Brandfirm logo

Alles over Contentmarketing in 2022

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Contentmarketing in 2022. Met deze Contentmarketing gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 27 minuten
Laatste update: 21 september 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat contentmarketing is 
  • waarom contentmarketing interessant is voor jouw bedrijf 
  • welke verschillende type content er zijn
  • hoe je je doelgroep vindt én kunt bereiken 
  • wat de voor- en nadelen van contentmarketing zijn
  • hoe je een contentkalender opbouwt 
  • hoe je de juiste content inzet in de sales funnel 
  • wat de contentmarketing trends zijn
  • hoe jij je contentmarketing kunt evalueren

1. Introductie van contentmarketing

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een manier om klanten aan je bedrijf te binden middels relevante en waardevolle content. De content informeert de klant via het juiste kanaal en dat op het juiste moment.

Bij deze vorm van marketing staat content in de spotlight. Maar niet zomaar content.

We schrijven niet een lap tekst omdat ‘we dat gewoon leuk vinden’.

Nee, bij contentmarketing heeft de content een heel duidelijk doel, is deze content gericht op de doelgroep en wordt het verspreid via het juiste kanaal (website, social media, e-mail etc.).

Voorbeelden van bedrijven die dit geweldig aanpakken, zijn Bol.com, Tony’s Chocolonely en Coolblue.

Coolblue Wasmachine reclame

Waarom is contentmarketing interessant?

Content is dé manier om een potentiële klant te bereiken, tot klant te maken en als klant te behouden. Van onwetende gebruiker naar superfan: dat is je doel.

De content informeert de gebruiker, maar zorgt er ook voor dat deze zich aan jouw merk bindt. Via blogs beantwoord jij alle veelgestelde vragen over jouw product of dienst én je zet jezelf tegelijk als de expert neer binnen jouw branche.

Met contentmarketing kun je:

  • zorgen voor meer verkeer naar je landingspagina’s
  • je merkbekendheid vergroten
  • nieuwe klantrelaties opbouwen
  • meer omzet binnenhalen
  • meer social media (deel)reacties ontvangen
  • meer backlinks krijgen van relevante bronnen

Nog niet overtuigd? Dan trekken deze interessante statistieken over content je wel over de streep:

  • Websites met een blog halen 55% meer verkeer binnen
  • Websites met blogs genereren 97% meer backlinks dan websites zonder
  • Video’s zorgen voor 49% snellere winst
  • 72% van de gebruikers geeft aan eerder iets te kopen van een bedrijf dat werkt met video

Wat valt er onder contentmarketing?

Bij contentmarketing draait het - zoals de naam al zegt - om content. Dat is natuurlijk geen verrassing, maar wat verstaan we nu precies onder content?

Content = alle informatie op een online pagina. Denk aan tekst, video’s, afbeeldingen of elke andere vorm van informatie. Maar onder content vallen ook social media, e-mailmarketing, podcasts, e-books of whitepapers en het geven van cursussen.

Contentmarketing visual

Bij contentmarketing heb je te maken met:

Welke type content zijn er?

Je hebt verschillende soorten content die elk een plek innemen in de contentstrategie.

Denk onder andere aan:

  • blogs
  • video’s
  • afbeeldingen
  • podcasts
  • infographics
  • e-mails
  • e-books
  • whitepapers
  • webinars
  • cursussen
  • social media posts
  • checklists

Contentmarketing is dus meer dan bloggen alleen.

Door meerdere vormen van content mee te nemen in je contentstrategie heb je meer kans om potentiële klanten te overtuigen om bij jou te kopen.

Wanneer iemand geen social media heeft, komt hij/zij via SEO wel binnen bij jouw website. Hetzelfde geldt ook andersom.

Daarnaast passen sommige onderwerpen beter bij een bepaald type content. Zo wil je – waarschijnlijk – liever salsa leren dansen via een video dan via een podcast.

De verschillende type content versterken elkaar. Door goede SEO teksten te schrijven, aantrekkelijke video’s te maken en aanwezig te zijn op social media leert je doelgroep je pas echt goed kennen.

Zo bepaal je welke type content bij jouw bedrijf past:

#1 Bepaal focus

Alhoewel je alle contentvormen in je contentmarketing strategie kunt gebruiken, is het belangrijk om eerst een focus te bepalen. Op welke vorm ga jij je als eerst richten? Is dat het schrijven van zakelijke blogs of breng jij juist je social media op orde met sprekende foto’s van hoge kwaliteit?

#2 Aan welke soort content heeft jouw doelgroep behoefte?

Daarna kijk je naar de niche of branche. Aan welke soort content heeft jouw potentiële klant het meest? Denk bijvoorbeeld aan het maken van video’s wanneer je salsa les geeft. Goed om te weten: er bestaat geen perfect type content voor jouw niche. Het één sluit het ander niet uit. Dat je je eerst gaat richten op het maken van video’s betekent niet dat je nooit een blog gaat schrijven over dit onderwerp.

