Brandfirm logo
NL EN

Alles over Google Ads in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over Google Ads in 2024. Met deze Google Ads gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 27 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Hoe je meer verkeer krijgt naar jouw website met een Google Ads campagne
  • Hoe je zelf een succesvolle Google Ads campagne kunt opzetten 
  • Wat Google Ads jou kan opleveren en hoe je zelf het marketing budget kunt bepalen
  • Alles over de optimalisatie technieken die gebruikt worden door gevorderde Google Ads specialisten

1. Introductie van Google Ads

Wat is Google Ads eigenlijk? Dat leggen we graag aan je uit.

Google Ads is een advertentieprogramma van Google waar je met een advertentie boven of onder de organische zoekresultaten op de de Search Engine Result Page (SERP) van Google komt te staan.

Of waarmee je gemakkelijk je naamsbekendheid vergroot.

De SERP is de pagina die je ziet wanneer je een zoekwoord intypt in de zoekbalk van Google.

Ads Screenshot 2

Je ziet daar bovenaan eerst een aantal betaalde advertenties (Google Ads) en daarna pas de organische zoekresultaten. Deze worden afgesloten met nogmaals een aantal betaalde advertenties.

Hieronder leggen we je uit waarom het zo voordelig is om hoog op deze pagina komen te staan.

Je kunt daarnaast ook op alle andere platformen van Google adverteren, zoals op YouTube adverteren.

Over de verschillende advertentietypen vind je meer informatie in hoofdstuk 3.

Waarom wil je Google advertenties inzetten?

Je weet nu dat Google Ads kan zorgen voor een hogere positie in de SERP van Google. Dit is waarom een hoge positie op deze pagina van Google zo belangrijk is:

Klanten kiezen vaak voor de eerste pagina die ze tegenkomen op Google.

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 31,7% van alle klikken naar de nummer #1 gaan. Geen verkeerde positie om te hebben, dus.

  1. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je al één positie stijgt, er al 30,8% vaker wordt doorgeklikt naar jouw webpagina.
  2. De pagina die bovenaan de SERP staat, heeft tien keer meer kans op een klik dan de pagina die op de tiende plaats staat. Dus hoe hoger je positie op Google, hoe beter.

Nu je weet waarom het zo belangrijk is om een hoge positie in de SERP van Google te hebben, weet je ook waarom het zo interessant is om te investeren in Google Ads.

Met Google Ads kun je namelijk van de ene op de andere dag deze toppositie claimen en komt jouw webpagina nog boven de pagina’s met de beste organische resultaten te staan.

Met Search Engine Optimization (SEO) duurt het maanden, al dan niet jaren om hoog in de organische zoekresultaten te komen.

Advies nodig over Google Ads?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je Ads-strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. Een Google Ads campagne opzetten in 11 stappen

In dit stappenplan leggen we je precies uit hoe je zelf een succesvolle campagne opzet. Geen zorgen, want in de rest van het handboek geven we je nóg meer informatie over advertentietypes, verschillende doelen en biedstrategieën.

1. Ga naar https://ads.google.com/

2. Maak een Google Ads account aan door te klikken op ‘Nu starten’.

Ads Screenshot 9

3. Kijk aan de linkerzijde bij Campagnes en klik op de blauwe (+) om een nieuwe campagne aan te maken.

Ads Screenshot 10

4. Kies een advertentie type dat je wilt gebruiken. De meeste ondernemers beginnen met een zoekadvertentie. Daarom laten we je in dit stappenplan zien hoe je deze campagne opzet.

Ads Screenshot 11

5. Geef je Google advertentie een doel. Kies bijvoorbeeld voor meer verkeer naar je website als je meer klanten wilt trekken naar jouw webpagina.

Ads Screenshot 12

6. Voeg de URL toe van de pagina waarop je meer verkeer wilt.

Ads Screenshot 14

9. Kies de locatie van jouw advertentie. Dit kan een land, maar ook een specifieke stad of regio zijn.

10. Kies de gewenste taal van jouw advertentie.

Ads Screenshot 16

11. Tijd om een biedstrategie te kiezen. Hier zijn meerdere opties voor. Als jouw doel is om meer verkeer naar jouw website te krijgen, kies je voor de biedstrategie: klikken maximaliseren. Dit betekent dat de advertentie zorgt voor zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website binnen jouw dagelijkse budget.

12. Bepaal jouw dagelijkse budget. Dit doe je door het bedrag dat je normaal in een maand uitgeeft aan advertenties door het gemiddelde aantal dagen in de maand te delen, dat is ongeveer 30,4.

Ads Screenshot 17

Et voilá, je campagne staat klaar.

Voordat je jouw campagne opslaat, verschijnt er een pop-up scherm met extensies waar je nog extra gebruik van kunt maken. Dit is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd omdat het je straks meer ruimte geeft bij je advertentie.

