Zoekmachines zijn steeds beter in het begrijpen van content op websites en individuele pagina’s. Om de zoekmachines te helpen bij het begrijpen van de content is structured data in het leven geroepen. Daarmee is structured data een krachtige aanvulling op zoekmachine optimalisatie. Benieuwd hoe structured data de prestaties van jouw website kan verbeteren? Lees snel verder!

Structured data

Door gegevens te markeren kan jouw website extra opvallen in de organische zoekresultaten. De gemarkeerde gegevens worden ook wel verrijkte zoekresultaten of rich snippets genoemd. De meest bekende zijn de beoordelingssterren die in Google worden getoond. Deze geven de gemiddelde beoordeling van een bedrijf of product weer.

Verrijkte zoekresultaten

Naast het markeren van review sterren, doen zich veel mogelijkheden voor om verrijkingen in de zoekresultaten te verkrijgen. Zo is het mogelijk om breadcrumbs te markeren. Daardoor wordt de groene URL in de zoekresultaten vervangen door de hiërarchie van jouw website.

Naast het markeren van breadcrumbs en beoordelingen is het aantal mogelijk om gegevens te markeren heel groot. Het is onder andere mogelijk om jouw bedrijfsinformatie, logo en social media kanalen te markeren. Dit wordt doorgaans gedaan door gebruik te maken van het contenttype voor organisaties (Organization) of lokale bedrijven (LocalBusiness).

Structured data contenttypes

Voor het markeren van structured data wordt gebruik gemaakt van contenttypes. Veel van deze types zijn terug te vinden op Schema.org. Deze website is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Google, Microsoft, Yahoo en Yandex. De website richt zich op het creëren, onderhouden en promoten van schema’s voor structured data.

De meest relevante contenttypes voor jouw website, zijn afhankelijk van een aantal factoren. Heb je bijvoorbeeld een webshop dan wil je zeker gebruik maken van Schema mark-up voor producten. Onderstaand vind je een aantal belangrijke contenttypes, die daarna afzonderlijk verder zullen worden toegelicht.

  • Organization
  • LocalBusiness
  • Product
  • Service

Organization structured data

Google kan voor bedrijven een Knowledge Graph in de zoekresultaten tonen. Als een van haar gebruikers een bedrijf zoekt, zullen zij een Knowledge Graph van het bedrijf tonen. Deze toont bedrijfsspecifieke informatie om de de gebruiker van Google sneller van informatie te voorzien.

Het Organization type wordt gebruikt om bedrijfsgegevens te markeren. Daarmee zijn zoekmachines beter in staat bedrijfsgegevens aan elkaar te koppelen. Daarnaast kunnen deze gegevens gebruikt worden in de zoekresultaten. Zorg altijd dat het Organization contenttype zo volledig mogelijk is ingevuld. Op die manier worden de kansen zo goed mogelijk benut. Let op: In sommige gevallen is het beter om het LocalBusiness type te gebruiken. Hierbij gaat het voornamelijk om bedrijven die een fysieke locatie hebben of lokaal actief zijn.

LocalBusiness schema mark-up

Naast het Organization element is het mogelijk om fysieke locaties te markeren met structured data. Dat versterkt signalen aan Google over de locatie en het werkgebied van de specifieke locatie. Daarmee is structured data voor lokale bedrijven een belangrijk onderdeel van lokale SEO.

Het markeren van fysieke locaties kan prestaties in de lokale zoekresultaten en voor lokaal gerelateerde zoekopdrachten bevorderen. Een van de mogelijkheden is een vertoning in de Google Local Pack.

Doorgaans wordt het type LocalBusiness gebruikt voor fysieke vestigingen. In sommige branches is het mogelijk om een meer specifiek type te gebruiken. Hierbij is te denken aan hotels en restaurants. Een overzicht is te vinden op de LocalBusiness pagina van Schema.org.

Product schema mark-up

Door structured data markup aan productpagina’s toe te voegen, kan Google uitgebreide productinformatie aan de zoekresultaten toevoegen. Dit kan zelfs in Google Afbeeldingen worden getoond en biedt daarmee extra mogelijkheden om de producten te verkopen.

Bron: Google.

Structured data voor dienstverlenende bedrijven

Veel bedrijven bieden geen producten, maar juist diensten aan. Bedrijven kunnen deze diensten markeren met structured data, zodat zoekmachines deze beter begrijpen.

Het toevoegen van markup voor diensten is veel minder gedocumenteerd, terwijl het een zeer krachtige aanwinst is op de vindbaarheid van een website. Met structured data voor diensten kan bij Google kenbaar worden gemaakt welke diensten het bedrijf levert en welk gebied de diensten bedienen.

Om optimaal te profiteren moet het Service element worden toegepast op elke dienstenpagina. Per dienst moet een aanvullend type geleverd worden, die de dienst beschrijft. Het gaat hier om een link naar een informatieve pagina op WikiPedia die de inhoud van de dienst omschrijft.

Indien geen relevante WikiPedia pagina aanwezig is, wordt geen aanvullend type gemarkeerd. Markeer wel alle andere onderdelen van het Service type.

Structured data formats

Voor structured data zijn verschillende gestandaardiseerde formats beschikbaar. Er is geen beste of slechtste format.

Bij de introductie van Schema.org, gaf Google nog de voorkeur aan het gebruiken van Microdata. Sinds 2013 geeft Google echter de voorkeur aan JSON-LD.

Het grootste verschil tussen de talen is dat Microdata en RDFa de content binnen de HTML code markeert, terwijl JSON-LD in JavaScript is. De formats die door Google worden ondersteund zijn dus:

  • JSON-LD (aanbevolen);
  • Microdata;
  • RDFa.

Het format dat op jouw website wordt gebruikt, is waarschijnlijk afhankelijk van jouw webdevelopment partij. Het implementeren van structured data is redelijk technisch en maakt dan ook onderdeel uit van technische SEO.

Structured data implementeren

Als je structured data wil implementeren kan je het beste contact op nemen met je webdeveloper. Zorg dat je je goed laat informeren over de mogelijkheden.

Het is wel mogelijk om zelf de implementatie te controleren met de structured data testing tool van Google. Vul hier de URL in die je wil nakijken en Google controleert zelf op fouten. Ook geeft het waarschuwingen als aanbevolen elementen ontbreken.

Structured data heeft (nog) geen direct invloed op de posities van jouw website in de zoekmachines. Door structured data goed te implementeren kan jouw website wel groter en prominenter in de zoekresultaten worden getoond. Dit betekent dat jouw website veel meer zal opvallen, dan concurrerende websites die geen structured data gebruiken. Dit kan leiden tot hogere click-through-rates vanuit de zoekmachines. Bijkomend voordeel is dat zoekmachines beter in staat zijn de inhoud van jouw website en pagina’s te begrijpen. Eigenlijk alleen maar voordelen dus!

Wil je weten of structured data op jouw website is geïmplementeerd? Of vraag je je af of alle mogelijkheden worden benut? Neem gerust contact op en wij zoeken het voor je uit.