Ga naar inhoud

Zoekwoorden onderzoek in 2022:
Alles wat je moet weten

Laatst geupdate: 27 juni 2022
Je weet waarschijnlijk wel dat een zoekwoordenonderzoek een van de essentiële SEO-optimalisatietechnieken is. Maar je vraagt je af: hoe vind ik die zoekwoorden? En wat moet ik doen als ik ze eenmaal gevonden heb? In deze uitgebreide gids nemen we je stap voor stap mee door het hele proces.We leren je:
  • waarom een zoekwoordenonderzoek aan de basis van je marketingcampagne staat
  • hoe je succesvol een zoekwoordenonderzoek uitvoert
  • tips en tools voor het vinden van de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf
In dit artikel

1. Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Als je op zoek bent naar een nieuw paar sportschoenen, zoek je wellicht op ‘witte sportschoenen’ of ‘sportieve witte hardloopschoenen voor vrouwen’. Deze zoekopdrachten noemen wij ook wel ‘zoekwoorden’ of ‘zoektermen’. En zoals je al merkt, kunnen deze zoekwoorden lang of kort zijn. 

Zoekopdracht in Google

Deze zoekwoorden kun je als bedrijf gebruiken om je vindbaarheid te vergroten. Met andere woorden: je leert de taal van je potentiële bezoekers kennen en gebruikt deze kennis om je content te optimaliseren. Want: als je niet weet waar mensen naar zoeken, hoe gaan ze je bedrijf dan vinden?

Om te zien welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw bedrijf, doe je eerst een zoekwoordenonderzoek. Dat is een SEO-techniek van het vinden, analyseren en gebruiken van de zinnen en woorden die mensen gebruiken om te zoeken naar informatie op het internet.

Zoekterm variaties in Google Keyword planner

Maar het zijn niet alleen mensen die zoeken naar trefwoorden. Google en andere zoekmachines zullen de inhoud van je website ‘lezen’ om zoekwoorden te vinden en jou te rangschikken voor die termen. Dit is waar SEO begint. Hoe beter je zoekwoorden op je website verwerkt, hoe groter de kans dat jij verschijnt op de eerste pagina van Google. 

Let op: beter betekent niet per se vaker. Het is belangrijk dat je tekst duidelijk en fijn leesbaar blijft voor je bezoekers. De kwaliteit van de teksten blijft je eerste prioriteit.

Welke onderdelen bevat een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek bestaat uit meerdere onderdelen.

De onderdelen zijn:

  1. Zoekwoorden
  2. Zoekvolume
  3. Posities van de zoekwoorden
  4. Keyword difficulty
  5. URL waar het zoekwoord op rankt

Zoekwoorden

Een zoekwoordenonderzoek bestaat dus uit zoekwoorden. Er zijn drie soorten zoekwoorden, die worden beschreven aan de hand van hun lengte:

  •       short tail zoekwoorden
  •       middle tail zoekwoorden
  •       long tail zoekwoorden

Welk type zoekwoord je wilt gebruiken voor je marketing hangt sterk af van het type verkeer dat je naar je site wilt sturen.

Naarmate zoekwoorden langer worden, wordt het zoekvolume lager. Maar alle andere statistieken, zoals conversiepercentages, geven de voorkeur aan long tail zoekwoorden. Bij long tail zoekwoorden weet de gebruiker namelijk al heel specifiek wat hij of zij wil. Daardoor is hij of zij dichter bij een conversie.

Short tail, middle tail en long tail zoekwoorden

Zoekvolume

Naast de zoekwoorden zelf houd je ook rekening met het zoekvolume. Zoekvolume onthult hoe vaak er op een bepaald trefwoord wordt gezocht binnen een bepaald tijdsbestek. 

Zoekvolumes in Google Keyword Planner

Je wilt dus goed kijken naar het zoekvolume van een zoekwoord over om te bepalen hoe populair en concurrerend het is. Deze informatie stuurt dan je strategie met betrekking tot welke zoekwoorden de meeste kans hebben om interesse te wekken en bezoekers te trekken.