Je kunt tevens een start- en einddatum invoeren, maar dit hoeft niet per se.

Vul je dit niet in? Dan start de campagne direct en loopt hij eeuwig door totdat je hem zelf pauzeert.

3. Wat is Google Ads?

Bij Google Ads betaal je iedere keer dat een gebruiker op jouw advertentie klikt. Maar zo simpel is het niet.

Achter deze advertenties zit een complex biedsysteem die deels de prijs regelt die je per klik op de advertentie moet betalen.

Dit gaan we je in hoofdstuk 5 helemaal aan je uitleggen.

Goed om te weten: je adverteert met Google advertenties alleen op een specifiek product of een pagina met informatie waar klanten naar op zoek zijn.

Dit maakt adverteren via Google aantrekkelijker dan adverteren via een krant of televisie.

De mensen die een advertentie zien in een reclameblok of lezen in de krant, zijn namelijk niet specifiek op zoek naar jouw product of dienst.

Bij Google Ads is dat wél het geval. De kans is daarom groter dat een bezoeker op kopen overgaat.

Google advertenties op zoekwoorden

Een voorbeeld: Een klant tikt in de zoekbalk in: ‘leren voetbal’ en krijgt dan een aantal zoekresultaten te zien.

Boven en onderaan de pagina vind je een aantal advertenties, waar jouw advertentie ook tussen staat.

Het grote verschil met ‘normale’ zoekresultaten is dat er bij jouw pagina straks in dikgedrukte letters “advertentie” komt te staan.

Ads Screenshot 7

Werken met Google Ads heeft nogal wat voordelen, zo blijkt uit onderzoek dat ongeveer 24% van alle gebruikers op een advertentie klikt. Dit percentage bezoekers zijn potentiële klanten die letterlijk op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Google Adwords vs. Google Ads

Sinds juli 2018 heet het advertentieprogramma van Google, Google Ads. Voorheen heette het programma Adwords.

Raak dus vooral niet in de war als deze termen door elkaar heen worden gebruikt. Ze betekenen hetzelfde.

Google Ads terminologie

We gebruiken in dit handboek verschillende termen.

Omdat we willen dat jij alles begrijpt, leggen we hieronder de belangrijkste termijn aan je uit:

  • Google campagne: een verzameling van één of meer advertentiegroepen. Stel je hebt een webshop, dan kun je een overkoepelende campagne hebben over schoenen, kleding en accessoires. Je kunt meerdere campagnes tegelijkertijd hebben lopen
  • Advertentiegroep (ad groups): een verzameling van één of meerdere advertenties die samen dezelfde zoekwoorden en biedingen hebben
  • Advertentie: de daadwerkelijke advertentie die de klant te zien krijgt in de SERP van Google, omdat de klant zoekwoorden uit jouw ads group heeft ingetikt in de zoekbalk van Google
Ads campagne structuur

Je kunt jouw Google advertentie heel specifiek inrichten.

Zo kun je bijvoorbeeld aangeven in welke omgeving de advertentie wordt getoond.

We gaan je er in het volgende hoofdstuk alles over uitleggen.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

4. Hoe werkt Google Ads?

Voordat je Google Ads in gaat zetten moet je wel enigszins weten hoe het werkt.

Dit leggen we uit door middel van een overzichtelijk stappenplan.

Stap 1: het vinden van de juiste zoekwoorden

Een adverteerder gaat zelf op zoek naar de zoekwoorden voor een campagne.

Door de juiste zoekwoorden wordt jouw advertentie alleen getoond aan de bezoekers die er ook echt naar op zoek zijn. Iemand die op zoek is naar een nieuwe fiets, zal niet op een advertentie klikken die te maken heeft met winterjassen.

Zo vind je zoekwoorden die relevant zijn voor jouw onderneming:

  • Gebruik de Keyword Planner tool in jouw Google Ads account. Deze vind je door te klikken op het gereedschap icoontje rechts bovenin (Tools)
Ads Screenshot 1
  • Kijk bij de ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ sectie en voeg daar de URL van je website in vertel in steekwoorden welke dienst of product jij aanbiedt
Ads Screenshot 3
  • Klik op enter (of Resultaten ophalen) en er verschijnt boven in een tabel met gerelateerde zoekwoorden
  • Klik op het ‘open hokje’ om het zoekwoord toe te voegen aan een ads group. Dit is dus een verzameling van zoekwoorden die passen bij een bepaald product of dienst. Bijvoorbeeld: ‘lederen voetbal’, ‘leren ballen’ en ‘voetbal leer’
  • Geef deze groep met zoekwoorden een bijpassende naam en sla deze op bij jouw account
Ads Screenshot 4

Wanneer een klant de woorden ‘leren voetbal’ in de zoekbalk intikt op Google, vertellen de zoekwoorden die je net hebt verzameld dat jouw advertentie aan deze klant getoond moet worden.

