Ga naar inhoud

E-mailmarketing in 2022: alles wat je moet weten

Laatst geupdate: 18 november 2021
E-mail gebruiken als marketing tool? Je bent niet de enige ondernemer die gebruikmaakt van persoonlijke e-mailadressen om je boodschap over te brengen aan je ideale klant. In dit artikel leer jij hoe je e-mailmarketing met succes kunt inzetten voor jouw scale-up.In dit artikel leer je: 
  • wat e-mailmarketing precies is 
  • waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is anno 2022
  • hoe je e-mails kunt automatiseren en segmenteren (en waarom het slim is om dit te doen)
  • hoe je een goede e-mail schrijft 
  • welke e-mails goed werken bij B2B-klanten
  • hoe je jouw e-mails door middel van A/B testen kunt optimaliseren
  • wat de e-mail trends zijn in 2022
Dit artikel is voor alle ondernemers die een sterke e-mailmarketing strategie willen opzetten, maar nog niet precies weten hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Rachelle, onze content specialist, weet precies hoe waardevol een goede e-mailfunnel kan zijn voor de groei van je bedrijf. Het is namelijk een unieke manier om je ideale klant te bereiken. In dit artikel leren we je daarom graag alles over e-mailmarketing.
In dit artikel

1. Introductie van e-mailmarketing

Anno 2022 is e-mailmarketing nog steeds een belangrijke en effectieve manier om je bedrijf te introduceren bij je ideale klanten.

Het is ook dé manier om een betrouwbare band op te bouwen met deze groep mensen.

Maar ja, wat is e-mailmarketing eigenlijk? Af en toe een mail sturen naar je klantenbestand is het namelijk niet, maar wat is het dan wel? 

E-mailmarketing is een hele directe en persoonlijke marketing strategie. Je gebruikt e-mail om je product of dienst aan te prijzen bij je klanten. Maar dat doe je niet zomaar. Je triggert de consument namelijk met een ludieke actie, een prettige kortingscode of een interessant nieuwsfeitje. Hiermee kun je de consument overtuigen naar je website te gaan, om vervolgens tot een aankoop over te gaan. 

Actiemail voorbeeld e-mailmarketing

Kijk maar eens in je eigen mailbox: die zit vast vol mails van bedrijven waar je nauwelijks écht naar kijkt. Ze zitten vaak ongeopend in je inbox totdat je ze uiteindelijk verwijdert.

Door een goede strategie en sterke copy zorg je er voor dat jouw ideale klanten je e-mail wél willen openen. Hoe precies, dat lees je in dit artikel. 

Belangrijke KPI’s

Maar voordat we zover zijn, duiken we in belangrijke factoren bij e-mailmarketing: de click rate, open rate en het aantal subscribers. 

Bij e-mailmarketing is de click rate een belangrijke KPI (Key Performance Indicator) om in de gaten te houden. De click rate kun je onderverdelen in de click-through-rate (CTR) en click-to-open rate (CTO). 

CTR vs CTO

Bij CTR meet je hoeveel ontvangers op jouw e-mail hebben doorgeklikt naar de link in je mail. Bijvoorbeeld naar jouw homepage of naar het specifieke product dat je hebt uitgelicht. 

Bij CTO wordt er gekeken hoeveel ontvangers jouw e-mail hebben geopend. Deze ontvangers hebben dus niet geklikt op de link, maar hebben de inhoud van je mail wel gelezen. 

Vergeet ook het aantal subscribers niet. Dit zijn de ideale klanten die zich hebben aangemeld voor bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief. Dit zijn hele warme leads, want ze zijn al geïnteresseerd in jouw bedrijf. Anders zouden ze zich niet hebben ingeschreven, toch?

Door zich in te schrijven, komen ze automatisch in jouw klantenbestand te staan en heb je een ultieme kans om deze klanten ook daadwerkelijk binnen te halen. 

Subscribe voor nieuwsbrief

Het aantal unsubscribers is interessant om in de gaten te houden. Wanneer dit aantal erg hoog is, kan het zijn dat er iets misgaat. Je kunt bijvoorbeeld:

  • te veel mails sturen, waardoor het irritant wordt voor de consument 
  • te specifieke mails sturen
  • mails sturen die helemaal niet aansluiten bij de wensen en behoeften van de doelgroep

On top of mind blijven bij je doelgroep 

Eén van de redenen om te investeren in e-mailmarketing is dat het een ideale manier is om on top of mind te blijven bij je doelgroep.

Door de personen die onder jouw ideale klantprofiel vallen te triggeren met aantrekkelijke content, blijf je in het achterhoofd van deze doelgroep.

Wanneer hij of zij iets aan wilt schaffen in jouw branche, zal de consument eerder naar jouw bedrijf gaan omdat hij/zij met de naam vertrouwd is.

