De drie groeilessen van Brandfirm

In aanloop naar de uitreiking van de FD Gazellen in november zoekt de redactie van Het Financieele Dagblad wekelijks een oud-winnaar op. Deze week gaan we langs bij online marketingbureau Brandfirm.

Brandfirm groeide de afgelopen jaren steevast met 40% tot 50%. Het aantal fte ging van zes naar bijna dertig. En die snelle groei, zo weten de aandeelhouders inmiddels, doet soms pijn.

Groeiles #1 – Interne processen op orde

Een gemotiveerde club mensen die hard werkt, leuke dingen doet en tegelijkertijd ietwat chaotisch is georganiseerd. Zo omschrijft Christiaan Pol het bedrijf waar hij in 2015 terechtkwam. Aanvankelijk als medewerker, maar al snel kreeg hij de kans om een deel van de aandelen over te nemen. ‘Voor mij was al die vrijheid best een shock. Ik werkte daarvoor bij een bedrijf uit de Biblebelt waar iedereen strikt om half negen begon en waar je om vijf over vijf een speld kon horen vallen.’


Christiaan Pol: ‘We willen groeien en zorgen dat onze klanten vooruit komen.’ Foto: John van Schagen

Het Amsterdamse online marketingbureau dat zijn compagnon Daan Smit vijf jaar daarvoor had opgericht, groeide ondertussen als een dolle. Met veel extra business, steeds meer medewerkers en nieuwe activiteiten die aan het dienstenpakket werden toegevoegd. ‘Maar wat aanvankelijk niet meegroeide was onze back office. Neem bijvoorbeeld het factureren, daar waren we zo een dag of drie in de maand mee bezig. Er was geen structuur, iedereen gaf input en regelmatig ging het dan ook mis met facturen die onjuist bleken. En als er een keer te laat werd betaald, dan was het Daan zelf die daar achteraan moest bellen.’

‘Door het facturatieproces te automatiseren hebben we het foutpercentage terug kunnen brengen naar minder dan 1% en is de hele klus in een paar uur geregeld.’

Meer structuur. Strakkere processen. Het afgelopen jaar heeft Brandfirm hier hard aan moeten trekken. ‘Door het facturatieproces te automatiseren hebben we het foutpercentage terug kunnen brengen naar minder dan 1% en is de hele klus in een paar uur geregeld.’

Groeiles #2 – Blijf werken aan je bedrijfscultuur

Het oplossen van operationele problemen was niet de enige pijn waar de drie eigenaren de afgelopen anderhalf jaar mee aan de slag moesten. Onderwerp van gesprek was ook de bedrijfscultuur, die volgens Pol het beste kan worden gedefinieerd met de door Richard Branson beroemd geworden kreet ‘workhard, play hard’.

‘Teamleiders hebben bij ons al sinds de start ontzettend veel eigen verantwoordelijkheid gekend. Maar als je je interne bedrijfsprocessen gaat structureren en aan mensen vraagt om bepaalde dingen voortaan anders aan te pakken, dan zorgt dat automatisch voor onzekerheid. Je krijgt dan situaties waarbij mensen geen eigen verantwoordelijkheid meer durven nemen.’

Online marketing

Brandfirm werd in 2010 opgericht doorDaan Smit. Remco van der Boon en Christiaan Pol werden later compagnons. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op linkbuilding, inmiddels profileert het zich als online marketingspecialist. Van zoekmachine-optimalisatie tot online advertisement en design.

Het is een fase waar je als groeiondernemer snel doorheen moet, stelt Pol. ‘Ik doe dat door héél veel gesprekken te voeren met medewerkers. Ze zullen het afgelopen jaar regelmatig gek van me zijn geworden, maar ik wil vooral in deze fase continu weten of medewerkers zich in deze nieuwe situatie comfortabel voelen. Eventuele ergernissen en problemen willen we daarmee voor zijn.’

Groeiles #3 – Werk aan het juiste klantenbestand

De eerste jaren richtte Brandfirm zich vooral op mkb-accounts. Op de kleine ondernemer die een beetje online support nodig had. Maar in de huidige groeistrategie van het bedrijf wordt vooral gemikt op grotere merken. ‘Het is best een uitdaging gebleken om een klantenbestand te realiseren dat bij je past, met organisaties die even ambitieus zijn als wij. We willen groeien en zorgen dat onze klanten vooruit komen. Als je dan een klein bedrijf bent dat niet heel veel meer business aankan en je hebt een online partij die je blijft bestoken met nieuwe ideeën, dan moet je tot de conclusie komen dat je eigenlijk niet meer bij elkaar past.’

Voor het eerst in acht jaar nam Brandfirm de afgelopen maanden daarom bewust afscheid van een aantal klanten. Daar is volgens Pol overigens goed op gereageerd. ‘We hebben die bedrijven niet zomaar afgestoten, maar eengoed alternatief geboden in de vorm van een andere partij in wie wij veelvertrouwen hebben.’

Lees het artikel ook hier: https://fd.nl/ondernemen/1270738/de-drie-groeilessen-van-brandfirm

Misschien ook interresant voor je

  • Brandfirm in Emerce 100 2019

    Brandfirm staat voor het eerst in de Emerce 100 2019!

    2 minuten

    Lees meer
    Meer info