Structured data voor meer zichtbaarheid in Google

De laatste tijd volgen de artikelen over en updates van structured data elkaar in hoog tempo op. Structured data is een onmisbaar onderdeel van een goede SEO strategie geworden. Ben jij al overtuigd van structured data, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees in dit artikel wat structured data is, hoe het werkt, welke voordelen het heeft en hoe je er mee aan de slag kan gaan.

Wat is structured data?

Structured data is code die zoekmachines helpt bij het begrijpen van content op een webpagina. Door specifieke data (content) te structureren (markeren), kunnen zoekmachines sneller en makkelijker bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan.

Structured data testing tool voorbeeld

Is structured data een ranking factor?

Een ranking factor heeft directe invloed op de ranking van een website. Google geeft aan dat structured data geen ranking factor is. Dit betekent echter niet dat structured data geen invloed heeft op SEO. De indirecte invloed van structured data is zeer groot.

Heeft structured data invloed op mijn SEO?

Indirect heeft structured data zeker invloed op jouw SEO. Google gebruikt structured data niet alleen om jouw content beter te begrijpen. De gestructureerde informatie kan gebruikt worden voor verbeterde weergave in de zoekresultaten. Deze verrijkingen worden ook rich results genoemd.

Wat zijn rich results?

Rich results zijn verrijkingen op de bestaande zoekresultaten. Deze verrijkingen komen in verschillende vormen, zoals rich snippets, rich cards en featured snippets.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn verrijkingen op de ‘normale’ zoekresultaten. Bekende voorbeelden van rich snippets zijn de review sterren en breadcrumbs. De review sterren geven de gemiddelde beoordeling van producten of bedrijven weer.

Rich snippets in de zoekresultaten van Google

Rich snippets omvatten echter maar een klein deel van de mogelijkheden van structured data. Google gebruikt structured data ook om rich cards en featured snippets weer te geven.

Wat zijn rich cards?

Rich cards zijn een nieuwe manier om previews van content te presenteren op de zoekresultaten pagina’s. Deze werden in maart 2017 wereldwijd uitgerold. Voorbeelden van rich cards zijn bijvoorbeeld recepten en films.

De afgelopen jaren heeft Google het aantal vormen van rich cards ontzettend uitgebreid. Daarnaast heeft Google ook featured snippets geïntroduceerd.

rich cards in de zoekresultaten van google voorbeeld

Een featured snippet is een direct antwoord op een zoekopdracht die op positie 0 wordt getoond. Dat heeft een groot voordeel ten opzichte van een rich snippet. De featured snippet wordt zowel boven de organische als de betaalde zoekresultaten getoond.

De featured snippets worden getoond als systemen van Google detecteren dat dit haar gebruikers voordelen biedt. Ze zijn vooral handig voor mensen die gebruikmaken van mobiele apparaten of met hun stem zoeken (voice search).

Aan de slag met structured data

Google voert de laatste tijd veel updates uit op het gebied van structured data. Daarmee stijgen de mogelijkheden en ook voordelen van het gebruik ervan. Het is dan ook belangrijk aan de slag te gaan met de belangrijkste structured data types.

Wat zijn structured data types?

Een structured data type is een vooraf gedefinieerd data type die een aantal attributen bevat. Elk attribuut heeft weer een eigen gegevenstype. Een attribuut beschrijf dus eigenlijk een onderdeel van het structured data type. Een structured data type ‘adres’, kan bijvoorbeeld ‘stad’ als attribuut hebben.

Een volledige lijst van structured data types is te vinden op de schema.org website.

Wat is Schema.org?

Schema.org is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Google, Microsoft, Yahoo en Yandex. Doel van het Schema.org project is het creëren, onderhouden en promoten van schema’s voor structured data.

Schema.org voorbeeld

Welke structured data types moet ik gebruiken?

De meest relevante content types voor jouw website, zijn afhankelijk van een aantal factoren. Heb je bijvoorbeeld een webshop dan wil je zeker gebruik maken van Schema markup voor producten. Onderstaand vind je een aantal belangrijke content types, die daarna afzonderlijk verder zullen worden toegelicht.

Organization structured data

Als een gebruiker van Google op zoek is naar een bedrijf, kan Google een Knowledge Graph tonen. Deze toont bedrijfsspecifieke informatie om de gebruikers van Google sneller van informatie te voorzien.

Organization structured data voorbeeld

Het Organization type wordt gebruikt om bedrijfsgegevens te markeren. Daarmee zijn zoekmachines beter in staat bedrijfsgegevens aan elkaar te koppelen. Daarnaast kunnen deze gegevens gebruikt worden in de zoekresultaten. Zorg altijd dat het Organization contenttype zo volledig mogelijk is ingevuld. Op die manier worden de kansen zo goed mogelijk benut.

Let op: In sommige gevallen is het beter om het LocalBusiness type te gebruiken. Hierbij gaat het voornamelijk om bedrijven die een fysieke locatie hebben of lokaal actief zijn.

LocalBusiness schema mark-up

Naast het gebruik van het Organization type, is het mogelijk om fysieke locaties te markeren met structured data. Dat versterkt signalen aan Google over de locatie en het werkgebied van de specifieke locatie. Daarmee is structured data voor lokale bedrijven een belangrijk onderdeel van lokale SEO.

Het markeren van fysieke locaties kan prestaties in de lokale zoekresultaten en voor lokaal gerelateerde zoekopdrachten bevorderen. Een van de mogelijkheden is een vertoning in de Google Local Pack.

LocalBusiness schema mark-up voorbeeld

Doorgaans wordt het type LocalBusiness gebruikt voor fysieke vestigingen. In sommige branches is het mogelijk om een meer specifiek type te gebruiken. Hierbij is te denken aan hotels en restaurants. Een overzicht is te vinden op de LocalBusiness pagina van Schema.org.

Product schema mark-up

Door structured data markup aan productpagina’s toe te voegen, kan Google uitgebreide productinformatie aan de zoekresultaten toevoegen. Dit kan zelfs in Google Afbeeldingen worden getoond en biedt daarmee extra mogelijkheden om de producten te verkopen.

structured data markup voorbeeld

Structured data voor dienstverlenende bedrijven

Veel bedrijven bieden geen producten, maar juist diensten aan. Bedrijven kunnen deze diensten markeren met structured data, zodat zoekmachines deze beter begrijpen.

Het toevoegen van markup voor diensten is veel minder gedocumenteerd, terwijl het een zeer krachtige aanwinst is op de vindbaarheid van een website. Met structured data voor diensten kan bij Google kenbaar worden gemaakt welke diensten het bedrijf levert en welk gebied de diensten bedienen.

Structured data formats

Voor structured data zijn verschillende gestandaardiseerde formats beschikbaar. Er is geen beste of slechtste format.

Bij de introductie van Schema.org, gaf Google nog de voorkeur aan het gebruiken van Microdata. Sinds 2013 geeft Google echter de voorkeur aan JSON-LD.

Het grootste verschil tussen de talen is dat Microdata en RDFa de content binnen de HTML code markeert, terwijl JSON-LD in JavaScript is. De formats die door Google worden ondersteund zijn dus:

  • JSON-LD (aanbevolen);
  • Microdata;
  • RDFa.

Het format dat op jouw website wordt gebruikt, is waarschijnlijk afhankelijk van jouw webdevelopment partij. Het implementeren van structured data is redelijk technisch en maakt dan ook onderdeel uit van technische SEO.

Structured data implementeren

Als je structured data wil implementeren kan je het beste contact op nemen met je webdeveloper. Zorg dat je je goed laat informeren over de mogelijkheden.

Het is wel mogelijk om zelf de implementatie te controleren met de structured data testing tool van Google. Vul hier de URL in die je wil nakijken en Google controleert zelf op fouten. Ook geeft het waarschuwingen als aanbevolen elementen ontbreken.

Structured data heeft (nog) geen direct invloed op de posities van jouw website in de zoekmachines. Door structured data goed te implementeren kan jouw website wel groter en prominenter in de zoekresultaten worden getoond. Dit betekent dat jouw website veel meer zal opvallen, dan concurrerende websites die geen structured data gebruiken. Dit kan leiden tot hogere click-through-rates vanuit de zoekmachines. Bijkomend voordeel is dat zoekmachines beter in staat zijn de inhoud van jouw website en pagina’s te begrijpen. Eigenlijk alleen maar voordelen dus!

Wil je weten of structured data op jouw website is geïmplementeerd? Of vraag je je af of alle mogelijkheden worden benut? Neem gerust contact op en wij zoeken het voor je uit.

 

 

Gerelateerde blogs

  • Case: +211% verkeer dankzij downsizen

    10 minuten

    Lees meer
    Meer info