Zoekwoordpositie

Je zoekwoordpositie verwijst naar de positie van je website wanneer er een zoekopdracht wordt uitgevoerd. Een webpagina kan voor verschillende relevante zoekwoorden en uitdrukkingen in de rangschikking voorkomen.

Zoekwoordposities in Google voor de term Google Ads

Zoekresultaten variëren op basis van wat Google relevant acht voor dat specifieke zoekwoord of zin. In de meeste gevallen zie je meestal betaalde zoekadvertenties in de header en soms in de voettekst van de resultaten. Als je een lokale zoekopdracht uitvoert, zie je ook Google Maps listings direct onder betaalde advertenties.

Organische zoekresultaten beginnen met de webpagina’s die geen advertenties of Google Maps-listings zijn. Voor elke zoekopdracht uitgevoerd in Google, op desktop of mobiel apparaat, staan er altijd 10 listings op elke pagina met zoekresultaten.

Pagina 1: Posities 1-10

Pagina 2: Posities 11-20

Pagina 3: Posities 21-30

Enz.

Elke vermelding die niet betaald is, beschouwen wij als een organische “rankingpositie”. Als je bijvoorbeeld het derde resultaat bent op de eerste pagina, zien we dat als positie 3 in de zoekmachine. 

Keyword difficulty

Keyword Difficulty (KD, ook bekend als ‘SEO difficulty’ of ‘keyword competition’) is de evaluatie van hoe moeilijk het is om te scoren in Google’s organische zoekresultaten voor een specifieke term. De moeilijkheidsgraad van een zoekwoord is gebaseerd op een aantal verschillende factoren, waaronder domein autoriteit, pagina autoriteit en de kwaliteit van de content. 

Keyword Difficulty volgens Ahrefs

Het is een belangrijk onderdeel van het zoekwoordenonderzoek. Samen met het maandelijkse zoekvolume helpt de moeilijkheidsgraad van trefwoorden je bij het kiezen van de beste trefwoorden voor je SEO-strategie.

Ranking URL

De ranking URL is de URL (ook wel pagina) waar het zoekwoord op rankt. Wanneer een gebruiker een zoekwoord heeft ingetypt in Google en doorklikt op een zoekresultaat, is dit de URL waar de gebruiker op uitkomt voor dat zoekwoord.

Ranking URL voorbeeld

Ranking URL wordt toegevoegd in een zoekwoordenonderzoek om te checken of de pagina van de website die rankt relevant is, maar het kan ook gebeuren dat er nog geen ranking URL is. In dat geval wordt er een kans gesignaleerd en moet er in sommige gevallen nog een pagina aangemaakt worden.

2. Waarom is een zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Er zijn heel veel redenen waarom een zoekwoordenonderzoek aan de basis van je online marketingcampagne zou moeten staan: 

  • Het kennen van je zoekwoorden helpt je om je bedrijf beter te begrijpen. Wat verkoop je? Wat zijn je diensten? Als je dit niet helder hebt, kan het identificeren van je zoekwoorden je helpen om te begrijpen wie jij bent als bedrijf.
  • Een zoekwoordenonderzoek levert je belangrijke informatie op, zoals de positie van je zoekwoorden in de zoekmachines ten opzichte van je concurrenten, welke zoekwoorden gemakkelijk te vinden zijn en welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken.
  • Een zoekwoordenonderzoek kan je vertellen waar mensen naar zoeken, in plaats van wat je denkt dat ze zoeken.
  • Zoekmachines kunnen je website alleen rangschikken als ze weten wat je bedrijf is. Door zoekwoorden op verschillende pagina’s van je website te gebruiken, kan Google je voor die woorden rangschikken.
  • Het identificeren van zoekwoorden om te gebruiken in blogs en content kan meer bezoekers naar je website leiden.

Het zoekwoordenonderzoek is dus het startpunt voor elke online marketingcampagne, maar hoort ook een doorlopend proces te zijn. Zo zal je regelmatig je zoekwoorden willen controleren en uitzoeken hoe jij in zoekmachines scoort ten opzichte van je concurrenten.

Stijging in zoekresultaten

De belangrijkste graadmeter bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, is het maandelijkse aantal zoekopdrachten en de concurrentie voor een bepaald zoekwoord.

Niet alle zoekwoorden zijn de moeite waard om voor te optimaliseren, dus wil je op zoek gaan naar de zoekwoorden die snel ranken, maar veel verkeer zullen opleveren voor je site. 

Na je zoekwoordenonderzoek creëer je content en pagina’s die gericht zijn op die zoekwoorden. Gecombineerd met verschillende andere SEO-strategieën, zoals linkbuilding, Mobile SEO en Technische SEO, kan dit je helpen om beter te ranken in zoekmachines en mensen je website te laten bezoeken.

3. Zo doe je een zoekwoorden onderzoek

Nu je begrijpt hoe belangrijk je zoekwoorden zijn, begin je met je onderzoek en zoekwoord analyse. De eerste fase van zoekwoordonderzoek omvat het bedenken van nieuwe zoekwoord ideeën.

Soms is dit het moeilijkste deel van het proces, omdat veel mensen die niet bekend zijn met zoekwoordenonderzoek zeer brede trefwoorden zullen selecteren, die te generiek zijn. Anderen kiezen zinnen die zo specifiek zijn waardoor er niemand op zoekt.

Dus het eerste wat je moet doen is het vinden van geschikte woorden of zinnen die gerelateerd zijn aan de producten of diensten van jouw bedrijf.

Je kunt altijd beginnen met een simpele brainstorm. Kijk naar de belangrijkste onderwerpen op je website en noteer de zoekwoorden die bij die onderwerpen horen.

Mindmap voor zoekwoordenonderzoek

We raden je aan om dit te doen in Microsoft Excel of een ander spreadsheetprogramma.

Dan, wanneer je klaar bent om deze ideeën uit te breiden, ga je verder met een aantal zoekwoordentools. Wij leggen je tools uit waar wij het meest mee werken.

Google Ads keyword planner (gratis)

De Keyword Planner tool van Google is ontworpen om marketeers te helpen belangrijke zoekwoorden te ontdekken en om data te vinden voor bepaalde zoekwoorden, zoals zoekvolumes, concurrentie en advertentieprijzen.

Google Keyword Planner

Als je net begonnen bent met zoekmachine marketing, is deze tool een goede plek om te beginnen met je zoekwoordenonderzoek. Als je al gebruikmaakt van Google Ads (voorheen AdWords) of van plan bent om Google Ads op te nemen in je marketingstrategie, is Google’s Keyword Planner een geweldige tool om je op weg te helpen.

Google Ads Keyword Planner wordt gebruikt voor:

  • Het ontdekken van nieuwe zoekwoorden
  • Het zien van gemiddelde maandelijkse zoekaantallen voor zoekwoorden
  • Helpen bij het bepalen van kosten
  • Het creëren van nieuwe zoekmachine-advertentiecampagnes

Ahrefs (betaald)

Ahrefs is een SEO-software platform die tools bevat voor linkbuilding, zoekwoordenonderzoek, concurrentieanalyse, rank tracking en site audits.

Ahrefs beginscherm

Als je begint met het zoekwoordenonderzoek, hoef je alleen maar naar de Keywords Explorer te gaan. Vanaf daar ben je in staat om een bepaald aantal zoekwoorden in te voeren.

Ahrefs resultaten

Na het invoeren van het zoekwoord, ga je naar een nieuwe pagina die alle data bevat van het zoekwoord dat je hebt ingevoerd. Je krijgt belangrijke details te zien zoals Keyword Difficulty, zoekvolumes, geschat verkeer, en globaal volume. Deze helpen je te meten hoe vaak het zoekwoord wordt gebruikt, samen met de huidige trend en landen waar het volume hoog is. 

Samen met deze statistieken krijg je ook mogelijke alternatieve zoekwoordideeën die je kunt gebruiken, zoeksuggesties, veelgestelde vragen en nieuw ontdekte zoekwoorden waar meer op gezocht wordt.

Moz (betaald)

Moz is een alles-in-één SEO-softwarepakket dat je helpt je zichtbaarheid in zoekmachines te verbeteren door frisse inzichten te bieden en stelt je in staat om competitief te blijven.

Moz resultaten

Als je op zoek bent naar de beste zoekwoorden voor je content of naar de websites die voor dezelfde zoektermen als jij scoren, dan is Moz de tool die je wilt gebruiken. Hiermee kun je eenvoudig zoekwoordenlijsten maken, toevoegen en beheren op één plek. De tool categoriseert, rangschikt en vergelijkt zoekwoorden.

Ubersuggest (gratis)

Ubersuggest is geweldig om je te helpen nieuwe zoekwoorden te ontdekken.

Ubersuggest resultaten

Om te beginnen, voer je gewoon het zoekwoord of zinsdeel in de tool in. Je krijgt dan een overzicht met een aantal resultaten:

  • Zoekvolume: aantal zoekopdrachten die het zoekwoord heeft gedurende een maand
  • SEO difficulty: geschatte concurrentie in organisch zoeken
  • Paid moeilijkheid: geschatte concurrentie in betaald zoeken
  • Kosten per klik: gemiddelde kosten per klik voor een Google advertentie

Je krijgt ook een overzicht van wat het gemiddeld kost, uitgedrukt in backlinks en domeinscore, om de eerste pagina van Google te bereiken voor het zoekwoord. Dit staat boven een grafiek die het zoekvolume van het trefwoord weergeeft, zowel voor desktop als mobiel, over de afgelopen 12 maanden.

Daarnaast kun je naar beneden scrollen en verschillende variaties van je zoekwoord(zin) zien.

Dit geeft je een breder beeld van waar je naar kunt streven om op te ranken. 

Zodra je een aantal basisideeën hebt, kun je de zoektermen variëren. Daar heeft Ubersuggest een fijne tool voor met suggesties, gerelateerde zoekwoorden, vragen, vergelijkingen en voorzetsels.

Je zoekwoorden onderzoek in 6 stappen

Met de tools kun je analyseren en bepalen hoe je te werk gaat bij een correcte zoekwoordanalyse. Je moet niet alleen op intuïtie beslissen of je een bepaald zoekwoord op je website wilt opnemen.

Het is belangrijk om intuïtief te zijn, maar je kunt niet je hele strategie op intuïtie baseren. Daarom leggen we je in 6 simpele stappen uit hoe je een zoekwoordenonderzoek kunt doen.

1. Analyse van je huidige strategie

Wanneer je begint met je zoekwoordenonderzoek is het handig om te kijken naar de zoekwoorden waar je nu al op rankt. Dat is te achterhalen via de tools die hierboven worden genoemd. Daarin kun je je ‘huidige rankings’ exporteren.

Vanaf daar ga je verder kijken naar de posities, zoekvolumes en URL’s van die zoekwoorden in de zoekmachine. 

Om de juiste strategische zoekwoorden voor je website in kaar te brengen, is het noodzakelijk om eerst wat meer te begrijpen over je potentiële klanten. Om dit te doen, kun je jezelf vragen stellen zoals:

  • Naar welk soort producten of diensten (die je verkoopt) zoeken mensen?
  • Wie zoekt naar deze termen?
  • Wanneer zoeken mensen naar je producten? (Zijn er seizoensgebonden trends gedurende het jaar?)
  • Hoe zoeken mensen naar je producten?
  • Welke woorden gebruiken ze?
  • Welke vragen stellen ze?
  • Worden er meer zoekopdrachten uitgevoerd op mobiele apparaten?
  • Waarom zijn mensen op zoek naar jouw specifieke producten of diensten?
  • Waar bevinden potentiële klanten zich – lokaal, nationaal of internationaal?

