Deel Deel 1 Deel 6 Deel Reageer 0

Het zoekgedrag van de Nederlandse stemmers met Google Trends

door Daan Smit | Laatst bijgewerkt apr. 4, 2017

De tumult omtrent de verkiezingen van 2017 is weggezakt, de zetels zijn verdeeld en een coalitie wordt langzaam gevormd.

Met een opkomstpercentage van 81,9% heeft deze verkiezing de hoogste opkomst sinds 1986. Meer stemmen betekent een hogere representativiteit en daar houden we van. Maar meer partijen? Wel 81 partijen registreerde zich voor de politieke strijd. Dit is bijna het dubbele van de verkiezingen in 2012 (48). Daar waren we het in januari niet helemaal mee eens.

De verkiezingen van Google

Het was een hectische periode voor de kieswijzers. Zo net voor de verkiezingen werden ze ook nog eens overrompelt door ddos-aanvallen en dat maakte het er niet makkelijker op. Veel Nederlanders gingen vanaf 13 maart massaal zoeken via Google. Jagend naar de waarden van partijen en politici (ik betrapte mijzelf er ook op). Voordat de officiële keuze gemaakt wordt, ook nog even de terminologieën opzoeken.

Het zoekgedrag van de Nederlandse stemmer is voor online marketeers hartstikke interessant. Het biedt inzicht in hoe de resultaten van Google invloed hebben op het kiesgedrag en of de zoekresultaten verband hebben met de werkelijke uitslag. Dit wordt verder onderzocht aan de hand van de volgende vraag:

Hebben de resultaten van Google invloed op het kiesgedrag en houden de zoekresultaten verband met de werkelijke uitslag?

Lucky us! Google heeft namelijk speciaal voor ons al deze data in Google Trends samengesteld. Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek waarin bijgehouden wordt op welke partij de laatste 7 dagen het meest gezocht is:

De overeenkomsten tussen data en werkelijkheid

Op 21 maart was de officiële uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen, maar in hoeverre correspondeert het zoekgedrag met betrekking tot de verkiezingen met de werkelijke verkiezingsuitslag?

Als we kijken naar de top 5 van de officiële uitslag met de VVD (blauw), PVV (rood), CDA (geel), D66 (groen) en GroenLinks (paars), dan kan er een vergelijking gemaakt worden tussen de data van Google voor de verkiezingen en het werkelijke resultaat. Het valt op dat, voor de verkiezingen, D66 de grote winnaar was. Na de bekendmaking van de eerste resultaten daalde D66 naar de vijfde plek en nam de VVD de macht over, letterlijk en figuurlijk…

De PVV doet het als partij zeer slecht in Google, echter wordt Geert Wilders als individu juist ontzettend vaak opgezocht. Geert is zelfs de meest gezochte lijsttrekker vanaf 1 februari 2015.

PvdA

Het verrassende resultaat van de PvdA (rood) (een zeer matige 9 zetels) zorgde voor veel aandacht onder de Googlelaars. Na de verkiezingen op 17 en 18 maart zijn ze zelfs populairder dan de grootste partijen in de Tweede Kamer. Zoveel aandacht hebben ze in de gehele periode voor de verkiezingen niet gehad!

Conclusie:

Op basis van de data kan er geconcludeerd worden dat de grootste partijen met de meeste zetels ook het vaakst gezocht worden in Google. Het gevecht tussen deze partijen eindigt daarentegen in Google heel anders dan op het stembiljet.

Google… Het blijft fantastisch spul.

Want naast de cijfers voor meest gezochte partijen, laat Google de populairste vragen per partij, partijleiders en thema’s zien.

De meest gezochte politieke kwesties

In deze grafiek zie je bijvoorbeeld dat de battle voor meest gezochte politieke kwestie is gewonnen door de ‘EU’. Echter, de wals tussen de diverse onderwerpen geeft een komisch beeld weer en laat zien dat de bevolking aan al deze onderwerpen veel waarde hecht voordat zij voor een specifieke partij kiezen.

De populairste vragen

Wat is er nou belangrijker dan de kernwaardes van onze grootste politici. Juist… het ontwikkelen van onze algemene kennis, want stel je voor dat de vraag ineens voorkomt tijdens de pubquiz.

De meest opvallende vragen opgesomd:

  1. Hoe lang is Alexander Pechtold?
  2. Wat is de echte naam van Jesse Klaver?
  3. Hoe oud is de vrouw van Geert Wilders?
  4. Wat stemt Geert Wilders?

Nou moeten we eerlijk zijn, jij hebt hierna minimaal 2 van de 4 vragen opgezocht ;).

 

Hartstikke gaaf dus wat we tegenwoordig allemaal kunnen doen in Google Trends. Heb je zelf een onderwerp wat je altijd volgt? Wij zijn benieuwd!

Auteur: Steven de Vos, Sociale media medewerker bij Brandfirm

 

Plaats een reactie