Menu
Terug naar Blogoverzicht

Google Ads advertentie extensies

09-09-’15 Bart Everink in Ads

Laatste update: 31 augustus 2018

Met Google Ads advertentie extensies kunnen advertenties binnen Google Ads beter worden vertoond. Door aanvullende informatie toe te voegen wordt het voor gebruikers van Google nóg aantrekkelijker om voor jouw bedrijf te kiezen. Voordelen van advertentie extensies zijn: een hogere klikfrequentie, grotere zichtbaarheid en de mogelijkheid om extra informatie te plaatsen. Ze zijn als het ware een uitbreiding op de standaard advertentie. In dit artikel lees je alles over de verschillende advertentie extensies in Google Ads en welke voordelen deze met zich mee brengen.

Google Ads kiest advertentie extensies om weer te geven bij elke zoekopdracht die op Google plaatsvindt. Het is dus geen gegeven dat een advertentie extensie daadwerkelijk wordt vertoond. Extensies zorgen voor een betere zichtbaarheid op een zoekresultatenpagina, doordat ze meer content toevoegen aan jouw advertentie. Dit bevordert in de meeste gevallen de opbrengsten van de advertentie. In onderstaande afbeelding is duidelijk het verschil te zien tussen een advertentie met (links) en zonder (rechts) advertentie extensies.

Google Ads advertentie extensies

Google Ads advertentie extensies worden onderverdeeld in twee verschillende soorten: handmatige en automatische advertentie extensies.

 

Handmatige Google Ads advertentie extensies

De handmatige advertentie extensies kan je, vanzelfsprekend, handmatig aan jouw Google Ads advertenties toevoegen. Onderstaand een overzicht van alle verschillende handmatige advertentie extensies in Google Ads.

Handmatige extensies:

  • App-extensie
  • Berichtextensie
  • Extensie voor website-informatie
  • Highlight-extensie
  • Locatie-extensie
  • Locatie-extensie voor partners
  • Oproepextensie
  • Prijsextensie
  • Promotie-extensie
  • Sitelinkextensie
  • Recensie-extensie

 

Automatische Google Ads advertentie extensies

Google heeft ook een aantal geautomatiseerde advertentie extensies binnen Google Ads. Dit zijn voornamelijk dynamische varianten op de handmatige advertentie extensies. Een groot verschil is dat je bij automatische advertentie extensies geen controle hebt over de informatie die wordt getoond. Zie hieronder een overzicht van alle automatische advertentie extensies.

Automatische extensies:

  • Berichtextensies
  • Dynamische highlight-extensies
  • Dynamische website-informatie
  • Extensies voor dynamische sitelinks
  • Locatie-extensies
  • Oproepextensies
  • Verkopersbeoordelingextensies

 

Toelichting Google Ads advertentie extensies

Alle verschillende soorten advertentie extensies binnen Google Ads zullen worden toegelicht.

 

App-extensies

Een app-extensie is perfect voor een advertentie waarbij je mobiele gebruikers ook de mogelijkheid wilt bieden om een app te downloaden.

App extensie

Het toevoegen van de app-extensie is gratis. Een klik op de extensie leidt direct naar de app store waar de gebruikers de app kunnen downloaden. Deze klik wordt wel doorberekend met het Pay-Per-Click (PPC) model.

 

Berichtextensies

Het toevoegen van berichtextensies is een goede methode om direct in contact te komen met potentiële klanten. Door berichtextensies toe te voegen stimuleer je gebruikers van Google om direct vanuit de advertentie contact op te nemen via een sms of app. Op deze manier kunnen potentiële klanten direct van informatie op maat worden voorzien. De kans op conversie neemt daardoor aanzienlijk toe. Aan het toevoegen van de berichtextensie zijn geen kosten verbonden.

Het is ook mogelijk om dat Google de berichtextensie automatisch toevoegt, zodat gebruikers direct contact op kunnen nemen. Dit doet Google echter niet zo maar.

Dit wordt alleen gedaan als:

  • duidelijk blijkt dat bezoekers direct via berichten contact op kunnen nemen een van jouw website doelen is;
  • als je een mobiel nummer hebt gebruikt om een oproepextensie in te stellen.

 

Extensie voor website-informatie

De extensie voor website-informatie wordt gebruikt om klanten meer conversies op jouw website te laten generen.

Door een vooraf gedefinieerde koptekst (zoals product- of servicecategorie) te selecteren, kan een lijst van artikelen worden gemaakt. Daarmee kan je de informatie presenteren die meest interessant is voor potentiële klanten. Deze functie kan ook automatisch door Google worden toegevoegd. Dan spreken we ook wel over dynamische website-informatie.

 

Highlight-extensies

De highligt-extensie werd al in 2014 geïntroduceerd. De highlights voegen een extra regel toe aan jouw Google Ads advertentie. Dit is dan ook dé perfecte manier om de USP’s van jouw bedrijf, product of dienst nog meer onder de aandacht te brengen.

Highlight extensie

Highlight-extensies zijn vrij eenvoudig handmatig in te stellen. Het is echter ook mogelijk dat Google de USP’s zelf uitleest op jouw website. Google zal ze dan automatisch aan jouw advertenties toevoegen. Als deze extensie automatisch wordt toegevoegd, wordt ook wel gesproken over een dynamische highlight-extensie.

 

Locatie-extensie

Heb jij een fysieke winkel? Dan zijn de locatie-extensies voor jou een must. Dankzij locatie-extensies laat je bezoekers in de buurt zien dat ze even langs kunnen komen. Daarbij kan een route worden opgevraagd (via Google Maps) en de afstand naar de locatie worden weergegeven. Zie onderstaand een voorbeeld van een locatie-extensie in de praktijk.

Locatie extensie

Met locatie-extensies heb jij een streepje voor bij bezoekers die juist op zoek zijn naar persoonlijk contact en een partij in de buurt.

Indien je zelf geen locatie-extensie hebt toegevoegd, is het mogelijk dat Google dit zelf doet. Indien gebruikers meer informatie willen hebben, kunnen ze ook doorklikken naar jouw locatiepagina om daar de meest relevante informatie te vinden.

 

Locatie-extensies voor partners

Het is ook mogelijk om locaties in stellen voor verkooppunten van jouw product. Ben je bijvoorbeeld een kledingmerk, dan voeg je kledingwinkels toe die jouw producten verkopen.

 

Oproepextensie

Dankzij een oproep extensie kan je met één klik op de advertentie naar je bedrijf laten bellen.

Oproep extensie

Dit is erg handig voor diensten waarbij mensen snel geneigd zijn om te bellen. Bijvoorbeeld de spoedservice van een loodgieter of slotenmaker.

Als het duidelijk uit jouw website naar voren komt, kan Google ook automatisch oproepextensies aan jouw advertenties toevoegen.

 

Prijsextensies

Wil je klanten beter in je sales-funnel houden? Dan is de prijsextensie wellicht iets voor jou! De prijsextensie maakt het namelijk mogelijk om jouw advertenties, voor zowel producten als diensten, van prijsinformatie te voorzien. Op deze manier kan je potentiële klanten direct vanuit de advertentie naar een relevante product- of dienst-pagina sturen.

 

Promotie-extensie

Wil je een promotionele actie onder de aandacht brengen? Ook dat kan met de Google Ads advertentie extensies!

Door gebruik te maken van de promotie-extensie kan je bij potentiële klanten duidelijk maken dat je een goede actie hebt lopen. Deze actie kan betrekking hebben op prijs, percentage of zelfs een variabel bedrag.

 

Sitelinkextensies

Sitelinkextensies zijn een zeer krachtig instrument binnen Google Ads. Ze maken de advertentie een stuk groter én je kan bezoekers naar specifieke onderdelen van jouw website sturen. Dit gebeurt door onder de advertentie links naar specifieke pagina’s op de website te plaatsen. Een gewone sitelinkextensie ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Sitelink extensie

Daarnaast is het ook mogelijk om enhanced sitelinkextensies te gebruiken. Deze bieden onder de titel nog een beschrijving van 35 extra karakters. Een enhanced sitelinkextensie ziet er zo uit:

Enhanced sitelink extensie

Tenslotte is het belangrijk om te weten dat Google in sommige gevallen kiest voor dynamische sitelinkextensies. Dan worden belangrijke pagina’s op jouw website automatisch als sitelinks aan de advertentie toegevoegd.

 

Verkopersbeoordelingextensies

De verkopersbeoordelingextensie is een uitzondering ten opzichte van alle andere automatische advertentie extensies. Binnen Google Ads wordt namelijk geen mogelijkheid geboden om deze handmatig in te stellen. De enige mogelijkheid om de verkopersbeoordelingextensie te verkrijgen is als Google deze automatisch toevoegt.

Verkopersbeoordelingextensie

Verkopersbeoordelingextensies bestaan uit een combinatie van informatie en beoordelingen. Ze worden naast jouw advertenties weergegeven om consumenten inzicht te geven hoe hoog jij scoort op servicekwaliteit. De beoordelingen worden verzameld in een onafhankelijk programma die met Google kan worden gekoppeld. Bekende partijen zijn onder andere KiyOh, Trustpilot en Feedback Company.

 

Advertentie extensies instellen

Na het lezen van dit artikel weet jij alles over de verschillende advertentie extensies en waar ze voor worden gebruikt. Kom je er niet helemaal uit met de implementatie? Of wil je laten controleren of je het wel goed hebt gedaan? Neem dan contact op met een van onze Google Ads specialisten.

Bart Everink , Advertising Specialist bij Brandfirm

Bart is slim. Bart kan automatiseren. Bart houdt van Nike schoenen. Bart kan schaken. Bart kan backgammon. Bart kan heel veel. Wat moeten we zonder Bart? Ohja, Bart is advertising specialist.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geen reactie(s)

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Gratis Review
  • Ontdek hoe wij meer leads en omzet voor jou realiseren met online marketing.