Zoekwoorden targeten kan op vier verschillende manieren:

  1. Exact match: dit betekent dat jouw pagina tevoorschijn komt wanneer het exacte zoekwoord of een zoekwoord die hier sterk op lijkt omdat het dezelfde betekenis heeft, wordt ingetikt in de zoekbalk. Jouw advertentie komt ook naar voren wanneer er in het zoekwoord een spelfout o.i.d. is gemaakt. Om te kiezen voor een exacte match, plaats je het zoekwoord tussen [ en ]
  2. Zinsdeel match: Er worden zoekresultaten getoond die overeenkomen met een bepaald zinsdeel, ook wel een woordgroep genoemd. Jouw advertentie wordt niet getoond wanneer er een ander woord wordt toegevoegd in het midden van een woordgroep. Om te kiezen voor een zinsdeel match, zet je het zinsdeel tussen “ en ”.
  3. Broad match: Jouw pagina komt ook tevoorschijn bij zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het zoekwoord die jij hebt gekozen voor een Google Ads advertentie. Maar ook bij spelfouten en synoniemen. Voordeel: groot bereik. Nadeel: je hebt weinig controle over de zoekwoorden waarop jouw pagina wordt getoond.
  4. Broad modified match: Werkt hetzelfde als broad match, maar het zoekwoord dat jij hebt ingevoerd moet wel in de zoekopdracht staan. Om te kiezen voor een broad match modified voeg je een + toe aan het zoekwoord. Goed om te weten: deze manier van zoekwoorden targetten ondersteunt Google op korte termijn (drie maanden) niet meer. Na deze periode is deze manier van zoekwoorden targeten dus niet meer relevant.

Stap 2: het schrijven van tekstadvertenties

De zoekwoorden heb je gevonden, nu is het tijd om een goede tekstadvertentie op te stellen. Dit kan alleen nadat je een campagne hebt opgezet.

Het is belangrijk de zoekwoorden te laten matchen met de advertentie.

Doe daarom altijd een zoekwoorden onderzoek

Zo maak je een advertentie via Google Ads:

  • Vul de URL in van de landingspagina waar jij jouw nieuwe klant naartoe wilt sturen
  • Schrijf kop 1, dat is de titel die mensen als eerste zien zodra ze in de SERP van Google belanden. Zorg dat de titel gerelateerd is aan de zoekwoorden in de ads group en maak de zin zo aantrekkelijk dat potentiële klanten er wel op moéten klikken. Bijvoorbeeld: leren voetbal kopen
  • Schrijf kop 2, dat is wat er na het koppelteken te lezen is in de titel. Hier kun je iets neerzetten over je service bijvoorbeeld: ‘- Gratis verzending vanaf €50,-’
  • Schrijf kop 3, dit is bij zogenoemde ETA advertenties (Expanded Text Ads). Voeg een Call To Action toe. Bijvoorbeeld: ‘- Bekijk het aanbod’
  • Pas de URL aan die te zien is in de SERP. Deze link geeft de klant extra informatie over de landingspagina waar je naartoe gaat zodra je op de Google advertentie klikt. Bijvoorbeeld: leren-voetbal-kopen
  • Schrijf de beschrijving (description). Hierin vertel je meer over jouw bedrijf en waarom de klant voor een bepaalde dienst of product echt bij jou moet zijn. Onze tip: houd de tekst simpel door je te focussen op één boodschap
  • Er is ook een mogelijkheid voor een tweede beschrijving. Dit is een mogelijkheid om nog een keer extra informatie te verschaffen in 90 karakters. Dit kan bijvoorbeeld een korte opsomming zijn zoals: Ruim aanbod * Lage prijzen * Snelle service
Ads Screenshot 8

Stap 3: het targetten van de advertentie

Een belangrijke stap voor een succesvolle advertentie is goede targeting. Je wilt immers dat jouw droomklant de advertentie ziet en tot aankopen overgaat. Google Ads helpt je daar mee. Je kunt de volgende dingen aangeven bij het maken van een Google advertentie:

  • Demografie: selecteer locaties, leeftijdscategorieën, geslachten en apparaattypen die voor jouw onderneming interessant zijn. Ben jij een timmerman in Leeuwarden? Dan heeft het waarschijnlijk geen zin om te adverteren in de Randstad. Bied je jouw diensten over het hele land aan – omdat je online werkt – kies dan voor de regio Nederland. Dan wordt jouw advertentie door het hele land getoond.
  • In-market: jouw advertentie wordt getoond aan gebruikers die op zoek zijn naar soortgelijke producten/diensten als die jij aanbiedt
  • Remarketing: target gebruikers die al eerder een keer op jouw advertentie hebben geklikt. Deze groep is al geïnteresseerd, dus er bestaat een grotere kans dat ze iets van jou afnemen
  • Selecteer op onderwerp: jouw advertentie wordt in één keer op meerdere pagina’s met een specifiek onderwerp getoond. Dit kan alleen bij het Display Netwerk van Google

Stap 4: bieden in het Veilinghuis en het bepalen van de kwaliteitsscore

Je bent niet de enige ondernemer die gebruikmaakt van Google Ads.

