Brand new: kom verder met AIO
Mogelijk is het je al opgevallen: Google toont sinds maart 2025 AI Overzichten bovenaan de zoekresultaten. Dit zijn automatisch gegenereerde samenvattingen, direct zichtbaar, zonder dat je hoeft te klikken. Een enorme verandering in het leven van de zoekmachines. Ben jij al 100% up-to-date van alle ontwikkelingen rondom AIO? Na onze webinar wel. Bekijk hem hier terug!
Brand new: kom verder met AIO
- Inzicht in de échte impact van AI Overviews
- Live voorbeelden van actuele zoekresultaten
- Concrete tips voor een toekomstproof contentstrategie
- Interactieve Q&A; jouw vragen, onze antwoorden
Spreker
Op de hoogte blijven van onze webinars?
- Meld je aan voor de nieuwsbrief, dan sturen we je van tevoren een uitnodiging.
AI Overviews; alles wat wij bespraken
AI Overviews zijn live in Nederland. Google toont nu AI-gegenereerde antwoorden bovenaan de zoekresultaten, nog voor de eerste organische link verschijnt. Wat betekent dit voor jouw website? En hoe zorg je dat je content alsnog gevonden wordt? In ons webinar namen Cyara en Giovanni je mee door deze belangrijke verschuiving in het online marketing landschap. Dit zijn de belangrijkste inzichten.
Wat zijn AI Overviews?
AI Overviews, ook wel AIO genoemd, is een update van Google waarbij de zoekmachine direct antwoord geeft op je vraag. Google gebruikt AI om informatie uit verschillende bronnen samen te vatten in een overzichtelijk blok bovenaan de zoekresultaten. Gebruikers hoeven niet meer door te klikken naar websites om hun antwoord te vinden.
Vroeger zag je na het typen van een zoekopdracht eerst advertenties, daaronder producten en dan pas organische zoekresultaten. Nu verschijnt er eerst een groot AI Overview blok met direct antwoord op je vraag, inclusief bronvermelding. Pas daarna volgen de advertenties en organische resultaten. Op mobiel neemt dit blok nog meer ruimte in.
Het effect op je website verkeer
Dit betekent meer zero-clicks. Mensen klikken niet meer door naar je website maar blijven in de Google omgeving. Dat klinkt alarmerend, maar het valt mee. AI Overviews worden vooral getoond bij informationele zoekopdrachten. Dus wanneer mensen op zoek zijn naar informatie, niet wanneer ze klaar zijn om iets te kopen.
De bezoekers die je verliest, zijn grotendeels mensen die waarschijnlijk toch niet hadden geconverteerd. Ze waren alleen aan het oriënteren. Bij commerciële zoekopdrachten, waarbij iemand klaar is voor een aankoop, zie je AI Overviews veel minder vaak.
En er is ook goed nieuws. Er komt een nieuwe prominente plek vrij in de zoekresultaten. Als je voorheen niet op positie 1 stond of je advertenties te duur waren, heb je nu een nieuwe kans. Je kunt namelijk als bron genoemd worden in het AI Overview blok.
Hoe kom je in AI Overviews?
Er zijn vier belangrijke aandachtspunten om je kans te vergroten dat Google jouw content gebruikt in AI Overviews.
Google EAT
EAT staat voor Experience, Expertise, Authority and Trustworthiness. Dit zijn de criteria waarmee Google bepaalt hoe goed jouw content past bij een zoekopdracht.
Experience gaat over hoe je laat zien dat je ervaring hebt met het onderwerp. Schrijf vanuit persoonlijke kennis en praktijkervaring.
Expertise draait om je feitelijke kennis. Toon aan dat je weet waar je het over hebt met diepgaande, accurate informatie.
Authority meet hoe andere websites en mensen over jou praten. Hoogwaardige backlinks helpen enorm.
Trustworthiness controleert of je informatie betrouwbaar en feitelijk correct is. Wees eerlijk en transparant in wat je schrijft.
Omnichannel strategie
Focus niet alleen op je website. Je bent een merk, dus bouw autoriteit op via meerdere kanalen. Wees actief op social media. Denk ook aan platforms zoals Reddit, waar je doelgroep vragen stelt die relevant zijn voor jou. Reageer daar als bedrijf binnen die community.
YouTube shorts kunnen ook getoond worden in AI Overviews. Video content wordt steeds belangrijker. En verzamel e-mailadressen door bijvoorbeeld gratis brochures aan te bieden. Zo kun je herhaaldelijk in contact komen met je doelgroep.
Content op andere platforms kan rechtstreeks in AI Overviews verschijnen. Het gaat dus niet alleen om je website optimaliseren, maar om je hele online aanwezigheid te versterken.