Met de antwoorden op deze vragen vind je nieuwe zoektermen, die je kunt opschrijven in bijvoorbeeld Excel of een spreadsheetdocument.

2. Concurrentieanalyse

Concurrentie vormt de ideale inspiratiebron. Het kan zijn dat de concurrentie al verder is met zijn SEO- of contentstrategie, waardoor zij op veel meer zoekwoorden ranken. Deze zoekwoorden kunnen voor jou ook interessant zijn om mee te nemen in je aanpak. 

Bij het doen van een zoekwoordenonderzoek, is het belangrijk om aandacht te besteden aan de concurrentie voor je zoekwoorden. Als de concurrentie te hoog is voor een bepaalde zoekterm, dan kan het zijn dat je je tijd verspilt met het schrijven en rangschikken van nieuwe content voor deze zoekterm.

Als je gebruikmaakt van een betaalde keyword research tool, dan kun je gemakkelijk de concurrentiescore voor een term of zin bekijken. 

En vergeet niet, hoe langer de zoekwoord zin die je kiest, hoe minder concurrentie er is.

3. Analyses samenvoegen

Op het moment dat je inzicht hebt in hoe jouw website presteert en waar de concurrenten op ranken, kunnen de analyses over elkaar heen gelegd worden. Deze analyse zal duidelijk maken waar de concurrentie wel op rankt, maar jijzelf nog niet. Dit geeft een mooi inzicht in kansen. 

Je let hierbij voornamelijk op de intentie van de zoekwoorden (wat wilt degene die zoekt zien als resultaat), het zoekvolume en de keyword difficulty (KD). Heeft het zoekwoord (nog) een lage KD, dan is de kans groot dat de concurrenten er wel op ranken, maar er verder nog weinig energie in gestoken hebben. Dit biedt een kans om snel vindbaar te worden op een zoekwoord om hier vervolgens verkeer mee naar de website te trekken. Verkeer wat dus eerst naar een concurrent ging.

4. Sorteren, clusteren en filteren

 Je hebt nu heel veel data. Samengevat heb je:

  1. Alle zoekwoorden waar je zelf op rankt
  2. Alle zoekwoorden waar je concurrenten op ranken

Om hier een strategie van te maken, is het handig om de zoekwoorden te gaan clusteren. Alle zoekwoorden die bij elkaar passen, cluster je bij elkaar in je spreadsheet. Zo ontstaan er groepjes zoekwoorden over een onderwerp. 

Zoekwoorden clusteren

Vervolgens voeg je hierbij ook de zoekvolumes, rankings (zoekwoordposities), keyword difficulty en rankende URL’s toe.

Daarna kun je gaan sorteren. Er zullen automatisch groepjes zoekwoorden ontstaan die al op een bepaalde URL ranken. Hier kun je de zoekwoorden die je uit de concurrentieanalyse hebt gehaald aan toevoegen.

5. Doelstellingen bepalen

Nu je inzicht hebt in welke zoekwoorden al ranken en welke URL’s al vindbaar zijn, maar ook welke zoekwoorden nog niet ranken en die potentie hebben, kun je een inschatting gaan maken van de groei die je wilt realiseren.

Bij SEO blijft dit altijd een ruwe inschatting, omdat een zoekvolume van 1000 niet altijd leidt tot 1000 extra websitebezoekers bij een positie 1.

6. Bepalen van je contentstrategie

Zodra je je zoekwoordenclusters hebt bedacht, is de laatste stap in dit proces voor het kiezen van zoekwoorden het bepalen van het juiste formaat voor de content.

Dit kan eenvoudig worden gedaan door te zoeken op een paar van je zoekwoorden in Google en kennis te nemen van het type content dat op de eerste pagina van de zoekresultaten staat. Aan de hand van de resultaten kun je dan al snel zien of gebruikers op zoek zijn naar een product, dienst, blog of dergelijke. 

De volgende stap is het matchen van je content met de zoekintentie die je zojuist hebt achterhaald. Controleer ook altijd bij je concurrentie wat de inhoud en lengte is van hun content, zodat je een inschatting kunt maken van de informatie die je de bezoeker moet bieden.