Google heeft daarom een speciaal systeem bedacht waarmee de kosten van je advertentie worden bepaalt.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore van jouw advertentie wordt bepaald aan de hand van:

  1. De advertentie relevantie. Bijvoorbeeld: komt het zoekwoord terug in de Google advertentie?
  2. De verwachte klikfrequentie. Bevat de advertentie bijvoorbeeld genoeg call to actions die uitnodigen om op de advertentie te klikken?
  3. De ervaring van de bestemmingspagina. Zorg dat je de juiste landingspagina instelt voor je advertentie.

Het getal 1 is het laagst en 10 is het hoogst, en hoe hoger de score hoe beter je advertentie is.

Google’s biedingssysteem

Een Google advertentie betaal je per klik. Maar hoe hoog dat bedrag per klik is, wisselt per campagne.

Het hangt onder andere af van de kwaliteitsscore die we hierboven al voor je uitlegden, maar hangt ook deels af van een biedingssysteem.

Op populaire zoekwoorden is bijvoorbeeld veel meer concurrentie van andere adverteerders.

Er zoeken immers meer mensen op ‘voetbal’, dan op ‘leren voetbal blauw’.

Het Veilinghuis: zo werkt het

Je brengt een bod uit. Dit is het bedrag dat je maximaal wilt betalen per klik.

De kwaliteitsscore en de biedingen van de concurrentie bepalen wat je écht betaalt per klik.

Het kan dus voorkomen dat je uiteindelijk minder betaalt voor een advertentie. Google wilt namelijk dat de gebruiker vindt waar hij of zij naar op zoek is.

Een goede kwaliteitsscore wordt dus beloond met een soort korting op je kosten per klik, die kan oplopen tot 30%.

Handig om te onthouden: wanneer jij €1,- biedt en de nummer twee biedt €0,50, dan betaal je (zonder de kwaliteitsscore mee te nemen) €0,51.

Je betaalt dus altijd €0,01 meer dan de bieder onder je.

Tegenwoordig zijn er handige biedstrategieën die dit werk voor je uit handen nemen. Hier gaan we in hoofdstuk vijf verder op in.

Dagbudget vs. een bod

Het dagbudget verschilt met het bod dat je plaatst in het biedingssysteem.

Bij een dagbudget bepaal je hoeveel je dagelijks uitgeeft aan een specifieke campagne.

Een bod (ook wel CPC genoemd) is het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik.

Een voorbeeld:

Stel je budget voor een campagne per dag is €17,- dan kun je voor dat geld advertenties tonen die binnen deze campagne vallen. Om het makkelijker te maken gaan we het voorbeeld er vanuit dat er onder deze campagne maar één advertentie wordt getoond. Als deze specifieke advertentie per klik uiteindelijk €0,08 kost, weet je dat wanneer je ongeveer 212 kliks hebt gekregen op een dag op deze advertentie, je dagbudget op is. Dan moet je dus wachten tot de volgende dag voordat deze advertentie binnen die campagne opnieuw getoond kan worden.

Een kleine sidenote: Google heeft de vrijheid om 20% over jouw dagbudget heen te gaan wanneer ze zien dat er op een dag veel naar wordt gezocht. Dit wordt echter altijd gladgetrokken met de rest van de maand, waardoor je maandtotaal altijd zal kloppen. Presteer je op dag A heel goed, dan is er een kans dat je op dag B wat moet inkorten op je budget en advertenties.

Hopelijk is alle informatie tot nu toe heel duidelijk.

In het volgende hoofdstuk vertellen we je namelijk meer over de verschillende advertentietypen op Google Ads.

5. Welke advertentie mogelijkheden zijn er?

In het vorige hoofdstuk vertelden we hoe je een goede tekstadvertentie kunt schrijven, maar er zijn meer advertentiemogelijkheden bij Google Ads.

Dat klinkt ingewikkeld, maar is juist heel prettig voor de ondernemer.

Je vindt zo namelijk een advertentietype die het beste past bij jouw onderneming en de producten of diensten die jij aanbiedt.

Welke typen er mogelijk zijn, hangt af van welke campagnetype je hebt gekozen.

Betaalde zoekresultaten vs. andere advertentie mogelijkheden van Google

Eerder lieten we al zien hoe een campagne omtrent betaalde zoekresultaten eruit ziet.

Jouw advertentie komt dan als een betaalde zoekresultaat tevoorschijn in de SERP van Google.

Maar Google heeft veel meer in zijn mars.

Zo kun je ook kiezen uit shopping-, video- en app-campagnes en ook een campagne via het Google Display Netwerk is heel populair bij ondernemers.

