Google Search Console: een ultieme gids

Google Search Console biedt veel extra inzichten om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Benut jij alle mogelijkheden al? Of ben je benieuwd hoe je de tool optimaal kunt inzetten? In dit artikel lees je alles over Google Search Console.

In dit artikel:
Wat is Google Search Console?
Hoe maak ik Google Search Console aan?
Hoe verifieer ik Google Search Console?
Verificatiemethoden
XML sitemap toevoegen
Gebruikers toevoegen
Koppelen met Google Analytics
Wat kan ik met Google Search Console?

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis web service van Google, waarmee webmasters meer inzicht in de prestaties van hun website hebben. Verschillende rapporten en tools kunnen worden gebruikt om de prestaties van websites in de zoekresultaten te verbeteren.

Google Webmaster Tools

De web service was oorspronkelijk bedoeld voor webmasters en werd om die reden ook Google Webmaster Tools genoemd. Na meer dan 10 jaar trouwe dienst besloot Google de service te hernoemen naar Google Search Console.

Google Search Console aanmaken

Om aan de slag te gaan met Google Search Console moet je eerst een property aanmaken en verifiëren. Hiervoor heb je een Google Account en toegang tot je website nodig. Het aanmaken en verifiëren duurt slechts 5 tot 10 minuten.

  1. Inloggen bij Google Search Console

    Ga naar https://search.google.com/search-console/.
    Tip: Indien je gelijk bent ingelogd, ga je verder bij ‘een property aanmaken’.

    Klik op ‘Nu starten’ en log in met je Google Account.
    Als je nog geen Google account hebt, maak er dan eerst een aan. Hiervoor kun je een nieuw Gmail-account aanmaken, maar ook gebruikmaken van je huidige e-mailaccount.

  2. Google Search Console property type selecteren

    Om te beginnen moet je een property voor jouw website aanmaken. Google biedt hiervoor drie propertytypen: een property met URL-voorvoegsel, een domeinproperty en een door Google gehoste property.
    Property type kiezen in Google Search Console

    • Property met URL-voorvoegsel aanmaken

      Bij een property met URL-voorvoegsel is het belangrijk om te weten dat Google onderscheid maakt tussen subdomeinen (met / zonder www.), protocollen (http / https) en folders (.nl/folder/).

      Indien je ervoor kiest om gebruik te maken van properties met URL-voorvoegsel, raden wij altijd aan vier varianten toe te voegen. Dit zorgt er namelijk voor dat je kunt zien of Google wel de juiste variant van jouw website indexeert.

      Geadviseerde variantenVoorbeeld
      Zonder veilige verbinding en zonder www.http://voorbeeld.nl
      Met veilige verbinding en zonder www.https://voorbeeld.nl
      Zonder veilige verbinding en met www.http://www.voorbeeld.nl
      Met veilige verbinding en met www.https://www.voorbeeld.nl


      Tip: Gebruik je geen beveiligde HTTPS verbinding, dan is het niet nodig om de twee varianten met HTTPS toe te voegen. Wij adviseren echter altijd om een beveiligde HTTPS verbinding te gebruiken.

      Na het aanmaken van de property, moet deze worden geverifieerd. Bekijk hiervoor de verificatiemethoden.

    • Een domeinproperty aanmaken

      Bij een domeinproperty wordt het gehele domein gedekt in Google Search Console. Deze omvat alle varianten van protocollen en folders.

      Voor subdomeinen gelden enigszins andere regels. Een domeinproperty voor voorbeeld.nl dekt bijvoorbeeld ook alle subdomeinen, zoals m.voorbeeld.nl en support.voorbeeld.nl.

      Het is echter ook mogelijk om een domeinproperty voor een subdomein aan te maken. Een domeinproperty voor m.voorbeeld.nl bevat informatie over het m. domein, maar bijvoorbeeld ook over support.m.voorbeeld.nl. De property zal geen informatie bevatten van het hoofddomein voorbeeld.nl.

      Een domeinproperty kan alleen worden geverifieerd via een DNS-record. Uitzonderingen zijn properties die zich in Google producten bevinden zoals Google Sites en Blogger.

    • Door Google gehoste property aanmaken

      Als eigenaar van Google Sites, een Blogger site of een G Suite-account kun je gebruikmaken van een property met URL-voorvoegsel of een domeinproperty. Deze property zal automatisch worden geverifieerd als je met het Google Account dat je voor de website gebruikt bent ingelogd.

  3. Google Search Console verifiëren

    Om een Google Search Console property te gebruiken, moet je bewijzen dat je eigenaar bent van de property. Hiervoor kan gebruikgemaakt worden van verschillende verificatiemethoden. Google geeft per methode de benodigde stappen weer. De verificatie kan direct of in een later stadium worden voltooid.

    Verificatiemethoden voor properties in Google Search Console
    De verificatie van een Google Search Console property kan via de volgende verificatiemethoden worden voltooid:

    • DNS-record: Om een property op domeinniveau te verifiëren, kan een DNS-record aan de domeinnaamprovider worden toegevoegd. Dit is de enige methode om een domeinproperty te verifiëren. Voor verificatie via een DNS-record moet je inloggen bij jouw hostingprovider en een nieuwe TXT-record toevoegen. Tip: de meeste hostingproviders bieden informatie over het toevoegen van DNS-records.
    • HTML-bestand uploaden: een website kan worden geverifieerd door een HTML-bestand te uploaden. Dit bestand is via een code gekoppeld aan jouw Google account. Let op: als het HTML-bestand wordt verwijderd, wordt de verificatie door Google ingetrokken.
    • HTML meta tag: Eigendom van de website kan ook worden geverifieerd via een meta tag. De tag is, net als bij het HTML-bestand, gekoppeld aan een Google account. Voeg de meta tag toe aan de HTML-code van de homepage op jouw website.
    • Google Analytics: Als je Google Analytics gebruikt om het verkeer op jouw website bij te houden, kan de website worden geverifieerd met de Google Analytics trackingcode. Je moet in Google Analytics wel bewerkingsrechten voor de property hebben. Daarnaast is het belangrijk dat de trackingcode het analytics.js of gtag.js gebruikt.
    • Google Tag Manager: Ook via Google Tag Manager kan een property worden geverifieerd door gebruik te maken van het Google Tag Manager-containerfragment. Hiervoor moet je beheerdersrechten hebben voor het Google Tag Manager-account dat eigenaar is van het containerfragment.

Google Search Console instellen

Om de mogelijkheden van Google Search Console optimaal te benutten, is het belangrijk een aantal handelingen uit te voeren.

XML sitemap toevoegen in Google Search Console

De XML sitemap stelt een website-eigenaar in staat zoekmachines te informeren over pagina’s die op een website beschikbaar zijn om te crawlen. De XML sitemap is dan ook een bestand dat alle pagina’s op een website bevat. Door deze in te dienen bij Google Search Console kan Google de sitemap eenvoudig vinden.

Sitemap overzicht Google Search Console

Om de sitemap toe te voegen navigeer je binnen Search Console naar ‘Sitemaps’ onder het kopje ‘Index’. Vervolgens voeg je achter het domein het adres van de XML sitemap op jouw website toe. De XML sitemap verschijnt dan onder het kopje ‘Verzonden sitemaps’.

Gebruikers toevoegen aan Google Search Console

Het doet zich regelmatig voor dat meerdere personen toegang nodig hebben tot eenzelfde Search Console property. In dat geval is het handig om gebruikers toe te voegen. Dit kan via de volgende stappen:

  1. Log in bij Google Search Console.
  2. Navigeer in het menu aan de linkerzijde naar ‘Instellingen’.
  3. Klik ‘Gebruikers en rechten’ aan.
  4. Klik rechtsboven op ‘Gebruiker toevoegen’.
  5. Voer het e-mailadres van de persoon toe die je aan de property toe wil voegen.
  6. Klik op ‘Toevoegen’.

Google Search Console en Google Analytics koppelen

Als je gebruikmaakt van Google Analytics kun je deze koppelen met Google Search Console. De koppeling kan via Google Analytics worden ingesteld. Hiervoor moeten de volgende stappen worden voltooid:

  1. Log in op Google Analytics.
  2. Ga naar ‘Beheer’ door linksonder op het tandwieltje te klikken.
  3. Bij de property-instellingen kies je voor ‘Alle producten’ onder het kopje ‘Producten koppelen’.
  4. Zoek vervolgens ‘Search Console’ op en klik op ‘Search Console koppelen’.
  5. Klik op ‘Toevoegen’, kies de juiste Search Console property uit de lijst en klik onderaan op ‘Opslaan’.

Voordelen van het koppelen van Google Search Console en Google Analytics

Door Google Search Console met Google Analytics te koppelen, kunnen belangrijke data uit beide bronnen in Google Analytics worden gecombineerd. Op deze manier kun je beter inzicht verkrijgen in de prestaties van jouw pagina’s.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om te achterhalen welke pagina’s goed presteren in de zoekresultaten (veel verkeer aantrekken), maar niet goed presteren bij gebruikers (bijvoorbeeld een hoge bounce rate of laag conversiepercentage).

Wat kan ik met Google Search Console?

Zodra Google Search Console is ingesteld, gaat Google de prestaties van jouw website in Google Zoeken bijhouden. Hiervoor bieden zij een aantal tools en rapporteren. Hiermee kan je onder andere inzicht krijgen in zoekgedrag, ontdekken of Google jouw website kan vinden en crawlen, meldingen ontvangen indien Google problemen tegenkomt en inzicht verkrijgen in gebruiksstatistieken. Deze inzichten kunnen worden gebruikt om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren.

Het overzichtsrapport

Overzichtspagina Google Search Console

Op de overzichtspagina geeft Google een samenvatting van de belangrijkste statistieken van jouw website.

Prestaties

Prestatierapport Google Search Console

Het prestatierapport in Google Search Console is een heel interessant onderdeel. Google geeft hier statistieken met betrekking tot jouw prestaties in de organische zoekresultaten (SEO) weer. Zo heb je inzicht in zoekwoorden en de doorklikratio naar jouw website.

URL-inspectie

Dit is een handige tool, waarmee je informatie over een specifieke pagina kunt opvragen. Door een URL te inspecteren krijg je inzicht in hoe Google met de pagina omgaat. Je ziet of Google de pagina kan lezen (crawlen) en of deze is geïndexeerd.

URL-inspectie Google Search Console

De URL inspectie geeft ook weer welke optimalisaties op de pagina zijn gevonden. Bijvoorbeeld of de pagina geschikt is voor mobiele apparaten, of de AMP-versie correct is geïmplementeerd en of structured data elementen correct zijn toegevoegd.

Index

De mogelijkheden op het gebied van indexatie bestaan uit twee rapporten. Het ene rapport richt zich op indexdekking en de andere op indexatie van de sitemap.

Dekking

Het rapport dekking biedt inzicht in de indexatie van jouw website. Je kunt bijvoorbeeld zien welke pagina’s goed en niet goed kunnen worden geïndexeerd. Ook kan het zich voordoen dat pagina’s zijn geïndexeerd die je helemaal niet in de index van Google wilt hebben.

Binnen het rapport biedt Google verschillende filter mogelijkheden:

  • Fout: Pagina’s die Google niet kan indexeren.
  • Geldig met waarschuwing: Pagina’s die zijn geïndexeerd waarbij zich fouten voordoen (voornamelijk veroorzaakt door inconsistente signalen).
  • Geldig: Geldige pagina’s die geïndexeerd zijn en geen fouten bevatten.
  • Uitgesloten: Pagina’s die zijn uitgesloten voor indexatie door Google.

Door op een specifieke categorie te filteren, kan inzicht worden verkregen in het type van de verschillende pagina’s. Dit wordt onder het overzicht zichtbaar bij het kopje ‘Details’. Op deze manier kun je eenvoudig fouten achterhalen en oplossen.

Sitemaps

Sitemap overzicht Google Search Console

Zoals eerder in dit artikel beschreven, is de XML sitemap een belangrijke bron voor zoekmachines. Op deze tab kun je sitemaps toevoegen en ook specifieke informatie over de indexatie van de sitemaps bekijken. Op deze manier kun je achterhalen of alle pagina’s van jouw website goed worden geïndexeerd.

Optimalisaties

De optimalisatie rapporten bieden website-eigenaren en online marketeers inzichten om hun website te verbeteren. Het is dan ook zeker aan te raden gebruik te maken van de optimalisatie rapporten.

Snelheid rapport (beta)

Snelheidsrapport Google Search Console

Google geeft sterk de voorkeur aan snelle websites. Het snelheidsrapport biedt momenteel inzicht in de snelheidsprestaties van individuele pagina’s van de website. Dit wordt gedaan door gegevens uit Google PageSpeed Insights te koppelen met Google Search Console. De snelheid wordt onderverdeeld in langzame, gemiddelde en snelle URL’s. Deze gegevens zijn heel handig om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw website op het gebied van snelheid. Let op: het snelheidsrapport is momenteel nog in beta en bevat regelmatig verouderde data. Het is niet aan te raden om je op dit rapport blind te staren zolang de functionaliteit nog niet volledig is uitgerold.

Mobiele bruikbaarheid

Het rapport Mobiele bruikbaarheid is een zeer belangrijk rapport. Hier heb je inzicht in de mobiele bruikbaarheid van pagina’s op jouw website. Google geeft zelfs de verschillende typen fouten weer, zodat je eenvoudiger kunt achterhalen welke problemen zich op jouw pagina’s voordoen.

Mobiele bruikbaarheid Google Search Console

Mogelijk fouten die je op het gebied van mobiele bruikbaarheid kunt tegenkomen zijn:

  • Tekst te klein om te lezen
  • Klikbare elementen te dicht bij elkaar
  • Content breder dan scherm
  • Viewport is niet ingesteld
  • Viewport is niet ingesteld op ‘device-width’
  • Gebruikt incompatibele plug-ins

Mobiele bruikbaarheid Google Search Console

Zie je dat een groot deel van jouw pagina’s niet voldoet aan de richtlijnen van Google? Dan is het belangrijk direct actie te ondernemen. Zorg dat jouw pagina’s geschikt zijn voor gebruik op mobiele apparaten. Het aantal zoekopdrachten via mobiele apparaten zijn die via desktop al enkele jaren ontstegen. Daarnaast maakt Google gebruik van de mobile-first index, waarbij de mobiele website eerst wordt beoordeeld en daarna pas de desktop variant. Overigens gelden voor websites die voor 1 juli 2019 zijn gestart, dat zij pas worden omgezet naar de mobile-first index als zij daar klaar voor zijn. Desondanks raden wij zeker aan jouw mobiele website te optimaliseren.

Structured data in Google Search Console

Daarnaast biedt Google veel Optimalisatierapporten die te maken hebben met het gebruik van structured data. Momenteel ondersteunt Google Search Console structured data voor:

  • Broodkruimels (breadcrumbs)
  • Veelgestelde vragen
  • Instructies
  • Vacatures
  • Logo’s
  • Zoekvakken voor sitelinks
  • Producten

Tenslotte biedt Google ook het rapport “Gestructureerde gegevens die niet kunnen worden geparseerd”. Dit houdt in dat de structured data fouten bevat, waardoor Google de structured data niet goed kan lezen. Door de foutmelding aan te klikken, kun je eenvoudig zien waar in het element de fout is gevonden.

Beveiligingsproblemen en handmatige acties

Veiligheid op het internet is een belangrijk speerpunt van Google. Om die reden biedt Google ondersteuning bij de beveiliging van websites. Indien zij spam, malware of een website hack detecteren, zullen zij website-eigenaren hiervan op de hoogte stellen. Hiervoor bieden zij uitgebreide ondersteuning om de problemen op te lossen. Onder het kopje ‘Beveiligingsproblemen’ zijn rapporten te vinden die aangeven welk type hack, spam of malware op de website is ontdekt.

Het kan zich ook voordoen dat jouw website een handmatige actie heeft ontvangen. In dat geval zullen pagina’s op jouw website of zelfs de gehele website uit de zoekresultaten worden gehaald (dit wordt ook wel een penalty genoemd). Een andere mogelijkheid is dat Google bepaalde uitgebreide vertoningen (door bijvoorbeeld structured data te implementeren) niet worden vertoond. Dit gebeurt doorgaans als een website misbruik maakt van spam technieken om de zoekresultaten tot hun voordeel te beïnvloeden. Dit kan zowel door website-eigenaren zelf als door externe partijen zijn gedaan (door met negatieve technieken concurrenten te benadelen). Het oplossen van een handmatige actie kan een ingewikkeld proces zijn, dus wij raden sterk af om negatieve praktijken te gebruiken.

Verouderde tools en rapporten

Google Search Console bevindt zich momenteel in de overgangsfase naar een nieuwe versie. De oude versie is nagenoeg niet meer te gebruiken. Een aantal belangrijke tools en rapporten zijn echter nog niet omgezet naar de nieuwe versie en worden nog veel gebruikt. Om deze reden stelt Google de tools en rapporten nog beschikbaar in de oude Search Console omgeving.

Internationale targeting

Internationale targeting instellen in Google Search Console

De eerste tool die nog niet is overgezet is voor internationale SEO een zeer belangrijke. Bedrijven die geen landgebonden domeinextensie gebruiken, maar zich wel richten op een specifiek land, kunnen deze tool gebruiken om Google te laten weten op welke regio zij zich richten. Dit is vooral handig voor websites die meerdere talen aanbieden, zoals .com/nl/ en .com/en/. In dat geval kan namelijk voor elke taal een eigen property worden aangemaakt. Vervolgens kan per property internationale targeting worden ingesteld.

Verwijderingen

Deze tool maakt het mogelijk om specifieke pagina’s op jouw website tijdelijk uit de zoekresultaten te verwijderen. Deze tool biedt geen oplossing voor het permanent verwijderen van pagina’s. Gemiddeld genomen is het verzoek 90 dagen geldig.

Crawlstatistieken

Crawlstatistieken in Google Search Console

Dit rapport biedt belangrijke inzichten in hoe goed Google jouw website kan crawlen (lezen). Je hebt bijvoorbeeld inzicht in het aantal pagina’s dat Google per dag crawlt. Ook zie je hoeveel kilobytes (kb) Google per dag crawlt en hoe lang het gemiddeld duurt om een pagina op jouw website te laden. Een lagere tijd per pagina kan bijdragen aan een hoger aantal gecrawlde pagina’s per dag.

Berichten

Google Search Console verstuurt regelmatig berichten bij belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot websites. In het rapport berichten kun je eenvoudig alle berichten die Google Search Console heeft verstuurd inzien. Op deze manier kun je belangrijke meldingen eenvoudig in een overzicht bekijken en ook meer informatie vinden.

URL-parameters

Een URL kan een parameter bevatten, waarmee extra informatie met betrekking tot de pagina kan worden doorgegeven. Dit wordt veel gebruikt voor tracking, het bijhouden van klikgedrag en bijvoorbeeld als de content wijzigt, zoals bij het gebruik van filters in webshops. Een parameter kan worden herkend aan een vraagteken in de URL. Deze staat altijd vóór de eerste parameter. Meerdere parameters worden gescheiden door een &-teken. Elke parameter heeft een toegekende waarde. Deze staat achter een gelijkteken (=).

Voor Google is het bij extreem grote websites lastig om alle pagina’s te vinden en lezen. Door URL-parameters in te stellen in Google Search Console, kun je Google helpen om jouw website efficiënter te crawlen. Wij raden aan om deze functie niet te gebruiken. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om de crawl efficiëntie zo goed mogelijk te regelen.

Links

Google biedt ook een linkrapport in Google Search Console. Hier zie je websites met de meeste links naar jouw website en welke pagina’s de meeste links ontvangen. Het linkrapport biedt verder inzicht in meest gebruikte ankerteksten.

Binnen de verschillende onderdelen van het rapport kun je ook doorklikken. Op deze manier kun je ontdekken welke pagina’s op jouw website het populairst zijn en kun je inzien welke links specifieke sites naar jouw website hebben.

Tot slot

Google Search Console is een veelzijdige service met veel rapporten en tools. Als je serieus bezig bent met jouw website mag het gebruik van de service dan ook echt niet ontbreken. Natuurlijk zijn er veel andere tools beschikbaar die meer en andere informatie bieden dan Google Search Console. De service moet dan ook dienen als aanvulling op andere tools om jouw website optimalisatie naar een hoger niveau te brengen. Met dit artikel en Google Search Console kun je in ieder geval een goede start maken.