Waarom zijn deeplinks belangrijk?

 

Voor de opkomst van mobiel internet betekende deeplinken niets anders dan het plaatsen van backlinks naar dieper gelegen pagina’s op een website, voorbij de homepage. Nu kunnen deeplinks ook opgevat worden als links die direct naar een app verwijzen, ook interessant, maar in dit artikel kijken we naar de effecten van het plaatsen van backlinks naar dieper gelegen pagina’s op keyword rankings.

In de 2015 ranking factors studie van Searchmetrics kwam naar voren dat websites met een hoge SEO visibility ook hogere rankings voor hun URL’s hadden. Met andere woorden, als de autoriteit van het gehele domein goed is dan heeft dit ook een gunstig effect op de rankings van individuele landingpagina’s.

Figuur-1-Domain-SEO-visibility

Figuur 1 – Domain SEO visibility afkomstig uit de Searchmetrics 2015 ranking studie, pagina 13

Figuur-1-onderschrift-robotje

De SEO visibility is een metric van Searchmetrics zelf en zegt iets over de zichtbaarheid van een domein. Deze visibility wordt berekend op basis van keywords waarvoor die site scoort, zoekvolumes van die keywords, geschat verkeer op basis van wekelijks gemeten keyword rankings en ook of de keywords “navigational” zijn of “informational”. Er wordt dus niet gekeken naar het aantal en type backlinks dat een domein ontvangt en is dan ook niet direct vergelijkbaar met de Domain Authority (DA) van Moz.

Een goede SEO visibility van een domein heeft een positief effect op de rankings van individuele landingspagina’s maar hoe komt een domein aan een hoge SEO visibility? Misschien is het wel zo dat je met puur en alleen backlinks naar de homepage een goede domain SEO visibility op kunt bouwen en dat deeplinking helemaal niet belangrijk is hiervoor.

Voor de Searchmetrics studie worden ieder jaar van 10.000 keywords de top 30 posities in Google.com gemeten, oftewel 10.000 landingspagina’s per positie. De onderzoeksmethode staat hier beschreven. Met dit soort aantallen kun je zinnige dingen zeggen over de gemiddelde verdeling van bijvoorbeeld alle homepage URL’s en subpagina URL’s per keyword positie.

Een andere figuur uit dezelfde studie laat zien dat van de top 30 best presterende websites gemiddeld zo’n 90% van de posities 2 tot en met 30 bestaan uit dieper gelegen pagina’s (dus niet de homepage).

Figuur-2-ratio-homepages

Figuur 2 – Ratio of Home Pages afkomstig uit de Searchmetrics 2015 ranking studie, pagina 14

Figuur-2-onderschrift-robotje

Van alle nummer 1 posities zijn ongeveer 30% homepage URL’s die vertoond worden in google.com, dit wordt door Searchmetrics toegeschreven aan het Branding effect. Websites van bekende merken komen vaker met hun homepage naar voren in de keyword rankings dan sites van minder bekende merken.

Wat betekent dit nou?

Het gros van de zoekresultaten in Google (bij de top 30) zijn interior pages. Op positie 1 kun je gemiddeld in 30% van de zoekopdrachten een homepage URL als zoekresultaat verwachten. Op posities 2 tot en met 30 is dat 10%. Met andere woorden, Google heeft een duidelijk voorkeur voor interior pages als zoekresultaten. Nou weten we allemaal dat het nagenoeg onmogelijk is om met een landingspagina te ranken zonder backlinks. De conclusie lijkt duidelijk, om interior pages te laten ranken in Google heb je ook deeplinks nodig naar die pagina’s.

Ik ga even advocaat van de duivel spelen om te proberen mijn eigen argument onderuit te halen. Stel dat alle backlinks van een site naar de homepage verwijzen. Misschien bouwt dat domein hiermee een dermate grote autoriteit op zodat alle dieper gelegen pagina’s ook automatisch gaan ranken. Dan heb je dus geen deeplinks nodig.

Dit komt sowieso niet overeen met mijn ervaring met eigen sites of met die van klanten waar ik voor heb gewerkt. Specifieke landingspagina’s hebben gewoon hun eigen backlinks nodig om te kunnen ranken. En als de domeinautoriteit van een site goed is dan heeft dat daarbovenop een gunstig effect op alle landingspagina’s. Maar dit is nog geen afdoende bewijs dat je persé deeplinks nodig hebt om interior pagina’s te laten ranken.

Hoe zit het met de verdeling homepage backlinks vs. deeplinks?

Searchmetrics heeft ook gekeken naar de verdeling homepage backlinks vs. deeplinks bij de top 30 zoekresultaten in hun studie.

Figuur-3-ratio-links-to-homepage

Figuur 3 – Ratio links to homepage afkomstig uit de Searchmetrics 2015 ranking studie, pagina 70

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de websites in de top 10 gemiddeld slechts 25% homepage backlinks hebben, terwijl het gemiddelde voor de hele top 30 28% is. Met andere woorden, de top 30 zoekresultaten bestaat uit sites die gemiddeld minsten zo’n 70% deeplinks hebben.

De combinatie van deze drie waarnemingen laat zien dat het belangrijk is om deeplinks te (laten) plaatsen naar je domein.

Samengevat:

In de top 30 zoekresultaten van de Searchmetrics studie laat Google vooral interior pages zien. Deze zelfde verzameling websites die naar voren komen in de top 30 resultaten hebben gemiddeld zo’n 70% deeplinks. Met andere woorden, het komt amper voor dat er in de top 30 best presterende websites er domeinen bij zitten die met name home page backlinks ontvangen. Daarnaast is er een holistisch bijeffect waarbij een goede SEO visibility van een domein een positief effect heeft op de rankings van individuele landingspagina’s binnen dat domein. Op basis van deze waarnemingen is het onwaarschijnlijk dat je een maximale domein SEO visibility op kunt bouwen met alleen maar homepage backlinks. Natuurlijk kun je de domeinautoriteit van een site verbeteren met een aantal sterke backlinks naar de homepage maar wil je de domeinautoriteit van je site maximaliseren zul je ook veel moeten backlinken naar dieper gelegen pagina’s.

In het vervolgartikel ga ik dieper in op wat nou een goede verhouding is van homepage backlinks en deeplinks en of er een penalty gevaar is bij overoptimalisatie.

Update 21/3/2016

Inmiddels heeft Google zelf in de Google Webmaster Central office-hours hangout bevestigd dat de autoriteit van een domein invloed heeft op individuele landingspagina’s binnen dat domein, lees het artikel hier.

Misschien ook interresant voor je

  • Google Medic update

    Google Medic update – 1 augustus core algoritme update

    3 minuten

    Lees meer
    Meer info