Bol.com contentstrategie

#3 Welke content consumeert je doelgroep nu?

Een derde factor die meespeelt bij het bepalen welk type content je gaat gebruiken, is welke content jouw doelgroep nu al veel gebruikt. Heb je een jonge doelgroep? Dan kun je deze het best bereiken met video’s op YouTube, Instagram (Reels) of TikTok. Weet je nog niet helemaal zeker welke content jouw doelgroep consumeert? Tik het zoekwoord in kwestie dan in Google’s zoekbalk en ontdek wat de populairste zoekresultaten zijn.

Contentmarketing in de zoekmachine

#4 Target je doelgroep waar ze al zijn

Duik in het gedrag van je potentiële klanten. Scrollen ze uren rond op Facebook? Dan is dat het medium waar je je in het begin op moet richten. Wil je hoog scoren in Google? Dan werkt het bijvoorbeeld beter om kwalitatieve blogs of SEO copy te gaan schrijven; de meeste zoekresultaten zijn immers webpagina’s.

#5 Hergebruik content in meerdere type content

Maak van je whitepaper een YouTube serie of tover een video om in een Instagram post. Door content te hergebruiken kun je meer halen uit je contentkalender zonder dat je er extreem veel tijd mee kwijt bent. Win-winsituatie dus!

Hergebruik content tot andere type content

#6 Doe niet te veel, te snel

Heb je al veel tijd geïnvesteerd in het schrijven van je websiteteksten? Dan is het logisch dat je een nieuw type content wil uitproberen. Maar trap wel op tijd op de rem. Ga niet én video’s maken, én beginnen met social media én aan de slag met e-mailmarketing. Breid je contentstrategie stap voor stap uit, en wil niet te veel tegelijk in een korte periode.

Kortom: contentmarketing is het voorschotelen van relevante en aantrekkelijke content aan de doelgroep. Door een relatie op te bouwen met de oude en nieuwe klanten, krijg je van hen een hoge waardering die uiteindelijk gaat zorgen voor meer conversie.

Advies nodig over Contentmarketing?

  • Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je contentstrategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. De voor- en nadelen van contentmarketing

De voordelen van contentmarketing:

  1. Contentmarketing is duurzaam. Het is in het begin een investering, maar wel één waar je lang plezier van hebt. Een goed artikel kan nog jaren verkeer naar je website sturen.
  2. Contentmarketing kun je op meerdere manieren inzetten. Zoals je al kon lezen, kun je één stuk content hergebruiken in andere type content: “Maak van je whitepaper een YouTube serie of tover een video om in een Instagram post.”.
  3. Contentmarketing is heel interessant voor de doelgroep. Kortom: Je potentiële klanten worden door jouw marketing geholpen, geïnformeerd of geïnspireerd. Dat is anders bij een nationale reclame op tv of via de radio. Dan bereik je ook mensen die niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Contentmarketing is dus veel gerichter.
  4. Contentmarketing is heel veelzijdig. Je kunt content niet alleen in verschillende soorten, maar ook op verschillende momenten in de funnel toepassen.
  5. Je zet je bedrijf als thought leader neer in jouw branche. Claim die expertstatus en straal autoriteit uit door middel van content. Mensen komen in de toekomst naar jou toe over dat specifieke onderwerp.

De nadelen van contentmarketing:

  1. Contentmarketing kost tijd. Het is geen quick fix (als je de social ads niet meetelt). Het kost zal je dan ook veel tijd kosten om geschikte content te produceren voor meer organisch verkeer.
  2. Contentmarketing is een investering. Tijd = geld, en daarom is het een hele investering. Zeker omdat je er niet direct de vruchten van plukt. Contentmarketing is dus niet helemaal gratis. Je personeel moet immers aan de bak om te schrijven, video’s te filmen en deze ook weer door te plaatsen op social media met de juiste aanpak.
  3. Contentmarketing is niet makkelijk. Niet iedereen die goed schrijft kan een kloppende contentstrategie opzetten. Het vergt immers kennis, een beeld van de markt en kost veel tijd.
  4. Je ziet niet meteen resultaat. Anders dan bij betaalde advertenties, is het bij contentmarketing lastig te bepalen wat een bepaalde contentstrategie je straks aan extra omzet gaat opleveren. Dit maakt het voor sommige DMU’s lastig om een keuze te maken. Het budget moet immers verantwoord wordt.

Alhoewel contentmarketing een aanvullende strategie is om jouw marketing naar een hoger niveau te tillen, zitten er dus ook nadelen aan vast.

Maar wil je het echt goed doen? Dan moet je natuurlijk weten wie precies je doelgroep is. Daar hebben we het in het volgende hoofdstuk over.