Clusterstrategie
Kijk verder dan alleen je primaire zoekwoorden. Mensen gebruiken steeds vaker long-tail zoekopdrachten. Dat zijn zoektermen met meer dan twee woorden, zoals "welke traplift heb ik nodig" in plaats van alleen "traplift".
Maak clusters rondom je hoofdonderwerpen. Zet je primaire product of dienst in het midden en verzamel alle mogelijke vragen en varianten eromheen. Voor een traplift kan dat zijn: traplift met bocht, traplift voor ouderen, vergoeding zorgverzekering, wat kost een traplift, kan je een traplift huren.
Zorg dat je voor al die varianten relevante content hebt. De kans is groot dat juist op deze long-tail zoekopdrachten een AI Overview verschijnt.
Vraag en antwoord structuur
Google wil direct een antwoord geven in de AI Overview. Pas daarom je contentstructuur aan. Vroeger gaf je eerst veel context en kwam het antwoord pas later. Nu moet je de vraag vrijwel letterlijk herhalen en daar meteen het antwoord onder zetten.
Daarna kun je uitbreiden met context, voorbeelden en verwijzingen naar gerelateerde pagina's. Maar begin altijd met vraag en direct antwoord. Dat maakt het voor Google makkelijk om jouw content te gebruiken.
Praktische tips om direct mee aan de slag te gaan
Houd je Google Bedrijfsprofiel up-to-date. Dit was vroeger Google My Business. Voeg er posts aan toe, link naar social media en zorg voor goede reviews. Dit helpt je autoriteit.
Optimaliseer de functionaliteit van je website. Zorg dat alles snel laadt op zowel mobiel als desktop. Vermijd spammy pop-ups. Een goede gebruikerservaring draagt bij aan vertrouwen.
Wees consistent in je zakelijke informatie. Gebruik overal hetzelfde telefoonnummer en e-mailadres. Op je website, social media en andere platforms. Inconsistentie schaadt je betrouwbaarheid.
Bouw content clusters. Breng in kaart wat je primaire producten of diensten zijn en verzamel alle mogelijke vragen en long-tail varianten. Kijk of je daar al antwoord op geeft.
Breid je veelgestelde vragen uit. De meeste websites hebben maar drie FAQ's staan. Maar er zijn altijd meer vragen die klanten hebben. Beantwoord ze allemaal, zowel op een aparte FAQ pagina als binnen je gewone content.
Meten en monitoren
Je kunt AI Overviews helaas niet apart filteren in Google Search Console. Als je content in een AI Overview verschijnt en mensen klikken door naar jouw website, wordt dat gewoon gemeten als een normale impressie en klik.
Gebruik tools zoals Ahrefs of SEMrush. Daarin kun je wel filteren op zoektermen die in AI Overviews worden getoond. Zo zie je precies voor welke termen jouw content gebruikt wordt en op welke positie je staat binnen het AI Overview.
Let niet te veel op het totale aantal kliks dat je binnenkrijgt. Daar zit veel verschil in door informatiezoekers die je toch al kwijt was. Focus op je conversies en leadaanvragen. Dat blijven je belangrijkste KPI's.
De toekomst: AI Mode en meer
In Amerika test Google al met AI Mode. Dat is een aparte omgeving binnen Google die nog verder gaat dan AI Overviews. Super gepersonaliseerde antwoorden waarbij iedereen een uniek resultaat krijgt, zelfs bij dezelfde zoekopdracht.
Ook OpenAI ontwikkelt zich verder. ChatGPT werkt aan een shopping ervaring waarbij je producten direct in de chat te zien krijgt. Dit gaat hard concurreren met Google Shopping. OpenAI vraagt bedrijven zich al aan te melden met hun website en productcategorie.
Maar is dit het einde van Google? Nee. Google heeft nog steeds 85 tot 90 procent marktaandeel wereldwijd. Ze voelen wel hete adem in hun nek van nieuwe spelers, maar zijn absoluut niet in paniek.
Aan de slag met je SEO strategie
AI Overviews zijn een kans, geen bedreiging. Mits je de juiste stappen zet. Focus op Google EAT principes, bouw je merk op meerdere kanalen, creëer content clusters en gebruik de vraag- en antwoordstructuur.
Wil je hulp bij het optimaliseren van je content voor AI Overviews? Of benieuwd hoe wij klanten helpen met SEO? Bekijk onze cases of neem contact met ons op.
Ontdek hoe je verder komt met je bedrijf.
"We analyseren je website en lopende campagnes. En dat doen we grondig."
Neem contact met ons op
We helpen je graag verder.