Brandfirm logo

Alles over LinkedIn marketing in 2022

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over LinkedIn marketing in 2022. Met deze LinkedIn marketing gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 26 minuten
Laatste update: 21 september 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat LinkedIn marketing is en hoe het werkt
  • wat de verschillen tussen LinkedIn B2B en B2C zijn
  • welke type content je op LinkedIn deelt 
  • hoe je meer volgers en engagement op LinkedIn krijgt
  • hoe je jouw LinkedIn-profiel analyseert en optimaliseert

1. Wat is LinkedIn?

LinkedIn is een social networking platform voor professionals met miljoenen gebruikers. Je kunt het vergelijken met Facebook, maar dan voor je carrière.

LinkedIn noemt zichzelf het grootste professionele netwerk ter wereld.

Het social medium werd in 2003 opgericht en heeft het doel om professionals wereldwijd met elkaar in contact te brengen.

In totaal maken meer dan 690 miljoen leden in meer dan 200 landen gebruik van het platform, waaronder 5 miljoen Nederlanders.

Gebruikers delen hun zakelijke portfolio en inspirerende content op hun persoonlijke profielen, plaatsen of reageren op vacatures en kunnen elkaar berichten sturen.

Wist je dat gebruikers met een compleet en professioneel profiel vier keer meer connecties, leads en kansen aangeboden krijgen?

Het platform zorgt er dus voor dat jij meer online zichtbaar wordt en jezelf beter positioneert als bedrijf op de markt.

LinkedIn bedrijfspagina

LinkedIn bedrijfspagina's bieden een unieke manier voor je organisatie om je te onderscheiden in je markt.

De lancering van deze functie eind 2018 gaf consumenten de mogelijkheid om hun favoriete bedrijven te ontdekken. Voor bedrijven, organisaties en instellingen was dit juist de manier om in contact te komen met hun publiek.

LinkedIn bedrijfsprofiel Brandfirm

Als je nog geen LinkedIn pagina hebt gemaakt voor je bedrijf, loop je nieuwe connecties, volgers, werknemers en klanten mis.

Dit is dus hét moment om daarmee aan de slag te gaan!

Als je regelmatig van jezelf laat zien en horen leidt dat weer tot meer connecties en weergaven van je content en portfolio.

In de volgende hoofdstukken leggen we je uit hoe je meer volgers krijgt en wat voor berichten je kunt plaatsen.

Met LinkedIn voor bedrijven kun je:

  • alles delen over de vaardigheden, producten, diensten en ervaringen van je bedrijf
  • jouw zakelijk netwerk uitbreiden en onderhouden
  • nieuwtjes over jouw vakgebied volgen en delen
  • vacatures vinden én plaatsen
  • nieuwe en uitdagende zakelijke kansen vinden
  • discussiëren over vakinhoudelijke onderwerpen in speciale groepen
  • steeds meer webinars volgen

Advies nodig over LinkedIn marketing?

  • Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je LinkedIn strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. De doelgroep en gebruikers van LinkedIn

LinkedIn is dus het grootste sociale platform dat zich rechtstreeks richt op de zakelijke markt. Het is een ontzettend krachtig platform voor professionals.

Of je nu geweldige content over jouw specialisatie wil delen, op zoek bent naar nieuw talent om je bedrijf te versterken of je doelgroep wil bereiken om jouw product of dienst aan te bieden.

Handig om te weten is dat:

  • LinkedIn meer dan 690 miljoen leden heeft
  • Ongeveer 45% van deze leden maandelijks actief is
  • 57% van de leden mannelijk is, en 43% dus vrouwelijk
  • De leeftijd van deze leden tussen de 20 en 65 jaar ligt

Als je de demografische gegevens van LinkedIn begrijpt, kan je jouw gewenste doelgroep beter bereiken.

LinkedIn B2B

LinkedIn staat dus bekend als een van de snelst groeiende social media netwerken voor zakelijke doeleinden en een krachtig platform voor B2B-marketing. Je vindt er voornamelijk gebruikers die hun LinkedIn-profiel openen met een zakelijk doel.

LinkedIn B2B voorbeeld

De kans dat iemand interesse heeft in het nemen van beslissingen voor een bedrijf is dus veel hoger dan op andere social media platformen.

Zo breng je jouw product of dienst onder de aandacht bij een doelgroep die bereid is om investeringen te doen.

Bovendien is 50% van het sociale media-verkeer naar B2B-bedrijfssites afkomstig van LinkedIn, dat is een enorm hoog aantal waar je goed gebruik van kunt maken om nog meer aandacht te krijgen voor jouw bedrijf.

LinkedIn B2C

LinkedIn is een geweldig platform voor B2B-marketing, maar het wordt ook steeds populairder voor B2C marketing.

De zakelijke doelgroep op LinkedIn is uiteraard niet de hele dag aan het werk. Je kunt er ook vanuit gaan dat een professional op LinkedIn wel wat te besteden heeft. Zo kan je jouw marketingcampagne inzetten op de professional in zijn vrije tijd.