2. Waarom e-mailmarketing nog steeds relevant is

Benieuwd waarom e-mailmarketing anno 2022 nog steeds een effectieve marketingstrategie is? We zetten de voordelen hier voor je op een rij: 

  • Je kunt het helemaal invullen zoals je wilt. Als ondernemer kun je jouw e-mails zo creatief invullen als je wilt. Je kunt strooien met gratis extra’s, nieuwe collecties aankondigingen, of interessante nieuwsfeitjes naar buiten brengen in jouw branche.
  • Je leert je doelgroep beter kennen. Door verschillende A/B testen te doen, kom je erachter wat je doelgroep wél en niet aanspreekt. 
  • Je bouwt een persoonlijke band op met je ideale klanten. E-mail voelt persoonlijk. Je benadert iemand in zijn of haar ‘veilige’ online omgeving waardoor zij zich veel meer aangesproken voelen. Hierdoor zijn je ideale klanten eerder bereid om op jouw mail te klikken. 
  • Iedereen houdt van gratis, zeker in Nederland. Het is daardoor een effectieve manier om een korting of gratis extraatje aan te bieden. Nederlanders klikken over het algemeen gretig op goede acties, dus maak daar vooral gebruik van. 
  • Je hebt een directe connectie met je doelgroep. Jouw e-mail komt meteen in de inbox van je ideale klant terecht zonder dat daar een tussenpartij tussen zit. Dit vergroot de kans dat zij uiteindelijk doorklikken naar je website. Door segmenteren en automatisering kun je daarnaast doelgericht je doelgroep bereiken met precies de juiste content. 
  • Je doelgroep kan aangeven wat ze via de mail van jou willen ontvangen. Zo kunnen ze kiezen uit alleen updates bij nieuwe producten, mails bij aanbiedingen, wekelijkse mails of maandelijkse mails. De klant bepaalt zelf waar hij/zij behoefte aan heeft, waardoor je mails relevant blijven voor de desbetreffende persoon. 
  • Het is een handige manier om je naamsbekendheid te vergroten. We hebben allemaal een telefoon waardoor we extra vatbaar zijn voor e-mailmarketing. Je ideale klanten krijgen een melding wanneer je ze mailt, waardoor ze naar hun telefoon kijken en jouw bedrijfsnaam zien. Hoe vaker dit gebeurt – of ze jouw e-mail nu daadwerkelijk openen of niet – hoe beter ze jouw naam onthouden. En je weet, dat kan in de toekomst nog goed van pas komen. 
  • Het is toegankelijk. Het opstellen van een strategische e-mail is (gelukkig) geen hogere wiskunde. Je kunt e-mailmarketing zelfs automatiseren waardoor het nóg eenvoudiger wordt. 
  • Het is een goedkope marketingstrategie. Je kunt handmatig (en gratis) e-mails versturen, maar ook de geautomatiseerde systemen kun je aanschaffen voor een redelijke prijs. 

Met alle social media kanalen zou je misschien denken dat e-mail inmiddels minder populair zou worden.

Maar niets is minder waar; het E-mail Benchmark rapport over het jaar 2020 toont aan dat 86% van de bedrijven een e-mailmarketing strategie hebben.

Je zou het misschien niet denken, maar e-mailmarketing staat zelfs op #1 van de belangrijkste marketingkanalen van Nederlandse bedrijven. 

E-mailmarketing facts

Dat is niet voor niets, want uit het onderzoek blijkt ook dat de open rate maar liefst 5% hoger is dan vorig jaar. E-mailmarketing is dus nog steeds relevant.

Zeker wanneer je je beseft dat de kans tot wel twintig keer groter is dat een e-mail wordt geopend dan dat er interactie is met een post op Facebook. 

E-mailmarketing facts 2

Dit ligt ook in lijn met de verwachtingen van consumenten. Wanneer jij hen target in hun mail, komt deze marketinguiting terecht op een plek waarop ze het verwachten. Je verwacht immers mails te krijgen in je inbox.

Dit is anders op social media. Een consument zit niet per se te wachten op reclame. De intentie is daar anders, waardoor je marketinguiting als minder ‘welkom’ wordt ontvangen.

Wanneer je nog niet overtuigd was van het nut van e-mailmarketing, ben je dat nu hoogstwaarschijnlijk wel. 

De eigenschappen van een succesvolle mailfunnel

Een goede e-mailstrategie opzetten? Houd dan rekening met de volgende aspecten: 

1. Zorg dat je mails relevant zijn

Klim niet voor elk wissewasje in de pen, maar zorg dat al je e-mails relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan een lancering van je nieuwe dienst of een aankondiging van een speciale actie. Spring in op (nationale) feestdagen en maak het ‘nieuwswaardig’. Door relevante waarde te delen, zoals handige tips & tricks, bouw je een vertrouwensband op met de klant. Hoe meer content je deelt waar zij echt wat aan hebben, hoe succesvoller je e-mails gaan zijn. 

