Wat is een goede verdeling van een backlinkprofiel?

Google gebruikt meer en meer signalen voor het berekenen van de keyword rankings. Hieruit zou je af kunnen leiden dat backlinks steeds minder impact op rankings zullen hebben. Maar is dat wel zo? In de praktijk zien we dat backlinks in 2016 nog steeds essentieel zijn om te ranken. De ene backlink is echter de andere niet, sommige backlinks die in het verleden nog een positieve impact hadden op rankings zijn vandaag de dag niets meer waard terwijl andere links net zo sterk lijken te zijn als altijd. In de praktijk worden websites door Google niet bestraft voor het hebben van een paar slechte backlinks. Het gevaar zit hem meer in de verdeling van het backlinkprofiel, ontvang je teveel linkjes vanaf een netwerk van sites, of zijn bijvoorbeeld nagenoeg alle anchorteksten commercieel dan kan dit als manipulatief worden gezien.

Er zijn mensen die beweren dat je zonder backlinks goed naar voren kunt komen in de Google rankings. In de praktijk gaat het dan om heel specifieke longtail keyword termen waar weinig tot geen concurrentie op zit. Op het moment dat er wel concurrentie in het spel is dan maken backlinks het verschil.

Google kijkt nog steeds naar backlinks, sterker nog, volgens Andrey Lipattsev zijn de drie meest belangrijke factoren content, backlinks en RankBrain. De volgende quote uit een artikel op SearchEngineWatch slaat de spijker op de kop.

If links didn’t matter, Google wouldn’t have an algorithm devoted to routing out the bad ones (aka Penguin) – Search Engine Watch 

Backlinks zijn dus belangrijk maar we weten dat Google websites bestraft die zich schuldig maken aan manipulatieve linkbuilding wat kan leiden tot een daling in organische rankings. Daarnaast laten case studies ook zien dat juist websites met een schoon backlinkprofiel goed presteren in de zoekresultaten. Bij Brandfirm doen we bij iedere nieuwe klant een uitgebreide check van het backlinkprofiel om te zien hoe de backlinks zijn verdeeld. De accountmanagers blijven dit profiel ook continu monitoren en verbeteren. In dit artikel bespreken we de werkwijze van onze backlinkprofielanalyse aan de hand van case studies.

Anchortekstverdeling

Waar een exact matching anchortekst in het verleden werd gezien als het meest belangrijke element van een backlink lijkt Google zich nu meer en meer te richten op de context waarbinnen deze is geplaatst. Ook treedt Google actief op tegen overmatig gebruik van commerciële keyword termen. Het is dan ook belangrijk om een goede balans te vinden tussen commerciële en branding anchorteksten.

Wat is een goede anchortekstverdeling?



Anchortekst cloud van Leen Bakker bepaald met CognitiveSEO

Als we eens naar de anchortekstverdeling kijken van een bekend bedrijf zoals Leen Bakker dan zien we dat het merendeel van de anchorteksten bestaat uit Branding, 69%, slechts 1% van de anchorteksten zijn commercieel en de resterende 30% zijn anchorteksten die niet direct relevant zijn. CognitiveSEO neemt maximaal 20 backlinks per domein mee in de analyse, in werkelijkheid heeft Leenbakker natuurlijk veel meer backlinks.

Onder branding verstaan wij:

  • Een URL (bijvoorbeeld http://leenbakker.nl)
  • De brandname zelf (leen bakker, leenbakker)
  • De brandname in combinatie met andere termen (bijvoorbeeld leenbakker interieur)

Onder commercieel verstaan we zelfstandige naamwoorden (eventueel in combinatie met woorden als koop of bestel online) waar hoge zoekvolumes en concurrentie voor bestaan. Woorden of termen waar je veel voor moet betalen in Google Ads worden door Google waarschijnlijk gezien als commercieel. Dit is natuurlijk ook een kwestie van gezond verstand gebruiken.

Bij de diverse termen (miscellaneous) komen we keyword termen tegen zoals ga naar de webwinkel en klik hier.

Het gebruik van anchortekst keyword links is toch juist goed?

Vóór de introductie van Penguin kon je op een effectieve wijze de keyword rankings bevorderen door middel van het plaatsen van grote aantallen exact matching anchortekst dofollow backlinks. Een exact match keyword link is een backlink met als anchortekst exact hetzelfde keyword waarvoor je met een landingspagina wil scoren in de SERP’s. Denk hierbij vooral aan commerciële termen zoals bijvoorbeeld: contactlenzen online en vergelijk energie.