Geef je yogalessen? Na een dag werken is er gegarandeerd een groep op LinkedIn die tot rust wil komen door zich even goed uit te strekken.

Ook BloomPost speelt hierop in, zoals je hieronder ziet:

LinkedIn B2C voorbeeld

Over het algemeen is er dus voor bijna elke branche wel een publiek op LinkedIn. Klanten zijn niet alleen gewoon klanten - het zijn ook professionals in het bedrijfsleven die openstaan voor commercie.

LinkedIn kan ook een veelbelovend alternatief zijn voor Facebook voor B2C brands die organisch contact willen leggen en gebruikers willen informeren over hun producten.

3. Het verschil tussen LinkedIn en andere social media platforms

We vertelden je net al dat 50% van het sociale media-verkeer naar bedrijfswebsites afkomstig is van LinkedIn.

Dat is enorm veel.

Samen met Facebook en Twitter is dat goed voor 90% van het verkeer. Al hebben Facebook en Twitter meer actieve gebruikers per maand, laat LinkedIn hier goed mee zien waarom het hét platform is voor B2B-content.

Verschil tussen LinkedIn en Facebook

Facebook en LinkedIn zijn twee van de grootste social media platforms en bieden een aantal mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Dan rest ons de vraag: welke van de twee kun je het beste gebruiken?

LinkedIn vs Facebook

In de kern is LinkedIn een professioneel netwerk dat werd gecreëerd als een wervingsplatform voor bedrijven. Nu heeft het veel functies die vergelijkbaar zijn met die van traditionele social media sites, zoals status updates, de mogelijkheid om te bloggen en privéberichten te sturen.

Het is ook het meest effectieve platform als het gaat om het verstrekken van content en het verzekeren van engagement.

Facebook, daarentegen, werd specifiek ontworpen als een plek waar mensen dingen kunnen delen en met elkaar kunnen communiceren. Het delen is het meest vooraanstaande selling point, maar er zijn nog tal van andere functies die je als bedrijf in staat stelt om je publiek effectief te bereiken.

Het grote verschil tussen LinkedIn en Facebook is dus het doel van het platform. Waar LinkedIn bedoeld is voor het vergroten van je zakelijk netwerk, is het doel van Facebook vooral om je te vermaken in je vrije tijd en je privé-netwerk op de hoogte te houden van wat je meemaakt.

Past LinkedIn of Facebook beter bij jouw onderneming?

Hoewel LinkedIn en Facebook gemeenschappelijke kenmerken hebben, is het duidelijk dat hun doel en doelgroepen heel verschillend zijn.

Welke je beslist te gebruiken hangt volledig af van de sector waarin je actief bent, wie je probeert te bereiken en je marketingdoelstellingen.

Het is ook belangrijk op te merken dat je niet hoeft te kiezen. Misschien gebruik je LinkedIn voor een gerichte lead generation campagne, terwijl je Facebook gebruikt om je naamsbekendheid te vergroten en met je klanten in contact te komen.

Verschil tussen LinkedIn en Instagram

Wereldwijd maken biljoenen mensen actief gebruik van Instagram.

Het platform is voornamelijk populair in de leeftijdsgroep van 15 tot 35 jaar, maar steeds meer oudere generaties ontdekken het plezier van het platform.

LinkedIn vs Instagram

Instagram kenmerkt zich door visuele interactie. Afbeeldingen en video’s winnen het van de tekstuele media. Kwalitatieve foto’s en video’s helpen je om je bedrijf beter neer te zetten.

En hoewel Instagram voornamelijk de B2C-markt bedient, vinden zakelijke gebruikers ook vaker hun weg naar de visuele app.

Past LinkedIn of Instagram beter bij jouw onderneming?

LinkedIn wordt veel gebruikt voor het plaatsen van vacatures, het vinden van banen en het creëren van een professioneel platform, terwijl Instagram het persoonlijke leven op een informele manier in beeld brengt.

Ook helpt het bij communicatie met je doelgroep en wordt het gebruikt voor promotionele activiteiten.

In principe zijn deze twee platformen verschillend in termen van hun doel, functies en doelstellingen.

Verschil tussen LinkedIn en Pinterest

Als we het hebben over sociale media, denken de meesten aan de twee populairste sociale-mediaplatforms van dit moment: Facebook en Instagram.

We vergeten echter vaak twee van de belangrijkste spelers in het marketingsegment: LinkedIn en Pinterest.

Waarom LinkedIn essentieel is om te gebruiken voor B2B-marketing, is je inmiddels wel duidelijk.

Inspiratie nodig voor een nieuw interieur? Of voor een knutselactiviteit met je kinderen? Pinterest is je vriend! Het medium wordt voornamelijk B2C gebruikt, maar veel meer bedrijven maken Pinterest deel van hun marketingstrategie.

