Linkbuilding: kwaliteit wint van kwantiteit
Op 21 oktober doken Cyara (Host en Contentspecialist) en Bas (Linkbuilding Specialist) in een van de oudste en nog altijd meest besproken pijlers binnen SEO: linkbuilding. Hoe ziet effectieve linkbuilding eruit in 2025?
Een bijzondere terugblik, want Brandfirm begon ooit als linkbuilding agency LinkExpert. Bas nam kijkers mee door de geschiedenis: van de begindagen vol startpagina's, blogcomments en forumlinkjes tot de moderne aanpak waarin kwaliteit boven kwantiteit staat. Waar vroeger tactieken zoals private blog networks werkten, kunnen ze nu leiden tot penalties van Google.
De moderne aanpak? Digital PR. Doe onderzoek met openbare databronnen zoals het CBS, creëer nieuwswaardige content over je bedrijf, of bied unieke inzichten vanuit je vakgebied. Bas toonde voorbeelden van artikelen die vier conversies opleverden uit één link, terwijl een gemiddelde lead via ads 140 euro kost. En hij benadrukte: linkbuilding werkt, mits je meet op de juiste KPI's zoals zoekwoordposities en conversies in plaats van alleen domein ratings.