Dit zijn termen waar veel op gezocht wordt en het is dan ook commercieel gezien interessant om hoog te scoren in Google voor deze zoektermen. In het verleden was de meest effectieve methode om dit te bewerkstelligen het plaatsen van zoveel mogelijk exact match anchortekst keyword links naar je site. Op deze manier “trainde” je Google in het matchen van jouw landingspagina’s met die keywords. Google beschouwt het als onnatuurlijk als een landingspagina een groot aantal backlinks ontvangt met allemaal precies dezelfde anchortekst. Dat kan niet zomaar spontaan zijn gebeurd en daarom is dat ook een indicatie van over-optimalisatie, zie de volgende figuur:

Anchortekst verdeling van een online casino site

Om privacy redenen is de URL van de site onherkenbaar gemaakt. Het is duidelijk dat ook hier sprake is van over-optimalisatie. Het percentage commerciële anchortekst is veel te hoog, namelijk 63% versus 30% branded. Deze site rankt voor geen enkele belangrijke online casino gerelateerde term. In totaal konden we maar vier termen vinden:

Keyword
Position
Search Volume
supercasino.com
     68
          10
supercasino.com app
     45
          10
casino star games
     96
          20
casino star slots
     52
          70

Minder streng voor bepaalde branches

Google lijkt tegenwoordig gericht actie te ondernemen tegen websites met een over-geoptimaliseerde anchortekstverdeling. Veel websites komen er nog steeds mee weg omdat Google nog niet automatisch alle sites detecteert die de richtlijnen overtreden. Daarnaast lijkt Google minder streng te zijn voor bepaalde branches (porno, viagra, online gokken, etc) omdat er voor die onderwerpen anders niets te vinden zou zijn.

Is er een exacte waarde voor de optimale anchortekstverdeling?

Er bestaan geen exacte waarden voor de beste verdeling van commercieel vs. branding keywordtermen. In de ranking factors studie 2014 van Searchmetrics werd geconstateerd dat de 30 best presterende websites in de organische zoekresultaten een verdeling hadden van minimaal 70% branding en 30% commercieel. Dit kwam wederom naar voren in hun 2015 studie.

Kanttekening hierbij is wel dat als die 30% commerciële anchortekst backlinks op slechte domeinen staan, zoals bijvoorbeeld Amerikaanse webdirectories of privé blog netwerken, dan is een 70% branding vs. 30% verdeling commercieel nog steeds niet veilig.

Uit feedback ontvangen via Google Search Console bij websites met een handmatige penalty tegen webspam wordt duidelijk dat Google voornamelijk een probleem lijkt te hebben met commerciële keyword termen. Het is dan ook verstandig om te focussen op Branding en diverse termen. Wat betreft de diverse termen kun je ook denken aan relevante beschrijvende zinnen zoals bijvoorbeeld:

“voor de meest voordelige bankstellen ga je naar deze site”

Je zou als anchortekst alleen het gedeelte deze site kunnen kiezen. De link staat dan in de juiste context want deze is direct geplaatst binnen een zinsdeel over bankstellen.

Je kunt ook de hele zin gebruiken. Het zoekvolume voor een hele zin als deze is verwaarloosbaar, of zelfs 0 en kan dan ook niet direct gezien worden als een commerciële term. Het past ook beter bij de huidige lijn die Google heeft uitgezet, namelijk het proberen te begrijpen van hele zinnen.

Ook hier is weer een kanttekening bij te maken. Als iemand denkt slim te zijn door op privé blog netwerken hele zinnen te gaan gebruiken, bijvoorbeeld sitewide in een blogroll sectie, dan loop je het risico om tegen de lamp te lopen omdat deze manier van linkbuilding duidelijk manipulatief is.

Zo’n zin moet wel ingebed zijn in een relevant stuk tekst, idealiter op een pagina die ook relevant is voor die tekst. Backlinks zijn relevant op basis van diverse factoren. De anchortekst zelf, de context waarin de link geplaatst wordt en de website of gedeelte van de website waar de backlink geplaatst is.

Hoe ga je dat bijhouden?

Tools zoals CognitiveSEO worden steeds beter in het checken van de relevantie van websites, zie de volgende figuur:

Website categorieën backlinks Rabobank

Volgens deze classificatie van CognitiveSEO ontvangt de Rabobank de meeste backlinks van ‘tech sites’ en ‘business sites’. Business sites klinkt inderdaad relevant.

Voorbeelden van tech sites:

www.icrowds.net/2007/06

www.ignatzmice.com/Sites_Of_Interest

In de praktijk weten we dat backlinks op domeinen met hoge autoriteit een grote impact kunnen hebben op keyword rankings, ongeacht de relevantie van die domeinen. We speculeren dan ook dat relevantie door Google vooral wordt afgeleid uit de anchortekst en de content van de landingspagina waarop de backlink is geplaatst en niet zozeer de relevantie van het domein vanaf waar er gelinked wordt.

Zorg voor een divers linkprofiel

Er zijn bij ons geen studies bekend waarbij gekeken is naar de samenstelling van backlinkprofielen op basis van type websites en de invloed hiervan op keyword rankings.

In deze laten we ons leiden door gezond verstand. Stel dat een medewerker van het Google webspamteam een backlinkprofiel onder ogen krijgt dat bijna alleen maar uit blog-comment backlinks bestaat. Ook al zijn het nuttige bijdragen, op relevante blogs, met goede autoriteitscores dan nog kan het niet natuurlijk zijn dat het backlinkprofiel bijna alleen maar uit dit type backlinks bestaat.

Wat is dan een juiste verdeling? We weten het gewoon nog niet. Om toch een idee te krijgen kijken we wederom bij een aantal grote Brands. Websitecategorieën zijn bepaald met CognitiveSEO.