LinkedIn vs Pinterest

Pinterest is namelijk een geweldig platform om je doelgroep visuele inhoud te laten zien en zo traffic naar je website te genereren.

Een groot verschil met LinkedIn is dat veruit de meeste gebruikers vrouwen zijn tussen de 30 tot 55 jaar.

Ligt je doelgroep in die categorie, dan is Pinterest marketing zeker een interessante optie. Door de twee platforms samen te gebruiken trek je meer publiek naar je website.

Meer weten? Lees dan ons Pinterest marketing artikel.

4. Voor welke branches is LinkedIn interessant?

Je kent nu alle voordelen die LinkedIn je te bieden heeft. Maar voor welke branches is LinkedIn interessant?

Vanwege de vele leden wordt elke branche wel gerepresenteerd op het platform.

Wanneer je een account aanmaakt vraagt LinkedIn aan alle leden om aan te geven welke van hun 148 branchecodes het beste aansluit bij de professionele werkzaamheden van een gebruiker.

Bedrijfstak LinkedIn

Deze branchecodes zijn in de loop der jaren geëvolueerd en verschillende industrieën zijn in populariteit gestegen en gedaald.

Het feit dat LinkedIn ons de mogelijkheid biedt om een profiel per industrie op te zoeken, maakt het tot 's werelds meest krachtige tool voor verkoop en jobhunting.

Jouw netwerk aan zakelijke relaties bevindt zich gegarandeerd op het platform, net als potentiële klanten. Ook helpt het ons en stelt het ons in staat om iets meer te begrijpen van de ontwikkeling van beroepen in de wereld.

LinkedIn is dus interessant voor elke branche, ook die van jou.

5. 5x type content voor op LinkedIn

Er zijn op dit moment meer dan 30 miljoen bedrijfspagina's op LinkedIn.

Als die van jou daar nog niet bij hoort, mis je kansen om je content onder de aandacht te brengen van jouw ideale doelgroep.

Zo simpel is het. Aan de slag dus!

Als je net begint met je pagina heb je misschien niet het gevoel dat je genoeg content hebt om elke dag een post te plaatsen. Maar niets is minder waar!

Je hebt je content recht voor je neus liggen - het staat op je bedrijfswebsite, je blog, in artikelen en meer.

Er bestaan verschillende type content die je kan delen. We noemen er hieronder 5:

1. Een post (een bericht)

Dat is voor de hand liggend. Een tekst waarin je je volgers een update geeft over jouw bedrijf, je medewerkers, de missies en de producten of diensten.

LinkedIn post voorbeeld

Verschillende berichten hebben duidelijk verschillende doelstellingen. Als je streeft naar het genereren van leads kan je bericht bijvoorbeeld verwijzen naar een landingspagina voor een eBook.

Als je doel is om naamsbekendheid te creëren, kan je bericht linken naar de website van je bedrijf. Of misschien deel je een blogbericht waarin je een nieuw product of een verbetering van een dienst aankondigt. Laat je fantasie de vrije loop!

2. Een opiniepeiling

Eerder kon je jouw connecties wel vragen stellen in een bericht, maar dat vereiste het achterlaten van een reactie. Dat is met de opiniepeiling, ook wel bekend als de poll, gelukkig verleden tijd.

De poll trekt snel de aandacht van je netwerk en is een hele handige manier om te polsen hoe je connecties over een bepaald onderwerp denken.

Het invullen kost maar een paar seconden tijd en het levert jou een berg aan informatie op.

Doe je onderzoek naar een nieuw product of dienst en heb je daar inspraak van je netwerk voor nodig? Dan is een poll een hele fijne optie.

Je kunt zelf kiezen hoe lang je de poll wilt laten lopen, met een maximum van twee weken. Ook kun je bepalen of je poll voor iedereen zichtbaar is of niet. Je hebt meerdere opties. Zichtbaarheid voor:

  • iedereen op LinkedIn en Twitter
  • eerstegraads connecties
  • voor leden van een groep waarin de poll is geplaatst
  • deelnemers van een specifiek evenement

Fijn, zo’n poll, maar LinkedIn heeft wel een paar regels over wat je mag vragen. Politieke opvattingen, persoonlijke gezondheid of andere gevoelige onderwerpen zijn niet toegestaan.

3. Afbeeldingen

Waar afbeeldingen het op een platform als Pinterest of Instagram heel goed doen, valt dat tegen op LinkedIn.

Jouw connecties hoeven niet overtuigd te worden door een mooie afbeelding, want ze hebben vaak dezelfde interesse als jouw bedrijf. De tekst in het bericht blijft het belangrijkst.

LinkedIn afbeelding post

Dit betekent natuurlijk niet dat je geen afbeeldingen moet delen, maar dat je extra goed kijkt naar wat een afbeelding toevoegt aan een post.