Lees hierover meer in ons artikel over SEO copywriting.

4. Extra tips voor een goed zoekwoorden onderzoek

Wanneer je jouw zoekwoorden kiest, is het fijn om na te denken over de zoekintentie van je bezoekers. En om dit te doen, moet je de costumer journey in overweging nemen. Deze bestaat uit een proces van drie stappen:

  1. Bewustwordingsfase: de koper realiseert zich dat hij een probleem heeft.
  2. Overwegingsfase: de koper definieert zijn probleem en onderzoekt opties om het op te lossen.
  3. Beslissingsfase: de koper kiest voor een oplossing.

Een goede website heeft content die voldoet aan alle drie fasen van de customer journey. Op die manier kun je de aandacht en de traffic van mensen trekken, ongeacht in welke fase van de koopcyclus ze zich bevinden.

Besteed dus wat tijd aan het bedenken van ideeën die voldoen aan de fase van de buyer’s journey waarop je nieuwe content wilt richten. Schrijf vervolgens short en middel tail zoekwoord-ideeën op. Gebruik ook je zoekwoordenonderzoek om te ontdekken wat de goede opties zijn voor long tail zoekwoorden. Je kunt je zoekwoorden in je zoekwoordenonderzoek ook clusteren op basis van zoekintentie.

Let op het zoekvolume

Het is ook belangrijk om te kijken naar het aantal zoekopdrachten bij het analyseren van een specifiek zoekwoord. Hoe meer zoekopdrachten een keyword heeft, hoe meer traffic we krijgen en hoe meer publiek we kunnen bereiken. Maar hoe weten we op welk volumebereik we ons moeten richten? Want hoe meer volume, hoe meer concurrentie, en hoe moeilijker het zal zijn om een goede positie te krijgen.

In het proces van het ontdekken van relevante zoekwoorden voor je content, zul je waarschijnlijk merken dat het zoekvolume voor die zoekwoorden sterk varieert. Hoewel het zeker in je belang is om te proberen de zoektermen te dekken waar je publiek naar zoekt, kan het in sommige gevallen voordeliger zijn om te proberen te mikken op termen met een lager zoekvolume, omdat ze veel minder concurrerend zijn.

5. Van zoekwoorden onderzoek naar contentstrategie

Aangezien zoekmachines zoekwoorden gebruiken als een startpunt bij het filteren van resultaten, is het ongelooflijk belangrijk om ervoor te zorgen dat je weet hoe je zoekwoorden correct gebruikt in je content, zodat je content een betere kans heeft om gevonden, geïndexeerd en gerangschikt te worden.

Hoeveel zoekwoorden gebruik je op een pagina?

Als we het hebben over hoeveel zoekwoorden je wil gebruiken op een pagina, hangt het antwoord sterk af van de zoekwoorden die je wilt gebruiken, hoe ze gerelateerd zijn aan elkaar, en of ze helpen de boodschap van de content naar voren te brengen. Met het juiste zoekwoordenonderzoek zou het niet al te moeilijk moeten zijn om tot een lijst van 5-10 zoekwoorden te komen. Dat gezegd, betekent het niet dat je je op alle 10 moet concentreren!

Laten we eerst de regels van trefwoord hiërarchie bespreken. Er zijn 3 hoofdtypen van zoekwoorden voor SEO:

  • Primaire zoekwoord
  • Secundaire zoekwoorden
  • Extra zoekwoorden

Primaire zoekwoorden

Je primaire zoekwoord moet de belangrijkste focus van het hele artikel bevatten. De titel en de daaropvolgende content moet dat dus weerspiegelen. Je kunt niet echt een goed stuk tekst schrijven over twee afzonderlijke onderwerpen. Slechts één primair zoekwoord moet worden gebruikt om het belangrijkste deel van de inhoud naar voren te brengen.

Primaire zoekwoord

Secundaire zoekwoord

Secundaire zoekwoorden zijn aanvullende zoekwoorden op de primaire, maar slechts lichte variaties. Meestal zal een hoofdonderwerp 3-5 belangrijke gesprekspunten bevatten, dus het gebruik van een handvol van die secundaire zoekwoorden is zinvol.

Secundaire zoekwoord

Extra zoekwoorden

Bijkomende zoekwoorden zijn gewoon alle andere verwante zoekwoorden die anders zijn geformuleerd of gespeld dan de eerste twee, maar betekenen hetzelfde. Dit is een vangnet om verschillende variaties van je belangrijkste zoekwoorden erin te krijgen om te proberen te scoren voor een (of alle) van hen. Gewoonlijk zouden long-tail zoekwoorden in deze categorie vallen.

Extra zoekwoorden

Waar gebruik je de zoekwoorden?

Het is makkelijk om te zeggen dat je zoekwoorden moet toevoegen voor het optimaliseren van je SEO, maar de uitvoering ervan is iets gecompliceerder. Zo zijn er bepaalde regels en beste technieken voor het toevoegen van zoekwoorden aan een website, die je SEO-inspanningen veel meer de moeite waard kunnen maken. Wij helpen je een handje.

In de metabeschrijving

Dit is een van de meest eenvoudige manieren om zoekwoorden toe te voegen voor SEO, maar het wordt vaak over het hoofd gezien. De meta description fungeert als een eenvoudige samenvatting om te beschrijven waar de content van een pagina over gaat, dus het plaatsen van het zoekwoord in deze samenvatting helpt Google om je resultaten beter te filteren. Het is een krachtige manier om 1 of 2 van je belangrijkste zoekwoorden toe te voegen aan het deel van je pagina dat direct wordt weergegeven door zoekmachines.

Metabeschrijving voorbeeld

In de title tag

Let op dat we het hier hebben over de SEO titel, niet de titel van je hoofdartikel. Die ga je zo optimaliseren. Laten we eerst wat nuttige zoekwoordgegevens in je SEO title tag zetten (ook bekend als een meta title tag). Deze titel tag is vergelijkbaar met de meta beschrijving, omdat het de naam van de pagina is die gebruikers zullen zien op de zoekmachine-resultatenpagina’s (SERP’s) wanneer ze zoeken op een zoekwoord(zin). Deze titel is klikbaar vanuit de SERPs en brengt de bezoeker direct naar je pagina. 

Paginatitel voorbeeld

Net als bij metabeschrijvingen, heb je maar een paar tekens (ongeveer 50-60) om te gebruiken bij het schrijven van je SEO title tag. Daarom wil je de title tag beperken tot alleen je primaire zoekwoord en je bedrijfsnaam. Dit is de meest beknopte, gebruiksvriendelijke en SEO-vriendelijke manier om het uit te voeren.

In de titel van je artikel

Plaats, indien mogelijk, het zoekwoord in de titel van je tekst. Google koppelt deze titel aan je metabeschrijving om een beeld te schetsen van waar je content over gaat. Een zoekwoord in de titel is dus heel nuttig, wanneer het ook natuurlijk lijkt. 

Zoekwoord in de kop voorbeeld

Als het zoekwoord niet op een natuurlijke manier in de titel kan worden gebruikt, gebruik dan een variatie die nog steeds het belangrijkste onderwerp van het artikel overbrengt en toch een aantal van de belangrijkste woorden van je zoekwoordzin raakt. Een beetje is beter dan niets!

In de eerste 200 woorden

Veel deskundigen geloven dat Google meer gewicht geeft aan de eerste 200 woorden van je tekst. De reden hiervoor is dat meestal de eerste 100-200 woorden van een artikel de introductie vormen van wat er besproken zal worden. Aangezien de meeste lezers alleen verder lezen wanneer de inleiding goed is, is het aannemelijk dat dit ook een ranking factor kan zijn.

Zoekwoord in de eerste 200 woorden

Wetende dat Google de eerste 200 woorden van een blog post nauwkeurig bekijkt, is het zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat je je primaire zoekwoord in de eerste zin of paragraaf plaatst. Let er wel op dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van je tekst. Op dezelfde manier probeer je tenminste één secundair zoekwoord in de eerste 200 woorden te gebruiken (maar niet in de eerste zin).

In koppen (H1’s, H2’s, H3’s, enz.)

Koppen zijn een opmaakhulpmiddel dat de meeste tekstverwerkers aanbieden om je tekst te helpen opdelen. Vanuit een zuiver visueel standpunt zijn ze een must-have. Enorme stukken tekst zonder einde zijn intimiderend en worden vaak overgeslagen. Met behulp van koppen om de inhoud te breken kan de lezer zich verplaatsen naar de belangrijkste punten, of degene waarin ze het meest geïnteresseerd zijn.

Zoekwoord in de koppen

Vanuit SEO-oogpunt zijn koppen misschien nog wel belangrijker. De HTML-tags die worden gebruikt om H1’s, H2’s, H3’s, enz. te identificeren zijn ook ranking signalen voor Google om te weten wat het belangrijkste is in de content. Het toevoegen van zoekwoorden is dus een goede manier om te proberen voor meerdere zoekwoorden te scoren. Hoe meer tekst je hebt, hoe meer koppen je hebt – dus langere content scoort meestal beter dan kortere inhoud.

Wanneer een zoekwoord wordt gebruikt in koppen, legt het meer nadruk op de betekenis en het belang van de zoekwoorden. Dit helpt de zoekmachines om te weten hoe relevant die zoekwoorden zijn voor je content.

In alt-tags van afbeelding

Het gebruik van je zoekwoorden in een alt-tag van een afbeelding kan helpen om deze te laten zien tijdens zoekopdrachten naar afbeeldingen. Dit kan gebruikers helpen om via een omweg naar je content geleid te worden.

Zoekwoord in de alt tekst voorbeeld

Niet alleen helpen afbeeldingen de tekst te breken en geven het kleur en persoonlijkheid, ze bieden ook een geweldige kans om zoekwoorden voor SEO toe te voegen aan je website. Maak dus vooral gebruik van het plaatsen van afbeeldingen in je artikelen om zoekwoorden te verwerken in de alt-tekst.

In de URL

Last, but not least: als het gaat om het toevoegen van zoekwoorden aan je website, wil je altijd proberen om je primaire zoekwoord in de URL van de hoofdpagina te zetten. Als je je primaire zoekwoord in de titel van je artikel hebt gezet, zou het automatisch in de URL moeten staan wanneer je het gaat publiceren. Maar als de titel niet volledig je primaire zoekwoord bevat, is het verstandig de URL aan te passen om deze alsnog op te nemen. 

Zoekwoord in de URL voorbeeld

Lees hierover meer in ons artikel over On-Page SEO

6. Conclusie

Je leerde in deze gids alles over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. We vatten de belangrijkste punten nog even samen.

In deze gids heb je geleerd:

  • wat een zoekwoordenonderzoek is
  • waarom een zoekwoordenonderzoek aan de basis van je marketingcampagne staat
  • welke tools je kan inzetten om de juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf te vinden
  • hoe jij een zoekwoordenonderzoek omzet in een sterkte contentstrategie.

Met deze kennis op zak kun jij aan de slag om door middel van een sterk zoekwoordenonderzoek nog meer potentiële klanten te bereiken.

Ben jij al aan de slag gegaan met een zoekwoordenonderzoek? Laat het ons weten door te reageren onder dit bericht.

Advies nodig voor een zoekwoorden onderzoek?

Ontvang een gratis review met verbeterpunten voor je website.

Naar boven
  • Advies nodig over
    een zoekwoorden onderzoek?

    Heb je hulp nodig bij het maken van een zoekwoordenonderzoek voor jouw bedrijf? Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Rachelle van Vuuren Marketingmanager Vraag een gratis analyse aan
  • Rachelle van Vuuren

    Plaats een reactie