Nuon website types backlinks
Bijenkorf website types backlinks
Rabobank website types backlinks

De automatische classificatie van CognitiveSEO is niet geweldig. Het is niet duidelijk hoe deze tool bepaalt in welke categorie een website thuishoort. Het enige wat we hier op dit moment over denken te kunnen zeggen is dat het verstandig lijkt om links te plaatsen op diverse typen websites, een open deur eigenlijk.

Focus op backlinks met goede domeinautoriteit


Domeinautoriteit van backlinks naar Rabobank bepaald met CognitiveSEO

In deze figuur wordt de verdeling weergegeven van lage tot hoge autoriteit domeinen vanaf waar de Rabobank backlinks ontvangt. Het is duidelijk dat de Rabobank in verhouding zeer weinig backlinks ontvangt van domeinen met lage autoriteit. Hieronder volgen nog wat voorbeelden.
Domeinautoriteit van backlinks naar Brugman keukens


Domeinautoriteit van backlinks naar Independer

Als je kijkt naar de autoriteit verdeling van de backlinks naar websites van grote Nederlandse bedrijven dan valt het op dat meer dan 50% van alle domeinen een gemiddeld tot hoge autoriteit hebben. Dat is opmerkelijk te noemen want het merendeel van domeinen op het internet heeft een lage autoriteit. Dat betekent twee dingen. Grote Nederlandse websites die goed naar voren komen in de organische resultaten van Google doen moeite om backlinks te krijgen op domeinen met goede autoriteit en…. hun online marketing teams zorgen er waarschijnlijk voor dat het backlinkprofiel schoon blijft.

Het is de combinatie van deze twee welke een grote impact lijkt te hebben op keyword rankings.

Maar hoe méér backlinks hoe beter toch?

In het verleden wel. Voordat Google de Penguin updates introduceerde leek het niet uit te maken hoeveel slechte backlinks je had die afkomstig waren van domeinen met lage domeinautoriteit. Het kon geen kwaad om al die ‘bagger’ te laten staan (denk aan webdirectories, blog comment spam, social bookmarks etc.) als je maar met enige regelmaat ook wat goede backlinks plaatste kon je nog steeds stijgen in de rankings, ook al was het merendeel van de backlinks afkomstig van domeinen met lage autoriteit.

Na Penguin is dit veranderd. Bedenk dat een legacy van backlinks afkomstig van slechte domeinen ook een effect heeft op de autoriteit van je eigen site. Of Google dit nu wel of niet expliciet meeneemt als een rankingfactor, de data liegen niet. Kijk naar websites zoals de Rabobank, Brugman keukens en Independer en dan zie je dat zij én hoog scoren in Google én een schoon backlinkprofiel hebben. De 2014 en 2015 ranking factors studies van Searchmetrics laten hetzelfde zien.

Om dit punt verder te onderbouwen kijken we ook even naar de domeinautoriteit verdelingen van een aantal mkb websites (zonder de identiteit vrij te geven omdat we niemand negatief af willen schilderen). Deze sites presteren matig tot slecht in de keyword rankings.


Een overzichtsite met dagaanbiedingen

Een bouwmaterialen site

Een contactlenzen online website

Online casino site

De conclusie die wij trekken op basis van deze data is dat een schoon backlinkprofiel een positief effect heeft op rankings, mkb bedrijven hebben niet hetzelfde budget als de Rabobank maar dat wil niet zeggen dat je je niet kunt gedragen als een grote brand. Één ding wat alle grote brands doen is in ieder geval duidelijk, de backlinkprofielen worden schoon gehouden. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, andere verdelingen, zoals elders beschreven in dit artikel hebben ook een impact. Ook daar spieken we weer bij de grote jongens. De moraal is in ieder geval:

Neem je domeinautoriteit serieus, net zo serieus als de Rabobank

Hoe meet je autoriteit van backlinks?

Er is geen officiële waarde (meer) van Google voor de autoriteit van een website. Google gaf per webpagina via de Google toolbar een PageRank waarde tussen 0 en 10 (en unranked). Dit was slechts een graadmeter voor de kwaliteit van een website. De echte PageRank waarde die Google (nog steeds) gebruikt voor het berekenen van rankings (ook wel de interne PageRank genaamd) krijg je nooit te zien. En inmiddels weten we dat we de externe versie ook niet meer te zien krijgen. Google gaat de toolbar PageRank waarde niet meer updaten volgens woordvoerder John Mueller. Stel je kunt een backlink plaatsen op een webpagina waarvan de google toolbar een waarde van PageRank 4 weergaf. Is dat wél of niet interessant om te doen? Misschien is die PageRank enorm in waarde gedaald sinds de laatste update. We zullen het nooit weten want Google gaat het ons niet meer vertellen en we kunnen het ook niet direct meten. Wéér een andere ingreep van Google om manipulatie van keyword rankings tegen te gaan?

Hoe kunnen we dan bepalen of een website een goede autoriteit heeft?