Actiemail voorbeeld e-mailmarketing

2. Houd de klant in je achterhoofd

Vraag jezelf af voordat je een e-mail opstelt: wat wil de klant horen? Aan welke informatie heeft je doelgroep behoefte en wat is de toegevoegde waarde van de content die je deelt? Door achter deze behoeften te komen en in te spelen op de pijnpunten van de consument, bespeel je je ideale klanten als geen ander. Door content te delen die ze echt willen lezen, trek jij ze straks over de streep om uiteindelijk ook iets bij jou aan te schaffen. 

Informatie mail

3. Verstuur de e-mail op het juiste moment 

Timing is key. Je weet nu waar jij je e-mail over wilt schrijven, dus het is nu de vraag wanneer je de doelgroep aan deze informatie gaat blootstellen. Denk hier van tevoren goed over na en druk dus niet zomaar op die verzendknop. Je wilt namelijk dat je mail aankomt en niet meteen wordt ondergesneeuwd door al het andere mail-geweld. Je wilt daarom mailen wanneer de mailbox nog niet overvol is, wat vaak vroeg in de ochtend of laat in de avond is. 

Organiseer je een actie of wil je een kortingscode aankondigen? Doe dit dan ruim op tijd, zodat je je doelgroep al lekker warm maakt. Stuur bijvoorbeeld een week van tevoren een eerste aankondiging, drie dagen van tevoren nog een herinnering, op de dag zelf een aankondiging en een paar uur voor het einde meld je dat de klanten ‘er snel bij moeten zijn’ omdat de actie bijna afgelopen is. Met behulp van een beetje FOMO (Fear Of Missing Out) trigger jij je klanten in het klantenbestand om op de mail te klikken en de actie te gaan bekijken. 

Wat is de beste tijd om een e-mail te sturen?

E-mail beste tijden om te sturen

Dan blijft nog steeds de vraag: wanneer verstuur je deze mail nu? Uit het E-mail Benchmark rapport (2020) blijkt dat het voor B2C (Business to Consumer) bedrijven de tijdstippen 10:00 en tussen 12:00 en 16:00 populair zijn. Voor B2B (Business to Business) bedrijven is de piek tussen 08:00-14:00 en tussen 15:00-19:00 en is het favoriete tijdstip 11:00. 

3. Waarom automatiseren en segmenteren van e-mails zo belangrijk is

We constateerden het al eerder: je kunt je e-mailmarketing ook automatiseren voor een toegankelijke marketingstrategie.

Door een goede funnel op te zetten, bespaar je in de toekomst veel kostbare tijd die jouw marketing team aan iets anders kan besteden.

Ook het segmenteren van je contacten zorgt ervoor dat het juiste bericht bij de juiste klant terecht komt.

We lichten beide opties voor je toe. 

Automatisering van e-mailmarketing

Door e-mail automatisering zet je doelgericht een mailfunnel op waarna je deze kunt optimaliseren. Dit scheelt je veel handmatig werk.

De tijd die je nu vrij hebt, kun je vervolgens steken in het optimaliseren, segmenteren en bouwen van nieuwe mailfunnels. Zo bouw je jouw e-mailmarketing echt uit. 

Automatiserings-software 

Om je mailfunnel te automatiseren kun je verschillende e-mailmarketing tools inzetten, zoals bijvoorbeeld Mailchimp, Copernica en Active Campaign. Stel bijvoorbeeld een aantal drip-mails in na een inschrijving voor je nieuwsbrief waarin je de klant kennis laat maken en enthousiasmeert voor jouw bedrijf of merk.

Je hoeft het maar één keer in te stellen waarna de mails vervolgens automatisch worden verstuurd. 

Drip marketing is een geautomatiseerd onderdeel van e-mailmarketing waar een aantal geclusterde mails automatisch op een specifiek schema worden verzonden. Dit kan bijvoorbeeld een welkomstmail zijn zodra een klant zich aanmeldt voor jouw nieuwsbrief. Na drie dagen krijgen ze een tweede mail met meer informatie over jouw bedrijf en een week daarna nog één. Hierdoor blijf je in contact met potentiële klanten, waardoor de kans groter is dat deze personen ook daadwerkelijk bij jou iets gaan afnemen.

Welkomstmail

E-mail automatisering kun je goed inzetten om retentie gedrag van je bezoekers te stimuleren.

Wanneer een bezoeker een bepaalde aankoop heeft gedaan of een product in een winkelmandje heeft geplaatst, maar niet heeft afgerekend, kun je de bezoeker herinneren via e-mail.

Denk daarnaast ook aan het stimuleren van een herhaal-aankoop met kortingen. Is jouw bedrijf B2B? Dan kun je e-mail automatisering goed inzetten om warme leads te creëren.

Door een e-mail drip in te stellen na het downloaden van jouw brochure bijvoorbeeld. 

Segmenteer je contacten

Wanneer je zorgvuldig een e-mailmarketing campagne hebt opgestart, wil je natuurlijk dat je e-mails bij de juiste personen belanden.

Segmentatie is een manier om dit te regelen – en dat ook volledig automatisch.

Je geeft contacten uit je klantenbestand een specifieke tag, waarmee je hem of haar in een groepje plaatst met contacten met dezelfde interesses en kenmerken. Je bereikt zo de juiste klant met het juiste bericht. 

Je kunt dus een e-mail campagne heel specifiek targeten en alleen de contacten bereiken die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt in deze mail.

Je kunt de contacten in je klantenbestand bijvoorbeeld indelen op hun plek in de customer journey.

De customer journey ziet er over het algemeen zo uit: 

E-mail customer journey

Er zijn dus zes fases: 

  1. Bewustzijn
  2. De overweging
  3. De daadwerkelijke aankoop
  4. Het behouden van de klant 
  5. Upsell (dus dezelfde klant nog iets laten kopen)
  6. Ambassadeur / fan 

Is de klant pas in de bewustzijn fase, of is hij of zij al een loyale klant die je tevreden moet houden? Waar ze zijn in dit koopproces heeft namelijk veel invloed op welke informatie ze zitten te wachten. 

Je kunt de volgende mails uit je drip marketing inzetten bij de verschillende fases in de customer journey.

Je wilt de klant op het juiste moment prikkelen en inspireren met de juiste e-mails. Zodat de consument het fijn vindt om gemaild in plaats van irritant.

Dit zijn de verschillende fases:

  • Bewustzijn: de klant is nog in de oriënterende fase van zijn customer journey. Je stuurt hem/haar een welkomstmail waarin je wat meer vertelt over jouw bedrijf en waarom je hem/haar zo goed kan helpen. 
  • Overweging: door via de mail een oplossing te bieden voor de pijnpunten van de klant, zorg je dat hij/zij eerder besluit om op jouw dienst of aanbod in te gaan. 
  • Aankoop: stuur een bevestigingsmail na aankoop van jouw dienst of een specifiek product. Bedank de klant en moedig aan op een review. 
  • Behoud: vraag een aantal dagen nadat de dienst is geleverd in een mail of dat de producten zijn aangekomen, hoe jouw aanbod hem/haar bevalt. 
  • Upsell: kondig je binnenkort een unieke actie aan voor een product of dienst waar jouw klant eerder ook al interesse in toonde? Stuur dan een upsell mail met een herinnering dat een product dat ze misschien nog in hun digitale winkelmand hebben staan, nu met korting te kopen is. Of dat de dienst waar ze eerder al een offerte voor aanvroegen, nu afgeprijsd is.
  • Ambassadeur: trakteer deze fans door interessant nieuws omtrent jouw bedrijf als eerste met deze ambassadeurs te delen. Zo blijf je deze converterende groep prikkelen en vergroot jij de kans dat ze nog een keer iets bij jou aan zullen schaffen. Je wilt de consument aanmoedigen om jouw bedrijf of merk bij een ander aan te bevelen. Dit kan bijvoorbeeld via een persoonlijke korting wanneer jij een vriend(in) overhaalt om ook bij jou iets aan te schaffen. Voorbeeld?

4. Hoe schrijf je een goede e-mail voor e-commerce?

Je weet nu wat e-mailmarketing is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je dit proces makkelijker voor jezelf kunt maken aan de hand van segmentatie en automatisering.

Maar hoe schrijf je nu een goede e-mail voor e-commerce?

We geven je in dit hoofdstuk een aantal handige tips aan de hand van de PHIBES structuur. 

PHIBES structuur

Picture: trek de aandacht met een aantrekkelijke vormgeving 

Header: kies voor een kop met een belofte, vraag of uitdaging

Intro: geef een korte uitleg van de inhoud van de mail en zorg dat de core message erin staat 

Button: wat wil je dat de klant doet? Zorg, dus voor een duidelijke CTA (Call To Action) – bijvoorbeeld met een button

Everything Else: nu volgt de rest van de informatie die je wilt geven

Simple: blijf bij de core message in de e-mail 

Extra tips voor een goede e-mail: 

  • Houd het simpel.
  • Kies voor een duidelijke opbouw en structuur.
  • Laat de core message overal in door schemeren.
  • Zorg dat alles klikbaar is (de visuals, de CTA’s en de underlined teksten).
  • Zorg voor een duidelijke onderwerpregel (die triggert!) Denk aan ongeveer zes tot tien woorden en voeg er een mate van urgentie aan toe en misschien wel een emoji.
  • Gebruik urgentie woorden zoals: op = op, nu of nooit, laatste kans, alleen vandaag, laatste producten, final sale. 
  • De tweede zin bepaalt of je ideale klant verder leest of wegklikt, zorg dus voor een overtuigende tekst.
  • Breek de tekst op in kortere en duidelijke alinea’s. 
  • Gebruik personalisatie; spreek de consument met zijn of haar voornaam aan. 
  • Deel waarde die de gebruiker echt niet kan missen. Hoe sterker je content, hoe meer klikken en hoe groter de kans dat je mail gelezen wordt. 
  • Deel de belangrijkste bevindingen of de belangrijkste informatie van een actie vooraan in de mail. Moet de consument te lang naar beneden scrollen? Dan haken ze af.

5. Een handige e-mail checklist

Wil je zeker weten dat jouw e-mail goed gaat scoren bij jouw doelgroep? Wij hebben een handige checklist samengesteld die je naast je opgestelde mail kunt houden om te vergelijken. 

Checklist voor de onderwerpregel van de e-mail:

  • Gebruik één van de volgende elementen: nieuwsgierigheid, een uitzonderlijk voordeel of een onvoltooide customer journey
  • Gebruik technieken (zoals het gebruik van powerwoorden als ‘actie’ en ‘korting’) om je onderwerpregel op te laten vallen. Let wel: gebruik dit alleen wanneer er ook echt sprake is van een actie; anders komt het over als spam. 
  • Verwerk eventueel de naam van de ontvanger in de onderwerpregel 
  • Gebruik niet al te lange woorden 
  • Gebruik een persoonlijk afzender zoals ‘Rachelle van Brandfirm’. Naam + jouw bedrijf is al voldoende om persoonlijk over te komen.

Persoonlijke afzenderregel

Checklist voor de rest van de e-mail:

  • Kies voor één van deze formats: (A) één boodschap met een duidelijke CTA óf (B) een lijst met meerdere onderwerpen en per onderwerp een duidelijke CTA
  • Wanneer je kiest voor optie A: maak het visueel sterk. Je hebt een boodschap met één CTA, dus zorg ervoor dat het visuele plaatje dit ondersteunt. 
  • Wanneer je kiest voor optie B: zorg dat de lijst een overtuigende kop heeft die tot het lezen van de gehele content aanzet
  • Wanneer je kiest voor optie B: zorg voor een visueel ritme in je e-mail. Maak het duidelijk dat het ene onderwerp eindigt en het volgende begint 
  • Gebruik de volgende elementen: nieuwsgierigheid, uitzonderlijk voordeel, simpele vragen en een onvoltooide customer journey
  • Maak de tekst kort maar krachtig
  • Gebruik ook een zachte CTA. Waar een harde CTA kan zijn ‘Meld je hier aan’, is een zachte CTA bijvoorbeeld: ‘Door je hier aan te melden, ontvang je (…)’ 
  • Gebruik visuals om je boodschap in de e-mail te versterken
  • Zorg dat je e-mail mobielvriendelijk is en test ook de DarkMode versie

Voldoet je mail aan al deze punten? Dan is hij klaar om verzonden te worden.

6. Waarom plain text mails goed werken voor B2B-klanten

In de marketingwereld is er al jarenlang een debat welke e-mails het beste presteren voor B2B-klanten.

Zijn dat plain text e-mails of toch HTML emails?

Aan de kop van dit hoofdstuk kun je al aflezen dat de voorkeur bij Brandfirm ligt bij plain text e-mails. Waarom dat zo is, leggen we je hier uit. 

Laten we eerst kijken naar het verschil tussen de twee soorten mails. 

HTML e-mails zijn mails met visuele elementen en een professionele uitstraling. Deze mails ontvang je bijvoorbeeld vaak van webshops en grote merken. 

HTML e-mail

Plain text e-mails zijn mails met alleen de tekst. Er is dus geen aandacht besteed aan de vormgeving. 

Het zal je niet verbazen dat HTML e-mails in trek zijn bij de consument. Ze vallen beter op, verkopen door het visuele plaatje beter, vergroten de herkenbaarheid van je merk en zien er aantrekkelijker uit.

Toch is het zo dat plain text e-mails beter werken voor B2B-klanten en dat is wel hierom: ze creëren een persoonlijke band met de ontvanger. 

Plain text e-mails: persoonlijk contact en makkelijker leesbaar

Door al het design-geweld vallen simpele mails waarin de ontvanger direct wordt aangesproken veel meer op in de al overvolle mailbox van deze ontvanger.

De ontvanger voelt zich speciaal omdat de mail helemaal persoonlijk geschreven lijkt te zijn door de afzender.

Het voelt aan alsof het een e-mail is van een klant, collega of andere zakelijke relatie. Dit gevoel krijg je niet wanneer je een gelikt plaatje te zien krijgt met een universele boodschap.

Bij plain text e-mails krijgt de klant een exclusief gevoel en dat vergroot de kans dat hij/zij de mail opent en door klikt naar jouw website of webshop. 

Plain text e-mail

Een andere reden dat plain text e-mails het beter doen in de B2B-markt is omdat deze mails veel eenvoudiger te lezen zijn.

Je hebt geen ingewikkelde HTML-code om rekening te houden, waardoor je hem ook eenvoudiger kunt opstellen en versturen.

Doordat het alleen draait om de tekst is hij op alle apparaten – ja, zelfs op smartwatches – goed leesbaar. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe groter de kans is dat jouw mails gelezen worden. 

Let er wel op dat je e-mail zonder de visuele aankleding bij sommige consumenten over kan komen als spam. Daarnaast kun je bij plain text e-mails helaas geen online data meten omdat je daar een HTML-code voor nodig hebt.

Wanneer er links in staan, kun je wel de CTR meten middels een UTM_tag. Dit kan door een klein stukje code aan je URL toe te voegen voordat je de e-mail verstuurt.

7. Zo kun je je e-mails optimaliseren

Wil jij je e-mail campagne zo succesvol mogelijk maken? Dan is optimaliseren onvermijdelijk.

Door te testen, testen én nog meer te testen, kom je erachter wat er wel bij je doelgroep werkt en welke strategieën je voortaan links moet laten liggen.

Er zijn een aantal manieren om je e-mailmarketing strategie te finetunen dit kan aan de hand van: 

  • A/B testen
  • analyseren van data 
  • een enquête laten invullen onder je subscribers
  • feedback en suggesties vragen aan je subscribers

Feedback en suggesties vragen aan je subscribers

Stel in één van je laatste mails in de funnel de vraag of je subscribers suggesties of feedback door willen sturen naar jou.

Doe een oproepje onderaan je e-mail en laat bijvoorbeeld een suggestiebox staan waarin deze geabonneerden al hun tips en tricks voor jouw nieuwsbrieven achter kunnen laten.

Beloon ze bijvoorbeeld met een leuke winactie of kortingscode wanneer ze ook daadwerkelijk feedback sturen. 

Stuur een enquête rond bij je subscribers

Maak het geven van feedback nog makkelijker door een enquête op te stellen en deze rond te sturen aan al je subscribers.

Over het algemeen geldt: hoe gemakkelijker, hoe eerder er wordt meegedaan met de enquête.

Zorg dus voor een fijne afwisseling tussen multiple choice en invulvragen zodat je klanten niet ontmoedigd raken om hem in te vullen.

Een simpele enquête werkt het beste om de aandacht van de doelgroep vast te houden. Doordat jij de enquête al opstuurt, is de kans een stuk groter dat ze deze invullen dan dat je moet wachten tot ze zelf contact opnemen om feedback met je te delen. 

Het analyseren van data 

We hebben het aan het begin van dit artikel niet voor niets gehad over belangrijke data om mee te nemen tijdens het opstellen van een e-mail campagne.

KPI’s zoals de CTO en CTR zijn belangrijke gegevens om met elkaar te vergelijken.

Verzamel eerst al deze gegevens en zet deze naast elkaar. Wat kun je zien? Welke e-mails hebben een torenhoge CTO en bij welke e-mails valt het juist erg tegen? 

Je kunt je data ook analyseren in Google Analytics.

Je kunt hier onder andere de bounce rate bekijken van het percentage bezoekers die via jouw mail op jouw website komen. Hoe minder snel ze weggaan, hoe treffender de inhoud van je e-mailmarketing is.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om te controleren hoeveel transacties/conversie uit je mail voortvloeien. 

Bounce-rate

Vergelijk je meest en minst succesvolle e-mail met elkaar

Leg vervolgens de e-mails die het meest en het minst succesvol waren naast elkaar. Doe dit wel met mails die zijn geschreven met dezelfde doelgroep in gedachten.

Bekijk vervolgens wat je meest succesvolle e-mail wél heeft en waar de minst succesvolle e-mail tekort aan doet. 

Wat is er anders, wat zijn de grote verschillen? Zit dat in de techniek? Bijvoorbeeld plain text e-mails vs. HTML e-mails? Of zit het verschil in de onderwerpregel?

Zet deze aanknopingspunten op een rij zodat je hier straks mee kunt gaan splittesten (A/B testen). 

A/B testen

Tijd om je analyse in de praktijk toe te gaan passen aan de hand van A/B testen, dat ook wel splittesten wordt genoemd. 

Stel je voor: je hebt net je data van al je verzonden e-mails geanalyseerd en je bent tot de conclusie gekomen dat de e-mail met gunstige cijfers (zoals een hoge CTO) een kortere onderwerpregel heeft dan de e-mail die het minst heeft gepresteerd van alle verzonden berichten uit je mailfunnel. Dan kun je door middel van A/B testen uitvinden of deze kortere onderwerpregel ook daadwerkelijk zorgt voor een stijgende CTO.

E-mail a/b test

Wat is A/B testen?

Eerst terug naar de basis, want wat is A/B testen precies? Bij A/B testen splits je een testgroep in tweeën om twee verschillende scenario’s [in dit geval de kortere en de wat langere onderwerpregel] op efficiëntie te testen.

Groep 1 krijgt de originele e-mail te lezen [die met de wat langere onderwerpregel] en groep 2 krijgt de nieuwe e-mail [die met de korte onderwerpregel] te lezen.

Na de testperiode weet je welke e-mail [met welke onderwerpregel] het beste scoort bij jouw specifieke doelgroep. 

Zo krijg je dus meer inzicht in je doelgroep en kun jij je e-mail campagne zó optimaliseren dat jouw bedrijf er echt de vruchten van gaat plukken. 

A/B test resultaten

Je kunt A/B testen bij e-mailmarketing inzetten om de volgende aspecten uit je mailfunnel te testen: 

#1 De onderwerpregel. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • wel of niet een gepersonaliseerde onderwerpregel
  • de lengte (zoals in het voorbeeld hierboven)
  • wel of niet een CTA gebruiken
  • of en welke powerwoorden je gebruikt
  • het toepassen van speciale tekens en symbolen

#2 De naam van de afzender. Zet je de naam van het bedrijf neer of een naam van een werknemer om het persoonlijker te maken voor de klant? Je kunt in de onderwerpregel bijvoorbeeld Rachelle van Brandfirm zetten i.p.v. Brandfirm om het een persoonlijk tintje mee te geven. 

#3 De CTA. Experimenteer met de plaats van de CTA, de kleur van de CTA-button, de tekst om de CTA-button heen etc. 

#4 De lay-out. Kies je voor een HTML e-mail? Dan kun je uitvoerig gaan testen met de lay-out. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • wel of geen afbeelding gebruiken
  • wel of niet gebruikmaken van vetgedrukte woorden
  • verschillende lettertypes 
  • de grootte van het lettertype
  • hoe lang de tekst per blokje is 
  • verschillende kleuren 

#5 De timing. We schreven het al eerder: timing is key. Het is dan ook handig om verschillende tijden te testen zodat je aan het einde van het splittesten precies weet welk tijdstip het beste werkt voor jouw doelgroep. 

8. Zo bouw je een waardevol klantenbestand op voor je e-mailmarketing

Een e-mail lijst met klanten is onmisbaar wanneer je een e-mail campagne wilt opzetten. Je moet je e-mails wel ergens naartoe kunnen sturen, natuurlijk. Maar waar – en hoe – begin je precies aan zo’n e-maillijst? Dat leggen we je uit aan de hand van zes praktische tips. 

Tip 1: optimaliseer je website voor conversie

Zorg ervoor dat de gebruiker die op jouw website landt, niet lang hoeft te zoeken om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Dit kan aan de hand van CTA-buttons, een aparte alinea over de content die je allemaal in je nieuwsbrief gaat delen of via een pop-up. Schrijf je een alinea over deze nieuwsbrief? Zorg voor een aantrekkelijke kop die de gebruiker aanzet tot actie. 

Inschrijfformulier

Tip 2: gebruik contactformulieren op je website 

Een eenvoudige manier om achter het e-mailadres van potentiële klanten te komen, is door een contactformulier op je website te plaatsen. Wanneer een gebruiker een vraag heeft of in contact wilt komen met jouw bedrijf, moeten ze eerst hun gegevens achterlaten. Met een goede privacyverklaring, mag je dan het adres toevoegen aan je klantenlijst.

Contactformulier

Tip 3: gebruik ‘freebies’ om e-mailadressen te verzamelen

Een andere manier om effectief nieuwe e-mailadressen te verzamelen voor je klantenlijst, is via zogeheten ‘freebies’. Dit kan bijvoorbeeld een kortingscode zijn of een gratis e-book over een onderwerp waar jij echt expert in bent. Hiermee lok je eigenlijk je ideale klant jouw mailfunnel in. 

Tip 4: deel waardevolle content met een goede trigger

Content is zo belangrijk. Je kunt een hele waslijst aan e-mailadressen hebben, maar wanneer je content niet sterk is converteert deze niet. En aangezien conversie het doel is, is het een goed idee om te investeren in aantrekkelijke content. Dit zijn bijvoorbeeld handige tips & tricks, interessante nieuwsfeiten uit jouw branche of een update van jouw aanbod. Je kunt hiervoor de 80/20 regel gebruiken. Deel 80% van de tijd waarde en deel de overige 20% informatie over je diensten of aanbod. Vergeet je nieuwsbrief of e-mail niet te voorzien van een goede trigger in de kop: maak hem klikbaar. 

Informatie mail

Tip 5: organiseer een (gratis) webinar in jouw vakgebied

Heb je nog geen klantenbestand en wil je starten met e-mailmarketing? Organiseer dan een gratis webinar over een onderwerp waar jij alles over weet. Je laat de deelnemers zich aanmelden met hun e-mailadres en deze kun je dan mooi in je e-maillijst zetten. Ook fijn: al deze deelnemers zijn al geïnteresseerd in jou, anders hadden ze zich niet aangemeld. Zorg daarom dat je de gratis webinar afsluit met een sales pitch om ook potentiële klanten binnen te halen! 

Tip 6: zet social media in om jouw nieuwsbrief, freebie of webinar te promoten 

Social media is een ideale plek om jouw doelgroep op een laagdrempelige manier te bereiken. Ze volgen jou al, dus ze zijn al geïnteresseerd in wat jouw bedrijf te bieden heeft. Zet al deze kanalen daarom ook strategisch in om die gratis webinar te promoten. Je kunt eventueel gebruikmaken van social ads zoals Pinterest adverteren of LinkedIn ads om jouw nieuwsbrief aan een groter publiek te laten zien. 

Social media buttons in e-mail

9. De e-mailmarketing trends van 2022

Tijd om vooruit te kijken in de tijd: wat gaat e-mailmarketing ons in 2022 opleveren? Blijft het even relevant als dat het nu is? Daar gaan we in dit hoofdstuk wat dieper op in. 

Trend #1: plan meer tijd in voor automatisering

Na het lezen van dit artikel weet je hoe handig automatisering kan zijn voor je e-mail campagnes. Het bespaart je immers tijd die je marketing team ergens anders aan kan besteden. Maar dan moet het automatiseringsproces wel eerst in gang worden gezet. Het opzetten van automatisering is een tijdrovende klus, maar wel één waar je in 2022 echt tijd voor vrij wilt maken. Je kunt eventueel je nieuwsbrieven even op pauze zetten om de tijd eerst in deze automatische drip marketing te stoppen. 

Trend #2: persoonlijk contact wordt belangrijker

Misschien was het je al opgevallen in de rest van dit artikel, maar voor een succesvolle mailfunnel is persoonlijk contact belangrijk. Iets wat in 2022 misschien nog wel belangrijker wordt. Mede door de coronacrisis zijn steeds meer bedrijven gaan investeren in e-mailmarketing en om op te vallen door al het visuele geweld van grote ketens, is een persoonlijke boodschap noodzakelijk. 

Trend #3: opkomst van de dark mode 

In de marketingwereld wordt er anno 2022 steeds meer gebruikgemaakt van de donkere modus om je e-mails beter te laten opvallen bij de doelgroep. Door de lichte typografie en donkere achtergronden komt je boodschap beter over bij de klant. Klanten met een mail bij Outlook, iOs, Slack, Twitter of Facebook kunnen al profiteren van deze fijne modus. Maar let wel op: het is nog niet voor alle klanten met een Gmail, of Samsung mail mogelijk de e-mail – die jij zorgvuldig hebt ontworpen in de donkere modus – op deze manier te waarnemen. 

Conclusie

Na het lezen van dit artikel weet je alles over e-mailmarketing in 2022. We zetten de belangrijkste punten nog even voor je op een rij. 

 In deze gids heb je geleerd dat: 

  • e-mailmarketing een effectieve manier is om je doelgroep direct te bereiken en een band met ze op te bouwen.
  • je bij e-mailmarketing vooral moet letten op de Open Rate, de Click Rate en het aantal subscribers.
  • e-mailmarketing toegankelijk en goedkoop is.
  • je voor een goede mailfunnel rekening moet houden met de volgende factoren:
    • zorg dat je mails relevant zijn
    • houd je ideale klant in  het achterhoofd
    • verstuur je mails op het juiste tijdstip
  • je door middel van automatisering een drip campagne kunt opzetten die je in de toekomst heel wat tijd gaan besparen.
  • je door middel van segmentatie de juiste mail in deze drip campagne kunt koppelen aan de plek van de juiste persoon in de juiste fase van zijn/haar customer journey. 
  • een goede e-mail voor e-commerce voldoet aan de PHIBES-structuur: picture, header, intro, button, everything else, simple).
  • je met onze handige checklist je e-mail kunt controleren voordat je hem de deur uit stuurt.
  • plain tekst e-mails beter werken voor B2B-klanten omdat deze eenvoudiger te lezen zijn en door het gebrek aan visuele beelden extra persoonlijk overkomen en daardoor beter opvallen in je mailbox.
  • je feedback en suggesties kunt vragen aan je subscribers of een enquête rond kunt sturen om te testen wat je geabonneerden van jouw e-mails vinden. 
  • A/B testen dé manier is om je e-mail campagne te blijven optimaliseren. Je kunt de volgende elementen testen:
    • de onderwerpregel
    • de naam van de afzender
    • de CTA
    • de lay-out
    • de timing
  • er in 2022 meer focus komt te liggen op: automatisering, persoonlijk contact en de donkere modus.

Nu zijn wij benieuwd of jij het automatiseren van je e-mailmarketing al op de agenda hebt staan voor jouw team. Of misschien ben je van plan om je eerst te concentreren op het optimaliseren van de nieuwsbrieven die je nu regelmatig verstuurd.

Heb je al een idee welk element van je e-mail je als eerste gaat splittesten? 

Laat het ons weten in de reacties! We horen graag of het je aan de hand van dit artikel lukt om je e-mailmarketing van de grond te krijgen en zelfs naar het hogere niveau te tillen.

Advies nodig over e-mailmarketing?

Ontvang een gratis e-mailmarketing review met verbeterpunten.

Naar boven
  • Advies nodig over
    e-mailmarketing?

    Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Rachelle van Vuuren Teammanager Content Vraag een gratis analyse aan
  • Rachelle van Vuuren

    Plaats een reactie