Wanneer je een onderzoek deelt, verwerk de cijfers dan in een overzichtelijke infographic.

Of voeg foto's toe van je werk of het werk van je team, van ontmoetingen met interessante mensen of van presentaties die je geeft.

4. Video’s

LinkedIn is niet het enige platform waarvoor dit geldt: video’s zijn populairder dan ooit.

Video’s op LinkedIn hebben dan ook 5x meer kans dan andere soorten content om een gesprek tussen leden op gang te brengen. Ook worden ze vaker gedeeld.

LinkedIn video voorbeeld

3 tips voor de beschrijving bij video’s:

  1. Maak de beschrijving van de video kort en direct
  2. Zorg er wel voor dat je relevante links, tags en hashtags vermeldt
  3. Voeg een call to action toe

Laat de kijker weten wat ze moeten doen nadat ze je video hebben bekeken. Laat ze bijvoorbeeld hun mening geven in de comments, contact met je opnemen, je website bezoeken, etc.

Zo’n video mag een maximale lengte hebben van tien minuten.

Je video’s kunnen over vanalles gaan, bijvoorbeeld:

  • Je nieuwste product of dienst
  • Een kijkje achter de schermen
  • Het laatste nieuws over je bedrijf of werknemers
  • Een uitleg over je product of dienst
  • De normen en waarden van je bedrijfEen evenement

5. Een evenement

Leuk, zo’n digitaal netwerk, maar face-to-face bouw je toch het best een echte relatie op met je connecties.

Met LinkedIn-events kun je wereldwijd je (toekomstige) connecties op één moment bij elkaar brengen en ze spreken, vragen stellen of informeren. Zo wordt persoonlijk contact je wel heel makkelijk gemaakt.

Op een speciale event-pagina plaats je alle informatie. Hier houd je alle deelnemers up-to-date. Het grote voordeel van evenementen is het contact dat over de pagina plaatsvindt.

LinkedIn evenement aanmaken

Voorafgaand, maar ook na afloop van het event, vinden vaak veel gesprekken plaats. En dit werkt alleen maar positief voor de groei van je netwerk.

Kies bijvoorbeeld voor een evenement wanneer je een nieuw product of dienst lanceert, wanneer je bedrijf iets te vieren heeft of wanneer je een dag organiseert met belangrijke sprekers die je netwerk iets leren over jouw niche.

Eerder kon je evenementen publiekelijk of privé maken. Sinds november 2021 is dit niet meer mogelijk. Alle nieuwe evenementen die je maakt, zijn nu volledig openbaar.

Communicatie op LinkedIn

Nu je weet waarom LinkedIn een goed platform is om je bedrijf meer onder de aandacht te brengen, is het ook belangrijk dat je weet hoe je communiceert.

Het is zeker niet aan te raden om een post op Facebook of Instagram ook op je LinkedIn-profiel te zetten. We horen je denken: waarom niet?

Op elk platform vind je een andere doelgroep, die op een andere manier aangesproken willen worden en andere verwachtingen hebben. Hoewel het belangrijk is dat je merkidentiteit herkenbaar blijft op meerdere sociale media-platforms, kun je deze wel aanpassen.

Gebruik je accounts dus als een kans om verschillende aspecten van je bedrijfsidentiteit te laten zien.

Tone of voice op LinkedIn

Aangezien LinkedIn een professionele netwerksite is, is het het beste om je toon redelijk formeel en serieus te houden. Wel maken steeds meer bedrijven gebruik van een informelere manier van schrijven, om zo de persoonlijkheid van het merk te weerspiegelen.

Het type inhoud dat je deelt reflecteert dus de professionele focus van je bedrijf.

Creëer een passende balans tussen informeel en formeel om de juiste tone of voice te bereiken. Pronk met je referenties in de sector, deel artikelen, webinars, successen of de mening van een expert.

Laat de memes dus maar aan Instagram over!

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

6. Welke doelen bereik je met LinkedIn?

Het zal je niet meer verbazen: LinkedIn is absoluut interessant voor jou en je bedrijf. We noemen nog een aantal van de voordelen:

1. Je netwerk opbouwen

Het opbouwen van een netwerk kan lastig zijn. Je wilt de juiste mensen ontmoeten, degenen die belangstelling hebben in jou en je product of dienst. LinkedIn maakt het heel gemakkelijk om je netwerk uit te breiden en de juiste mensen te ontmoeten.

2. Jezelf positioneren

Meer dan 94% van de B2B-marketeers gebruikt LinkedIn om content te delen. Denk aan de laatste nieuwtjes over je bedrijf, advies, behaalde successen en inzichten. Het is een geweldige manier om jezelf te positioneren als een leider in de industrie.

Brandfirm PIN Voorschot

3. Leads genereren

Zoals we eerder schreven is 50% van het sociale media-verkeer naar bedrijfswebsites afkomstig van LinkedIn. Dat is enorm veel. LinkedIn kan je dus inzetten als een duurzame lead bron. Je gaat actief en makkelijk op zoek naar nieuwe connecties die dezelfde interesses delen.

4. Werving

Zo goed als LinkedIn is voor mensen om een baan te vinden, is het ook een geweldige bron voor jou om werknemers te vinden. Je kunt vacatures plaatsen of mensen individueel benaderen om te zien of ze geïnteresseerd zijn in een sollicitatie bij jouw bedrijf.

Werving via LinkedIn

Genoeg voordelen om aan de slag te gaan met LinkedIn marketing, dus!

7. Hoe schrijf je een pakkende LinkedIn post? (LinkedIn tips)

Nu je weet uit welke content je kunt kiezen om jouw doelgroep te bereiken, is het tijd om te schrijven.

Wij helpen je met een LinkedIn tips voor het schrijven van een pakkende post.

Schrijf je kernboodschap in de eerste twee zinnen

Mensen zijn ongeduldige types, en dat is op LinkedIn niet anders.

In de eerste paar seconden bepaalt een lezer of jouw post interessant is of niet. Schrijf je kernboodschap daarom in de eerste twee zinnen. Zo weet een gebruiker of hij wel of niet door wil lezen en de interactie met je bedrijf aan wil gaan.

LinkedIn pakkende intro

Kies het juiste tijdstip voor een LinkedIn post

Zorg ervoor dat je posts publiceert op een zorgvuldig gekozen tijdstip. Om 3 uur ‘s nachts op een zaterdag maak je weinig kans bij je netwerk.

Omdat LinkedIn een zakelijk platform is zijn de gebruikers ook vaak actief onder werktijden. Zorg er dus voor dat jouw bericht wordt geplaatst tussen 9 uur ‘s ochtends en 6 uur ‘s avonds.

Het allerbeste tijdstip om te posten? Uit onderzoek blijkt dat 9 uur ‘s ochtends op dinsdagen en woensdagen het meest succesvol zijn om jouw doelgroep zoveel mogelijk te bereiken.

LinkedIn beste tijden om te plaatsen

Plaats minimaal een keer per week een bericht

Zoals bij de meeste social media platforms beloont het algoritme van LinkedIn diegenen die regelmatig berichten plaatsen.

Als dagelijks te veel is, streef er dan naar om op zijn minst elke week een of twee posts te plaatsen. Kies een vaste dag van de week om te posten, zodat het een routine wordt en dus makkelijker vol te houden is.

LinkedIn content kalender

Je kunt er ook voor kiezen om een vaste rubriek terug te laten komen. Zo heb je altijd een vaste dag van de week waarop je een onderwerp terug laat komen. Ook je doelgroep weet zo wat ze kunnen verwachten.

Maak gebruik van hashtags

Net zoals Twitter of Instagram is een hashtag op LinkedIn een combinatie van letters of cijfers die volgen na het #-symbool.

Maar omdat LinkedIn een professioneel platform is, is het belangrijk om hashtags passend te houden. Kies voor hashtags die passen bij jouw bedrijf, branche, product of dienst.

Brandfirm hashtags

LinkedIn zal automatisch relevante hashtags voorstellen wanneer je een post aan het schrijven bent. Als ze je goed lijken te passen, voeg ze dan toe, maar kijk vooral ook naar wat jij goed vindt passen.

LinkedIn voorgestelde hashtags

Er zijn geen grenzen aan het aantal hashtags dat je in een bericht op LinkedIn mag gebruiken. Toch raden we je aan om elke post te beperken tot een maximum van vijf hashtags.

Te veel hashtags gebruiken kan er namelijk toe leiden dat het LinkedIn-algoritme je post als spam markeert.

Je kunt er voor kiezen om vaste hashtags te gebruiken. Zo maak je jouw content optimaal vindbaar voor je doelgroep.

LinkedIn Brandfirm hashtags

Let op je taalgebruik

We hadden het er net al even over: het taalgebruik op LinkedIn is een combinatie van formeel en informeel.

Omdat het een zakelijk platform is, communiceer je ook netter dan je op een platform als Instagram zou doen. Zorg er ook voor dat je tekst foutloos is geschreven en fijn leest.

Emoji’s

Emoji's zijn een nuttig hulpmiddel om digitale communicatie een intonatie te geven.

Een knipoog, duimpje of een lachende emoji kan lezers helpen om je boodschap beter te begrijpen. Ze geven ook een vriendelijk accent aan een soms wat saaie bedrijfswereld, maar wees voorzichtig: een overdaad aan emoji's kan rommelig en kinderachtig overkomen.

Hashtags op LinkedIn

Nog belangrijker is dat je nadenkt over de sector waarin je actief bent, de boodschap die je probeert over te brengen en het publiek dat je wilt bereiken.

Witregels

Maak gebruik van witregels in je tekst. Dit zorgt voor een fijne leesbaarheid en zorgt ervoor dat een lezer eerder geneigd is om de hele tekst te lezen.

Witregels in LinkedIn post

8. Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn?

Het is fijn dat je nu weet welke content je plaatst en hoe je dit schrijft, maar je wil natuurlijk wel dat deze vervolgens bekeken wordt.

Hoe vergroot je dan het aantal volgers van jouw bedrijfspagina?

Laten we beginnen met de makkelijkste opties:

  • Noem je LinkedIn bedrijfsprofiel in je e-mailhandtekening
  • Plaats een link naar je LinkedIn bedrijfsprofiel op je website
LinkedIn iconen op website
  • Plaats een link naar je LinkedIn bedrijfsprofiel in de nieuwsbrief (screenshot)
  • Vraag je medewerkers om jouw interessante posts te delen met hun eigen netwerk
LinkedIn medewerkers op de hoogte stellen

Nodig je netwerk uit om je bedrijfspagina te liken

LinkedIn bedrijfspagina liken

Hoe actiever je op het platform bent, hoe meer je wordt beloond. Door actief bezig te blijven op LinkedIn vergroot je jouw bereik en dus je aantal volgers.

Zoek interactie

Het algoritme houdt jouw LinkedIn posts in de gaten door te kijken naar de interactie.

Reageert er iemand op je bericht, zorg dan ook voor een passende reactie. Hoe meer comments je post krijgt, hoe beter LinkedIn jouw bericht waardeert.

Door te reageren op de comments onder je post ontstaat een goede band, waardoor je er weer een volger bij krijgt.

LinkedIn reageren op comments

Plaats de link in de eerst comment

Uit diverse tests is gebleken dat je het Linkedin bereik qua aantal views aardig kunt vergroten door de website link niet in de post zelf te delen, maar juist door deze in het eerste comment onder het bericht te plaatsen.

Plaats dus eerst je post en voeg daarna pas de link toe in een comment. Wanneer je een website URL in de eerste comment plaatst, let er dan wel even op dat je vanuit je Linkedin bericht zelf daarnaar verwijst.

Bij Brandfirm gaan we hier zelf nog mee testen, maar daar houden we je van op de hoogte.

Monitor je volgers

Binnen je bedrijfspagina heb je een eigen ‘analytics’-pagina waar je verschillende dingen kunt monitoren: bezoekers, updates en volgers.

Je kunt daar precies zien hoeveel bezoek je bedrijfsprofiel heeft gehad, van welk type apparaat, wat voor ‘engagement’ er geweest is op je content en tot slot: hoe je volgers ervoor staan.

Hoeveel heb je er bij gekregen, wat voor type functie hebben ze, waar komen ze vandaan?

LinkedIn analytics

Zit er een stijgende lijn in het aantal volgers? Dan ben je op de juiste weg naar een groot bereik bij jouw ideale doelgroep! Kan er wat worden verbeterd? Kijk dan nog eens naar jouw LinkedIn strategie.

Hoe vergroot je je engagement op LinkedIn?

Je weet nu wie je wil bereiken en hoe je voor die doelgroep de juiste content schrijft. Maar hoe zorg je ervoor dat er ook daadwerkelijk reacties komen op je berichten? Geen zorgen, met deze tips vergroot jij je engagement op LinkedIn.

Update je profiel regelmatig

Maak er een gewoonte van om je bedrijfsprofiel elke maand, elk kwartaal of op zijn minst aan het eind van elk kalenderjaar bij te werken. Zo blijft de content van je pagina passend bij je profiel, waardoor je netwerk een beter beeld krijgt van je bedrijf.

Stel je doelgroep een vraag

We hadden het net al even over het plaatsen van polls. De pol trekt snel de aandacht van je netwerk en is een hele handige manier om te polsen hoe je connecties over een bepaald onderwerp denken. Het invullen kost maar een paar seconden tijd, maar levert jou een hoop reacties op.

LinkedIn opiniepeiling

Gebruik de resultaten ook vooral in een nieuwe post om een gesprek aan te gaan met jouw connecties. Zo maak je slim gebruik van content en schrijf je over een onderwerp waar je netwerk zich in herkent.

Reageer op comments

Het is niet alleen belangrijk dat je goede content plaatst, het bijhouden van de reacties is minstens zo belangrijk. Reacties zijn belangrijk omdat LinkedIn wil dat jij en alle andere gebruikers veel tijd doorbrengen op hun website en in hun app. Als je het platform helpt om gebruikers actief te houden, zal LinkedIn je belonen met aandacht van meer mensen.

Als LinkedIn ziet dat een post veel aandacht krijgt en mensen aan het praten krijgt, dan zullen ze die post vaker in een nieuwsfeed laten zien. Zorg er dus voor dat je op elke comment reageert om je post zoveel mogelijk bereik te geven.