Er zijn geen officiële waarden beschikbaar van Google waar de kwaliteit van een webpagina in kan worden uitgedrukt. Wel zijn er een aantal parameters die een indicatie geven, zoals Page Authority (PA) en Domain Authority (DA) van Moz en Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF) van Majestic (daarnaast hanteert CognitiveSEO een waarde die een gewogen gemiddelde is van onder andere deze waarden). Het is onwaarschijnlijk dat Google gebruik maakt van deze waarden maar het is wel zeker dat Google nog steeds een kwaliteitswaarde aan webpagina’s toebedeelt (interne pagerank). We moeten dus roeien met de riemen die we hebben: PA, DA, TF en CF.

Hoe worden PA en DA berekend?

Page Authority en Domain Authority zijn SEO parameters die berekend worden door Moz. De definities van PA en DA zijn nagenoeg hetzelfde: de waarschijnlijkheid waarmee een webpagina of een heel domein goed naar voren komt in de organische rankings. Om deze waarschijnlijkheid uit te rekenen worden er drie belangrijke factoren gebruikt:

  • Mozrank
  • Moztrust
  • Linkprofiel

Mozrank: Een gewogen factor van aantal inkomende backlinks en de kwaliteit van deze links, ook wel omschreven als linkpopulariteit. Deze score kan verbeterd worden door een toename in backlinks afkomstig van goede kwaliteit webpagina’s.

Kanttekening, er wordt niets gezegd over de invloed van slechte backlinks. Deze ranking lijkt dan ook niet de effecten van Penguin mee te nemen.

Moztrust: Vergelijkbaar met Mozrank maar in plaats van linkpopulariteit wordt er gekeken naar vertrouwen (trust). Hoeveel links ontvangt een website van vertrouwenswaardige bronnen zoals universiteiten en nieuwssites. Moztrust wordt berekend op basis van de afstand tussen websites. Een website die een directe link ontvangt van een universiteitswebsite heeft een grotere Moztrust waarde dan een website die verderop in de keten zit.

Moztrust kan verbeterd worden middels backlinks van vertrouwenswaardige sites, zoals websites van universiteiten.

Linkprofiel: Zoals de term aangeeft zou deze factor afhankelijk moeten zijn van de samenstelling van je backlinks. Moz geeft niet expliciet aan hoe het linkprofiel mee wordt genomen in het berekenen van PA en DA.

De waarden van Mozrank en Moztrust kunnen waarden aannemen tussen 0 en 10. Deze schaal is logaritmisch, dat wil zeggen dat het makkelijker is om van 3 naar 4 te stijgen dan bijvoorbeeld van 7 naar 8. Het is disproportioneel moeilijk om je score verder te verbeteren als je al een hoge score hebt, dit in vergelijking met de situatie waar je een lage score hebt.

Hoe betrouwbaar zijn PA en DA?

Regelmatig horen we de opmerking dat PA en DA niet alles zegt over een website en dat je af en toe ook heel erg slechte sites tegenkomt die toch goede waarden hebben voor PA en DA. Dat kan, het gaat tenslotte alleen om de waarschijnlijkheid dat een webpagina of domein goed naar voren komt in de organische rankings, het biedt geen absolute zekerheid.

Als je de keus hebt tussen een backlinkprofiel dat met name backlinks heeft met goede DA en een backlinkprofiel met backlinks met voornamelijk slechte DA, welke kies je?

Deze SEO metrics zijn niet ideaal, en soms lijken de waarden helemaal niet te kloppen. Toch is het beter dan niets en geeft het een nuttige indicatie.

Hoe kun je de PA en DA van een website meten?

Je kunt de pagina autoriteit en domein autoriteit meten met een handige plugin van SEOmoz: http://moz.com/tools/seo-toolbar

Als de plugin is geïnstalleerd zie je linksboven in je browser de page authority en de domain authority van de pagina. Zie hieronder hoe de plugin zichtbaar is in je browser:

Nuttige sources van Moz: Page Authority, Domain Authority, Mozrank, Moztrust, External Link

Hoe worden TF en CF berekend?

Trust Flow en Citation Flow zijn SEO metrics die berekend worden door Majestic.

Trust Flow: Een score gebaseerd op de kwaliteit van een website. Op basis van een handmatige review zijn er een bepaald aantal sites gedefinieerd als betrouwbare websites van goede kwaliteit (trusted seed sites). Websites die dichtbij gelinked zijn aan deze trusted seed sites kunnen een hoge Trust Flow waarde verwachten. Terwijl websites die backlinks ontvangen van andere sites die ver verwijderd zijn van trusted seed sites juist een lagere Trust Flow waarde krijgen. Je uiteindelijke Trust Flow waarde wordt dan ook bepaald door de balans van goede en slechte kwaliteit backlinks. Trust Flow lijkt dan ook rekening te houden met de effecten van Penguin en is wellicht hierom dan ook meer relevant dan Moztrust.

Citation Flow: Doet een voorspelling over hoe invloedrijk een URL zal zijn op basis van het aantal backlinks die deze ontvangt. De ratio van CF / TF zegt wat over de kwaliteit van een URL. Hoe dichter deze waarde in de buurt komt van 0 hoe beter de kwaliteit.

Nuttige sources: Flow Metrics, Majestic SEO, Citation Flow, Ratio Citation to Trust Flow 

Wat is nou de beste parameter?

Majestic update iedere dag (zeggen ze zelf), Moz iedere maand, en Google doet hoogstwaarschijnlijk nooit meer een update van de external PageRank waarden dus blijven PA, DA, CF en TF over. Het lijkt erop dat TF het beste aansluit bij hoe Google de keyword rankings bepaalt. Zowel Moz en Majestic zijn echter derde partijen die geen directe kijk in de keuken van Google hebben. Het advies in deze is dan ook om voor iedere URL/domein te kijken naar alle metrics van Moz en Majestic en de Google PageRank helemaal niet meer te gebruiken.

Als je een schoon backlinkprofiel hebt maakt het aantal backlinks dan wél uit?

Volgens de ranking factors studie hebben de websites met nummer 1 rankings ook het grootste aantal backlinks. Die conclusie kun je echter niet zomaar doortrekken want dan zou je met een miljoen blog comment links ook zogenaamd op 1 moeten kunnen staan en dat is natuurlijk niet (meer) zo. Het gaat waarschijnlijk dus om de combinatie van het aantal unieke domeinen vanaf waar gelinked wordt en de autoriteit van die domeinen.

Zorg voor een goede verdeling van deeplinks vs. homepage backlinks

Wat is nou de juiste verhouding van homepage backlinks en deeplinks? Exacte getallen zijn er niet maar je kunt wel een idee krijgen door de backlinkprofielen van succesvolle websites te analyseren. Neem bijvoorbeeld Tripadvisor, deze site doet het heel goed in de keyword rankings en meer dan 90% van alle backlinks zijn deeplinks. De stelregel lijkt dan ook te zijn hoe meer hoe beter.

Volgens de ranking factors 2014 studie en de 2015 studie van Searchmetrics hebben de best scorende websites in Google een verhouding homepage backlinks vs. deeplinks van ongeveer 30% / 70%. Dit is ook wat we zelf zien in backlinkprofielen van websites die goed naar voren komen in Google met wederom een uitzondering voor PPP websites (porno, pillen en poker).

Homepage backlink vs. deeplink verdeling ING

De verdeling homepage backlinks vs. deeplinks van de ING website is ongeveer 30% / 70%. Het overgrote deel van de backlinks verwijst naar subpagina’s binnen de site. Deze figuur laat een mooie evenredige verdeling zien van de backlinks over de homepage en de dieper gelegen pagina’s. Wat het online marketing team van deze bank goed lijkt te begrijpen is dat Google landingspagina’s aan wil bieden in de zoekresultaten die nauw aansluiten bij de vraag van de zoeker. Mensen willen niet binnenkomen op een algemene pagina (zoals de homepage vaak is) waar ze opnieuw moeten gaan zoeken. Deze website heeft een groot aantal onderwerp-specifieke landingspagina’s en er zijn veel deeplinks per landingspagina. Dit heeft een aantal belangrijke voordelen:

  • Vanuit het perspectief van Google is de hele website relevant
  • Bezoekers komen binnen op een pagina die hun vraag beantwoordt wat goed is voor de user experience
  • Als bezoekers binnenkomen op een relevante pagina dan is de kans groot dat ze er blijven of zelfs binnen de site verder klikken, dit is goed voor de quality score van een pagina, informatie die Google zeer waarschijnlijk ook mee neemt bij het bepalen van je rankings

Dankzij Hummingbird zal Google steeds vaker een subpagina in plaats van een homepage vertonen in de zoekresultaten. De homepage van een website kan onmogelijk relevant zijn voor alle zoekopdrachten binnen een thema. Subpagina’s zijn, als de website goed gestructureerd is, vaak relevanter voor een longtail zoekopdracht dan de homepage. Het is dan ook belangrijk dat backlinks niet allemaal naar de homepage verwijzen maar juist naar relevante subpagina’s.

Scherpe kanttekening hierbij is wel dat goede rankings in Google niet alleen afhankelijk zijn van de homepage backlink vs. deeplink verdeling. Als de backlinks grotendeels afkomstig zijn van slechte domeinen dan zal een “perfecte” 30% / 70% verdeling niet tot goede posities in Google leiden. Ons advies is dat je met je website in de buurt moet blijven van die 30% / 70% verdeling omdat data laat zien dat goed scorende websites dat nou eenmaal ook hebben.

Technisch gezien zou je ook een verdeling van 30% homepage backlinks en 70% deeplinks kunnen hebben als 30% van de backlinks naar de homepage verwijzen en de andere 70% naar één subpagina. Maar het moge duidelijk zijn dat je dan twee grote clusters zou zien waarbij het merendeel van de andere webpagina’s geen backlinks ontvangen, wat duidt op over-optimalisatie. De bovenstaande figuur laat zien dat de deeplinks van ING mooi evenredig gespreid zijn over de subpagina’s van die website.

Hoe ziet een over-geoptimaliseerd backlinkprofiel er uit?

Backlinkprofiel van een online casino website

Dit backlinkprofiel is volledig over-geoptimaliseerd. 99% van alle backlinks gaan naar de homepage. Dit profiel suggereert dat de rest van de site niet de moeite waard is, anders zouden deze pagina’s wel aanbevelingen ontvangen, toch?

