zijn de volgende punten belangrijk: 

  • Het maken van kwalitatieve [rich] pins en deze te ordenen in specifieke (en aantrekkelijke) boards
  • Gebruik te maken van zoekwoorden die je selecteert aan de hand van een eenvoudig zoekwoordenonderzoek op Pinterest 
  • Deze zoekwoorden vervolgens te verwerken in de titel en de beschrijving en vergeet ook geen specifieke hashtags toe te voegen.

Wij zijn ontzettend benieuwd naar wat jij van deze gids bomvol praktische Pinterest marketing tips vond.

Hopelijk waren al onze adviezen lekker duidelijk en kun je meteen aan de slag!

Weet jij al welke tip je als allereerst gaat toepassen op jouw zakelijke Pinterest account? Vertel ons in de reacties over het advies waar je echt iets aan hebt gehad of waar je juist meer over wilt weten.

We horen het graag!

Naar boven
  • Advies nodig voor
    jouw Pinterest strategie?

    Ben je benieuwd wat Pinterest voor jouw organisatie kan betekenen? Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Rachelle van Vuuren Teammanager Content Vraag een gratis analyse aan
  • Rachelle van Vuuren
1 reactie
  • Reactie van Jim Servaas

    Dankzij deze skyscraper ga ik Pinterest inzetten voor mijn klanten. Bedankt voor de uitleg!

    Reageer op dit bericht

    Plaats een reactie

Plaats een reactie