Bouw een relatie op met je doelgroep

Ontwikkel relaties met je netwerk die verder gaan dan likes en reacties. Stuur ze een berichtje of bel ze een keer op. Dat kost wat tijd, maar wanneer mensen zien dat je interesse in hen toont voelen ze zich persoonlijk met je verbonden.

Ze zijn dan sneller geneigd om je content met anderen te delen, en zo vergroot je op een natuurlijke manier je bereik. Een win-win, dus!

Kies het juiste tijdstip voor een LinkedIn post

Ook hier hebben we het al even over gehad. Als je jouw post plaatst tijdens werkuren zal het een beter bereik hebben. Dat komt omdat LinkedIn een zakelijk platform is. Uit onderzoek blijft dat 9 uur ‘s ochtends op dinsdagen en woensdagen het beste tijdstip is om jouw doelgroep zoveel mogelijk te bereiken.

Wees actief in verschillende groepen

Een goede methode om de betrokkenheid op LinkedIn te verhogen is om actief te zijn in LinkedIn groepen en jezelf te profileren als een deskundige in jouw vakgebied. LinkedIn groepen bieden een unieke kans om in contact te komen met mensen die dezelfde interesses of achtergronden hebben. Zoek groepen die bestaan uit je doelgroep, wees daar actief, ga netwerken en deel waardevolle informatie. Geef commentaar op berichten van anderen en deel je eigen ervaringen.

LinkedIn groepen

‘Tag’ de organisaties waar je mee samenwerkt

Werk je samen aan een tof project met een andere organisatie? Of heb je iemand geholpen met jouw dienst of product? Dan is het een goed idee om zo’n succesverhaal te delen met je netwerk. Tag je de organisatie of persoon waarmee je werkt, dan belandt jouw post ook in het netwerk van de getagde organisatie of persoon. Zo bereik je weer meer potentiële klanten.

LinkedIn tagging

Als je deze tips toepast in je LinkedIn marketing-strategie, ben je er zeker van dat je meer mensen bereikt die jouw bedrijf, en dus jouw product of dienst, interessant vinden.

9. Je LinkedIn bedrijfspagina analyseren en optimaliseren

Nu je een LinkedIn company page hebt aangemaakt en je LinkedIn marketingstrategie op papier hebt gezet, wil je natuurlijk ook testen of jouw plan werkt. Maar hoe? Met LinkedIn Analytics!

LinkedIn Analytics zijn een selectie van statistieken die de prestaties van je LinkedIn bedrijfspagina vastleggen. Net als andere social media platforms meten ze statistieken zoals volgers, klikken, delen en opmerkingen.

LinkedIn analytics

Inhoud die je op het platform publiceert, advertenties die je uitvoert en mensen die je bedrijfspagina bezoeken, worden allemaal door deze statistieken gemeten.

Het bijhouden van je analytics is van cruciaal belang om te bepalen welke content aanslaat bij je doelgroep.

Er zijn verschillende statistieken waar je op moet letten als je een optimale strategie wilt ontwikkelen en wilt weten hoe je pagina presteert.

Posts op je pagina

Dit verwijst naar de updates op je LinkedIn bedrijfspagina. Er zijn verschillende metingen beschikbaar om te begrijpen of ze goed werken. Vanuit de bedrijfsupdates-sectie op LinkedIn, kun je het volgende bijhouden:

  • impressies: het aantal keren dat iemand jouw post heeft gezien
  • clicks: het aantal keren dat er op je bedrijfsnaam, content of logo is geklikt.
  • interacties: het aantal engagements (reacties, opmerkingen of shares) op je post.
  • verworven volgers: het aantal nieuwe volgers dat je hebt verkregen door een gesponsorde update. Als je post organisch is (niet betaald), zal dit leeg zijn.
  • engagement: het aantal interacties door impressies.

Het engagement gedeelte splitst de soorten interacties op die je posts hebben ontvangen. Daar kun je zien hoeveel klikken, vind-ik-leuks, opmerkingen en shares je berichten hebben gekregen. Je ziet ook je engagement percentage en hoeveel volgers je hebt gekregen door bijvoorbeeld gesponsorde updates.

Volgers

In dit onderdeel zie je het totaal aantal LinkedIn leden dat je bedrijfspagina volgt. Een belangrijk onderdeel van je contentstrategie is natuurlijk het bereiken van de juiste mensen.

Het volgersgedeelte van LinkedIn Analytics geeft inzicht in je publiek op het platform. Hier zie je het totaal aantal volgers, de demografie van je publiek en trends in de groei van je volgers.

Dit houd je bij via:

  • anciënniteit: deze informatie is van cruciaal belang omdat je, afhankelijk van je bedrijf, een bepaalde soort medewerker probeert te bereiken. De anciënniteit demografie laat je weten of je het juiste publiek aantrekt.
  • industrie: als je je op een specifieke branche richt, wil je deze gegevens uiteraard in de gaten houden. Niet alleen kun je zien of je de doelgroep aanspreekt, maar je kunt ook ideeën opdoen voor nieuwe doelgroepen.
  • bedrijfsgrootte: wil je kleine of juist grote bedrijven bereiken? Deze gegevens splitsen je doelgroep op basis van het aantal werknemers.
  • functie: als je weet welke functie je doelgroep heeft, kun je content delen die bij hen aanslaat.
  • werknemer vs. geen werknemer: veel volgers hebben is leuk, maar als een meerderheid van hen voor je bedrijf werkt dan heb je daar weinig aan.