3. Het vinden van je doelgroep

Voordat je een tekst gaat typen of een video monteert, is het belangrijk dat je weet voor wie je het doet.

Wanneer je weet hoe jouw doelgroep zich oriënteert, welke content ze leuk vinden en op welke momenten ze deze content consumeren, kun je daar strategisch op inspelen.

Voordat we daar verder op ingaan is het belangrijk om onderscheid te maken tussen B2B of B2C bedrijven bent. De benadering van je klanten is bij deze twee bedrijven namelijk anders.

B2B versus B2C content

Wat zijn de verschillen tussen de twee soorten bedrijven?

B2B contentmarketing is gericht op andere bedrijven terwijl B2C contentmarketing vooral gericht is op de consument.

Doordat zij een andere doelgroep hebben is de content die je maakt óók anders.

B2B content:

  • is gebaseerd op de harde feiten
  • is informatief van aard
  • wil de lezer overtuigen hoe product X of dienst Y het andere bedrijf tijd of geld gaat besparen
  • zet het bedrijf neer als ‘thought leader’

Deze doelgroep wil zo goed mogelijk geïnformeerd worden en door jezelf als autoriteit te presenteren krijg je een streepje voor op je concurrenten. LinkedIn is een social media kanaal dat voor deze bedrijven erg interessant is. Content die goed werkt voor deze doelgroep zijn whitepapers, e-books en blogs. Ook adviseren we voor B2B gebruik te maken van plain text e-mails, die kort en krachtig zijn. Hierover meer in hoofdstuk 6 van ons e-mailmarketing artikel.

B2C content:

  • is minder rationeel
  • richt zich meer op de impulsen en emoties van de lezer
  • is meer gericht social media. Hiermee kan de ondernemer eenvoudig in contact komen met de doelgroep, achter het koopgedrag van de doelgroep komen en zijn of haar producten gemakkelijk (en goedkoop) aanbieden. Door interactieve tools op Instagram (denk aan polls, quizjes en vragen stickers) ga je gemakkelijk het gesprek aan met jouw ideale klant
Tony's Chocolonely social media

Over het algemeen spreek je bij B2C één consument aan, maar dat betekent niet dat zij niet beïnvloedbaar zijn door invloeden van buitenaf. Wanneer iemand die dichtbij je staat een bepaalt kledingstuk niet mooi vindt, is er een kans dat jij het kledingkast daardoor niet aanschaft. Daarnaast is er bij B2B bedrijven ook uiteindelijk één persoon die de knoop doorhakt: de DMU (Decision Making Unit). Ondanks dat je bij B2B voornamelijk een marketingafdeling aanspreekt, is die ene beslissingmaker de persoon die overtuigd moet worden.

Hoe vind je jouw doelgroep?

Als bedrijf heb je al een duidelijk beeld van jouw ideale klant. Door een Buyer Persona aan te maken (zie de vragen hieronder) kun je in het hoofd kruipen van je doelgroep.

Vraag jezelf af: op welke kanalen bevindt mijn ideale klant zich? Is dat op social media, in Google of misschien zelfs wel offline?

De cijfers op bijvoorbeeld LinkedIn laten je zien met welke mensen je de meeste interactie hebt. Zij vinden je bijdragen het meest interessant, dus het is dan geen slecht idee om deze kenmerken (bijvoorbeeld een functie of interesse) toe te voegen aan jouw omschrijving van de doelgroep.

Hoe spreek je deze twee doelgroepen aan?

Wil je precies weten hoe je jouw doelgroep aanspreekt? Maak dan een Buyer Persona aan. Iets wat B2B bedrijven soms links laten liggen, omdat ze zich meer willen focussen op het product.

Wat deze bedrijven vergeten is dat de DMU (decision making unit) of eigenaar van het bedrijf die ze willen aanspreken ook opgewarmd moet worden voordat er iets gekocht wordt.

Tip: je kunt met de ‘Make My Persona Tool’ van HubSpot een Buyer Persona opstellen voor jouw bedrijf.

Make My Persona in HubSpot

B2B aanspreken

Voor een B2B bedrijf is het belangrijk dat zij weten hoe de aankoop het volgende beïnvloedt:

  • De toekomstige carrière van de potentiële klant
  • De status van het bedrijf van de potentiële klant
  • De toekomst van het bedrijf van de potentiële klant

Duik hierin om een Buyer Persona samen te stellen voor jouw B2B bedrijf.

B2C aanspreken

B2C Buyer Persona’s zijn minder ingewikkeld. Hier gaat het om één persoon die de beslissing voor een aankoop maakt. De vragen die je jezelf kunt stellen voor een Buyer Persona zijn:

  • Welk geslacht hebben ze?
  • Hoe oud zijn ze?
  • Waar wonen ze?
  • Wat is hun beroep?
  • Waarom hebben ze dit product of deze dienst nodig?
  • Hoe gaat dit product of deze dienst ze verder helpen?
  • Hoe dicht zijn ze bij de aankoop-fase in de funnel?
  • Welke content lezen/zien ze graag?
  • Op welke social media platforms zijn ze actief?
  • Op welk tijdstip zijn ze actief op deze kanalen?