Type advertenties

Naast de tekstadvertentie waar je inmiddels mee uit de voeten kunt, zijn er nog meer type advertenties.

We hebben hier een kort overzicht van gemaakt:

  • Tekstadvertenties: zie voor meer informatie hoofdstuk 3
Ads Screenshot 20
  • Beeldadvertenties: via deze Google advertentie promoot je op een visuele manier jouw dienst of product. Dit kunnen statische beelden of bewegende beelden (GIFjes) zijn
  • Display Advertenties: Via het Display Netwerk van Google kan een advertentie van een bepaald product op meer dan een miljoen verschillende websites verschijnen. Hiermee kun je dus gemakkelijk je naamsbekendheid vergroten. Dit kan met tekst-, beeld- of video-advertenties. Op welke websites jij getoond wilt worden, heb je ook helemaal zelf in de hand. Je kunt trouwens ook campagnes starten met zowel betaalde zoekresultaten als Display Advertenties
Ads Screenshot 18
  • App-advertenties: met deze advertentie promoot je de app van jouw onderneming. Met een link stuur je klanten naar de game store van hun provider waar ze jouw app kunnen downloaden
  • Video-advertenties: je maakt reclame door middel van een pakkende video. Deze kan bijvoorbeeld op YouTube (een partner van Google) worden getoond als reclame via het Google Display Netwerk
Ads Screenshot 21
  • Shopping-productadvertenties: zodra een klant zoekt op een product op Google (bijvoorbeeld die ‘leren voetbal’) komt er bovenaan de SERP een rij met gepromote producten te staan met een prijs en link naar de desbetreffende webshop (zoals die van jou!)
Ads Screenshot 19
  • Shopping-showcase advertenties: zodra een klant geïnteresseerd is in jouw product en erop klikt, komt er een pop-up met extra informatie. Hierin worden gerelateerde producten uit jouw webshop getoond.
  • Alleen bellen-advertenties: wil je als ondernemer meer contact met een nieuwe klant? Met deze advertentie moedig je potentiële klanten aan om jou te bellen. Door op deze advertentie te klikken, wordt het gekoppelde nummer namelijk direct gebeld. Makkelijk voor jou én voor de klant.

Nu over op de verschillende biedstrategieën van Google Ads.

Die zijn namelijk erg belangrijker en maken het werken met Google Ads een stuk makkelijker.

6. Biedstrategieën

In hoofdstuk 3 namen we al een kijkje in het veilinghuis van Google.

Tegenwoordig zijn er echter acht automatische biedstrategieën die dit biedingsproces op Google Ads een stuk gemakkelijker voor je maken.

In het 11-voudige stappenplan om een Google Ads campagne op te zetten, kwam je er al achter dat je tijdens het maken van een campagne een keuze kunt maken uit verschillende biedopties.

Om te kijken welke biedoptie het beste past bij jouw advertentie en onderneming nemen we alle soorten onder de loep.

Handmatige CPC

CPC is de benaming voor het bod voor het maximale bedrag dat je wilt uitgeven per klik. De afkorting betekent letterlijk cost per click.

Dit wordt vaak aan het begin van een Google Ads campagne gedaan. Bij deze strategie stel je dit bod middels een default adgroup CPC dus handmatig in.

In een notendop: je stelt per zoekwoord of ad group een specifiek bod in.

Dit geldt overigens ook wanneer je kiest voor een Display-campagne.

Wanneer je kiest voor een zoekcampagne kun je deze handmatige CPC erg specifiek maken.

Zo kun je kiezen voor een bod waarmee je bovenaan de SERP-pagina kunt komen te staan.

Verbeterde CPC

Een verbeterde CPC is de volgende stap. Hier maak je namelijk gebruik van de conversie-data van Google.

Een inzicht die je met handmatige CPC niet hebt.

Dit houdt in dat Google jouw handmatige CPC kan aanpassen wanneer het algoritme door heeft dat er meer – of juist minder - conversie plaatsvindt op jouw advertentie.

Zo kan het factoren zoals de demografie, browser of tijdstip aanpassen.

Doelvertonings percentage

Je weet inmiddels dat je bij handmatige CPC kunt aangeven op welke plek je met jouw advertentie wilt komen.

Zo kun je volledig inzetten op de nummer #1 positie, maar ook tevreden zijn met een plek op de eerste pagina van de SERP.

Bij doelvertoningspercentage kun je dit ook doen, met het verschil dat je dit instelt voor jouw hele campagne.

Je kunt kiezen voor drie plekken in de SERP:

  1. Overal in de SERP
  2. Bovenaan in de SERP (dus boven de organische resultaten)
  3. Op de nummer #1 positie

Vervolgens geef je aan hoeveel procent van de tijd je op die positie zichtbaar wilt zijn zodra iemand op jouw ingestelde zoekwoord zoekt.

Zo kun je instellen dat wanneer iemand op ‘leren voetbal’ zoekt je 70% van de tijd op de nummer #1 positie zichtbaar bent.

Weet wel dat kiezen voor de #1 positie flink in de kosten kan lopen, waardoor het in de meeste gevallen voordeliger is om te kiezen voor de andere twee posities in de SERP.

Om ervoor te zorgen dat je geen kostbare euro’s verliest aan deze biedstrategie, kun je een maximale CPC instellen.

Klikken maximaliseren

Deze biedstrategie kies je wanneer je zoveel mogelijk klikken naar je website wilt genereren.

Ideaal wanneer je meer bezoekers naar jouw website wilt sturen.

Je kunt hier ook een maximaal CPC instellen.

Goed om hier te weten is dat Google niet kijkt naar wat er gebeurt nadat iemand op jouw advertentie klikt. Het gaat dus echt om de kwantiteit: het realiseren van zoveel mogelijk klikken. Er kan dus ook minder relevant verkeer tussen zitten.

Conversie maximaliseren

Wil je niet alleen meer bezoek naar jouw website, maar ook je conversies laten stijgen? Dan is deze biedstrategie beter geschikt voor jouw onderneming.

Het doel is meer sales en leads en dat kan hier met een vast budget.

Handig voor jou, want deze biedoptie is volledig geautomatiseerd.

Het Google algoritme stelt zelf biedingen in binnen jouw dagelijks budget dat je hebt ingesteld. Google is vrij om binnen een bepaald bedrag zorgen dat de conversie wordt gemaximaliseerd, dus het is belangrijk dat je een beperking in het budget instelt.

Check dit dus van tevoren bij de status van je account!

De focus ligt namelijk op zoveel mogelijk conversie en er wordt niet gelet op rendement. Iets wat goed van pas komt wanneer je koste wat het kost wilt groeien en een hoog investeringskapitaal hebt.

Mocht je dit niet hebben ingesteld, kun je om kosten te besparen beter kiezen voor de biedstrategie Doel-CPA waar we het straks nog verder over gaan hebben.

Conversiewaarde maximaliseren

Deze strategie klinkt hetzelfde als die van hiervoor, maar toch is er een klein en belangrijk verschil tussen de twee biedstrategieën van Google Ads.

In plaats van het aantal conversies te maximaliseren, maximaliseer je hier de waarde van de conversie.

Dit houdt concreet in dat Google meet hoeveel iedere klik precies oplevert aan productverkopen.

Het meet de verkoopwaarde en biedt meer voor kliks die resulteren in een stijging van deze waarde. Een beperking van het budget is ook voor deze strategie noodzakelijk.

Google is wederom vrij om zich in jouw budget de conversiewaarde zoveel mogelijk te maximaliseren, dus let hier goed op!

Mocht deze beperking er niet zijn, kun je beter overstappen op een Doel-ROAS strategie.

Mocht je nu geen webshop hebben, maar wel jouw conversiewaarde willen verhogen, dan kan je deze biedoptie ook gebruiken.

Ondanks dat Google niets kan meten op jouw website, kun je zelf waarde toevoegen aan bepaalde conversies.

Bijvoorbeeld: Zo kun je €30 instellen voor een compleet ingevuld contactformulier en €70 voor een offerte aanvraag. Hierdoor weet Google: ‘Hè ik moet zorgen dat er zoveel mogelijk offertes worden aangevraagd via deze advertentie.’

Doel-CPA

De Doel-CPA is een geautomatiseerde biedstrategie die veelvuldig wordt gebruikt. Dat is niet voor niets, want het zorgt voor een stijging in de conversie.

CPA staat voor Conversie met Doelkosten per Actie.

In de praktijk betekent dit dat je aangeeft hoeveel je wilt betalen voor een conversie/lead.

Google behaalt binnen dit target zoveel mogelijk conversies en gebruikt hiervoor zijn slimme conversie-data waar we het eerder ook al over hadden.

Doel-ROAS

De Doel-ROAS is de meest complexe biedstrategie, maar is wél heel geschikt voor webshops met e-commerce.

Deze biedoptie gaat als volgt: Google Analytics meet de productverkopen (het aantal leren voetballen) inclusief de exacte verkoopwaarde (hoeveel een totale bestelling aan leren voetballen waard is) en stuurt deze gegevens naar Google Ads (voorheen Adwords).

Google weet nu precies hoeveel elke klik op jouw advertentie oplevert.

Bij deze strategie geef je aan hoeveel elke euro die je investeert in een Google advertentie moet opleveren aan opbrengst.

Belangrijk! Zorg dat er minstens vijftien conversies zijn binnen de campagne waar jij de Doel-ROAS hebt ingezet.

Om je het wat duidelijker uit te leggen geven we je een concreet voorbeeld:

Ads Screenshot 5

Net als met de Doel-CPA kun je ook wanneer je geen webshop hebt handmatig de conversiewaarde invullen.

Hierdoor kun je altijd van deze biedstrategie gebruikmaken.

Nu we je alle ins-en-outs over Google Ads hebben geleerd, gaan we over op het bepalen van de strategie erachter.

7. Google Ads strategie

Je hebt pas een succesvolle Google Ads campagne wanneer je goed nadenkt over een Google Ads strategie.

Je moet immers van tevoren je doelen bepalen en je kansen inschatten.

Omdat het ook belangrijk is om je resultaten te meten duiken we in dit hoofdstuk ook in de koppeling met Google Analytics.

Bepaal je doelen

De basis van een Google Ads campagne is het kiezen van een doel.

Alle overige instellingen (waaronder biedstrategieën) pas je hier vervolgens op aan.

Dit zijn de vijf basisdoelen volgens Google:

  1. Klanten rechtstreeks een actie laten uitvoeren op je website. Hier focus je op meer conversie
  2. Meer verkeer naar je website genereren. Hier focus je op meer klikken
  3. Merkbekendheid vergroten. Hier focus je op zoveel mogelijk vertoningen (bijvoorbeeld met Google’s Display Netwerk)
  4. Het aantal interacties van je video-advertentie vergroten. In plaats van bieden per klik, focus je op bieden per weergave (CPV)
  5. De product- of merkoverweging vergroten. Dit kan ook per CPV, maar ook via het Display Netwerk

Het is dus belangrijk om duidelijk te hebben wat je doel van de advertentie is.

Deze biedstrategieën passen het beste bij de volgende doelen:

  • Biedstrategie:Doel
  • Doelvertoningspercentage: Meer naamsbekendheid/zichtbaarheid
  • Klikken maximaliseren: Hoger bezoekersaantal op je website
  • Conversie maximaliseren: Meer sales of leads (klanten aansporen om interesse te tonen door zich aan te melden voor een nieuwsbrief of een contactformulier in te vullen)
  • Conversiewaarde maximaliseren: Hogere omzet
  • Doel-CPA: Gezond groeien/beter rendement
  • Doel-ROAS: Beter rendement

Schat je kansen in

Naast het bepalen van je doelen betekent een Google Ads strategie ook het inschatten van je kansen.

Je moet immers zelf een dagbudget of een bod bepalen waar Google vervolgens voor jou mee aan de slag gaat.

Het klikaandeel is daar een belangrijke raadgever voor.

Het klikaandeel

Google schrijft over het klikaandeel het volgende:

“Het klikaandeel is het geschatte aandeel van alle haalbare klikken die je hebt ontvangen. Deze statistiek is alleen beschikbaar voor campagnes in het zoeknetwerk en Google Shopping campagnes. Als je 60 kliks hebt ontvangen en het klikaandeel 60% is, had je naar schatting nog eens 40 kliks kunnen ontvangen als je meer extensies, hogere biedingen of een hoger budget had.”

Het is een schatting die wordt bepaald aan de hand van alle veilingen die hebben geleid tot een weergave van jouw ‘leren voetbal’ advertentie of veilingen waarin jouw advertentie wel concurrerend was maar géén weergave opleverde.

Hiermee kun je inschatten op welke gebieden je nóg meer kliks kunt genereren.

Meet de resultaten

Aangezien het instellen van een budget en het bepalen van een bod een schatting is, is het belangrijk om je resultaten te meten.

Dan weet je pas echt hoeveel die ene advertentie jou oplevert en of het dus een succes is.

Een belangrijke tool hiervoor is het koppelen van jouw Google Ads met Google Analytics.

Vergeet dit dus niet te doen voordat je een Google Ads campagne opstelt.

Om het meten van de resultaten makkelijker te maken, vertellen we je op welke factoren je kunt letten.

ROI

De ROI is het Rendement op Investering.

Door dit te meten kun je bepalen of het geld dat je aan een specifieke Google Ads campagne uitgeeft ook de gewenste resultaten oplevert.

Het is de verhouding tot de nettowinst en de kosten dat gebaseerd is op jouw gekozen doelstelling.

Zo kan de ROI worden bepaald:

(opbrengst – kosten van verkochte goederen) / kosten van verkochte goederen

Een voorbeeld:

Ads Screenshot 6

Een ROI is zo belangrijk omdat je zo het succes van meerdere campagnes met elkaar kunt vergelijken.

Zo heb je een goed overzicht welke campagnes het beter doen t.o.v. andere campagnes.

Merkbekendheid meten

Naast de ROI kun je ook de merkbekendheid meten.

Dit is zeker handig om te doen wanneer jouw Google Ads campagne dit specifieke doel heeft.

Denk hierbij aan het meten van de:

  • Vertoningen: hiermee zie je hoeveel potentiële klanten jouw advertentie hebben gezien
  • Klantbetrokkenheid: dit meet je door middel van de CTR (click-through-rate). Hiermee ontdek je of jouw advertenties ook zorgt voor meer conversie zoals het invullen van een contactformulier of het kopen van een product
  • Bereik & frequentie: het aantal googelende mensen waaraan jouw campagne over ‘leren voetballen’ is blootgesteld. De frequentie houdt in hoeveel keer één gebruiker jouw advertentie heeft gezien binnen een bepaalde periode

Verkeer naar website

Is jouw doel het maximaliseren van kliks naar jouw website?

Dan is het handig om deze resultaten te meten. Dit kan via deze factoren:

  • Het aantal kliks naar je website + CTR: een belangrijke graadmeter of deze googlende mensen jouw advertentie interessant genoeg vonden om naar jouw landingspagina af te reizen
  • Zoekwoorden: Via Google Analytics kun je in de gaten houden hoe goed jouw gekozen zoekwoorden presteren in jouw campagne. Mochten deze prestaties tegenvallen, kun je er voor kiezen om je zoekwoord op een andere manier te targeten
  • Zoektermen: wanneer je kiest voor Broad Search, kun je het Rapport Zoektermen erbij pakken om te kijken welke zoektermen jouw advertentie allemaal heeft geactiveerd. In dit rapport vind je relevante termen die je bij je volgende campagne als nieuw zoekwoord kunt toevoegen. Zijn deze termen in het rapport niet relevant voor jouw onderneming? Sluit deze termen dan uit bij je volgende campagne

Voordat we dit handboek afronden, blikken we nog vooruit op de rest van 2024.

Google, en daarmee Google Ads, blijft zich namelijk ontwikkelen.

Daarom nemen we je nog mee in de trends van 2024.

Dit zijn de Ads trends voor 2024:

  • Meer automatisering: dit maakt adverteren via Google nog makkelijker dan het nu is. Zo worden de aanbevelingen van Google zo geautomatiseerd dat ze in de toekomst advertenties kunnen aanpassen zodat deze bijvoorbeeld meer kliks of conversie opleveren. Het enige nadeel hieraan is dat Google Ads minder transparant wordt dan het nu is, omdat je op sommige gebieden als ondernemer geen directe invloed hebt.
  • Slim shoppen: de advertentiesoort Smart Shopping bestaat al, maar wordt in 2024 nóg populairder. De verwachting is dat er ook hier automatisering plaats gaat vinden waardoor jouw product automatisch op YouTube, Gmail, Display Advertising en Shopping Ads in de SERP te zien is. Klinkt veelbelovend.
  • Mogelijk een nieuwe biedstrategie: Doel-POAS. Het gerucht gaat ten ronde dat er een nieuwe biedstrategie aan zit te komen. Eén die i.p.v. rendement gericht is op profit. De focus ligt op winstgevendheid (profit) van een bepaald product waar de advertentie over gaat. Hierdoor heb je veel meer inzicht in hoeveel een advertentie je concreet oplevert. We hopen daarom ook dat je deze Google Ads biedstrategie binnenkort zelf kunt gebruiken.

9. Conclusie

Je weet nu van A tot Z hoe je een Ads campagne en Google advertentie opzet én hoe je de resultaten hiervan meet.

En met de Ads trends van 2024 op zak, kun jij vandaag nog aan de slag met deze online advertentiemogelijkheid.

3 redenen dat je vandaag nog wilt beginnen met Google Ads:

  1. Hoog in de SERP van Google komen zodat je niet alleen jouw zichtbaarheid, maar ook jouw conversie verhoogt
  2. Door Google Ads kun je op een laagdrempelige manier jouw merkbekendheid vergroten
  3. Met een goede Ads strategie komt jouw advertentie direct terecht bij de doelgroep van jouw onderneming

Met dit handboek in handbereik weet je precies waar je op moet letten wanneer je een Google Ads campagne of advertentie aan het opstarten bent.

Nog even in het kort: dit zijn de vijf belangrijkste factoren die belangrijk zijn voor Google Ads (voorheen Adwords):

  1. Het kiezen van de juiste zoekwoorden en de manier waarop je deze target
  2. Het bepalen van het doel van de advertentie
  3. Het kiezen van het advertentietype die past bij jouw doel
  4. Het kiezen van een biedstrategie die past bij het advertentietype én jouw doel
  5. Het meten van je resultaten waar je je huidige campagnes mee kunt aanpassen

Nu je alles hebt geleerd om met Google Ads aan de slag te gaan, zijn we super benieuwd wat je van dit handboek vond.

Met welke advertentie ga jij direct aan de slag en welke biedstrategie heeft jouw voorkeur?

Laat het ons weten door onder dit bericht te reageren. 

Heb je misschien een vraag die we nog niet beantwoord hebben of zoek je juist hulp van een online marketingbureau

Neem dan contact met ons op. We kunnen niet wachten om meer van je te horen!

Advies over jouw Google Ads-strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere Ads-strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan