Brandfirm logo
NL EN

Alles over Lokale SEO in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over lokale SEO in 2024. Met deze lokale SEO gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 25 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • wat lokale SEO is
  • waarom lokale SEO zo belangrijk is voor jouw bedrijf
  • hoe lokale SEO werkt
  • wat de ranking factoren van lokale SEO zijn

1. Introductie van lokale SEO

Wist je dat 46% van alle zoekopdrachten in de zoekmachine Google lokale zoekopdrachten zijn?

Uit cijfers van 2020 blijkt dat zelfs meer dan de helft (56%) van alle lokale bedrijven nog géén Google My Business (GMB) vermelding heeft geclaimd.

En dat betekent maar één ding: door te investeren in local SEO kun je snel stijgen in de Search Engine Results Page (SERP) in Google.

Lokale zoekopdracht voorbeeld

De naam verklapt het al een beetje, want deze vorm van zoekmachine optimalisatie is volledig gericht op lokaal niveau.

Middels local SEO zorg je ervoor dat jouw bedrijf in beeld komt wanneer er gezocht wordt op lokale termen.

Iets wat voor elk bedrijf aantrekkelijk is, zeker wanneer je een fysieke winkel hebt.

Wat lokale SEO is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het precies in je voordeel kunt gebruiken lees je in dit uitgebreide artikel.

Advies nodig over Lokale SEO?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je lokale SEO strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wat is lokale SEO?

Local SEO is het optimaliseren van je website en content zodat je meer leads krijgt, je meer verkeer naar jouw website stuurt via zoekmachines en zodat je via lokale zoekopdrachten de naamsbekendheid van je bedrijf vergroot.

Lokale SEO gaat hand in hand met regionale zoekwoorden toepassen in de zoekmachine optimalisatie van je website, het gebruiken van een Google My Business profiel en het toepassen van NAP-citaten.

Hier gaan we nog dieper op in, in hoofdstuk 5.

Nabijheid, bekendheid én relevantie zijn de drie kernwaarden van lokale vindbaarheid. Je zorgt er eigenlijk voor dat jouw bedrijf zichtbaar is voor mensen uit de buurt.

Het verschil tussen local SEO en SEO in het algemeen

Heb je ons artikel over SEO copywriting al gelezen? Dan weet je al hoe je middels zoekmachine optimalisatie kunt zorgen voor meer organisch verkeer naar jouw website.

Maar wat is nu het verschil tussen local SEO en de andere onderdelen van SEO?

Het grote verschil is dat je bij de andere vormen van zoekmachine optimalisatie je richt op een nationaal of internationaal publiek (hiervoor verwijzen we je graag naar ons artikel over Internationale SEO). Local SEO daarentegen focust zich specifiek op de regio waar jouw (hoofd)kantoor, winkel of showroom staat. Je wilt door middel van kaarten en reviews opvallen bij consumenten in de buurt.

Nabijheid in het algoritme

Het algoritme werkt ook verschillend bij lokale SEO, ten opzichte van SEO in het algemeen.

De kernwaarde ’nabijheid’ speelt bij lokale SEO een grote rol, terwijl dit bij normale zoekopdrachten lang niet zo belangrijk is.

Een fysieke kledingwinkel in Amsterdam hoeft immers niet gevonden te worden door iemand die wil winkelen in Groningen.

Bij een webshop is dit dan weer wél belangrijk.

3. Waarom is lokale SEO zo belangrijk?

Stel, je bent een fietsenmaker in Amsterdam.

Dan wil je natuurlijk dat de mensen in de stad bij jou komen wanneer ze een lekke band hebben of wanneer er iets anders mis is met je fiets.

Wanneer zij middenin de stad met een kapotte tweewieler staan, zoeken ze waarschijnlijk op ‘fietsenmaker in de buurt’, ‘fietsenmaker Amsterdam’, of ‘fietsenmaker de Pijp Amsterdam’.

Wanneer jij jouw website hebt geoptimaliseerd voor lokale SEO, komt jouw fietsenmaker-bedrijf tussen de resultaten te staan en trek je zo de gestrande reizigers naar jouw winkel.

Lokale SEO zichtbaar in Google Maps

Houd ook in je achterhoofd dat 46% van de zoekopdrachten in Google gericht zijn op de buurt.

Wanneer jij local SEO helemaal in je vingers hebt, krijg je dus meer conversie én dus ook meer omzet.

4. Hoe werkt lokale SEO?

Wanneer een consument een lokale zoekopdracht invoert [in dit geval ‘koffie in de buurt] krijgt hij/zij het volgende te zien:

Voorbeeld lokale zoekopdracht

Afhankelijk van waar je bent, krijg je een kaart te zien met daarop alle koffiehuizen in je nabije omgeving.

Deze kaart is interactief: wanneer je erop klikt, ga je naar Google Maps waar je handmatig door de regio kunt scrollen om op zoek te gaan naar een aantrekkelijke plek waar je koffie kunt drinken.

Zo werkt de kaart in de SERP

Onder deze kaart staan drie lokale bedrijven die extra worden uitgelicht.

Deze worden in het Engels ook wel ‘snack pack’ resultaten genoemd.

In deze snack pack-box worden de bedrijven uitgelicht die het meest relevant zijn bij de zoekopdracht. Hier komt de kernwaarde relevantie dus óók weer naar voren.

Als bedrijf wil je graag in de snack pack-box staan. Zeker wanneer je je bedenkt dat ongeveer 33% van alle kliks naar één van de snack pack-resultaten gaan.

Snack pack voorbeeld

Google laat je een kaart [map pack] zien wanneer je een zoekwoord intypt met een locatie. Zoals ‘koffie Amsterdam’, maar ook wanneer je in Amsterdam bent en zoekt op ‘koffie’.

Het is dus belangrijk om beide zoekwoorden zo te optimaliseren op je website, zodat je op beiden goed gaat ranken in de SERP.

Maar hoe kom je dan in zo’n map-pack terecht? Dat laten we zien aan de hand van twee stappen:

  1. Check hoe ‘goed’ je er nu voor staat. Voordat je gaat optimaliseren is het handig om te weten hoe jouw website nu rankt op de kaart. Dit kan aan de hand van tools, zoals SEMRush en Ahrefs.
  2. Wees super specifiek met de locatie. Hoe groter de stad of regio, hoe belangrijker het is om specifiek te zijn. Wanneer je een fietsenmaker bent in Amsterdam, wil je voornamelijk gevonden worden door mensen die dichtbij je in de buurt zijn. Daardoor is het ook goed om je te focussen op zoekwoorden met bepaalde wijken of misschien zelfs een straat.

Lokale zoekresultaten

Onder de speciale zoekresultaten vind je de ‘gewone’ lokale resultaten die je waarschijnlijk al eerder hebt gezien in Google.

Alhoewel het heel aantrekkelijk is om een plek te claimen in de kaart van Google, leveren de lokale zoekresultaten ook nog genoeg verkeer op.

Lokale zoekresultaten voorbeeld

Zo bepaalt Google of je in een lokale SERP komt te staan of niet

Zoals je al kon lezen, baseert Google jouw ranking op nabijheid, bekendheid en relevantie.

Nabijheid

Google weet jouw postcode (als je deze goed hebt ingevuld in je Google My Business profiel) waardoor de zoekmachine kan bepalen of jij dicht genoeg in de buurt bent van de gebruiker die op jouw zoekwoord zoekt.

Op mobiele apparaten kunnen ze nóg nauwkeuriger zijn.

Als bedrijf heb je natuurlijk niet in de hand waar jouw potentiële klanten zich bevinden, waardoor het erg belangrijk is dat het voor Google, maar ook voor Bing en Apple Maps duidelijk is wat de locatie is van jouw bedrijf.

Bekendheid

Jouw ranking in de lokale SERP wordt mede bepaald door hoe belangrijk de zoekmachine jouw bedrijf vindt, in vergelijking met de nabije concurrentie.

Denk bijvoorbeeld aan de verschillende koffietentjes in Amsterdam. Dat zijn er meer dan drie, waardoor autoriteit van jouw domein (website) erg belangrijk wordt.

Hoe meer autoriteit je hebt, hoe groter de kans dat je een toppositie gaat claimen in die lokale SERP.

Hiervoor is een Google My Business profiel echt onmisbaar (hier lees je meer over in het volgende hoofdstuk).

Relevantie

Google vraagt zich af: hoe dicht liggen jouw focus keywords bij de zoekintentie van de gebruiker in de zoekmachine?

Middels lokale SEO geef je zoveel mogelijk signalen af naar Google dat je website hartstikke relevant is en goed antwoord geeft op de vraag van de gebruiker.

Zo doe je een lokaal zoekwoordenonderzoek

We hebben het al even gehad over lokale zoekwoorden en relevante focus keywords; maar hoe weet je nu welke termen goed scoren in de lokale zoekresultaten?

Dat kan middels een lokaal zoekwoordenonderzoek.

Voor een lokaal zoekwoordenonderzoek is het handig om termen met de locatie mee te nemen in de technische kant en de content van je website, maar ook termen die 'in de buurt' en 'dichtstbijzijnde' bevatten. Bijvoorbeeld: ‘fietsenmaker in de buurt’, ‘dichtstbijzijnde fietsenmaker’, ‘fiets laten maken in de buurt’ etc. zijn interessant voor local SEO.

Maar hoe kom je bij deze termen?

Google Keyword Planner

Via de Keyword Planner van Google kun je heel gericht per plaats targetten. Je kunt deze tool gebruiken om een zoekwoordenonderzoek te doen voor een specifieke plaats of regio.

Perfect voor lokale SEO dus.

Voorbeeld van Google Zoekwoordenplanner

Google Suggest

Google zelf is ook een fijne (en gratis) indicator voor lokale zoekwoorden. Type jouw zoekwoord in en kijk voordat je op enter drukt naar de suggesties onder de zoekbalk.

Voorbeeld van Google Suggest

Hier kun je ook lezen op welke locaties gezocht wordt in jouw buurt.

Vergeet voice searches niet!

Voice search is onder mobiele gebruikers een populaire manier om op zoek te gaan naar de dichtstbijzijnde locatie van een winkel of bedrijf.

Van alle zoekopdrachten via een telefoon, is zo’n 20% via een voice search.

Wanneer je jouw website wilt optimaliseren voor local SEO is het goed om hier rekening mee te houden omdat de zoekwoorden die worden gebruikt vaak wat langer zijn.

Ook zijn ze meestal in spreektaal. Denk bijvoorbeeld aan een zoekwoord als ‘fiets laten maken in Amsterdam’ of ‘fietsenmaker die open is op zondag in Amsterdam’.

Dat zijn beiden zinnen die een consument zou kunnen inspreken in Google.

Praktische zoekwoorden

Naast de zoekwoorden die te maken hebben met de locatie van jouw bedrijf, is het ook verstandig om zoekwoorden te gebruiken die te maken hebben met specifiek jouw bedrijf.

Denk bijvoorbeeld aan termen als:

  • Fietsenmaker Gerrie openingstijden
  • Fietsenmaker Gerrie telefoonnummer
  • Hoe laat gaat fietsenmaker Gerrie dicht
  • Hoe ver ligt fietsenmaker Gerrie van het station

Een tip van onze SEO-specialisten: denk er vooral niet te moeilijk over. De meeste zoekwoorden voor lokale SEO zijn inkoppertjes. Bedenk je dat de gebruiker zelf ook makkelijk denkt. Kruip dus als het ware even in het hoofd van je ideale klant en probeer zo te achterhalen waar hij/zij op zal zoeken wanneer hij/zij jouw dienst of product nodig heeft.

Heb je meerdere diensten? Zorg dat je voor al die diensten een zoekwoord op je website hebt staan inclusief je locatie.

Praktische lokale zoekwoorden

Bijvoorbeeld:

  • Fietsenmaker Amsterdam
  • Band plakken Amsterdam
  • Lekke band Amsterdam
  • Losse ketting repareren Amsterdam
  • Elektrische fiets repareren Amsterdam

Spiek bij de concurrent

Om nóg meer keywords te verzamelen, kun je gebruikmaken van de Content Gap Tool van Ahrefs, hierin kun je URL’s van je concurrenten of soortgelijke bedrijven invoeren om inspiratie op te doen voor meer lokale zoekwoorden.

Ahrefs Content Gap Tool voorbeeld 1

Klik in de tool het boxje aan ‘Tenminste 1 van de opgegeven doelen moet in de top 10 ranken’ aan en klik op ‘Toon zoektermen’.

Je krijgt een lijst te zien met zoekwoorden die je concurrentie gebruikt en deze termen kun jij eventueel verwerken in je website.

Ahrefs Content Gap Tool voorbeeld 2

Je hebt nu een lijst met lokale zoekwoorden die je middels technische SEO en SEO copywriting kunt verwerken in je website.

Maar daar blijft het niet bij, want lokale SEO heeft meerdere ranking factoren die we stuk voor stuk gaan behandelen in het laatste hoofdstuk.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

5. De lokale SEO ranking factoren

We benoemden het al eerder in deze gids: 56% van de lokale bedrijven heeft zijn Google My Business account nog niet geclaimd.

Hartstikke zonde, want volgens een onderzoek van de SEO-tool Moz was de belangrijkste factor in 2020 om hoog te ranken in de lokale SERP het hebben van een Google My Business profiel.

We duiken daarom in dit hoofdstuk onder andere in dit profiel, maar behandelen ook alle overige factoren die jouw lokale ranking beïnvloeden.

Google My Business

Deze gratis feature van Google zorgt ervoor dat jouw bedrijf in de kaart van Google zichtbaar wordt, en geeft extra informatie aan de zoekmachine én de gebruiker.

Google My Business Brandfirm

Dit zijn de mogelijkheden van Google My Business:

  • Je kunt foto’s uploaden om te laten zien wat jouw bedrijf doet en zo speciaal maakt
  • Je kunt (afwijkende) openingstijden aangeven
  • Je kunt een gedeelte van een (afhaal)menu tonen
  • Je kunt je adres aangeven
  • Je kunt contactgegevens toevoegen zoals een e-mailadres of telefoonnummer
  • Je kunt reageren op reviews en zo met je klanten communiceren
  • Je kunt een optie om een afspraak te maken toevoegen
  • Je kunt aangeven binnen welke categorie je bedrijf valt
  • Je kunt specifieke kenmerken/services aantonen (bijv. een rolstoelvriendelijke ingang, het hebben van een toilet en of er WiFi is)
  • Je kunt aan de klant service opties tonen (bijv. laten zien dat een afspraak maken noodzakelijk is of dat een winkelbezoek mogelijk is)
  • Je kunt een beschrijving van je bedrijf toevoegen

De voordelen van Google My Business:

  • Lokt de aandacht van de gebruiker
  • Mogelijkheid tot interactie met klanten door te reageren op reviews
  • Geeft je bedrijf een betrouwbare uitstraling
  • Klanten kunnen je gemakkelijker contacten
  • Je kunt meer verkeer naar je website genereren

Google My Business, of Google Mijn Bedrijf, heeft dus boordevol voordelen waar je al snel de vruchten van kunt plukken.

Juist omdat er nu nog maar weinig bedrijven zijn die hier gebruik van maken, kun jij je met deze extra feature echt onderscheiden in jouw regio en branche.

Zorg er wel voor dat de informatie overeenkomt met de informatie die je op de website hebt staan.

Google ziet het namelijk als een red flag wanneer de informatie van elkaar verschilt.

Wees zo specifiek, uitgebreid en consistent mogelijk

Vul zo veel mogelijk informatie in als je kan.

Zeker wanneer jouw bedrijf zich bevindt in een concurrerende markt kan een uitgebreid profiel het verschil maken.

Veel bedrijven vergeten de categorie waar het bedrijf onder valt in te vullen, terwijl dit één van de makkelijkste invulvragen is!

Nu je toch lekker bezig bent; vergeet ook geen secundaire categorieën in te vullen om het plaatje voor Google helemaal compleet te maken. Je kunt zelfs bij ‘Services’ en ‘Products’ aantonen welke diensten of welke producten je verkoopt.

Heb je je Google My Business profiel helemaal ingevuld? Vergeet deze dan niet af en toe te controleren.

Zeker in een drukke periode zoals de feestdagen waar de openingstijden nog wel eens kunnen variëren.

NAP

NAP staat voor: Name, Address and Phone.

De basis-informatie die jij sowieso moet invullen in je Google My Business account om beter te ranken in de SERP.

Dit zijn ook de gegevens die jou lanceren in de snack pack van de lokale zoekresultaten. Daarnaast komen deze gegevens van pas wanneer een gebruiker op een ander platform naar jouw bedrijf zoekt.

NAP voorbeeld

Google Reviews

Via Google My Business kun je gemakkelijk zicht houden op recente reviews en je kunt er ook actief op reageren.

Hoe meer goede reviews je hebt, hoe eerder de gebruiker geneigd is om naar jouw bedrijf te gaan met hun probleem of vraagstuk.

Onze tip: of de review nu negatief of super positief is: reageer er altijd op!

Dit laat aan potentiële klanten zien dat je geeft om je klanten, zelfs wanneer een ervaring bij jouw bedrijf tegenvalt.

GMB review voorbeeld

On-page SEO op je website

Wanneer je jouw Google My Business op de juiste manier hebt ingesteld, is het tijd om je website te optimaliseren voor local SEO. Dit kan aan de hand van (unieke) content, structured data en title tag cliffhangers.

Content

Je weet misschien al wel dat content onmisbaar is voor SEO. Zonder kwalitatieve content word je niet gevonden in de zoekmachines.

Zeker nu Google de gebruiker steeds hoger in het vaandel heeft staan. Wanneer jouw lokale pagina’s geen content hebben, zal je minder hoog ranken in de zoekresultaten.

Google stuurt zijn gebruikers namelijk liever niet naar een lege pagina waar ze niets aan hebben.

Ook de kwaliteit is van belang.

Heb je meerdere locaties van jouw bedrijf? Let er dan op dat je geen duplicate content plaatst op de verschillende locatie-pagina’s.

Duplicate content zorgt voor een minder goede ranking en dat zou zonde zijn. Schrijf dus nieuwe content voor elke afzonderlijke pagina.

Het klinkt misschien als veel werk, maar het is toch echt noodzakelijk voor lokale SEO.

USP’s

Je hebt waarschijnlijk al een duidelijk beeld van de Unique Selling Points (USP’s) van jouw bedrijf. Zo niet? Breng ze dan snel in kaart!

Je wilt je namelijk op jouw website onderscheiden van lokale concurrenten en dat kan door je USP’s duidelijk op je domein te hebben staan.

Content check: deze pagina’s moet je hebben

Ga je aan de slag met on-page aanpassingen voor een beter resultaat in de lokale SERP? Zorg dan dat je de volgende pagina’s op je website hebt staan:

  • Home
  • Contactpagina met NAP gegevens (naam, adres, telefoonnummer)
  • Over ons-pagina
  • Reviews, cases of testimonials (voor social proof)
  • Locatie pagina's (wanneer je meerdere locaties hebt)
  • Unieke pagina’s per product of dienst
  • Een sitemap
  • Een pagina met juridische documenten zoals een privacyverklaring en de algemene voorwaarden

Structured data

Wanneer je een bedrijf hebt met meerdere locaties, is het belangrijk dat de landingspagina's op de juiste manier zijn ingedeeld. Dit is de structuur die wij bij Brandfirm aanbevelen:

fietsenmaker.com/amsterdam

fietsenmaker.com/utrecht

fietsenmaker.com/den-haag

Deze pagina’s ranken allemaal op het [focus keyword] + [locatie]. In dit voorbeeld is het dan ‘fietsenmaker Amsterdam’, ‘fietsenmaker Utrecht’ en ‘fietsenmaker Den Haag’.

Maak alleen locatie landingspagina’s aan voor de locaties waar je ook daadwerkelijk een kantoor, showroom of andere werkruimte hebt.

Het heeft geen zin om locatie-pagina’s aan te maken voor locaties die ver weg liggen van waar je daadwerkelijk bent.

Dit zorgt voor verwarring bij de consument, maar ook bij Google.

Bonus tip: maak alleen meerdere pagina’s aan voor dezelfde locatie wanneer je het goed afbakent. Wees wel voorzichtig met locaties die in de naam erg op elkaar lijken: bijvoorbeeld voor ‘fietsenmaker noord-holland, fietsenmaker noord-holland-noord, fietsenmaker amsterdam, fietsenmaker amsterdam-centrum’. Dit kan voor Google verwarrend zijn en kan de rankings negatief beïnvloeden. Google is dan in de war omdat het voor de zoekmachine onduidelijk is welk zoekwoord nu bij welke pagina hoort.

Voeg een schema markup toe aan je pagina’s

Schrik niet, want ook zonder technische voorkennis kun je een schema markup toevoegen voor betere resultaten bij lokale zoekresultaten.

Je kunt het zien als een stukje code die Google net wat meer informatie geeft over jouw bedrijf en website.

Hoe je dit precies doet, leggen we je stapsgewijs aan je uit:

1. Ga naar Google’s Structured Markup Helper

2. Klik het bolletje bij ‘Local Businesses’ aan

3. Plak de URL van één van je pagina’s onderaan in de URL-box

4. Klik op ‘Start Tagging’

Google Structured Markup Helper 1

5. Je website wordt visueel ingeladen

6. Selecteer een element (bijvoorbeeld je adres) en klik op de rechter muisknop

7. Klik op het element waar het geselecteerde onderdeel bij hoort (in dit geval het adres)

8. Je ziet in het rechter balkje het adres verschijnen

Google Structured Markup Helper 2

9. Doe dit bij de belangrijkste NAP informatie

10. Vul zoveel mogelijk informatie in, maar zorg wel dat het overeenkomt met de informatie die je hebt toegevoegd aan je Google My Business profiel

11. Klik op ‘HTML maken’ rechtsboven

Google Structured Markup Helper 3

12. Selecteer JSON-LD format

13. Kopieer deze HTML-code

Google Structured Markup Helper 4

Vervolgens test je of de informatie die je hebt doorgegeven ook is doorgekomen. Dit kan middels de Google’s Structured Data Testing Tool. Plak de HTML-code en de tool zal laten zien waar je nog belangrijke informatie mist. Deze ‘fouten’ kun je dan weer aanpassen zodat je de juiste code kunt toevoegen aan je website.

Heb je meerdere locaties? Dan herhaal je al dit proces voor alle locaties.

Title tag cliffhangers

Title tags zijn erg belangrijk voor de Click Through Rates en de zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Wanneer jij je lokale zoekwoorden op de juiste manier verwerkt in de title tags, komt je webpagina hoger in de SERP te staan.

Triggerende title tags (oftewel: cliffhangers) zorgen er vervolgens voor dat er ook daadwerkelijk op geklikt wordt. Iets wat natuurlijk erg belangrijk is.

Je kunt immers wel hoog in de zoekresultaten komen te staan, maar wanneer je meta title en meta description niet aantrekkelijk zijn voor de gebruiker, zal er niet op geklikt worden. En wanneer er niet op geklikt wordt, krijg je ook geen nieuwe leads en haal je ook geen extra omzet of conversie binnen.

Kortom: die title tags zijn erg belangrijk. Voor local SEO is het goed om jezelf de volgende vragen te stellen wanneer je een title tag vormgeeft:

  • Beschrijven ze de inhoud van de pagina?
  • Zijn ze lekker leesbaar?
  • Bevatten ze de focus keywords verwerkt op een natuurlijke manier?
  • Staat het belangrijkste zoekwoord vooraan?
  • Staan de geografische zoekwoorden er ook in?
  • Is elke title tag uniek of is er sprake van duplicate content?
  • Is de meta title maximaal 60 karakters lang?
  • Is de meta description tussen de 120 en 157 karakters?
  • Bevat de meta description de USP’s van een bedrijf (bijvoorbeeld gratis verzending)?

Andere on page elementen die je kunt optimaliseren voor lokale SEO zijn de ALT-tekst en de headers H1, H2 en H3.

ALT-tekst: dit is een alternatieve tekst die zichtbaar wordt wanneer een afbeelding niet goed kan laden. Ook wordt deze tekst ingeladen voor mensen met een visuele beperking. Deze tekst beschrijft eigenlijk wat er op de afbeelding te zien is. Idealiter bevat deze omschrijving ook het focus keyword, maar wanneer dit niet relevant is bij de afbeelding in kwestie, kun je het focus keyword beter weglaten.

Headers: zorg dat de H1 (titel), H2 en H3 jouw lokale focus keyword bevatten. Deze tussenkopjes maken de tekst op je website niet alleen lekker leesbaar voor de gebruiker, Google beoordeelt hier ook de kwaliteit mee van de tekst.

NAP citaten

Zoals we al eerder schreven in dit artikel: je wilt dat de NAP-informatie overal up-to-date is. Op je website, op je Google My Business profiel, op je locatiepagina’s etc.

Kortom: elke plek waar jouw locatie genoemd wordt, moet dezelfde informatie staan - en dat kan aan de hand van NAP citaten.

Breng ze in kaart

Voordat je hier mee aan de slag gaat, is het belangrijk dat je weet wat de NAP-informatie is op dit moment.

Dit kan aan de hand van de tools WhiteSpark en Loganix. Deze tools speuren het internet af en geven je een lijst met data.

In dit tabel kun je onder andere vinden waar jouw NAP-informatie te lezen is (op startpagina bijvoorbeeld) en wat de informatie ook is.

Zo kun je controleren of alles juist staat. Ideaal wanneer je net bent verhuisd met je bedrijf.

Corrigeer incorrecte NAP citaten

De NAP citaten die achterhaald zijn, kun je nu gaan vervangen met de juiste informatie.

Sommige kun je zelf doen, maar voor sommige heb je de hulp van een derde partij nodig. Wanneer de informatie bijvoorbeeld op de website van iemand anders staat waar jij geen toegang tot hebt.

Zodra je afhankelijk bent van een derde partij neem je contact op via de mail. In de e-mail laat je weten dat je adres of telefoonnummer is veranderd.

Vind nieuwe mogelijkheden

Nieuwe NAP citaten op lokale websites of platforms geven jouw website een enorme boost.

Maar hoe vind je deze nieuwe mogelijkheden om je gegevens achter te laten?

Dat kan aan de hand van de SEO-tool Ahrefs.

Met de Link Intersect optie kun je de URL’s van lokale website toevoegen die werkzaam zijn in dezelfde regio. Vind je weinig directe concurrenten in jouw omgeving? Voeg dan lokale bedrijven toe ondanks dat ze niets te maken hebben met jouw werkzaamheden.

Link Intersect voorbeeld

Ben je klaar met het invullen van deze URL’s?

Dan ontvang je een lijstje met alle domeinen die naar deze lokale bedrijven verwijzen. Scan door deze lijst en ga op zoek naar mogelijkheden om op deze domeinen ook je NAP citaat kwijt te kunnen.

Deze tool kun je ook gebruiken voor directe backlinks naar jouw bedrijf vanuit deze externe domeinen.

Lokale SEO linkbuilding

We leerden je in onze uitgebreide skyscraper over linkbuilding al alles over deze strategie om beter te ranken in zoekmachines zoals Google en Bing. Maar ook voor lokale SEO is linkbuilding een belangrijk onderdeel.

Waar je bij nationale bedrijven geen gebruik kunt maken van lokale bedrijven buiten jouw branche, kan dit bij lokale linkbuilding wél.

Dit maakt het een waardevolle strategie om sneller online te groeien.

Andere lokale bedrijven

Als lokale ondernemer (denk even terug aan de fietsenmaker in Amsterdam) heb je hoogstwaarschijnlijk een band met de lokale ondernemers. Denk aan de eigenaren van de bedrijven in dezelfde straat als jouw winkel of aan de lokale ondernemers in de ondernemersraad.

Wat ons betreft kun je het beste beginnen met lokale SEO linkbuilding bij de connecties die jij al in je netwerk hebt zitten.

Denk bijvoorbeeld aan distributeurs, leveranciers, de groothandel, de aannemer of verhuurder van het winkelpand of een naburig bedrijf.

Kijk voordat je hen vraagt om een backlink eerst naar een pagina die relevant is voor jouw bedrijf. Sommige bedrijven hebben een linkpagina met hun partners waar ze mee samenwerken.

Lokale Kamer van Koophandel

In de bedrijfsgegevens van de Kamer van Koophandel kun je ook je NAP invoegen, maar dat is nog niet alles, want je kunt ook je domein invoeren.

Zo krijg je op een relatief gemakkelijke - en gratis (!) - manier een kwalitatieve backlink van een domein met een grote autoriteit.

Sponsor lokale evenementen

Door een lokaal evenement te sponsoren groeit niet alleen je naamsbekendheid in de regio waar je werkzaam bent, je regelt zo ook een kwalitatieve backlink die goed van pas komt bij lokale linkbuilding.

Dit hoeft niet perse een geldbedrag te zijn, want je kunt ook sponsoren door de producten of diensten gratis aan te bieden.

Lokale PR

Lokale media zijn altijd op zoek naar nieuws uit de regio.

Het is daarom geen gek idee om de lokale media te benaderen wanneer je ook maar ‘iets’ nieuwswaardigs te melden hebt. Dat je een x aantal jaar bestaat bijvoorbeeld of wanneer je na een rigoureuze verbouwing weer open gaat.

Deze regionale media hebben een hoge autoriteit opgebouwd bij de zoekmachine Google, waardoor een backlink vanaf deze domeinen jouw ranking in de lokale SEO positief gaat beïnvloeden. Zeker wanneer het gaat om een in-content link zoals een artikel.

Schroom dus niet om ook lokale PR aan je marketing-strategie toe te voegen. Het gaat je namelijk vast een aantal kwalitatieve en relevante backlinks opleveren.

Nu je de belangrijkste informatie over lokale SEO hebt gelezen en je nu weet hoe je door middel van content, on page optimalisatie en lokale linkbuilding ervoor kan zorgen dat je op regionaal niveau beter (en sneller) wordt gevonden in lokale zoekresultaten, is het tijd om vooruit te kijken.

We duiken graag dieper in de lokale SEO trends van 2024, want Google blijft in beweging.

Trend 1: gebruiksvriendelijkheid staat voorop

Deze lokale SEO trend is in lijn met de andere trends omtrent zoekmachine optimalisatie.

Google hecht tegenwoordig meer waarde aan een gebruiksvriendelijke website met aantrekkelijke content die geschreven is met de gebruiker in het achterhoofd.

Sinds 2020 is gebruiksvriendelijkheid middels de Core Web Vitals ook een officieel ranking factor waar je als bedrijf rekening mee moet houden wanneer je een hoge positie wilt bekleden in de zoekresultaten.

Zo wordt er gekeken naar de laadsnelheid van de website, maar wordt ook de gebruikservaring getest.

Trend 2: lokale SEO wordt complexer - ja, echt

Denk je net alles van local SEO te snappen, kondigt Google aan dat het in 2024 nog een stapje ingewikkelder wordt.

Je weet inmiddels dat lokale SEO draait om de drie kernwaarden: nabijheid, relevantie en kwaliteit.

Waar eerst nabijheid een grote rol speelde, gaat dit nu veranderen. De focus gaat bij Google veel meer liggen op de relevantie en kwaliteit van de zoekresultaten.

Waar je dus eerst al vrij hoog scoorde in de SERP omdat je bedrijf gewoon zo dichtbij de gebruiker was die naar een bepaalt zoekwoord zocht, wordt dit nu wat lastiger.

Alleen wanneer je een relevante website hebt die kwalitatief goed in elkaar zit, kom je in de zoekresultaten van de gebruiker terecht.

Dit vraagt dus veel meer moeite, energie en tijd van jou dan wanneer je al goed kunt scoren op de nabijheid van de locatie. Gelukkig kun je met een goed ingevuld Google My Business profiel al aantonen hoe relevant jouw bedrijf is.

Trend 3: je kunt niet meer om structured data heen

In lokale SEO wordt structured data steeds belangrijker. Het is onder andere de ideale manier om rich snippets te maken, maar zoals je al eerder in dit artikel kon lezen, is het voor local SEO voornamelijk interessant om de optie ‘local business’ aan te vinken.

Met dit schema vertelt het bestand aan Google waar de belangrijkste contactgegevens zich op jouw website bevinden zodat de kans steeds groter wordt dat je in de lokale zoekresultaten terecht komt.

Met deze drie trends in je achterhoofd, kun jij je echt onderscheiden van andere lokale bedrijven binnen jouw branche.

7. Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet je alles over lokale SEO in 2024. We nemen de belangrijkste punten nog even kort met je door.

In dit artikel heb je geleerd:

  • dat lokale SEO zoekmachine optimalisatie is die gericht is op een specifieke plaats of regio.
  • dat nabijheid, relevantie en kwaliteit de drie kernwaarden zijn voor een goede lokale vindbaarheid.
  • dat lokale SEO zich richt op de locatie van jouw kantoor, showroom of winkel.
  • dat 46% van de zoekopdrachten in Google gericht zijn op de buurt (waardoor het erg aantrekkelijk is om je in lokale SEO te verdiepen).
  • dat je voor een goede plek in de lokale zoekresultaten een lokaal zoekwoordenonderzoek moet doen aan de hand van Google Keyword Planner of Google Suggest.
  • dat een zo uitgebreid mogelijk Google My Business profiel echt noodzakelijk is voor lokale SEO. Dit omdat je er o.a. betrouwbaarder door overkomt, beter vindbaar wordt en mogelijkheid hebt tot interactie met de gebruiker.
  • dat NAP de belangrijkste gegevens zijn in het Google My Business profiel: Naam, Adres, Phone (telefoonnummer).
  • dat je via Lokale SEO gemakkelijk kunt reageren op reviews en zo in contact komt met je klanten.
  • dat je locatie pagina’s unieke en kwalitatieve content moet hebben voorzien van de USP’s van deze specifieke locatie.
  • dat je je URL’s de juiste structuur mee moet geven om onderlinge concurrentie te voorkomen.
  • dat je GEEN meerdere pagina’s moet aanmaken voor één locatie.
  • dat je middels Google Structured Markup de belangrijkste informatie over jouw locatie aan Google door kunt geven.
  • hoe je je title tags strategisch én aantrekkelijk kunt opstellen voor zowel Google als voor de gebruiker.
  • hoe je via WhiteSpark en Loganix achter je huidige NAP citaten komt zodat je deze kunt herstellen mocht dit nodig zijn.
  • hoe je middels Ahrefs op zoek kunt gaan naar nieuwe verwijzende domeinen voor je NAP citaat.
  • dat lokale linkbuilding kan via persoonlijke connecties met bedrijven in de buurt, via de Kamer van Koophandel, via het sponsoren van een lokaal evenement of via lokale media.
  • wat de lokale SEO trends van 2024 zijn: gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit & relevantie, mobile indexering en structured data.

Wij zijn benieuwd welke aspecten van lokale SEO jij als eerste gaat toepassen voor het vergroten van de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf. Ga je eerst je content optimaliseren of zorg je er eerst voor dat je Google My Business zo goed mogelijk is ingevuld?

Laat ons weten in de reacties of het je lukt om via deze technieken je lokale vindbaarheid te vergroten in de zoekmachine Google. Op zoek naar een online marketingbureau Amsterdam die je kan helpen? Neem dan contact met ons op!

Advies over jouw Lokale SEO strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere lokale SEO strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan