Weet je nog dat je op je Blackberry voor het eerst kon internetten? Het opzoeken van de openingstijden van je favoriete winkel duurde makkelijk een minuut. Je schoof je mobiel opzij en keek een tijdje later weer of de openingstijden op je scherm verschenen waren. We gingen van een Nokia naar flip phones en Blackberry’s om te eindigen bij een goed werkende smartphone.

Al in 2014 werd er in de Google zoekresultaten aangegeven of een site mobiel vriendelijk is. Sinds oktober 2015 wordt er meer via mobiel, desktop en smartphone gezocht, dan via desktop. Dit werd al jaren verwacht en in 2015 was het eindelijk zover. Maar wat betekent dit voor jouw website, wat verwacht Google van jouw website en hoe kan je je website voor mobiel inrichten?

Waarom-moet-je-je-website-mobile-inrichtenander-lettertype.

Google gaf in 2015 aan dat er een Google update voor mobiel zou komen. Dit was de eerste keer dat Google een update aankondigde en velen zaten dan ook op 21 april 2015, D-day, te wachten tot de veranderingen doorkwamen. De door velen gevreesde ‘Mobilegeddon’ viel heel erg mee. Natuurlijk waren er sites in bepaalde branches die een sterke daling in de rankings zagen. Daarnaast zijn bijna alle niet-mobiele sites wel iets gedaald. Maar al met al waren de resultaten niet zo erg dat de naam Mobilegeddon eraan verbonden hoefde te worden.

Toch was het een duidelijk signaal van Google dat mobiel ingerichte sites het waarschijnlijk beter gaan doen in de ranking dan niet mobiel ingerichte websites. Later gaf Google nog een keer aan dat niet mobiel vriendelijke sites aangepakt gaan worden.

Daarnaast heeft Google een algoritme gebouwd genaamd ‘AMP’ (Accelerated Mobile Pages). Dit algoritme kan je toepassen op al je pagina’s en zorgt ervoor dat je pagina’s sneller geladen worden. Een kortere laadtijd staat gelijk aan een lagere bounce rate. Wie wilt nog, zoals vroeger, een minuut wachten op zoekresultaten?

Google maakt gebruik van het voorladen van een gedeelte van de website waardoor het lijkt alsof de hele site al is geladen. Nadat de bezoeker op de site is beland, worden grotere bestanden als de reclames, video’s en afbeeldingen geladen.

De aangegeven updates gecombineerd met het gratis AMP algoritme dat Google heeft gebouwd, geven goed aan dat Google je met zachte dwang de kant van mobiel wil opduwen. Oftewel, hoog tijd dat jij je website goed inricht voor mobiel!

Er zijn drie manieren waarop je je website en pagina’s in kan richten voor mobiel:

  • Responsive design
  • Adaptive design
  • AMP

Een responsive design ziet hoe breed en lang het scherm is in pixels en schaalt hier je pagina op in. Als een afbeelding tekst heeft en die wordt 50% verkleind, dan is het lastig om deze afbeelding te lezen. Het is dan ook de taak van de webdesigner om te zorgen dat verschillende delen van je site bij responsive nog goed leesbaar zijn.

Een adaptive design kan je opsplitsen in verschillende delen, waarbij sommige stukken zoals afbeeldingen niet geschaald worden en de rest wel. Dit voorkomt de problemen die je bij responsive zou kunnen hebben, zoals het niet goed leesbaar zijn van afbeeldingen of video’s.

AMP maakt je pagina’s sneller waardoor de klantervaring op je site hoger wordt. Je kan hier gratis gebruik van maken. Het onderstaande filmpje legt je precies uit hoe dit algoritme werkt.

Richt je website in voor mobiel zoekopdrachten en je zal zien dat dit misschien wel zorgt voor een stijging in de rankings. Doe je dit niet, dan zal je zeker gaan dalen in de komende tijd. Heb je nog vragen over het inrichten van je pagina’s voor mobiel, laat het ons dan weten in de comments!