Een perfect voorbeeld hiervan is natuurlijk de Allerhande van Albert Heijn.

Albert Heijn Allerhande contentstrategie

Hoe verschillen de branches van elkaar?

De weg naar een aankoop verschilt tussen B2B en B2C contentmarketing. De doelgroep van B2C bedrijven maken redelijk snel een beslissing omdat ze niet (in tegenstelling tot B2B bedrijven) elke overweging moeten overleggen met een meerdere.

Kenmerken van de branche van een B2B bedrijf:

  • Een persoonlijkere band tussen B2B bedrijf en klant
  • Vertrouwen is hier belangrijk
  • Loyale band (zodra ze klant zijn gaan ze niet snel over naar een andere partij)
  • Meerdere personen zijn bij de aankoop betrokken
  • Doelgroep in de branche heeft meerdere opties nodig voordat er een beslissing wordt gemaakt
  • Expertstatus en autoriteit zijn belangrijk
  • Motivatie van de doelgroep is waarde, effectiviteit en expertise
  • De branche is gericht op resultaat. Ze willen een hoog ROI (return on investment)

Kenmerken van de branche van een B2C bedrijf:

  • Er worden veel vaker spontane beslissingen gemaakt
  • Acties, aanbiedingen en sale werken goed
  • Minder loyale band (stappen zonder na te denken over op een goedkopere partij)
  • Veel onderlinge concurrentie
  • Klant proberen binnen te halen met overtuigende technieken (op = op, weinig op voorraad, gratis verzending etc.)
  • Motivatie van de doelgroep is vaak gebaseerd op emoties (vandaar dat inspelen op het gevoel zo goed werkt)
  • De branche is oplossingsgericht (jouw product of dienst moet een oplossing bieden voor het probleem van de consument)

Hoe bepaal je de tone of voice?

Je wilt jouw doelgroep aanspreken op de juiste manier. Logisch. Maar hoe bepaal je nu welke tone of voice geschikt is?

Een tone of voice reflecteert de persoonlijkheid van jouw merk en helpt om te communiceren met de doelgroep en je te onderscheiden van de concurrentie.

Een tone of voice hangt af van:

  • de doelgroep
  • het medium
  • het doel van je content

Je hebt een tone of voice nodig voor je contentmarketing omdat:

  • je zo een band met je doelgroep opbouwt
  • de doelgroep je meer gaat vertrouwen
  • je zo herkenbaar wordt voor de doelgroep

Je weet nu wie je doelgroep is, hoe je ze kunt bereiken en aan welke content ze behoefte hebben. Nu is het tijd om daar je tone of voice op aan te passen. Millennials communiceren immers op een andere manier dan Babyboomers.

Netflix doet dat bijvoorbeeld heel goed:

Netflix social media

Dit kan onder andere door te kijken hoe de doelgroep met elkaar communiceert (bijvoorbeeld via social media).

Richt jij je op een hele jonge generatie dan zijn video’s op TikTok of memes een manier om je product/dienst aan te prijzen.

Een andere manier om je tone of voice te bepalen is door een klantenonderzoek te doen via een enquête.

De tone of voice hangt samen met de normen en waarden van je bedrijf. Waar sta je voor, wat is jullie missie en wat zijn de USP’s die je de wereld in wilt brengen?

De manier waarop jij met je klant gaat communiceren wordt hier op gebaseerd.

Netflix social media strategie

Voorbeelden van een tone of voice zijn:

  • grappig vs. serieus
  • formeel vs. informeel
  • enthousiast vs. feitelijk
  • persoonlijk vs. afstandelijk
  • straattaal vs. ABN
  • je/jij vs. u/uw

Tijd om een blik te werpen op de contentkalender. Want wanneer en waar plaats je bepaalde content? Dat behandelen we in hoofdstuk 4.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

4. De contentkalender

Nu we de theorie aardig onder de knie hebben, duiken we in de praktijk.

Het opstellen van een contentkalender is een essentieel onderdeel van contentmarketing. Het biedt houvast, vertelt je precies wat je elke week moet doen en is met voorbedachte raden opgesteld. Elke type content staat er met een doel.

Maar alleen het maken van de content is niet voldoende. Je wil het ook aan de man brengen. Dit kan onder andere aan de hand van owned, earned en paid media.

Owned, earned & paid media

We maken in de contentkalender onderscheid in owned, earned en paid media. Elk contentplan heeft een combinatie van deze drie nodig.

