9 tips om meer conversies te genereren met afbeeldingen

Het gebruik van afbeeldingen en foto’s is een belangrijk aspect om meer conversies te genereren. Toch zijn afbeeldingen vaak niet goed geoptimaliseerd of worden de kansen niet optimaal benut. In dit artikel zijn 9 tips te vinden om met afbeeldingen de User Experience (UX) te verbeteren en meer conversies te genereren.

Tip 1: Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit

Het advies om afbeeldingen van hoge kwaliteit te gebruiken klinkt vrij logisch. Toch proberen veel websites hun producten te verkopen met afbeeldingen van lage kwaliteit.

Mastello.nl is een website die goed is in het creëren van sfeerimpressies door het gebruik van goede afbeeldingen:

Hoge-kwaliteit-afbeelding-Mastello

Een ander voorbeeld is Magazijnshopper.nl:

Detailafbeelding-Magazijnshopper

Het beste is om, net als bij Magazijnshopper.nl, een standaard afbeelding te selecteren die op volledige grootte wordt weergegeven. Andere afbeeldingen worden als kleine thumbnails onder of naast de grote afbeelding weergegeven. Door de thumbnails aan te klikken worden de afbeeldingen vergroot. Op deze manier kunnen specifieke details van producten goed in beeld worden gebracht.

Tip 2: Context & visualisatie

Het is belangrijk dat bezoekers een goed beeld krijgen bij een product. Toon ze dus niet alleen afbeeldingen van het product zelf, maar ook afbeeldingen van iemand die het product gebruikt. Zo kan een bezoeker door middel van visualisatie het product beter in context plaatsen. In de onderstaande afbeelding is te zien hoe een van de salontafels van Emob wordt gevisualiseerd.

Visualisatie-salontafel-Emob

Verkoop je bijvoorbeeld jurken dan toon je iemand die de jurk daadwerkelijk draagt. Zo doet Christine le Duc het:

Visualiseer-producten

Tip 3: Vermijd het gebruik van stock foto’s

Uit onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid door de Nielsen Norman Group blijkt dat mensen veel aandacht besteden aan afbeeldingen. Als het op afbeeldingen met mensen aankomt, krijgen afbeeldingen met echte mensen veel aandacht. Stockfoto’s die er geënsceneerd uitzien worden voor het grootste gedeelte genegeerd. Door echte foto’s te gebruiken wordt het vertrouwen verhoogd en kan de conversie ratio stijgen. Vertrouwen is immers een belangrijke fase in het aankoopproces.

Tip 4: De aandacht van bezoekers sturen met afbeeldingen

Het tonen van gezichten naast belangrijke call-to-actions kan de conversieratio bevorderen. Dit blijkt onder andere uit een eyetracking onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat door het gebruik van gezichten, de aandacht van de bezoeker kan worden verlegd naar specifieke producten of tekst. Een ander onderzoek toonde aan dat dit bijvoorbeeld gedaan kan worden door de ogen van een persoon op een specifiek product te richten.

Heatmap-eyetracking

In bovenstaande afbeelding is een heatmap te zien van eyetracking van twee verschillende afbeeldingen. Hieruit blijkt duidelijk dat de ogen van de kijker meekijken met de baby, als deze naar de tekst kijkt.

Ook onderstaande afbeelding uit het eerdergenoemde eyetracking onderzoek geeft weer hoe de aandacht van de bezoeker kan worden gestuurd met afbeeldingen.

Heatmap-eyetracking-2

Tenslotte zijn in dit onderzoek nog meer voorbeelden te vinden die hetzelfde aantonen.

Tip 5: Verkopen op basis van emotie

Uit onderzoek gepubliceerd in het Journal of Neuroscience, Psychology and Economics is gebleken dat advertenties met emotie meer impact maken (bron). Veel verkopen gebeuren dan ook op basis van emotionele redenen. Als het je lukt om bezoekers van jouw website het juiste gevoel te geven, zullen ze actie ondernemen. Ditzelfde geldt voor de afbeeldingen op een website. Positieve afbeeldingen, zoals gebaren of een glimlach, brengen positieve emoties naar boven bij jouw bezoekers. Daardoor zullen ze eerder geneigd zijn jouw producten te kopen of diensten af te nemen. Een goed voorbeeld is te zien op de pagina kronen en bruggen van CDC Complete Tandzorg:

Positieve-afbeelding

Tip 6: Sociale bewijskracht voor meer conversies

In veel televisie reclames zijn modellen, acteurs of willekeurige mensen te zien die een product gebruiken. Ze raden het product aan en vertellen dat ze er heel tevreden mee te zijn.

Dit type advertenties werkt doordat mensen graag de mening van anderen horen. Ze willen horen dat het product werkt en dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de aankoop van het product. Veel consumenten willen geen verkeerde beslissing maken, waardoor ze op zoek gaan naar anderen die het blij zijn met het product. Op deze manier overtuigen ze zichzelf dat ze er goed aan doen het product aan te schaffen.

Als een website afbeeldingen heeft van blije klanten, zal het aantal conversies toenemen. Dit is een natuurlijk proces, waarvan de verwachting is dat dit nooit zal veranderen. Voeg een rits testimonials toe met afbeeldingen van klanten en de kans is groot dat de conversieratio vanzelf stijgt.

Sociale-bewijskracht-Brandfirm

Een stukje sociale bewijskracht op Brandfirm.nl, dat voorzien is van positieve afbeeldingen om bezoekers een veilig gevoel te geven.

Tip 7: Psychologie van kleurgebruik in afbeeldingen

De primaire kleur van een afbeelding kan van grote invloed zijn op de conversieratio. Sommige kleuren roepen specifieke reactie bij mensen op. Zo zijn de kleuren ‘groen’ en ‘rood’ twee populaire kleuren voor buttons op landingspagina’s. Beide kleuren roepen een sterke reactie van website bezoekers op.

Hubspot testte recentelijk twee nagenoeg identieke landingspagina’s. Het enige verschil tussen beide pagina’s was de kleur van de ‘verzend’-button. Het gebruik van een rode button scoorde 21% beter, dan het gebruik van een groene button.

Het voorbeeld van Hubspot kan dus ook worden ingezet bij het gebruik van afbeeldingen. Zorg dat bepaalde kleuren binnen de afbeeldingen overheersen of primair zijn. Op deze manier kunnen meer conversies worden gegenereerd.

Tip 8: Visualiseer jouw dienstverlening

Voor bedrijven die bepaalde diensten leveren is het belangrijk dat de dienst tastbaar wordt gemaakt. Dit geldt vooral voor partijen die voordeel kunnen halen uit het creëren van een feel bij wat ze doen. MyCademy.com is een platform voor continuous learning in IT. Met onderstaande afbeelding geven zij bezoekers een kijkje in het dashboard die onderdeel is van hun dienstverlening.

Visualisatie-dienstverlening

Daardoor creëren zij een beter beeld van wat de bezoeker kan verwachten. Een belangrijk punt dat zeker kan helpen bij het verhogen van de conversieratio.

Tip 9: Gebruik afbeeldingen in Site Search

Online retailer BrickHouse Security voegde een geautomatiseerd drop-down menu met textuele zoekresultaten toe aan de zoekfunctie op hun website. Zo’n 8% van kopers gebruiken de zoekfunctie op hun website. 25% daarvan klikte op resultaten waarbij een afbeelding naast het textuele resultaat werd vertoond in plaats van de zoekopdracht volledig uit te typen. Het toevoegen van de afbeeldingen leidde tot een 15% stijging in de conversieratio over de gehele website.

Heb je nog andere tips?

Met de 9 tips in dit artikel kan je aan de slag om de conversieratio van jouw website aanzienlijk te verhogen. Heb je zelf nog goede tips om met afbeeldingen de conversieratio te verhogen? Deel ze in de comments, we horen ze graag!

Gerelateerde blogs

Geen items gevonden.