Menu
Terug naar Blogoverzicht

Waarom deze 4 uitspraken van Johan Cruijff jou gaan helpen als online marketeer

14-03-’17 Brandfirm in Online marketing

24 maart 2016 – De dag dat voetballiefhebbers wereldwijd afscheid moesten nemen van een voetbal legende. Johan Cruijff, vernoemd tot Europees voetballer van de twintigste eeuw en als oud-speler en trainer de geschiedenisboeken ingegaan met FC Barcelona, oftewel: Dream Team. Na zijn carrière als voetbaltalent en -trainer wist hij zich op een uitzonderlijke wijze in te zetten voor jongeren en sport en bleef hij bij het voetbal betrokken.

Niet alleen zijn voetbalkunsten en betrokkenheid, maar ook zijn arsenaal aan oneliners, quotes en  uitspraken blijft ons altijd bij. Gelukkig is alles gedocumenteerd, want zelf wist Johan nooit wat hij precies zei: “Als ik thuiskom van een televisie-analyse, vraagt mijn vrouw: Wat heb je gezegd? Dan zeg ik: Al sla je me dood.”

 

Ter ere van deze legende hebben wij de 4 meest herkenbare en leerzame uitspraken van Johan Cruijff opgesomd. Zijn scherpe wijsheid is een unicum en kan je als elke online marketeer doeltreffend gebruiken.

1. “Wat is snelheid? Vaak verwisselt de sportpers snelheid met inzicht. Kijk, als ik iets eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller.”

Vervelend, als je altijd achter de feiten aan loopt. En maar rennen om de tegenstander bij te houden. Wat nou als jij net die stap eerder zet dan de ander, wat gebeurt er dan? Actie is reactie, dat staat centraal in Johan’s visie. Falen is geen optie, want kennis = winnen!

          Wat bedoelen we hier mee?

Kweek interesses in veel verschillende ontwikkelingen en vakgebieden. Probeer alles uit! Als iets aanslaat heb jij de kennis in huis en loop je voor op de rest. Logisch toch?

Geloof als marketeer in constante innovatie, want elk leermoment is een gelegenheid om te groeien. Het maakt niet uit of het uiteindelijk toegepast wordt. Lezen, leren, brainstormen én innoveren. Het is geweldig als jouw nieuwe ideeën direct worden uitgevoerd, maar dat gebeurt niet altijd en dat moet je accepteren.

Elke stap die je zet, is er eentje in de richting van de doelen die je wilt bereiken. Hoe vaker jij die eerste stap zet, des te eerder je de top bereikt. Uiteindelijk kan alles behaald worden, zolang je tijd steekt in innovatie als persoon, team en organisatie. Jij wint, omdat alles op scherp staat.

          Wat als de creativiteit binnen onze organisatie onzichtbaar is?

Dat geloven wij niet, creativiteit vind je in elke bedrijfsvorm. Soms houdt de bedrijfscultuur creativiteit tegen doordat er weinig tot geen tijd is voor persoonlijke ontwikkeling.

          Hoe creëer je creativiteit binnen je organisatie?

Door continu te streven naar verbetering. Haal de ondernemer uit elke medewerker, vertrouw ze en geef ze ruimte om gebieden die hen interesseert te verkennen.

Zo zet je de stap net even eerder dan je tegenstander.

2. “Je gaat het pas zien als je het door hebt.”

Een van onze favoriete uitspraken van Johan. Het laat de online marketeer zien dat het altijd anders kan.

Als voorbeeld:

Je loopt al tijden tegen hetzelfde probleem aan te hikken. De methode die je gebruikt is dan hoogstwaarschijnlijk niet de juiste. Maar toch… Zoals Johan zegt: “Je gaat het pas zien als je het door hebt”. Wat moet je dus doen? Zo breed mogelijk werken en inventariseren.

Kan je dat uitleggen?

Jazeker!

 

          Neem conversie-optimalisatie.

Het optimaliseren van jouw website om het hoogste rendement te behalen is een proces dat de testfase eigenlijk nooit verlaat. Het ‘perfecte einde’ (oftewel een tot de max geoptimaliseerde website) is door dagelijkse updates in algoritmes onhaalbaar. Voor de perfectionisten onder ons is dat iets om gek van te worden.


Het geeft je daarentegen wel heel veel ruimte!

Aan iets waar geen einde aan zit kan je blijven werken, simple as that! Kijk naar booking.com die een scala aan Analytics-specialisten real-time aan het werk zet om constant verbeteringen door te voeren. Door te kijken naar de effecten van diverse wijzigingen en duizenden (AB-)testen uit te voeren, streven zij naar eindeloze verbeteringen.

Een website verlaat namelijk nooit zijn testfase…

De stappen om tot de optimale website zijn dus eindeloos (happy SEO specialist!).

         Wat is dan de connectie met Johan zijn uitspraak?

Neem van hem aan dat niks fout is en het “ohja tuurlijk!” moment voor zich spreekt. Geef jezelf de ruimte om fouten te maken en maak er leermomenten van. Heb geduld als online specialist, want als je Google kent, weet je hoe lang indexeringen kunnen duren.

Daarnaast is het van belang dat je open communiceert, want jouw collega’s hebben allemaal een andere visie om het verkooppad van jouw product te optimaliseren. Zo komen jullie tot het optimum en boek je fantastische resultaten!

3.“Als je voor elke positie de beste speler kiest, heb je nog geen sterk elftal maar een team dat als los zand uiteen valt.”

Wij geloven in synergie, kennisuitwisselingen en een vriendencultuur. Vrienden binnen het team, vrienden binnen de organisatie en vrienden met je klanten. Je kan vijf ‘mega-specialisten’ hebben, of één ‘mega’-team. Wat kies jij?

Wij geloven in een waardevolle relatie, het is een van onze kernwaarde:

Wees vrienden met je collega’s en je klanten.

Letterlijk! Want met een team van specialisten maak je binnen deze wereld gigantische stappen. Een ‘newby’ of een ‘die-hard’ specialist; het vult elkaar aan en creëert de mogelijkheid om het beste uit je team te halen. Iedereen kan werken aan cognitieve kennis, maar de motivatie komt van binnen en die moet je zien te triggeren. Een vriendengroep communiceert, is open-minded, houdt zich niet in en haalt het beste uit ieder lid.

4.“Je moet schieten anders kun je niet scoren”

Oftewel niet geschoten is altijd mis! Wederom een meer dan logische verklaring van de legendarische Johan. Er is vaak een excuus om het uit te stellen of om het gewoon niet te doen:

  • Je weet niet waar je moet beginnen;
  • Je weet niet wat het beste effect zal hebben;
  • Of je bent gewoon een twijfelaar (busted!).

Heel simpel.

Het stukje ‘online’ in online marketing maakt het zo ontzettend makkelijk als beginner. Weet je dus niet waar je moet starten? Zoek het op! Het meest belangrijke is dat je het gewoon doet, want nogmaals: Je moet schieten anders kan je niet scoren.

Waar moet ik zoeken dan?

Check bovenstaande link (hulpmiddel) eens.

          Als dat niet lukt.

Een specialist kan je exact vertellen wat je moet doen om die plekken hoger te komen in Google. Maar het blijft een proces die door iedere basisspeler gespeeld kan worden. Houd je aan de regels (bijvoorbeeld deze), net zoals met voetbal.

 

Met een SEO-goeroe kan je de vetste strategieën uitvoeren en de beste resultaten behalen. Maar begin eens bij de basis of ga de diepte in met 301-redirects. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk uit, want anders gebeurt er helemaal niks!

 

Auteur: Steven de Vos, Sociale media medewerker bij Brandfirm

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

1 Reactie

Willem de Vos op 15-03-’17

Goed verhaal. Zal het doorsturen naar mijn management!

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Gratis Review
  • Ontdek hoe wij meer leads en omzet voor jou realiseren met online marketing.