Owned media: de social media kanalen van jouw bedrijf (LinkedIn, Facebook, Instagram, Pinterest, etc.), jouw e-maillijst (van klanten en potentiële klanten), blogs op jouw website, je eigen website. Intern kun je de content hergebruiken. Een infographic in een kennisartikel kun je bijvoorbeeld plaatsen op je LinkedIn pagina met een korte begeleidende tekst. Een voordeel van deze content is dat het gratis is en je een hoge betrokkenheid hebt. Helaas is het bereik hier wel minder.

Earned media: dit is de meest waardevolle manier om je content te verspreiden, maar ook meteen de moeilijkste. Het is content die zó goed scoort dat er veel organisch verkeer naartoe komt. Dit kan de vorm aannemen van: veel likes, reacties of deelacties op social media, het overnemen van jouw onderzoek/blog in traditionele media en bloggers en influencers hebben het over jouw content. Het nadeel is dat het niet gegarandeerd is dat je ‘viraal’ gaat. Maar als je dat wel doet, bereik je een grote doelgroep - en dat zonder advertentiebudget.

Paid media: je betaalt voor aandacht op andere kanalen buiten jouw bedrijf. Dit kan voor een relatief betaalbare prijs op social media (denk aan Instagram ads, Facebook ads, LinkedIn ads, Pinterest ads). Maar je kunt ook een blog, webpagina, dienst of download promoten met een Google advertentie.

Het grote voordeel is dat je maximaal controle hebt over de resultaten die je met deze content boekt. Het nadeel is natuurlijk dat hier budget voor nodig is.

Converged media

Dit bij elkaar wordt converged media (geconvergeerde media) genoemd. In een ideale wereld zorgen jouw owned content en paid content voor earned content. We spreken dan van het ‘echo chamber effect’ waar iedereen overal over jouw content praat en schrijft.

Content publiceren en verspreiden: hoe en waar?

Waar, wanneer en welke content je plaatst leg je vast in een contentkalender. Dit is een schema waarin jij content een periode vooruit kunt plannen.

De voordelen van een contentkalender:

  • Je werkt georganiseerd
  • Je behoudt overzicht
  • Je bespaart tijd door effectief te werken
  • Je maakt het voor je contentteam makkelijker om content te plannen en te maken
  • Je vergeet het niet om content te maken en te verspreiden
  • Je bewaakt de synergie tussen de diverse type content

Voorbeeld van een contentkalender

Contentkalender voorbeeld

In een contentkalender staat:

  • De titel van het artikel
  • De URL
  • Om welk type content het gaat (gids, cases, review, lijst etc.)
  • De status van de content (concept, live, ingepland etc.)
  • Waar je de content op gaat promoten (bijvoorbeeld: social media & e-mail)

Je weet inmiddels dat je content goed kunt hergebruiken op meerdere kanalen. Doe dat dus vooral! Wanneer je een blog schrijft (owned media) kun je deze op je social media kanalen plaatsen en versturen in een e-mail naar je e-maillijst. Maar je kunt er ook een betaalde advertentie opzetten om meer traffic naar je website te genereren (paid media). Zodat je hopelijk met zoveel aandacht terecht komt in de earned media.

Welk platform past bij jouw doelgroep?

Wanneer je welk kanaal inzet is volledig afhankelijk van je doelgroep. Wanneer je een hele jonge doelgroep wil aanspreken, is LinkedIn misschien niet het gewenste platform, terwijl TikTok of Instagram dat wel zijn. Bestaat jouw doelgroep uit andere ondernemers? Dan kun je hen waarschijnlijk wél vinden op LinkedIn.

Je kunt je content onder andere verspreiden via:

  • E-mailmarketing
  • Eigen social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest etc.
  • Eigen website
  • Google Ads
  • Google (via goede SEO-content)
  • Advertenties in traditionele media (reclameblokken op tv & radio, een plek in de krant of op de website van (nieuws)media)
  • Betaalde samenwerkingen met merken of influencer campagnes
  • Social media advertenties
  • Gesponsorde content (branded content) bij traditionele media
  • Persberichten

Om een contentkalender te maken en gebruiken kun je tools inzetten. Platforms als Asana, Trello en Monday zijn speciaal ingericht om met jouw team een kalender vorm te geven.

Zo stel je een contentkalender samen in 9 stappen:

  1. Wat ga je schrijven? Maak een lijst met alle content ideeën die bij jou en het team opkomen. Deze content ideeën spreken de doelgroep aan over de gehele funnel. Dus het betreft zowel SEO-content als converterende en overtuigende content.
  2. Wat is de frequentie? Bepaal hoe vaak je iets wil plaatsen op welke plek. Wil je bijvoorbeeld elke dag iets op Instagram plaatsen of misschien één blog in de maand? Test hier ook mee, zodat je weet welke frequentie gewenst is bij je doelgroep.
  3. Wanneer wordt wat geplaatst? Ook dit ligt aan de doelgroep. De ene klant is vooral in de avond actief, bedrijven daarentegen zijn voornamelijk doordeweeks en overdag actief. Elk platform heeft ook een andere tijd die gunstig uitkomt. Duik ook hierbij in je statistieken om erachter te komen wanneer je doelgroep actief is.
  4. Wat voor soort content plaats je? Zijn het blog's, foto’s, nieuwsberichten of cases?
  5. Voor wie is de content? Wil jij je focussen op bestaande klanten, potentiële klanten of maar een deel van je eigen doelgroep?
  6. Welk medium gebruik je om je content op te publiceren? Dit kan social media zijn, maar ook je eigen website of via de e-mail.
  7. Waar gaat de content precies over? Dit kan in steekwoorden of alvast in een werktitel.
  8. Wie is de auteur? Handig wanneer je een team hebt die verantwoordelijk is voor de contentmarketing.
  9. Wat is de status? Hoe ver is de auteur met het maken van de desbetreffende content?

In deze contentkalender zet je meer dan alleen de blogs die je plaatst. Je zet er ook alle social media posts op, updates van oude content van je website, het schrijven van een gastblog, te gast zijn bij een podcast etc. Zo houd je het overzichtelijk voor jou en je team.

5. Contentstrategie

Je kunt geen doelen bereiken zonder een strategie. Om ervoor te zorgen dat je jouw ideale klant in elke fase van de customer journey aanspreekt, kun je gebruikmaken van de marketing funnel. In elke fase is er namelijk een bepaalt type content dat hier goed bij past.

Content in de funnel

Fase 1: Bereiken

Dit is de bovenste stap in de funnel. Je bent op zoek naar nieuwe klanten en je wil bewustwording creëren rondom jouw product of dienst. De doelgroep weet nog niet af van jouw bedrijf en kent ook jouw product of dienst nog niet. Om de aandacht van de doelgroep te trekken zet je de content types in: social media en PR (het sturen van persberichten, reclames op traditionele media)

Fase 2: Aantrekken

De doelgroep is zich nu bewust van zijn behoefte en wil een oplossing. In deze fase wil je de doelgroep echt naar je website lokken. Dit kan het beste met de zoekmachine. Content types die in deze fase belangrijk zijn, is dan ook SEO copywriting en linkbuilding. Maar ook social media kun je in deze fase inzetten om klikken naar je website te genereren.

Fase 3: Overtuigen

Het is je gelukt om de doelgroep naar je website te verleiden, maar nu is het tijd om ze te overtuigen om daadwerkelijk tot conversie over te gaan. Dit kan door het aanvragen van een offerte, het invullen van een contactformulier of door een product te bestellen in de webshop. Content helpt ze over de streep om actie te gaan ondernemen. Dit kan aan de hand van overtuigende content, testimonials en kennisartikelen.

Fase 4: Verkopen

Tijd om te investeren in CRO (Conversion Rate Optimization). Door bijvoorbeeld powerwoorden te gebruiken als ‘gratis’ ‘op = op’ ‘weinig op voorraad’ ‘laatste maten’, trigger jij de gebruiker om ook daadwerkelijk te converteren. De content die bij deze fase goed past is een short copy op de website (op de diensten pagina's) en ondersteunende e-mails.

Fase 5: Behouden

Je hebt de klant binnengesleept, maar daar blijft het niet bij. Je wil de klant behouden en de relatie warmhouden. Iets wat je kunt doen met e-mails en social media.

Fase 6: Aanbevelen

In het beste geval raden jouw oude klanten jouw bedrijf aan, aan nieuwe klanten. Dit kun je stimuleren door er een kleine incentive tegenover te zetten. Denk bijvoorbeeld aan loyaliteitsprogramma's, waarbij je klanten een persoonlijke kortingscode of een klein presentje krijgen. De content types die je in deze fase kunt gebruiken zijn ook hier e-mails en social media.

Type content per fase in de funnel

Verwerk al deze typen content (en de invulling ervan) in een contentkalender en je kunt écht aan de slag met contentmarketing.

6. Contentmarketing voorbeelden

Structuur is bij contentmarketing erg belangrijk. Zeker wanneer je een B2B bedrijf bent. Bij B2B bedrijven duurt de klantreis over het algemeen langer dan bij B2C bedrijven, omdat de DMU uit meerdere personen kan bestaan. Daardoor is het belangrijk dat het voor je klant duidelijk is wanneer je iets plaatst. Het is dan ook fijn om te werken met wekelijkse rubrieken.

Moz heeft bijvoorbeeld Whiteboard Friday waar ze elke vrijdag een nieuwe informatieve video plaatsen op YouTube.

MOZ whiteboard friday

Een ander voorbeeld van een goede contentmarketing is het managen van de verwachtingen. Plaats bijvoorbeeld altijd blogs met ongeveer hetzelfde aantal woorden. Zo weet de gebruiker dat hij/zij er de tijd voor heeft om het te lezen en haakt deze persoon niet af wanneer het opeens een stuk langer blijkt te zijn.

HubSpot tilt contentmarketing naar een nóg hoger niveau door zich als thought leader op de markt te zetten met een heuse academy waar klanten certificaten op kunnen behalen.

HubSpot Academy

Coolblue is een perfect voorbeeld van goede contentmarketing. Hun unieke tone of voice en kernwaarden worden overal in doorgevoerd. In reclames op tv, de radio, op de bussen die door het land rijden, op social media en ga zo nog maar even door. Het is een super herkenbaar merk geworden. Ze gebruiken daarnaast video om in te spelen op de actualiteit. Laatst maakten ze nog een humoristische video over Sinterklaas en crypto waar ze viral mee gingen.

Coolblue Sinterklaas crypto

Bol.com is natuurlijk ook de ster van contentmarketing. Op hun social media kanalen delen ze onder andere de mooiste vondsten uit hun webshop, maar spelen ze ook perfect in op actualiteiten. Door een uit de hand gelopen grap is nu ‘Gerda van Accounting’ de persoon achter hun social media. Volgers van hun Instagram account zijn daarop nu heel betrokken bij ‘Gerda’.

Zie hieronder een mooi voorbeeld van inspelen op actualiteiten van Bol.com:

Bol.com actualiteiten social media

Tijd om vooruit te blikken op 2022. Wat zijn dé contentmarketing trends voor dit jaar? We vertellen het je graag!

1. Video is de toekomst. 72% van de consumenten geeft aan dat ze video’s fijner vinden dan tekstuele content. Doe je nog niks met video, dan is het verstandig om daar mee te gaan beginnen in 2022. Deze video’s kun je het beste plaatsen op YouTube, maar ook op je social media kanalen.

Videogebruik in plaats van tekst

2. E-mailmarketing blijft. Old-school? Ja! Maar nog hartstikke relevant. Begin met het versturen van nieuwsbrieven van oude blogs om je content ook op deze manier te verspreiden bij je doelgroep. Je kunt hier oude onderwerpen op een nieuwe manier boosten (bijvoorbeeld wanneer er een nieuwe update is) of exclusieve content delen. Wij mensen vinden alles dat exclusief is namelijk super interessant. Je kunt trouwens best persoonlijk zijn in je e-mailmarketing.

3. Schrijven, hergebruiken en plaatsen. Hoe meer content, hoe beter. Maar hoe plaats je in 2022 nu meer content wanneer je geen tijd hebt om elke dag actief te gaan bloggen? Dat kan o.a. door te documenteren wat je al doet in plaats van dat je vanaf het begin moet beginnen met het schrijven over een onderwerp. Zo noteer je tijdens het werk al wat je doet, wat je alleen nog maar moet verpakken in een aantrekkelijke tekst.

4. Breid je content team uit. Google vindt content onwijs belangrijk. Daarom is het geen slecht idee om je content team uit te gaan breiden in 2022.

5. Podcasts. Een medium dat steeds populairder wordt. Het is een unieke plek om waarde te delen. Je kunt er op een nieuw kanaal trouwe volgers bij krijgen die fan zijn van jouw bedrijf.

8. Contentmarketing tools

Gelukkig hoef je het niet helemaal zelf te doen. We zetten de handigste tools voor contentmarketing hier voor je op een rij.

  • Answer The Public: kom achter de meest gestelde vragen over één zoekwoord (ook gratis te gebruiken).
  • Ahrefs: je kunt hier aan de hand van zoekwoorden achterhalen welke content populair is op dit moment. Ook kun je op een pagina via de content gap tool ontdekken welke content waardevol is om aan een specifieke webpagina toe te voegen.
  • Headline Analyzer van CoSchedule: optimaliseer je koppen door de handige suggesties voor jouw kop (gratis).
  • Canva: maak de mooiste posts voor op social media en je website met deze gratis vormgeef website. Bonus: deze tool is onwijs eenvoudig te gebruiken.
  • Content Idea Generator: brainstorm naar nieuwe ideeën over een specifiek zoekwoord (ook gratis te gebruiken).
  • Google Trends: ontdek welke onderwerpen trending zijn in jouw branche (gratis!).
  • Monday: maak op een hele eenvoudige manier een overzichtelijke contentkalender waar je met je hele team in kunt werken.
  • Creator Studio: in deze tool van Facebook zelf kun je berichten maken, plannen en plaatsen.

9. Contentmarketing evalueren

Het is logisch dat jij je afvraagt wat contentmarketing oplevert; wat is de ROI (Return On Investment)? Je wil immers wel dat jouw noeste arbeid zijn vruchten afwerpt. Er zijn een aantal parameters waar je contentmarketing mee kunt evalueren.

Denk aan een stijging in het aantal:

  • websitebezoekers
  • ingevulde contactformulieren
  • inschrijvingen voor de nieuwsbrief
  • downloads van een gratis e-book of whitepaper (in ruil voor het e-mailadres)
  • kliks vanuit de nieuwsbrief
  • kliks vanuit social media posts/stories
  • volgers op social media kanalen
  • likes, reacties en shares op social media posts/stories
  • Marketing Qualified Leads (MQL)
  • Sales Qualified Leads (SQL)

Wil je de ROI berekenen? Dan ziet de formule er zo uit: opbrengst / investeringen x 100%

Stel je bent €5000 kwijt aan één campagne en je haalt er via deze campagne €10.000 extra omzet mee binnen? Dan ziet de ROI er zo uit: 10.000 / 5000 x 100% = 200%. Dit betekent dat deze campagne 100% meer heeft opgebracht dan dat je hebt uitgegeven.

ROI berekenen voorbeeld

Net als bij alle marketinguitingen, vraagt contentmarketing om heel veel testen. Hierna kun je alle resultaten naast elkaar leggen en bepalen welke vorm van contentmarketing het beste bij jouw bedrijf past.

10. Extra: praktische contentmarketing tips & tricks

We sluiten dit artikel graag af met een aantal praktische tips & tricks voor een succesvolle contentmarketing strategie. Aangezien deze tips heel praktisch zijn, kun je er direct mee aan de slag.

  1. Schrijf X vs. Y artikelen. Dit is een goede manier om meer bezoekers naar je website te lokken. Mede doordat zoekwoorden met vs. erin geen hoge concurrentie hebben, kun je hier goed op scoren. Daarnaast hebben mensen die hier op zoeken al veel kennis over het onderwerp, waardoor je een hogere CPC krijgt.
  2. Begin aan een pillar page over één onderwerp. Of nog beter: vorm hier een topic cluster omheen met nog meer relevante artikelen voor dit onderwerp.
  3. Schrijf een leesbare tekst. Denk hierbij aan korte alinea’s (ook met het oog op alle gebruikers die jouw content op hun telefoon bekijken) en het gebruik van witregels.
  4. Ondersteunen met design. Ondersteun je tekst met visueel aantrekkelijke foto’s, handige infographics en grafieken. Dit maakt het voor de gebruiker makkelijker te lezen.
  5. Gebruik content templates. Dit maakt je content niet alleen herkenbaar voor de lezer, maar je maakt het jou en je contentteam ook een stuk makkelijker. Templates voor een ‘how to’ artikel zorgen voor herkenbaarheid én het managen van de verwachtingen van de lezer.

11. Conclusie

In dit artikel hebben we je heel veel tips & tricks gegeven over contentmarketing. Je weet nu hoe je content kunt inzetten om je bedrijf neer te zetten als dé kennisleider in de markt.

We hebben de belangrijkste lessen uit dit artikel nog even op een rij gezet:

  • Je weet dat contentmarketing een manier is om nieuwe klanten binnen te halen middels aantrekkelijke content die ook nog eens scoort in Google.
  • Je weet dat je met contentmarketing goede klantrelaties op kunt bouwen, meer omzet kunt binnenhalen en o.a. je merkbekendheid kunt vergroten.
  • Je hebt geleerd dat content niet alleen maar tekst is, maar ook e-mails, videos, podcasts, whitepapers etc.
  • Je las hoe je het juiste type content kunt vinden voor jouw bedrijf door een focus te bepalen, te kijken naar de behoeften van de doelgroep en het hergebruiken van content.
  • Je kunt contentmarketing voor B2B en B2C bedrijven van elkaar onderscheiden. Ook heb je geleerd hoe je beide doelgroepen met je content kunt aanspreken.
  • Je weet wat een tone of voice is en hoe je deze voor jouw bedrijf kunt samenstellen (door te kijken naar de doelgroep, het medium en het doel van je content).
  • Je weet wat de voor- en nadelen van contentmarketing zijn
  • Je kunt een contentkalender samenstellen op basis van owned (je eigen platforms), earned (organisch verkeer) en paid media (advertenties).
  • Je weet nu alles over een contentstrategie en de zes fases van de klantreis (bereiken, aantrekken, overtuigen, verkopen, behouden, aanbevelen).
  • Je bent voorbereid op 2022 met de contentmarketing trends (o.a. video & e-mailmarketing).
  • Je kunt de contentmarketing ROI berekenen en zo bepalen hoe succesvol deze marketingtechniek was voor jouw bedrijf.
  • Je hebt vijf handige tips & tricks gekregen over contentmarketing anno 2022.

Wil je nog meer doen met content in de toekomst? Bekijk dan ook onze artikelen over ‘Overtuigende teksten’ en ‘SEO teksten’.

Advies over jouw Contentstrategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere contentstrategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan