Brandfirm logo

Alles over Retargeting & remarketing in 2022

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over retargeting & remarketing in 2022. Met deze online marketing gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 24 minuten
Laatste update: 21 september 2022

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Wat het verschil is tussen retargeting en remarketing
  • Hoe retargeting en remarketing werken
  • Wat de kosten voor retargeting en remarketing zijn
  • Welke soorten retargeting en remarketing we kennen
  • Hoe dynamische retargeting werkt
  • Hoe third party cookies werken

Heb je wel eens over een product gepraat met vrienden of gezocht naar een bedrijf, om vervolgens plotseling je Facebook en Instagram overspoeld te zien worden met advertenties voor precies dat product? Nee, niemand luistert je telefoon af. Bedrijven maken reclame voor je via retargeting- en remarketingcampagnes. 

Dit zijn online betaalde reclamecampagnes die zijn opgezet om klanten aan te trekken die interesse hebben getoond in een bepaald product of dienst. In deze gids vertellen we je meer over retargeting en remarketing als onderdeel van je online marketingstrategie.

Dit complete artikel is er voor iedereen die succesvolle retargeting en remarketing wil inzetten.

1. Wat is retargeting?

Voordat we dieper duiken in remarketing, beginnen we bij retargeting.

Een klant, laten we haar Mandy noemen, bekijkt New Balance sneakers vanaf haar laptop. Ze bekijkt verschillende artikelen, maar verlaat de website zonder iets te bestellen. Een paar dagen later zit Mandy op NU.nl en ziet ze een advertentie voor een product dat ze heeft bekeken, plus een aantal andere gerelateerde artikelen die ze nog niet eerder had gezien. Ze wordt herinnerd aan het merk, is geïntrigeerd door de advertentie, en komt terug om een aankoop te doen.

New Balance retargeting op NU.nl

Dit is retargeting in actie.

Retargeting is dus een online marketingstrategie, waarbij jij als bedrijf een klant advertenties aanbiedt op bijvoorbeeld sociale media. Met retargeting gebruik je online adverteren alleen voor de mensen die je website al bezocht hebben. Dus in plaats van reclame te maken voor mensen die nog nooit van je bedrijf hebben gehoord, kun je je richten op degenen die al bekend zijn met je merk.

Deze advertenties houden dus verband met de informatie die de klant eerder op jouw website heeft bekeken. Het doel van de meeste retargeting-campagnes is om een mogelijke klant op te roepen om een actie te ondernemen die hij bij zijn eerste bezoek niet heeft ondernomen – bekend als een ‘call to action’ of CTA.

Instagram retargeting Farfetch

Retargeting helpt ook de naamsbekendheid te vergroten. Het helpt je klant namelijk om de naam van jouw bedrijf in gedachten te houden. Dus zelfs als ze niet converteren binnen een paar dagen na hun eerste bezoek, zullen ze je niet helemaal vergeten. Als ze dan een aankoop willen doen, zijn ze al bekend met je merk en zullen ze eerder kiezen voor jouw bedrijf dan voor je concurrenten.

Hoe werkt retargeting?

Maar hoe werkt dat dan? Waarschijnlijk heb jij ook wel eens te maken gehad met retargeting. Als je een website bezoekt en een product of dienst bekijkt, en vervolgens merkt dat de advertenties voor dat aanbod je beginnen te volgen op andere websites en sociale media, dan is dat retargeting.

Hoe werkt retargeting

Dit is wat er achter de schermen gebeurt als je die advertenties ziet:

  1. Een bedrijf plaatst een stukje traceercode, bekend als een retargeting pixel, op de website.
  2. Telkens wanneer een klant een product- of servicepagina op de website bezoekt, wordt een pixel gedownload met informatie over wat hij heeft bekeken. Die informatie wordt onderdeel van een klantprofiel. Het klantprofiel wordt bijgehouden door een advertentienetwerk en wordt gevolgd via een cookie die in de browser van de klant wordt geplaatst.
  3. Wanneer de klant een andere website bezoekt (bijvoorbeeld een social media-platform of een andere site met gespecialiseerde reclame), vertelt de cookie het advertentienetwerk, zoals Facebook Ads, dat de persoon eerder de website van het bedrijf heeft bezocht en specifieke producten of diensten heeft bekeken.
  4. Het advertentienetwerk serveert advertenties aan de klant die breed van toepassing zijn op het bedrijf of die specifieke producten of diensten weerspiegelen die eerder werden bekeken. Zo wordt de retargeting-campagne voltooid.

