Menu
Terug naar Blogoverzicht

Google Medic update – 1 augustus core algoritme update

10-08-’18 Jasper Knuvers in Google updates

Op 1 augustus schreef Barry Schwartz van SE Roundtable dat het leek alsof een grote update in de zoekresultaten van Google werd uitgerold. Alhoewel het nog vroeg was om conclusies te trekken werd in de SEO community al druk gespeculeerd. Diverse SEO specialisten en webmasters discussieerden over de update op WebmasterWorld. Daar werden flinke dalingen in posities en verkeer gemeld.

 

Bevestiging van Google

Later die dag bevestigde Google dat zij een ‘broad core algorithm update’ hebben uitgegeven. Hierbij gaven ze aan dat ze dit meerdere keren per jaar doen. Ook verwezen ze voor meer informatie over dit soort updates naar deze Tweet uit maart:

Hiermee geeft Google eigenlijk geen inzicht in de gevolgen van de update. Broad core algorithm updates richten zich op meerdere aspecten van Google Search. Om diezelfde reden besloot Barry Schwartz de getroffen websites te onderzoeken om te achterhalen op welke aspecten de update zich richt.

 

Tools die fluctuaties in de zoekresultaten meten

Een aantal tools maken metingen van fluctuaties in de zoekresultaten van Google. Bij hoge fluctuaties is de kans groot dat een belangrijke update heeft plaatsgevonden. Bij vrijwel alle tools is te zien dat de grootste impact rond 3 augustus werd gemeten. Onderstaand voorbeelden van de metingen van SEMrush en RankRanger.

SEMrush

Serp volatility SEMrush

RankRanger

Risk level - RankRanger

 

Eerste resultaten van de Google Medic update

Ondertussen Tweetten een aantal bekende SEO specialisten over klanten die positieve resultaten behaalden na de update.

 

Ook Marie Haynes Tweette dat een klant aanzienlijk gestegen was. Zij deed vervolgens ook een vroege poging om te achterhalen welke impact de 1 augustus update had. De eerste observaties die zij deed, waren:

  • De update richtte zich voornamelijk op YMYL (Your Money or Your Life)
  • Veel websites die zich richten op medische apparatuur, diëten en voeding werden sterk beïnvloed.
  • Veel grote bedrijven met meerdere vestigingen hebben posities verloren, in het voordeel van kleinere, lokale bedrijven.

Lees het hele artikel met haar bevindingen hier.

Inmiddels heeft Danny Sullivan bevestigd dat het uitrollen van de update is voltooid:

 

Websites die beïnvloed zijn door de Google Medic update

Inmiddels heeft Barry Schwartz de eerste resultaten van zijn onderzoek gepubliceerd. Daarvoor analyseerde hij meer dan 300 websites die beïnvloed zouden zijn door de update.

Het eerste wat opviel was dat 42% van de ingezonden websites zich bevinden in de gezondheidssector. Het ging met name om websites die zich bevinden in de medische, gezondheids-, fitness- en gezonde levensstijl sector. Daarbij komt dat een groot gedeelte van de ingezonden e-commerce websites zich ook in de gezondheidssector bevinden. Hiermee komt het totaal op bijna 50%.

In onderstaande diagram is de verdeling naar sectoren te zien.

De opvallende data kwam terug in verschillende landen, talen, type websites, dokterspraktijken, e-commerce, advieswebsites en lifestyle tips.

 

Conclusie Google Medic update

Het is voor het eerst dat een update zich zo sterk concentreert rond één specifieke niche. Om die reden is deze update door Barry Schwartz de Google Medic update genoemd.

De update staat in groot contrast met de melding die Google eerder deed. Zij gaven namelijk aan dat het een wereldwijde core update betrof. Alhoewel de update wel over verschillende landen en talen dezelfde impact heeft, beïnvloed de update met name de gezondheidsniche.

Het is echter te makkelijk om simpelweg te stellen dat de update zich richtte op de medische en gezondheidssector. De andere helft van de ingezonden websites richt zich namelijk op uiteenlopende branches. Het lijkt er dus op dat de impact van deze update breder ligt, maar dat de gezondheidssector het sterkst beïnvloed is.

Jasper Knuvers , SEO Specialist bij Brandfirm

Jasper, SEO specialist, a.k.a. Knuv is Brandfirm's wandelende kennisbank. Beter bekend als SEO encyclopedie, native speaker, biljart kampioen en om zijn fantastische uitspraken. #NotDone

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geen reactie(s)

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Gratis Review
  • Ontdek hoe wij meer leads en omzet voor jou realiseren met online marketing.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.