Menu
Terug naar Blogoverzicht

SEO voor multiregionale en meertalige website

28-10-’16 Jasper Knuvers in SEO

Tegenwoordig trekken veel websites bezoekers uit meerdere landen. Het is dan ook belangrijk om de diverse talen op een website aan de juiste landen en/of regio’s te koppelen. In dit artikel lees je de mogelijkheden voor het instellen en de verschillende opties die hiervoor zijn.

Verschil tussen een meertalige en multiregionale website

Om de mogelijkheden goed te begrijpen moeten we eerst onderscheid maken tussen talen en landen. Een website in het Duits kan specifiek gericht zijn op Duitsland, maar ook op alle Duitstalige landen waaronder inwoners van Oostenrijk en Zwitserland.

Er wordt dan ook onderscheid gemaakt tussen meertalige websites en multiregionale websites.

  • Een meertalige website is een website die de content in meer dan één taal aanbiedt.

Een bedrijf uit Zwitserland die de inhoud van zijn website in zowel het Duits, Frans en het Italiaans aanbiedt is een voorbeeld van een meertalige website.

  • Een multiregionale website is gericht op gebruikers uit meerdere landen.

Een Engelstalige website kan zich bijvoorbeeld richten op zowel Engeland als de Verenigde Staten. Het is ook mogelijk dat een website zowel multiregionaal als meertalig is.

Verschillende types domeinextensies

Eén van de andere factoren die een belangrijke rol speelt is de keuze voor de juiste domeinextensie (ook bekend als Top Level Domain of TLD). Er zijn twee types domeinextensies te onderscheiden. De eerste domeinextensies die werden geïntroduceerd waren zogeheten generic Top Level Domains (gTLD). De meeste bekende gTLD is .com. Inmiddels is de lijst met gTLDs behoorlijk toegenomen.

Naast de generic TLDs heb je de land-specifieke domeinextensies (country-code Top Level Domain of ccTLD). Deze domeinextensies maken gebruik van de internationale landcodes. Zo is de Nederlandse domein extensie .nl. Andere voorbeelden van land-specifieke domeinextensies zijn .fr voor Frankrijk en .de voor Duitsland. Een country-code TLD heeft meer kans om goed te scoren in de bijbehorende versie van Google. Zo zal je met een .nl-domein eerder scoren in Google.nl en met een .fr-domein eerder in de Franse versie van Google (Google.fr).

Internationale targeting | Google Search Console

Door te kiezen voor een ccTLD geef je direct bij Google aan voor welk land de website is bedoeld. Er zijn echter ook andere mogelijkheden om bij Google aan te geven voor welk(e) land(en) of regio(‘s) een website bedoeld is. Daar speelt Google Search Console een belangrijke rol in. Zo is het bij websites met een gTLD mogelijk om in Search Console aan te geven in welk land de doelgebruikers zich bevinden. Dit kan door de internationale targeting in te stellen op het land waar de doelgroep zich bevindt. Doordat ccTLDs al aan een geografische doelregio gekoppeld zijn, is het voor domeinen met deze extensies niet mogelijk om een doelregio in te stellen.

Internationale targeting kan op meerdere manieren worden ingesteld. De internationale targeting van de website voorbeeld.com kan bijvoorbeeld ingesteld worden op Nederland. Hiermee geef je bij Google aan dat jouw .com-website voor de Nederlandse markt bedoeld is.

Implementaties voor een meertalige website

Voor meertalige websites zijn er vier keuzes die gemaakt kunnen worden.

Keuze 1: Gebruik van een country-code TLD

Ten eerste kan er voor elk(e) land of regio een afzonderlijke website worden aangemaakt met de bijbehorende ccTLD. Voor een Nederlandse website zou dit zijn voorbeeld.nl.

Voorbeelden

  • Nederland: voorbeeld.nl
  • Duitsland: voorbeeld.de

Voordelen

  • De website heeft duidelijke geotargeting.
  • Het maakt niet uit waar de server gevestigd is.
  • Verschillende websites met verschillende talen kunnen eenvoudig onderscheiden worden.

Nadelen

  • Het is duur om veel extensies te kopen en onderhouden.
  • Het kan mogelijk zijn dat jouw domeinnaam niet meer voor elke extensie beschikbaar is.
  • Sommige landen hebben voor het gebruik van de bijbehorende ccTLD strenge eisen.

Keuze 2: Gebruik van subdomeinen op een gTLD

De tweede keuze die gemaakt kan worden is het aanmaken van een subdomein op een hoofddomein met een gTLD. Een hoofddomein met gTLD .com die gebruikt maakt van een subdomein voor Nederland komt er als volgt uit te zien: nl.voorbeeld.com.

Voorbeelden

  • Nederland: nl.voorbeeld.com
  • Duitsland: de.voorbeeld.com

Voordelen

  • Het is eenvoudig om subdomeinen in te stellen en de talen gescheiden te houden.
  • Er kan gebruik gemaakt worden van internationale targeting in Search Console.
  • Het is mogelijk om verschillende serverlocaties te gebruiken.

Nadelen

  • Gebruikers herkennen mogelijk de geotargeting niet op basis van de URL.
  • In België wordt bijvoorbeeld zowel Frans als Nederlands gesproken.
  • Nederlandstalige Belgen moeten dan naar nl.voorbeeld.com in plaats van be.voorbeeld.com.

Keuze 3: Gebruik van subdirectories met een gTLD

De derde mogelijkheid is om op hetzelfde domein gebruik te maken van subdirectories. Dit zijn mappen die onder het hoofddomein vallen. In deze situatie leidt dit tot de volgende URL-structuur: voorbeeld.com/nl

Voorbeelden

  • Nederland: voorbeeld.com/nl
  • Duitsland: voorbeeld.com/de

Voordelen

  • Het is eenvoudig om subdirectories in te stellen.
  • Er kan gebruik gemaakt worden van internationale targeting in Search Console.
  • Doordat er gebruik gemaakt wordt van eenzelfde host is er weinig onderhoud nodig.

Nadelen

  • Gebruikers herkennen mogelijk de geotargeting niet op basis van de URL.
  • In België wordt bijvoorbeeld zowel Frans als Nederlands gesproken.
  • Nederlandstalige Belgen moeten dan naar voorbeeld.com/nl in plaats van voorbeeld.com/be.
  • Er is maar één serverlocatie.
  • Het is moeilijker om de verschillende websites (talen) gescheiden te houden.

Keuze 4: Gebruik van URL-parameters

Ten slotte is het ook mogelijk om gebruik te maken van URL-parameters. Dit wordt sterk afgeraden omdat het niet mogelijk is om in Search Console geotargeting in te stellen. Dit leidt tot URL’s zoals voorbeeld.com?lang=nl.

Voorbeelden

  • Nederland: voorbeeld.com?lang=nl
  • Duitsland: voorbeeld.com?lang=de

Voordelen

  • Geen

Nadelen

  • Het is moeilijk om te segmenteren op basis van de URL’s.
  • Het is voor gebruikers om de geotargeting te herkennen op basis van de URL.
  • Het is niet mogelijk om geotargeting in te stellen in Google Search Console.

Om er voor te zorgen dat de gelokaliseerde inhoud goed wordt weergegeven in de betreffende taal biedt Google een aantal tips. Om de taal van een pagina vast te stellen gebruiken zij alleen de zichtbare inhoud van een pagina. Ze raden dan ook sterk af om gebruik te maken van meerdere talen op eenzelfde pagina. Het is ook niet bevorderlijk om de bezoekers van de website op basis van taalinstellingen van de gebruiker om te leiden naar de juiste pagina. Hierdoor kunnen gebruikers en zoekmachines niet alle versies van de website te zien krijgen.

Conclusie

Wat is de beste structuur voor een meertalige en/of multiregionale website?

Elke structuur heeft zo zijn voor- en nadelen. De mogelijkheid om URL-parameters te gebruiken om landen / talen aan te geven is de enige die door Google daadwerkelijk wordt afgeraden. Deze optie heeft geen duidelijke voordelen ten opzichte van de andere opties en wel opvallende nadelen.

Het gebruiken van subdirectories onder een gTLD biedt wel een aantal voordelen.

  • Het is erg gemakkelijk om deze in te stellen en het is mogelijk om gebruik te maken van de internationale targeting in Search Console;
  • Je bent minder tijd kwijt aan onderhoud doordat de website gebruik maakt van één host;
  • Ten slotte komen alle inkomende links op hetzelfde domein terecht.

Het is dus niet nodig om voor verschillende domeinen apart links op te bouwen. Een nadeel is dat de gebruiker mogelijk de geotargeting niet herkent op basis van de URL. Een ander nadeel is dat er maar één serverlocatie is. Google gebruikt de serverlocatie als signaal om de geografische locatie van de website te bepalen. Daarnaast is het moeilijker om binnen de website de talen gescheiden te houden. Deze optie kan zeker een oplossing bieden, maar is niet de beste keuze.

 

De meeste voordelen van het gebruik maken van subdomeinen komen overeen met het hebben van subdirectories.

  • Een groot verschil is dat je de mogelijkheid hebt om meerdere serverlocaties te gebruiken;
  • Voor elk subdomein kan een server in het bijbehorende land worden gekozen;
  • Ten slotten worden inkomende links gekoppeld aan een subdomein en niet aan het gehele domein.

De nadelen zijn vrijwel hetzelfde als bij het gebruik van subdirectories. Een nadeel dat door deze optie wordt weggenomen is dat het bij subdomeinen minder lastig is om de verschillende websites (talen) gescheiden te houden dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van subdirectories. Het is dan ook een goede keuze wanneer je niet het budget hebt om meerdere websites met een ccTLD te kopen en onderhouden.

 

Het gebruiken van ccTLDs (voorbeeld.nl), dus voor elk land een andere website, is een goede keuze. De geotargeting hoeft niet ingesteld te worden en het is voor Google direct duidelijk voor welk land de website is bedoeld. De talen worden al gescheiden gehouden doordat de websites los van elkaar staan.

Deze optie heeft echter ook nadelen. Waar bij de andere opties alle links naar hetzelfde domein verwijzen moeten in deze situatie voor elke website apart links worden opgebouwd. Deze optie is een stuk duurder dan de andere opties, omdat er meerdere websites onderhouden moeten worden. Met deze oplossing kan er alleen onderscheid gemaakt worden tussen landen en niet tussen (taal-)regio’s.

Elke website is uniek en dat leidt tot meerdere oplossingen voor het implementeren van meerdere talen in jouw website. Heb je na het lezen van dit artikel meer hulp nodig met jouw meertalige of multiregionale website?

Laat het weten in de comments of neem contact met ons op!

Auteur: Jasper Knuvers, SEO Specialist bij Brandfirm

Jasper Knuvers , SEO Specialist bij Brandfirm

Jasper, SEO specialist, a.k.a. Knuv is Brandfirm's wandelende kennisbank. Beter bekend als SEO encyclopedie, native speaker, biljart kampioen en om zijn fantastische uitspraken. #NotDone

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geen reactie(s)

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis Review

Ontdek hoe wij meer leads en omzet voor jou realiseren met online marketing.