Voordelen van retargeting

Retargeting is om verschillende redenen een waardevolle online marketingstrategie:

Het herinnert klanten aan vergeten informatie
Of ze nu generiek of productspecifiek zijn, retargetingadvertenties brengen je bedrijf weer onder de aandacht van klanten. Je herinnert ze aan de waarde van je merk of de aantrekkingskracht van specifieke producten of diensten.

Het bevordert het aantal websitebezoeken
Retargeting vergroot de kans dat een klant jouw website opnieuw bezoekt, zelfs wanneer de advertentie niet meer informatie bevat dan de klant bij zijn eerste bezoek heeft opgedaan.

Het kan de verkoop en de inkomsten verhogen
Elk terugkerend bezoek biedt een nieuwe kans om te verkopen en inkomsten binnen te halen.

Het helpt je concurrentie te verslaan
Retargeting vermindert het bereik van advertenties van concurrenten door de advertenties van je bedrijf op externe websites te laten zien.

Soorten retargeting

Retargeting strategieën kunnen als volgt worden ingedeeld:

Generieke retargeting: Bij dit type retargeting krijgen klanten generieke merkadvertenties te zien wanneer ze andere websites bezoeken. Als je bijvoorbeeld een reisbureau hebt, kan het advertentienetwerk algemene advertenties voor je merk weergeven met een afbeelding van een reisbureau of vakantie-gerelateerde beelden. Of een merk, zoals Desenio, dat je opnieuw bereikt met mooie sfeerbeelden.

Hoe werkt retargeting

Dynamische retargeting: Bedrijven kunnen retargeting ook gebruiken om productspecifieke advertenties weer te geven die relevant zijn voor een eerder product of dienst die een klant eerder op de website van het bedrijf heeft bekeken. Als we teruggaan naar het voorbeeld van het reisbureau, kan de klant advertenties zien voor een actuele korting op vluchten naar een bepaald land. Of bijvoorbeeld specifieke producten van een merk, zoals Adidas hieronder:

Voorbeeld dynamische retargeting

We vertellen je later meer over dynamische retargeting.

Advies nodig over Retargeting & remarketing?

  • Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je online strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Wat is remarketing?

Zelfs als je de definitie van remarketing niet kent, ben je waarschijnlijk wel bekend met het concept. 

Remarketing verwijst, net als retargeting, naar het aanspreken van doelgroepen die al interactie hebben gehad met je bedrijf, om hen aan te moedigen een gewenste actie te ondernemen die hen kan interesseren, zoals conversie.

Klanten loggen bijvoorbeeld in op je site en voegen producten toe aan hun winkelwagentje, maar gaan weg zonder te kopen. Met behulp van de e-mailadressen die klanten in hun account hebben opgegeven, kun je remarketingacties uitvoeren door ze e-mails te sturen waarin ze aan die producten worden herinnerd. 

Zo voorkom je dat ze hun winkelwagen achterlaten zonder iets te bestellen.

Voorbeeld dynamische retargeting

Hoe werkt remarketing?

Remarketing werkt door de informatie die je hebt over je klanten te gebruiken om alleen de meest relevante, zeer gerichte campagnes te maken die geschikt zijn voor hun behoeften. 

Om dit te doen, moet je op zijn minst een basiskennis hebben van gedragsmarketing. 

Dit is het monitoren en volgen van het gedrag van je doelgroep. Meestal wordt dit gedaan door het bijhouden van hun website- en aankoopactiviteiten. Je kan dit ook doen door gebruik te maken van toepassingen van derden om verder te controleren hoe ze zich met je bedrijf kunnen bezighouden.

Remarketing is dus het proces waarbij consumenten die je webpagina’s hebben bekeken maar niet tot conversie zijn overgegaan, opnieuw worden benaderd. Deze consumenten krijgen dan gerichte advertenties te zien die specifiek zijn voor de fase waarin zij zich bevinden in het besluitvormingsproces of specifiek voor de producten waarin zij geïnteresseerd zijn.

De meest gebruikelijke manier om dit te testen is door het gebruik van website cookies. 

Deze cookies worden opgeslagen in de browser van een gebruiker om gebruikersactiviteiten te volgen. Het kan bijvoorbeeld gaan om waar ze op klikken, welke producten ze bekijken en wanneer ze afhaken.

