Wat is Google Shopping en hoe werkt de Google Shopping datafeed?

Direct jouw aanbod tonen als iemand een product zoekt dat jij op voorraad hebt. Je gehele assortiment inclusief prijs, voorraad en levertijd via de Google Shopping datafeed. Een snelle introductie:

video-banner

Google Shopping is het gedeelte van Google waarin gebruikers direct naar producten zoeken. Probeer maar eens de zoekopdracht “Google Chromebook” in Google. Waarschijnlijk zie je direct een overzicht van aanbieders die Chromebooks te koop aanbieden:

Google-Shopping-chromebook

Wanneer je doorklikt op de link “Google Shopping-resultaten voor Google Chr…”, dan kom je in het uitgebreide Google Shopping Merchant Center. Hier zie je uitgebreidere aanbiedingen van adverteerders.

Google-Shopping-chromebook-detail-1024x362
Je kunt Google Shopping dus vergelijken met een uitgebreid winkelcentrum. Aanbieders kopen hun winkelruimte en bieden de producten aan.

Geschiedenis van Google Shopping

Google Shopping is ontwikkeld door Craig Nevill-Manning en in december 2002 gelanceerd onder de naam Foogle. Foogle was in eerste instantie een crawler die webshops afstruinde om producten te vergelijken. Net als Google Search, is Foogle omgebouwd om compatible te zijn met het Google Ads (voorheen AdWords) programma.

Google Shopping was een tijd lang gratis te gebruiken. Sinds mei 2012 is Google overgestapt op het “pay to play” model, waarbij adverteerders moesten betalen om hun producten in Google op te laten nemen.

De Google Shopping Feed

De Google Shopping Feed is een verplicht onderdeel van de Google Shopping campagne. De datafeed stuurt alle informatie over producten, prijzen, verzendkosten en voorraad van je website naar de Merchant Center. Vanuit het Merchant Center kan Google de data gebruiken in bijvoorbeeld Google AdWords.

Google-Shopping-Feed

Voordat je begint met de Google Shopping Feed, moet de websitestructuur goed zijn. Er vormen zich met name uitdagingen rondom producten in verschillende kleuren en maten.

Producten in verschillende kleuren en maten

Google ziet elke productvariant als apart product. Wanneer je bijvoorbeeld een T-shirt aanbiedt in drie kleuren en vijf maten, dan is dit niet één product met enkele opties, maar dan herkent Google dit als 15 verschillende producten. Om te beginnen kan je dus controleren of jij de producten op deze manier kan aanbieden richting Google.

Stap 1: inrichten van de verplichte kenmerken

Google heeft een hele lijst van mogelijke kenmerken van een product opgesteld. Al deze kenmerken kan je in de Google Shopping Feed verwerken. Een goede eerste stap is het inrichten van de verplichte kenmerken. De lijst met verplichte kenmerken zie je op de Google Shopping support website.

Stap 2: de eerste (en erg belangrijke) Shopping optimalisatie

Google biedt ook nog een heleboel niet-verplichtte kenmerken. Lekker makkelijk; die hoef je dus niet in te vullen. Echter kan je juist met deze kenmerken de eerste en erg belangrijke optimalisatie doorvoeren.

Voorbeelden zijn de identifiers [product-type], [sale-price], [shipping] en [custom-label 0 t/m 4].

Producttype

Een webshop heeft vaak vele verschillende soorten producten. Zo hebben wij een klant waarvan de producten variëren van laptops tot SD-kaarten. Hierin zijn de SD-kaarten meer een serviceproduct met weinig marge, terwijl de webshop geld moet verdienen aan de laptops.

Wanneer we dit onderscheid niet maken in de Shopping Feed, dan kan het zijn dat er in de campagne evenveel wordt geboden voor een klik op een SD-kaart, als voor een klik op een Laptop. Dit terwijl een sale bij een laptop (CPS) veel meer mag kosten dan bij een SD-kaart. Het is dus belangrijk om in de Shopping Feed meteen het onderscheid in de producten duidelijk te maken middels het kenmerk [product-type].

Sale-price

Een heel goed kenmerk is het kenmerk [sale-price]. Middels de sale price kunt u een actie of promotie goed inzichtelijk maken voor de bezoeker. Dit is een erg goed middel om bijvoorbeeld overtollige voorraad aan te prijzen.

Shipping

Shipping costs worden inmiddels in elke Shopping Feed opgenomen. Wanneer je ze niet gebruikt, wordt de kolom “totale prijs” niet ingevuld. Dit kan zeer nadelig zijn voor de CTR van je productvermelding. Onderstaand zie je de kolom “totale prijs” aan de rechterkant:

Google-Shopping-verzendkosten-1024x355

Een groot voordeel aan het kenmerk shipping costs, is dat de productprijs niet meer leidend is. Google kijkt met de kolom naar de totale prijs. Het bedingen van een gunstigere deal met je pakketbezorger wordt hierdoor nog interessanter.

Custom-labels

Het wordt echt interessant bij de custom labels. Wij zijn van mening dat een Google Shopping Feed niet optimaal kan zijn zonder gebruik van deze labels.

Middels custom labels kan jij de campagnes sturen op basis van zelf verzonnen eigenschappen. Een goed voorbeeld hebben wij recent doorgevoerd bij een grote webshop in elektronica. Deze webshop heeft producten die qua prijs variëren van € 7,- tot € 1000,-. Middels custom labels kunnen wij zorgen dat we alleen adverteren op de producten die een goede marge hebben. In dit geval hebben we voorgesteld om het custom label in te vullen met marge=positie wanneer de marge groter was dan € 50,-. Hier kunnen we dus nog voldoende winst behalen middels Google Shopping.

Ondersteuning nodig bij jouw Google Shopping Feed?

Heb je ondersteuning nodig bij het optimaliseren van de Google Shopping Feed? Neem contact op met met ons op! Wij voorzien je van adviezen om jouw Google Shopping beter te laten renderen.

Misschien ook interresant voor je

  • Veranderingen in Google Keyword Planner: Wat zijn de gevolgen?

    12 minuten

    Lees meer
    Meer info