Profielbezoeken

Het bezoekersgedeelte van LinkedIn analytics geeft je inzicht over je bedrijfspagina, niet over de inhoud die je daarop publiceert.

Je vindt er het aantal:

  • paginabezoeken: het totaal aantal keren dat je bedrijfspagina werd bekeken.
  • unieke bezoekers: het totaal aantal unieke gebruikers dat je bedrijfspagina heeft bekeken. Dit aantal is exclusief meervoudige bezoeken van een enkele gebruiker. Als iemand op je bedrijfspagina komt, deze verlaat en later terugkomt, telt dat als twee paginaweergaven, maar als één unieke weergave omdat het om dezelfde persoon gaat.
  • demografische gegevens van bezoekers: vergelijkbaar met de demografische gegevens van je volgers. Dit gedeelte laat zien wie je bedrijfspagina bekijkt. Als er een verschil is tussen de demografische gegevens van de mensen die je pagina bekijken en degenen die je pagina volgen, kan dit betekenen dat er een verschil is tussen de inhoud die je deelt en de informatie op je profiel. Zorg er dus voor dat je berichtgeving consistent is op al je sociale kanalen.

Aan de slag met optimaliseren

Nu je volledig inzicht hebt in de gegevens van je bedrijfsprofiel, is het tijd om actie te ondernemen.

Hoe staat jouw bedrijf ervoor? Als je geen gegevens bijhoudt, gok je er immers alleen maar op of je merk zijn doelstellingen haalt.

Met andere woorden: met LinkedIn analytics kan je met zekerheid zeggen wanneer je een nieuwe mijlpaal hebt bereikt, zoals een record aan publieksgroei, engagement of conversies. Gebruik de gegevens om je contentmarketing nog sterker neer te zetten en nieuwe klanten binnen te halen.

10. LinkedIn adverteren

Als je snellere resultaten wil behalen of jouw bedrijf, een product of dienst nóg meer onder de aandacht wil brengen, dan kun je kiezen voor LinkedIn advertising.

LinkedIn organisch vs advertenties

LinkedIn Ads, het advertentieplatform van LinkedIn, kan zeer effectief zijn voor zowel het bereiken van een professionele doelgroep als voor B2B-campagnes. Maar LinkedIn Ads zijn niet alleen voor B2B-bedrijven - ook B2C-bedrijven, non-profitorganisaties, universiteiten en vele andere soorten organisaties kunnen dit advertentieplatform voor specifieke doeleinden met groot succes gebruiken, inclusief (maar niet beperkt tot) het vinden van de juiste sollicitanten voor vacatures.

We noemen vast een aantal voordelen van LinkedIn Ads:

  • Je target professionals en leiders in je branche
  • Je krijgt hogere conversieratio's
  • Je promoot op een eenvoudige manier jouw product of dienst
  • Je vergroot zowel je netwerk als je website traffic

Wist je dat ruim 60% van B2B-marketeers al gebruikmaakt van LinkedIn Ads om hun bedrijf te promoten?

Als jij daar ook mee aan de slag wil gaan om nóg meer uit je bedrijfsprofiel te halen, neem dan vooral een kijkje in onze LinkedIn advertising-gids ‘LinkedIn adverteren in 2022’, zodat ook jij een pro wordt in het maken van LinkedIn advertenties.

11. Conclusie

In deze gids heb je alle belangrijke kernpunten van LinkedIn marketing geleerd.

We nemen de belangrijkste elementen nog even met je door.

In deze complete gids heb je geleerd:

  • wat LinkedIn marketing is en hoe het werkt
  • wie er gebruikmaakt van LinkedIn
  • het verschil tussen LinkedIn en andere social media platforms
  • voor welke branche LinkedIn interessant is
  • of LinkedIn ook interessant is voor jouw marketingsstrategie
  • welke content je deelt op LinkedIn
  • welke doelen je bereikt met LinkedIn
  • hoe je een pakkende LinkedIn post schrijft
  • hoe je meer volgers krijgt op LinkedIn
  • hoe je je engagement op LinkedIn vergroot
  • hoe je jouw LinkedIn-profiel analyseert en optimaliseert

Nu je alles weet over LinkedIn marketing is het tijd om aan de slag te gaan met je LinkedIn marketing-strategie.

Heb jij jouw eerste bericht op LinkedIn al geplaatst? Laat het ons weten in de reacties!

Advies over jouw LinkedIn strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere LinkedIn strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan