Is jouw webshop klaar voor Black Friday en de feestdagen?

Waar we nog maar net de korte broek en T-shirts hebben ingeruild voor de lange broek en dikke trui, staat kwartaal vier alweer voor de deur. Een deel van het jaar waarin veel cadeaus worden gekocht en veel bedrijven stunten met kortingen. Maar wat is de kracht van dagen als Black Friday, kerst en sinterklaas en hoe speel jij er als e-commerce bedrijf op in tijdens deze dagen vol grote acties? Je leest het in deze blog! 

Inspelen op de Black Friday gekte 

Black Friday barst ook dit jaar weer helemaal los in Nederland. In 2019 valt deze dag vol grote deals op vrijdag 29 november. De Amerikaanse traditie, die daar de dag na Thanksgiving valt, is voor de Amerikanen het moment om inkopen voor de decembermaanden te doen. Sinds een aantal jaar is Black Friday ook een begrip in Nederland. Veel winkels adverteren online met speciale acties en dat zien we ook terug in de zoekvolumes. Als jij je concurrent voor wilt zijn, is het van belang nu al te beginnen met het aanmaken van een pagina en het schrijven van content gericht op Black Friday en de deals die je deze dag of dagen gaat aanbieden. De acties beginnen vaak al op donderdag, bereiken op vrijdag het hoogtepunt en lopen door tot Cyber Monday.

Het zoekvolume naar Black Friday-gerelateerde zoektermen neemt ieder jaar toe en het aantal zoekopdrachten tikt honderden miljoenen aan in de week van Black Friday. De stijging is al te zien in de weken voorafgaand aan Black Friday. Dit jaar zijn de eerste zoekvolumes zelfs in september al serieus en daarom is het belangrijk dat jij daar nu al opgaat inspelen!

Maar hoe speel je het beste in op deze hysterische paar dagen? Ten eerste is het goed om een landingspagina aan te maken die in zijn geheel inhaakt op de Black Friday-trend en geoptimaliseerde content bevat. Als het Black Friday seizoen voorbij is, kun je deze pagina gebruiken om andere deals te tonen. Hiermee trek je vele gebruikers naar je webshop die geïnteresseerd zijn in de deals rondom Black-Friday. Deze doelgroep kun je verzamelen en later inzetten voor online advertising

zoekresultaten black fridayBlog schrijven rondom sinterklaas en kerst

De kerst countdowns op Facebook beginnen als we massaal nog op het strand liggen en rondom december wordt er vooral kerstmuziek gestreamt. Kortom, Nederlanders zijn gek op kerst. We Googelen massaal op ideeën voor kerstcadeaus, surprises en schoencadeautjes en daar kun jij als bedrijf perfect op inspelen. Hoe? Door mensen te inspireren en online verkeer binnen te halen met een blog. Er wordt bijvoorbeeld massaal gezocht op vragen als: 

  1. Wat doen met kerst? 
  2. Wat met kerst eten? 
  3. Kerstcadeau voor hem/haar
  4. Kerstcadeau vader/moeder
  5. Welk kerstcadeau kopen
  6. Wat zijn leuke schoencadeautjes
  7. Ideeën voor schoencadeautjes

Bijna iedere webshop verkoopt producten die inspelen op deze vragen. Daarom is het goed om hier een blog over te schrijven. Schrijf een blog met leuke inspiratie. Ga bijvoorbeeld voor een blog met als onderwerp ‘de leukste cadeaus voor onder de boom’, ‘de 5 leukste uitjes in de kerstvakantie’ of ‘de beste surprise ideeën’. Bekijk welke producten interessant zijn voor een blog en combineer dit met de feestdagen. 

answerthepublic kerst

Ben jij er al klaar voor? 

De feestdagen lijken misschien nog heel ver weg, maar ondertussen liggen de pepernoten al in de supermarkten en gaat het niet lang meer duren voordat de eerste mensen op zoek gaan naar een kerstboom. Is jouw webshop al klaar voor the holiday season? Om je een handje te helpen hebben we de belangrijke data voor je op een rijtje gezet: 

  1. Singles Day (11-11)
  2. Black Friday-weekend (29-11 t/m 2-12)
  3. Cyber Monday (2-12)
  4. Sinterklaas (5-12)
  5. Super Saturday (21-12)
  6. Kerstavond (24-12)
  7. 1e kerstdag (25-12)
  8. 2e kerstdag / boxing day (26-12)
  9. Oudejaarsavond (31-12)

Begin op tijd en zet de dagen die relevant zijn voor jouw bedrijf in de agenda. Zorg ervoor dat je de juiste doelstelling per evenement voor ogen hebt en er voldoende budget wordt vrijgemaakt. Daarnaast is het goed om al te beginnen met het inzetten van betaalde campagnes, zodat algoritmes de tijd hebben om te leren. Het is goed om een perfect campagneconcept te bedenken, waarmee jij boven de concurrent uitsteekt. Dit doe je door creatieve content uitingen te creëren, die aansluiten bij je doelgroep en het kanaal. 

Een goed begin is het halve werk! Succes met de voorbereidingen voor the holiday season!