Voorbeeld cookies bij KLM

Remarketing hoeft er niet alleen op gericht te zijn om mensen je producten of diensten te laten kopen, het kan ook educatief zijn. Door remarketing te gebruiken om consumenten naar informatieve en inhoudelijke pagina’s te leiden, vergroot je de merkbekendheid. Deze techniek heeft het potentieel om meer loyale klanten op te bouwen.

E-mail remarketing

Als je e-mail remarketing succesvol wil inzetten, kunnen deze 3 tips je daarbij helpen:

  1. Maak gebruik van e-mail segmentatie
    Je spreekt van e-mail segmentatie wanneer je je mailinglist opsplitst in meer gedetailleerde, zeer gerichte lijsten. Segmentering helpt je verder te richten op degenen die op zoek zijn naar specifieke informatie. Het zorgt ervoor dat je geen e-mails stuurt naar degenen die al een specifiek product hebben gekocht of een andere specifieke actie hebben ondernomen, zoals de geboortedatum toevoegen in hun account voor een leuk verjaardagspresentje.
  2. Tijd is belangrijk
    Je wilt je remarketing e-mail verzenden nadat iemand je website heeft verlaten. Wanneer je na een aantal uur of een aantal dagen in hun inbox belandt, is de kans groter dat ze terugkeren naar je site en de service/het product dat ze in eerste instantie hebben laten liggen, nog eens overwegen.
  3. Betrek je inactieve abonnees
    Als je een toename van inactieve abonnees hebt opgemerkt, is het gebruik van remarketing een geweldige manier om deze abonnees eraan te herinneren waarom ze zich in de eerste plaats hebben geabonneerd. Wat heeft hun interesse in de eerste plaats gewekt? Moedig ze aan je website te bezoeken door ze op een call to action (CTA) te laten reageren.

Voordelen van remarketing

Het feit dat een consument iets bij je heeft gekocht, betekent niet dat je klaar bent met hem. Je kunt ook remarketen op geconverteerde consumenten. Dit zal een langere campagne zijn, gericht op merkbekendheid en niet op conversies. Het doel is om herinnerd te worden door consumenten wanneer ze klaar zijn om een nieuwe aankoop te doen. Remarketing is dus een fijne manier om continu in de gedachten van je klant te blijven.

Voordelen van e-mail remarketing

Wij raden je aan e-mailmarketing uitsluitend te gebruiken voor websitebezoekers die zich hebben ingeschreven voor het ontvangen van e-mails of die zich hebben aangemeld voor een e-maillijst. Vanaf dat punt heb je verschillende mogelijkheden om deze gebruikers te benaderen met gepersonaliseerde, contextspecifieke en zeer gerichte e-mailcampagnes. Zo behaal je de volgende waardevolle doelen:

Inactieve gebruikers targeten

Een klant die een aankoop doet op je website, geeft meestal zijn e-mailadres op als onderdeel van het aankoopproces. Wanneer die klant 30 of 60 dagen lang je website niet meer bezoekt, is het tijd voor een follow-up remarketing e-mail om hen te herinneren aan je geweldige producten of diensten.

Inactieve gebruiker targeten door Bolt

Het aantal verlaten winkelwagentjes verminderen

Als een gebruiker zijn winkelmandje achterlaat voordat hij op de knop “afrekenen” drukt, kan een korte e-mail dienen als een vriendelijke herinnering voor de gebruiker om terug te keren naar je website en zijn aankoop af te ronden.

Verlaten winkelmandje targeten door Paula's Choice

Creëer mogelijkheden voor cross-selling

Als een klant een aankoop doet in je webshop, kan een follow-up e-mail met producten die de oorspronkelijke aankoop aanvullen, resulteren in extra verkoop.

Cross-selling targeten door Paula's Choice

3. Retargeting versus remarketing: wat is het verschil?

Goed, we hebben je verteld over retargeting en remarketing. Maar wat is nou het verschil? De termen remarketing en retargeting worden beide gebruikt om online marketingcampagnes te beschrijven die zich richten op gebruikers die eerder interactie met je bedrijf hebben gehad.

De verwarring over deze termen komt voort uit het feit dat e-mailmarketeers en display-adverteerders beide termen hebben gebruikt om te beschrijven wat ze doen – zelfs wanneer wat ze doen uiteindelijk heel verschillend is. Als gevolg daarvan gebruiken sommige marketeers deze termen door elkaar, terwijl anderen volhouden dat ze totaal verschillende dingen betekenen.

Retargeting en remarketing werken samen om de zichtbaarheid van een bedrijf bij potentiële klanten te verbeteren. Er zijn echter een paar belangrijke verschillen tussen de termen en hoe de twee strategieën kunnen worden gebruikt om succesvol te zijn voor jouw bedrijf.

Het belangrijkste verschil

Zowel retargeting als remarketing kan worden gebruikt voor directe e-mailcommunicatie als voor online advertenties. Het verschil ligt in de doelgroep die je wil bereiken.

remarketing vs retargeting

Retargeting gebruik je voor potentiële klanten, waar je remarketing gebruikt voor je huidige klanten. Beide doelgroepen worden hoofdzakelijk vastgesteld door middel van trackingpixels en cookies.

Hoewel de subtiele verschillen tussen retargeting en remarketing belangrijk zijn om te weten, is het belangrijker om te begrijpen hoe je bedrijf beide strategieën kan gebruiken om het meeste uit je digitale marketing te halen.

In plaats van je marketinginspanningen te richten op het aantrekken van nieuwe klanten, kunnen retargeting en remarketing potentiële klanten die al interesse hebben getoond in je product of dienst, terughalen – een eenvoudige maar effectieve manier om de verkoop te stimuleren.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

4. Hoe werken retargeting en remarketing?

We legden je net al uit wat retargeting en remarketing zijn, en de verschillen tussen de twee. 

Nu je het verschil tussen remarketing en retargeting kent, weet je dat je niet moet kiezen tussen het een of het ander. Je hebt beiden nodig in je marketingcampagnes, omdat het allebei belangrijke strategieën zijn om in contact te blijven met huidige en potentiële klanten. 

Zo blijft je bedrijf bij hen in gedachten.

Zoals met elk onderdeel van je digitale marketingstrategie, wil je je retargeting- en remarketinginspanningen blijven analyseren. Dat helpt je om competitief te blijven en traffic terug te sturen naar je website.

Welke kanalen worden hier vooral gebruikt?

Welk kanaal je gebruikt voor retargeting en remarketing heeft een grote invloed op het succes van je campagne. We helpen je het juiste kanaal te vinden om je retargeting en remarketing advertenties te plaatsen.

Facebook

Met Facebook retargeting advertenties kan je mensen die in het verleden je site hebben bezocht of interactie hebben gehad met je merk, opnieuw benaderen. 

Deze mensen weten al waar jouw bedrijf voor staat en hebben waarschijnlijk een goed idee van de waarde die je kunt bieden. Dit bewustzijn maakt het gemakkelijker om ze te converteren. 

Vooral in vergelijking met nieuwe, onwetende klanten die net voor de eerste keer op je website terecht zijn gekomen.

Facebook retargeting advertentie
Facebook’s geheugenopfrisser

Facebook retargeting ads zijn geweldig voor het binnenhalen van klanten die items in hun winkelmandje laten verstoffen. Je kunt ze de producten laten zien waarin ze in eerste instantie geïnteresseerd waren en ze teruglokken naar je site door hun geheugen op te frissen met Facebook engagement retargeting. Deze producten worden in een carrousel getoond.

Facebook retargeting productcarrousel advertentie

Dynamische retargetingadvertenties van Facebook zijn gepersonaliseerd voor de eigen ervaring van de klant. Ze tonen producten die iemand al heeft bekeken (zelfs als ze nog niets in hun winkelwagen hebben gedaan) om een unieke ervaring te creëren. Dit is de beste retargetingstrategie van Facebook. Het benut de kracht van personalisatie om conversies te stimuleren.

Look-a-like doelgroepen

Facebook’s Pixel is geweldig voor het verzamelen van de informatie over je websitebezoekers. Zo kun je aangepaste doelgroepen maken. Het kan bijhouden wie welke pagina heeft bezocht en wanneer, zodat je gepersonaliseerde advertenties kunt aanbieden op basis van zoekgedrag.

Met deze informatie kan Facebook je retargeting campagne tonen aan klanten die lijken op mensen die je site al hebben bezocht. De kans is groter dat ze geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt, omdat ze bijvoorbeeld dezelfde baan hebben, in hetzelfde gebied wonen of in dezelfde dingen geïnteresseerd zijn als je huidige klanten.

Kwaliteitsdoelgroepen

Kwaliteitsdoelgroepen zijn mensen die in het verleden iets bij je hebben gekocht of die een interactie met je merk hebben gehad, zoals contact opnemen, producten toevoegen aan hun winkelwagen, je berichten op sociale media delen of een beoordeling achterlaten.

Deze mensen zijn het gemakkelijkst opnieuw te benaderen met retargetingadvertenties op Facebook, omdat ze al veel contact hebben gehad met je merk. Hierdoor zijn ze heel ontvankelijk voor een verscheidenheid aan verschillende advertenties en retargetingmethoden. Het is dus de moeite waard om een paar verschillende soorten uit te testen, zoals:

  • Advertenties voor merkbekendheid
  • Advertenties voor productherinneringen
  • Retargeting video-advertenties

YouTube

Je kunt mensen die je organische YouTube-video’s en videoadvertenties hebben bekeken, retargeten door een aangepast publiek te maken dat bestaat uit weergaven. Je kunt iets soortgelijks doen op netwerken als Facebook en Instagram, maar op YouTube is het publiek van betere kwaliteit. Op Facebook wordt een kijkduur van 3 seconden beschouwd als een view. Dat terwijl YouTube een kijkduur van 30 seconden of de volledige lengte van de video (als de video korter is dan 30 seconden) beschouwd als een weergave.

Kijkduur YouTube

Dit is zeker voordelig, maar het heeft ook een nadeel omdat je een 30 seconden of een volledige videoweergave moet hebben om iemand aan je aangepaste publiek toe te voegen. 

Er is ook geen optie om aangepaste doelgroepen te maken op basis van het percentage van de video die ze bekeken hebben, zoals je kunt doen op Facebook.

Maar het fijne van YouTube Ads is dat ze een heleboel verschillende targeting opties hebben. Je kunt mensen targeten op elke videoweergave op je kanaal of per individuele video.

Je kunt ze ook targeten op basis van elke advertentieweergave of een specifieke video.

De beste techniek is om verschillende organische video’s te publiceren die gratis educatieve of vermakelijke content bevatten met betrekking tot de producten of diensten die je wilt promoten. Daarna kun je de best presterende organische video’s selecteren op basis van views, likes/dislikes en reacties en deze promoten met advertenties.

YouTube retargeting advertentie
Andere interacties

Views zijn niet de enige interactie die je kunt retargeten op YouTube. Er zijn ook andere soorten interacties. Deze omvatten het delen van een video op je kanaal, het toevoegen van je video aan een afspeellijst, het liken van een video, het achterlaten van een reactie, het abonneren op een kanaal, of het bezoeken van de homepage van het kanaal.

Dit soort interacties, met name het delen, liken of achterlaten van een comment, kan duiden op interesse. Mensen nemen deze extra stappen alleen als ze je content leuk vinden. Je zult betere resultaten zien als je ze retarget.

LinkedIn

Ook LinkedIn heeft interessante retargeting opties, vooral als je je richt op de B2B-markt. Zelfs als ze wegklikken van je website zonder te converteren, weet je dat ze zich bewust zijn van je merk. Je kunt dan wegstappen van advertenties op awareness-niveau en in plaats daarvan advertenties aanbieden met content op consideration-niveau, zoals bijvoorbeeld een gratis eBook.

LinkedIn retargeting advertenties kunnen de initiële interesse van gebruikers opnieuw aanwakkeren, waardoor je een tweede (of derde, of vierde) kans krijgt om hen te converteren.

De Insight Tag

LinkedIn Ads gebruikt een pixel om het gedrag en de conversies van gebruikers te volgen. Deze heet de Insight Tag. De tag stuurt conversie tracking, website doelgroepen en website demografie aan voor alle LinkedIn advertentie campagnes.

Wanneer je dit eenvoudige stukje code op je website installeert, kan de Insight Tag bezoekersgegevens verzamelen en doorgeven tussen je site en het platform. Bijvoorbeeld de professionele kenmerken van de bezoekers, het type advertentie of inhoud waarmee ze interactie hadden op LinkedIn, en elke conversieactiviteit die plaatsvindt.

LinkedIn Insight Tag
Matched audiences

Matched Audiences zijn doelgroepsegmenten die je zelf samenstelt in LinkedIn Campaign Manager. Gebruik ze wanneer je targeting wilt toepassen in een LinkedIn advertentiecampagne. Matched Audiences bevatten dus de gebruikers die eerder interactie hebben gehad met je bedrijf via LinkedIn.

LinkedIn matched audiences

Retargeting is aantrekkelijk op LinkedIn omdat het vooral voor professioneel netwerken is. LinkedIn Matched Audiences is een uitstekende B2B tool, die de leads van je website stimuleert.

Google Ads

Met Google Ads hoef je alleen maar een stukje Google remarketing code, ook wel tag of pixel genoemd, aan je website toe te voegen. Zo kunnen bezoekers via browsercookies aan je remarketing doelgroepen worden toegevoegd.

Google Ads remarketing code

Met remarketing kun je Google-advertenties tonen aan eerdere websitebezoekers terwijl ze browsen op het enorme aantal partnersites van Google in het Google Display Network. Het Google Display Network bereikt 92% van alle internetgebruikers.

Google Display Network bereikt 92% van alle internetgebruikers

Google raadt aan om bij het opstarten van je eerste remarketingcampagne te starten met het targeten van iedereen die je homepage heeft bekeken. Denk er wel aan dat dit je Google remarketingkosten zal verhogen, aangezien je advertenties aan meer individuen worden geremarket en je niet in staat zult zijn om advertenties te maken die even doelgericht zijn.

Door gerichter te sturen, kun je dus de relevantie van je advertenties verhogen en je kosten per klik verlagen.

Uiteindelijk kun je verschillende Google remarketinglijsten maken voor supergerichte remarketingcampagnes; je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om gebruikers die al een aankoop hebben gedaan op je site andere advertenties te tonen dan niet-kopers.

5. Wat is dynamische remarketing?

Met retargeting toon je advertenties aan mensen die eerder je website hebben bezocht of je mobiele app hebben gebruikt. Dynamische remarketing is de betere versie van klassieke remarketing, waarmee je eerdere bezoekers advertenties toont die producten en diensten bevatten die ze op je site hebben bekeken.

Voordelen van dynamische remarketing

Volgens Google zijn er veel redenen om Dynamic Remarketing te gebruiken.

  • Advertenties die meeschalen met je producten of diensten: koppel je feed van producten of diensten aan dynamische advertenties, waarbij je advertenties worden geschaald om je volledige inventaris te dekken.
  • Eenvoudige, maar krachtige feeds: maak een basisfeed van .csv, .tsv, .xls of .xlsx. De Google Ads product recommendation engine haalt producten en services uit je feed en bepaalt op basis van populariteit en wat de bezoeker op je site heeft bekeken de beste mix van producten voor elke advertentie.
  • Hoogwaardige lay-outs: Google Ads voorspelt welke dynamische advertentie-lay-out waarschijnlijk het beste presteert voor de persoon, de plaatsing en het platform waar de advertentie wordt weergegeven.
  • Real-time optimalisatie van biedingen: Met de verbeterde CPC- en conversie-optimalisatie berekent Google Ads het optimale bod voor elke impressie.

Wat heb je nodig?

Product data feed
Je zult een product data feed moeten gebruiken of aanmaken om Dynamic Remarketing te kunnen gebruiken.

Tag met aangepaste parameters
De Dynamic Remarketing tag met aangepaste parameters voeg je toe aan alle pagina’s van je website.

Responsive ads
Responsive ads gebruiken lay-outs in talloze formaten en groottes voor moderne platforms, waaronder HTML5 voor mobiele apparaten. Google, Meta en LinkedIn bieden automatisch responsive ads aan. HTML5 ads moeten zelf ontworpen worden.

Je kunt bijvoorbeeld Google Web Designer gebruiken om HTML5-advertenties te maken. Download eerst Google Web Designer en gebruik vervolgens de instructies in het Helpcentrum van Google Web Designer om een advertentie te maken. Maak een nieuwe advertentie met behulp van de AdMob-omgeving of gebruik een sjabloon dat Google AdMob als ondersteund platform heeft.

Google Web Designer

6. Wat is dynamische retargeting?

Dynamische retargeting creëert unieke advertenties voor elke individuele klant. Marketeers kunnen klanten dynamisch targeten met het laatste product dat ze hebben bekeken, waardoor de conversie toeneemt. 

In tegenstelling tot klassieke retargeting, krijgt een gebruiker bij dynamische retargeting het specifieke product te zien dat hij eerder heeft bekeken of aan zijn winkelwagen heeft toegevoegd.

In de meeste gevallen gaat het om machine learning-technologie die individueel gedrag analyseert om uit te zoeken welke creatieve elementen iemand verleidt om terug te keren en een aankoop te doen.

Voordelen van dynamische retargeting

Dynamische retargeting is onmisbaar wanneer:

  • je een e-commerce bedrijf hebt: je site bestaat om producten of diensten te verkopen, en je inventaris bevat duizenden artikelen die verschillende klanten aanspreken.
  • je een grote inventaris hebt: je verkoopt verschillende artikelen en hebt verschillende productcategorieën.
  • je je op een brede klantenbasis focust: je kunt je in feite richten op honderdduizenden klanten, die allemaal verschillende bedoelingen hebben wanneer ze je website bezoeken.
  • je klanten een specifieke smaak hebben: de producten binnen je inventaris kunnen mensen met zeer verschillende wensen en behoeften aanspreken.

7. Third party cookies in de ban

Google kondigde begin 2020 plannen aan om third party cookies te verwijderen voor Google Chrome. Chrome is de meest gebruikte browser met meer dan 63% van het marktaandeel wereldwijd. Maar wat zijn third party cookies eigenlijk?

Wat zijn third party cookies?

Third party cookies zijn kleine stukjes data die op de browser van een internetgebruiker worden opgeslagen. Deze cookies bevatten gegevens van derden, zoals gebruikersidentificatie.

Third party cookies uitleg

In combinatie met tracking-scripts kunnen third party cookies worden gebruikt voor retargeting, het volgen van gebruikers en conversie-attributie.

Je kunt bijvoorbeeld een ‘vind ik leuk’-knop op je website plaatsen die een cookie opslaat op de computer van een bezoeker. Die cookie kan later door Facebook worden gebruikt om bezoekers te identificeren en te zien welke websites een gebruiker heeft bezocht. Dit is wat bekend staat als een cookie van een derde partij.

Adverteerders gebruiken deze technologie al jaren om gegevens te verzamelen en relevante advertenties te richten op het juiste publiek.

Het plan van Google

In maart 2021 bevestigde Google het plan om trackinggegevens van derden te verwijderen en kondigde het aan deze niet te vervangen door vergelijkbare cross-site trackingtechnologie.

Google zal nog steeds in staat zijn om gebruikers te volgen via gegevens die zijn verzameld via zijn diensten, zoals Maps, Search of Youtube. Het bedrijf zei dat de veranderingen alleen van toepassing zijn op advertentietools en unieke identifiers voor websites.

Google zal ook nog steeds gebruikers op mobiele apparaten volgen en targeten. Het zal nog steeds advertenties richten op gebruikers op basis van hun gedrag op zijn platforms, die het grootste deel van zijn inkomsten vormen en niet zullen worden beïnvloed door de verandering.

Met andere woorden, hoewel de aankondiging enorme gevolgen zal hebben voor de digitale advertentie-industrie, zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn voor Google zelf.

In plaats daarvan zal Google interest-based targeting implementeren via Google Topics. Die groepeert individuen op basis van interesses. Je snapt het al: dit is echter geen vervanging voor cookies. Er is namelijk geen mogelijkheid meer voor targeting op basis van zoekgedrag, bijvoorbeeld.

En nu?

Geen zorgen, meerdere wegen leiden naar Rome. Door op tijd actie te ondernemen zorg je ervoor dat jouw online marketingstrategie hier niet onder lijdt. We geven je wat tips zodat jij je voor kunt bereiden op het verdwijnen van de third party cookies.

Pas je marketingstrategie aan met contextuele targeting

Is je marketingstrategie nu opgebouwd uit display of social ads, en je target je doelgroep bijvoorbeeld op werk, iemands interesses of hobby’s, remarketing of ‘soortgelijke doelgroepen’, dan raden we je aan om op zoek te gaan naar een andere oplossing om deze doelgroep aan te spreken. Een goed alternatief? Contextuele targeting.

Contextuele targeting verwijst naar het plaatsen van een display-advertentie op websites die direct relevant zijn voor het product dat in de advertentie wordt verkocht. De inhoud van de advertentie is dus direct gerelateerd aan de inhoud op de site/pagina.

De techniek wordt gebruikt door zoekmachines om advertenties op hun resultatenpagina’s te tonen. Ze stemmen de inhoud van zoekwoorden af in de zoekopdracht met de inhoud van de advertentie.

Contextuele targeting maakt dus gebruik van sessie-informatie, zoals de website die een gebruiker bekijkt, om de intenties en interesses van de betrokkene te bepalen.

Omdat het gegevens zijn die worden geïnterpreteerd en afgeleid van het gedrag van de gebruiker, in plaats van rechtstreekse gebruikersinformatie, is targeting op basis van context in overeenstemming met zowel publieke als regelgevende gevoelens ten aanzien van privacy.

Gebruik tools die cookie-beperkingen omzeilen

Je kunt tools gebruiken, zoals Tracedock, die je kunnen helpen om de cookie-beperkingen te omzeilen.

Tracedock

De tool zorgt ervoor dat je cookies 180 dagen lang kunt inzetten, in plaats van maximaal 7 dagen. Je voorkomt op deze manier dat een terugkerende bezoeker na een week al wordt gezien als nieuwe bezoeker. Deze cookies kunnen ze geanonimiseerd doorsturen naar bijvoorbeeld je Google Analytics-profiel. Wanneer je dit soort tools gebruikt heb je dus meer data om uit te lezen en in te zetten voor je campagne.

Gebruik de server-side Google Tag Manager

De beste aanpak om te implementeren is de server-side Google Tag Manager. Dit kost wat werk, maar levert je ook veel op. De server-side Google Tag Manager is een variant op de Tag Manager, maar het grote verschil is dat je deze variant op je eigen server zet. Zo kun je de pixels first-party installeren, en komen de gegevens ook niet bij third-party gegevens terecht.

Gebruik Google Analytics 4

Als je het nog niet gebruikt, raden we je aan om Google Analytics 4 te implementeren. Je krijgt hier niet alleen betere inzichten mee in de gebruikers van je website, maar ook in je apps. Als je de tool direct goed instelt met de juiste filters, verzamel je betrouwbare data zonder het gebruik van cookies.

Google Analytics 4

8. Wat zijn de kosten voor retargeting en remarketing?

Je potentiële klanten browsen al op het internet. Retargeting en remarketing brengen je boodschap onder hun aandacht, ongeacht waar ze zich op het internet bevinden. Dat helpt je concurrerend te blijven en verkeer terug te leiden naar je website. Maar hoeveel investeer je daarvoor, oftewel: wat zijn de kosten voor retargeting en remarketing?

Google Ads is een van de beste advertentieplatformen voor een remarketing-campagne. Met Google Ads krijg je toegang tot meer dan 90% van de internetgebruikers. Je zet doelgerichte campagnes op die waardevol verkeer naar je site terugbrengen om hun deel van het koopproces af te ronden.

Google Ads biedt toegang tot meer dan 90% van de internetgebruikers

Gemiddelde kosten voor remarketing en remarketing

De gemiddelde kosten voor remarketing op Google bedragen €0,66 tot €1,23 per klik.

Ter vergelijking: de gemiddelde kosten per klik (CPC) voor zoek- en displayadvertenties op Google variëren van €1 tot €2 voor zoekadvertenties en minder dan €1 voor displayadvertenties.

De kosten van je Google remarketingcampagne zullen dus variëren, afhankelijk van hoe je campagnes passen in je online marketingstrategie als geheel. Over het algemeen behoren Google remarketingadvertenties echter tot de meest kosteneffectieve advertentiecampagnes die beschikbaar zijn voor online adverteerders.

Zoekadvertenties in superconcurrerende sectoren kunnen enkele euro’s meer per klik kosten – en dat is slechts het gemiddelde. Display- en sociale remarketingadvertentieklikken kunnen daarentegen tussen 2-100 keer minder kosten.

Om de kosten laag te houden, gebruik je Google remarketing in combinatie met contextuele targeting, conversiefiltering, frequentiecapping en andere kostenbesparende strategieën. Hierdoor kun je zeer gerichte remarketingcampagnes maken en je advertentierelevantie verhogen, waarbij het grootste deel van je advertenties wordt getoond aan de mensen die het meest waarschijnlijk op je advertentie klikken en converteren.

9. Conclusie

Je weet nu alles over het implementeren van retargeting en remarketing in je online marketingstrategie. We vatten de belangrijkste punten nog even samen.

In deze gids heb je geleerd:

  • Waarom retargeting en remarketing belangrijk zijn voor het verhogen van je conversieratio
  • Wat het verschil is tussen retargeting en remarketing
  • Wat de voordelen zijn van retargeting en remarketing
  • Welke tools je kunt gebruiken voor retargeting en remarketing
  • Wat de gemiddelde kosten zijn voor retargeting en remarketing

Met deze kennis op zak kun jij aan de slag om je klanten opnieuw aan te spreken met jouw producten of diensten.

Nu zijn wij benieuwd naar jouw inzichten na het lezen van deze gids. Met welk platform voor retargeting of remarketing ga jij aan de slag? Laat het ons weten door te reageren onder dit bericht.

Advies over jouw online strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere retargeting en remarketing strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan