De voordelen van adverteren op ‘jonge’ social media zoals TikTok

Wist je dat TikTok in februari 2019 over de grens van één miljard downloads ging? En dat TikTok bij vlagen meer werd gedownload dan Youtube, WhatsApp en Instagram? De social media app, vooral bekend om de korte, grappige en virale filmpjes, is uiterst populair, vooral bij jongeren uit Generatie Z. De koopkracht van deze generatie wordt steeds groter en ook op dit moment hebben ze al veel invloed, bijvoorbeeld op het koopgedrag van hun ouders. Voor adverteerders kan TikTok dus een gigantische markt worden! In deze blog bespreken we de voordelen van adverteren op ‘jonge’ social media, zoals TikTok.  

tiktok

Adverteren anno 2019

Tegenwoordig kun je bijna overal adverteren: Google, Bing, Facebook, Twitter, Instagram … Als we spreken over adverteren op social media, dan lijkt Facebook logischerwijs een interessante keuze om jouw doelgroep te bereiken. Facebook is immers nog steeds het grootste social media platform ter wereld. Toch zeggen steeds meer jongeren traditionele social media, zoals Facebook, vaarwel. Terwijl Youtube, Instagram en Snapchat uiterst populair zijn bij jongeren, gebruikt slechts de helft van de 13-17 jarigen Facebook, volgens een studie van Pew Research Center. Wil je je als bedrijf richten op bijvoorbeeld Millennials en Gen Z, dan is het dus belangrijk om te onderzoeken via welke kanalen je jouw doelgroep het beste kunt bereiken.

Bereik nieuwe doelgroepen, zoals Gen Z

Door te adverteren op bijvoorbeeld TikTok kun je als bedrijf een grote en heel specifieke doelgroep bereiken, zoals Gen Z. Generatie Z zijn personen die geboren zijn na 1998. Deze generatie wordt ook wel de i-generatie genoemd, omdat ze opgegroeid zijn met technologie en social media apps. Deze generatie leeft online en hun spending power moet niet worden onderschat. 

Verschillende rapporten spreken van verschillende cijfers; volgens het ene rapport zouden Gen Z’ers nu al zo’n 44 miljard dollar per jaar spenderen, andere rapporten spreken bijvoorbeeld weer over 143 miljard dollar. Wat het exacte bedrag ook is, het is in ieder geval véél geld! 

Een deel van de generatie kan zelf nog niet veel geld spenderen – 2015 wordt gezien als het laatste jaar van Gen Z – , maar ook de Gen Z’ers zonder budget hebben invloed op de markt. Deze generatie heeft immers veel invloed op o.a. familieleden. In een rapport van het Institute of Business Value, gaven meer dan 70% van de ondervraagde Gen Z’ers aan dat ze een duidelijke invloed hebben op de aankopen in hun familie, zoals meubilair, huishoudelijke spullen en eten. Dus zelfs als jouw product niet specifiek gericht is op Gen Z, kan het waarde hebben om te adverteren op deze doelgroep. 

Snapchat: een ideaal voorbeeld qua adverteren voor jongeren

Ken je dat spreekwoord, “The early bird gets the worm”? In het geval van advertising, is dit toepasselijk. Hoe bekender een social media app wordt, hoe duurder het wordt om te adverteren. Je kunt dus – zeker in de beginjaren – erg veel bereiken door te adverteren op een groeiende social media app. Door bij de eerste adverteerders te horen, profiteer je van groot bereik voor een lage prijs én is er nog weinig concurrentie. Natuurlijk moet je hier wel een beetje avontuurlijk voor zijn, zeker als er nog geen ‘handleiding’ is om te adverteren op een nieuw platform. 

tiktok

Adverteren op TikTok

Inmiddels is adverteren op Snapchat al behoorlijk ingeburgerd. Adverteren op TikTok nog niet. Door te adverteren op TikTok kun je dus een grote doelgroep bereiken, die moeilijker te bereiken is via de traditionele media. Deze doelgroep zal de volgende jaren alleen maar groeien in spending power. 

Er zijn meerdere voordelen aan adverteren op TikTok. Zo kun je jouw bedrijf of product ‘launchen’ en loyaliteit opbouwen bij een publiek dat jaar na jaar alsmaar meer gaat spenderen, zeker online. Een bijkomend voordeel is dat adverteren op TikTok momenteel nog behoorlijk goedkoop is, in tegenstelling tot andere social media. 

Wil je meer informatie over adverteren op social media platformen? Neem dan contact met ons op! 

Misschien ook interresant voor je

  • Ontwikkelingen Google Search

    4 minuten

    Lees meer
    Meer info