Dit is een extreem voorbeeld maar het helpt om inzicht te krijgen in waarom Google de Penguin update in leven heeft geroepen. Veel discutabele websites (denk bijvoorbeeld aan PPP sites) maakten gebruik van spammy linkbuild technieken, waarbij de focus lag op het plaatsen van backlinks naar de homepage. Dat is dus een duidelijk signaal voor Google. Teveel backlinks naar de homepage kan tegen je werken in de keyword rankings en zelfs bijdragen aan een Google penalty. Nou is Google wat minder streng voor websites die PPP gerelateerd zijn maar het bovenstaande voorbeeld is zelfs voor die sectoren een brug te ver.

Het is belangrijk dat backlinks afkomstig zijn van zoveel mogelijk verschillende IP-adressen

Google treedt streng op tegen netwerken van websites die worden gebruikt als linkdumps. Denk bijvoorbeeld aan privé blog netwerken en webdirectories die op hetzelfde IP adres (of binnen hetzelfde class-C IP bereik) worden gehost.

Google probeert gericht dit type netwerken aan te pakken, onder andere door de PageRank waarden van sites te verwijderen, hiermee verliezen ze hun SEO waarde. Omdat Google de (externe) PageRank waarde niet meer update kunnen wij niet langer beoordelen of een site gestraft is door Google (tenzij de site in zijn geheel uit de index is verwijderd). Ook kunnen de eigenaren van websites een melding in Google Search Console verwachten als zij backlinks hebben ingekocht van netwerken van sites.


Top 10 class-C IP adressen backlinks ABN AMRO

Ongeveer 87% van alle backlinks naar de ABN AMRO zijjn afkomstig van verschillende Class-C IP adressen. De backlinks van 213.133.55 zijn allemaal afkomstig van websites van sportverenigingen welke gesponsord worden door de ABN AMRO. Dit type backlinks zijn geen probleem. De ABN AMRO hoeft zich met deze verdeling dan ook geen zorgen te maken.


Top 10 class-C IP adressen backlinks mkb site sanitair

Het bovenstaande diagram laat de verdeling van class-C IP adressen zien van de backlinks van een mkb website in de sanitair branche. Je ziet hier al gelijk dat een groot percentage van de backlinks niet afkomstig is van unieke IP adressen. In dit geval zijn een redelijk aantal backlinks ook daadwerkelijk afkomstig van een privé blog netwerk. Schadelijke links die makkelijk te detecteren zijn met een backlinkverdeling zoals deze.


Top 10 class-C IP adressen backlinks mkb site bouwmaterialen

Deze mkb site maakt het nog bonter dan de vorige en wederom betreft het backlinks van privé blog netwerken. Als je een linkbuilder of online marketing bedrijf inschakelt let er dan op dat de aangeleverde backlinks afkomstig zijn van verschillende IP adressen.

Zorg voor een correct gebruik van sitewide links

Dit is direct gerelateerd aan het vorige onderwerp. Als een website sitewide naar jouw site linkt dan zie je dat ook duidelijk terug in het overzicht van de IP verdeling aangezien je een grote hoeveelheid backlinks ontvangt vanaf hetzelfde IP adres. Sitewide links zijn niet per definitie slecht. Als jij als bedrijf een sportvereniging sponsort en jouw logo staat op iedere pagina van die vereniging dan ontvang je sitewide links waar Google verder geen problemen mee heeft.

Een ander verhaal wordt het als je bijvoorbeeld als webdeveloper een website oplevert voor een klant en in de footer van iedere pagina een anchortekst backlink met een commercieel keyword plaatst. Puur alleen je bedrijfsnaam is dan weer geen direct probleem maar bedenk wel dat je er weinig aan hebt om honderden of zelfs duizenden backlinks te ontvangen van een domein met lage autoriteit.

Een vermelding van je site in een blogroll op een “blog” is óók een sitewide link en kan ook een probleem zijn als het gaat om een anchortekst backlink met alleen commerciële keywords en geen branding termen. Volgens Google worden sitewide links door het algoritme gezien als één link per domein. Als dat inderdaad zo is dan heeft het geen zin om sitewide te linken. Ook beweert Google dat sitewide links extra aandacht krijgen van het webspam team. Als een webspam team lid hier naar kijkt dan kan het leiden tot een penalty als de sitewide links spammy lijken.

Gerelateerd aan dit onderwerp is het gebruik van widgets. Hierbij is Google heel duidelijk, gebruik geen commerciële anchortekst keyword links in je widgets. Zet deze links op nofollow of gebruik Branding termen of een URL.

Link velocity

Link velocity is het tempo waarmee er backlinks verschijnen naar je website. Een natuurlijk verloop laat zien dat er gestaag backlinks bijkomen (en verdwijnen).

Link velocity van een mkb site

In het overzicht van de link velocity voor deze site (van 2010 tot nu) zien we dat er normaal gesproken per maand enkele honderden backlinks bijkomen. Het valt op dat er twee keer een grote hoeveelheid backlinks in korte periode bij zijn gekomen. In het meest extreme geval meer dan 12000 backlinks, verdeeld over 112 domeinen, in één maand.

Stel dat een blog bijdrage zeer succesvol blijkt en veel gedeeld wordt op social media dan zal dat geen probleem opleveren. In dit geval ging het echter om gekochte links, geplaatst op een netwerk van blog sites. Wat je vaak ziet bij wordpress sites is dat je meerdere backlinks ontvangt ook al is er oorspronkelijk maar één link geplaatst. Dat komt omdat meerdere pagina’s met dezelfde content binnen de site worden geïndexeerd, bijvoorbeeld:

http://blogsite.nl/blog_artikel

http://blogsite.nl/author/admin

http://blogsite.nl/feed

http://blogsite.nl/category/onderwerp

En zo heb je in de kortste keren een groot aantal backlinks. Het wordt helemaal erg als men op die blog netwerken ook gebruik maakt van blogrolls. Dan staat je link sitewide op iedere pagina van iedere blog waar de link is toegevoegd aan de blogroll. Dit soort linkbuilding kan leiden tot een linkexplosie. Iets wat je in het verleden ook zag toen er nog veelvuldig gebruik werd gemaakt van software waarmee je automatisch blog comments kon plaatsen of links kon toevoegen aan webdirectories.

Kan Google automatisch een onnatuurlijke link velocity detecteren?

Daar is geen bewijs voor, maar net zoals wij heel makkelijk met behulp van 3rd party tools deze link velocity in kaart kunnen brengen zo kan Google dat natuurlijk ook. Als je website onder de loep wordt genomen door een medewerker van het webspamteam dan zullen het soort linkexplosies zoals we zagen in de bovenstaande figuur wellicht meegenomen worden in de analyse. Misschien is het ook wel zo dat Google juist naar je website gaat kijken als je ineens buitenproportioneel veel backlinks ontvangt in een te korte tijd.

We weten het gewoon (nog) niet. Verstandig is het in ieder geval wel om de toename van backlinks te spreiden over de tijd en je niet in te laten met SEO methodes waarmee je in korte tijd een grote hoeveelheid backlinks ontvangt vanaf een beperkt aantal domeinen.

De uitzondering op deze regel lijken backlinks te zijn vanaf social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Google plus en andere grote social platformen.

Zorg dat je ook nofollow links hebt

Sommige SEO specialisten zien een nofollow link als een ‘waardeloze link’. Als een backlink nofollow is dan geeft deze link geen PageRank waarde door en ook geen anchortekst relevantie. Dat wil niet zeggen dat een nofollow link geen waarde heeft voor je domein. Google ziet ook bij nofollow links waar deze vandaan komen en wie wil er nou bijvoorbeeld geen backlink van wikipedia? Het ontvangen van nofollow links van domeinen met goede autoriteit lijkt een positief effect te hebben op je eigen domeinautoriteit, al dan niet indirect. Verder is het zo dat veel linkbuilders en SEO bedrijven jarenlang gefocussed waren op het verkrijgen van dofollow links vanwege de directe impact op keyword rankings. Die werkwijze heeft als gevolg dat er buitenproportioneel veel dofollow backlinks in het backlinkprofiel kunnen zitten in vergelijking met het aantal nofollow links.

Straft Google je als je te weinig nofollow backlinks hebt?

Google straft websites die zich schuldig maken aan over-optimalisatie. Teveel dofollow keyword links is een duidelijke factor. Te weinig nofollow backlinks is eigenlijk meer een bijeffect van de over-optimalisatie. Waarschijnlijk is het dan ook geen factor waarvoor je bestraft zult worden. Wel is het een handige diagnostische toets om te bepalen of je backlinkprofiel over-geoptimaliseerd is en dat je daar dus iets aan moet doen.

Ten slotte blijkt uit de ranking factors 2014 en 2015 studies van Searchmetrics dat de 30 best presterende websites in hun onderzoek gemiddeld zo’n 6% nofollow backlinks hadden. Ons advies in deze is dan ook om er op toe te zien dat je niet minder dan 6% Nofollow backlinks hebt in je backlinkprofiel als stelregel.

Voor een Nederlandse site moet het gros van de backlinks afkomstig zijn van Nederlandse domeinen

Voor een Nederlandse website is het relevant om backlinks te ontvangen van andere Nederlandse websites. Veelal worden Nederlandse websites gehost op servers in Nederland. Mocht een site op een buitenlandse server worden gehost dan kan de domeinnationaliteit op Nederland gezet worden zodat zoekmachines kunnen zien dat backlinks afkomstig zijn van een Nederlandse website.

De Searchmetrics ranking factors studie 2014 laat zien dat de best presterende sites in Google zo’n 65% backlinks ontvangen afkomstig van websites uit hetzelfde land. Het lijkt er dus op dat Google dit beloont.

Bestraft Google het hebben van teveel buitenlandse backlinks?

De onderstaande figuur laat de landenverdeling zien van een mkb website (verhuur van voertuigen) waarbij het gelijk opvalt dat minder dan de helft van alle backlinks afkomstig zijn van Nederlandse websites. Deze site stond jarenlang in de top 5 van Google organic maar is voor diverse keywords gezakt in rankings. Als we in het diagram kijken dan zien we gelijk dat er een groot aantal backlinks vanuit de VS komen. In dit geval betrof het veelal links die in het verleden waren geplaatst op Amerikaanse webdirectories. Dit type links zijn schadelijk voor je rankings. Als deze mkb website een aantal backlinks had ontvangen van gerenommeerde Amerikaanse nieuwssites dan zou dat waarschijnlijk een zeer gunstig effect hebben gehad op de rankings. Het ontvangen van een aantal buitenlandse links an sich is waarschijnlijk dan ook geen specifieke factor waar Google een probleem mee heeft. Het in kaart brengen van de afkomst van je backlinks op basis van land is eerder een handige diagnostische tool om te zien of er verdachte links naar je site verwijzen. Het feit dat er 625 links vanuit de US naar de site verwezen was aanleiding om daar eens nauwkeurig naar te kijken en vervolgens alle webdirectories die gevonden werden te disavowen.


Verdeling landen vanaf waar backlinks afkomstig zijn voor een mkb website (verhuur van voertuigen)

Maar hoe zit het met relevantie?

Niet alle backlinks van niet-Nederlandse sites zijn per definitie slecht natuurlijk, denk alleen al aan social media kanalen. Het is wel de vraag of het ontvangen van backlinks afkomstig van een webpagina met bijvoorbeeld Engels geschreven content relevant is voor een Nederlandse landingspagina. Zijn dit goede aanbevelingen of hecht Google meer waarde aan backlinks, geplaatst in een Nederlandse context, dan aan backlinks geplaatst in een niet-Nederlandse context? De onderstaande figuur laat de situatie zien voor de Rabobank website. Wij vermoeden sterk dat Nederlandse websites die vooral links ontvangen van andere Nederlandse websites hiervoor beloond worden in vergelijking met Nederlandse websites die (te)veel buitenlandse links ontvangen.


Verdeling landen vanaf waar backlinks afkomstig zijn voor de Rabobank website

Linkmanagement – controleer regelmatig welke links erbij komen en welke je kwijt bent geraakt

Waar het in de afgelopen jaren vrij normaal was dat een website duizenden backlinks had lijkt de trend nu te zijn dat websites met veel minder backlinks toe kunnen, mits deze van goede kwaliteit zijn. Linkbuilding ging vaak uit van het principe “veel kleintjes zorgen voor een groot effect”. Dat principe lijkt minder op te gaan. Mocht het wel zo zijn dan zou je met alleen maar linkjes op startpagina’s en startpagina klonen hoog moeten kunnen scoren in Google. Ieder linkje an sich is niet veel waard, maar een grote hoeveelheid gecombineerd kan nog wel tot resultaten leiden. De impact wordt wel steeds minder en dit type online marketing heeft meer het karakter van linkjes sprokkelen in plaats van het verkrijgen van goede, relevante aanbevelingen welke afkomstig zijn van domeinen met goede autoriteit. Dit is vervelend nieuws voor linkbuilders die vast blijven houden aan oude methodes.

Waar wij het naar toe zien gaan is een uitgebalanceerde combinatie van onsite (user experience en content) en offsite (social media signalen en goede kwaliteit backlinks) waarbij het totale aantal backlinks juist beperkt kan blijven.

Less is more

Het is belangrijk om regelmatig te checken of er backlinks van lage kwaliteit naar je site bij zijn gekomen. Dit om ervoor te zorgen dat je backlinkprofiel schoon blijft. Het is even zo belangrijk om regelmatig te controleren of alle goede backlinks er nog steeds zijn. Het verliezen van een goede kwaliteit backlink kan leiden tot een behoorlijke daling in keyword rankings. Het is de moeite waard om dan te proberen de link te herstellen.

Samenvatting

Je backlinkprofiel moet schoon zijn en de juiste balans hebben voor een groot aantal factoren. Voor een aantal factoren kun je bestraft worden, denk aan over-optimalisatie van anchorteksten of het ontvangen van backlinks van privé blog netwerken. Andere factoren worden beloond, denk bijvoorbeeld aan de verdeling van goede en lage domeinautoriteit van je backlinks. Andere factoren zoals homepage backlink vs. deeplink verdeling of de verhouding nofollow en dofollow zijn minder duidelijk.

Er is niet een direct causaal verband te leggen tussen al deze verdelingen en keyword rankings. Wel is er een heleboel data beschikbaar van 2014 en 2015 waaruit blijkt dat websites die het goed doen in de rankings ook bepaalde verhoudingen hebben van factoren in hun backlinkprofiel. Op basis van die correlaties kunnen we niet hard maken dat je site gegarandeerd wordt beloond of gestraft maar we kunnen de verbanden die gevonden zijn ook niet zomaar naast ons neerleggen.

Onze conclusie luidt dat iedere website, groot of klein, zich moet gedragen als een brand. En als je geen groot budget hebt, ga dan de diepte in en zorg dat je in een hele specifieke niche zit en/of onderscheidende USP’s hebt waarvoor je met relatief weinig backlinks toch goed naar voren kunt komen in de rankings.

Voor vrijblijvend advies over uw backlink profiel kunt u contact opnemen met Brandfirm!

Auteur: Alexander van Aken

Gerelateerde blogs

  • Google Medic update

    Google Medic update – 1 augustus core algoritme update

    3 minuten

    Lees meer
    Meer info