Menu
Terug naar Blogoverzicht

Een Zoekwoordenonderzoek, de basis van een SEO campagne:

09-09-’15 Robin Landweer in SEO

Het zoekwoordenonderzoek is het fundament voor een succesvolle SEO campagne. Doe je een gedegen zoekwoordenonderzoek, dan levert je dat extra sales op.

Een zoekwoordenonderzoek geeft niet alleen inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep, maar biedt ook kansen voor extra content of nieuwe markten.

In 4 stappen leggen we je uit hoe je een zoekwoordenonderzoek doet:
Stap 1: Brainstorm welke zoekwoorden je wilt gebruiken
Stap 2: Selecteer de zoekwoorden
Stap 3: Implementeer de zoekwoorden in je site
Stap 4: Optimaliseer, evalueer en herhaal

Stap 1: Brainstorm welke zoekwoorden je wilt gebruiken

1.1 Bekijk je eigen website

Bekijk welke diensten of producten je verkoopt via de site. Bekijk elke pagina van de website en noteer de producten of diensten die je aanbiedt. Ik gebruik altijd een Excel document of Google docs document om de producten of diensten te noteren.

1.2 Bekijk de website van je concurrenten

Als je alle producten of diensten van je website hebt genoteerd, bekijk dan de website van je concurrenten en kijk of je daar nog producten of diensten tegenkomt.

Tip: Mocht je interessante producten tegenkomen bij concurrenten die je zelf niet aanbiedt en het zoekvolume op deze producten is hoog, overweeg dan dit product toe te voegen aan je assortiment. Er is namelijk veel vraag vanuit dezelfde doelgroep naar het product, dit kan zorgen voor extra omzet voor je bedrijf.

1.3 Haal zoekwoorden uit je huidige bezoekersdata

Check Webmastertools, Google Analytics of bestaande Adwords campagnes om te kijken of je relevante zoekwoorden tegenkomt. Zelf gebruik ik twee methodes om zoekwoorden uit bestaande website data te halen:

Methode 1: Als je je Google Webmastertools koppelt aan Analytics kan je hele interessante data vinden onder het tabblad “zoekmachine optimalisatie”.

Methode 2: In Adwords heb je de mogelijkheid om te zien op welke zoekwoorden er exact op je advertenties geklikt is. Onder het tabblad “details” vind je een ruime lijst met zoekwoorden. Dezelfde functie in Adwords wordt gebruikt voor het uitsluiten van zoekwoorden in de Adwords campagne.

1.4 Gebruik de zoekwoordplanner van Google

Nu je een zoekwoordenlijst hebt gemaakt, wordt het tijd om te analyseren hoe vaak er naar de zoekwoorden gezocht wordt in Google. Ga naar de url: http://adwords.google.nl/keywordplanner. Gebruik de zoekwoorden uit je analyse en voer de zoekwoorden in de Google keywordplanner.

Google toont het zoekvolume per zoekwoord, maar geeft ook suggesties op relevante andere zoekwoorden. Gebruik de suggestie die Google geeft en voeg deze toe aan de lijst met zoekwoorden die je hebt samengesteld.

1.5 Gebruik Semrush

Semrush is een tool waarmee je gemakkelijk al je zoekwoorden kan terugvinden die in de top 20 van Google ranken. Nog handiger: Je kan hetzelfde bij de zoekwoorden van je concurrenten doen. Semrush geeft je quickwin inzichten op je eigen zoekwoorden in Google en geeft inzicht op  zoekwoorden waarop concurrenten ranken en jij niet.

Stap 2: Selecteer de zoekwoorden

Voordat we de zoekwoorden gaan selecteren volgt er allereerst enige theoretische onderbouwing. We onderscheiden 3 type zoekwoorden:

  1. Topwoorden: ‘schoenen’
  2. Subwoorden: ‘schoenen kopen’
  3. Long tail zoekwoorden: ‘Nike Airmax schoenen’

 

Uit onderzoek blijkt dat hoe gerichter iemand zoekt (veelal Long tail), des te serieuzer iemand is om een aankoop te doen. Iemand die zoekt op “schoenen” is waarschijnlijk nog aan het oriënteren. Iemand die zoekt op “Nike Airmax schoenen kopen” zal sneller geneigd zijn om deze schoenen bij je te kopen.

Figuur 1: The Long Tail: Inclusief geschatte conversiepercentage per type zoekwoord

Longtail conversiepercentage

In bovenstaande grafiek wordt aangegeven dat het conversiepercentage stijgt naarmate de zoekopdracht uitgebreider is.

Figuur 2: The Long Tail: percentage van het totale zoekvolume

Longtail zoektermen

In bovenstaande grafiek wordt aangegeven hoeveel % van het totale zoekvolume uit Topwoorden, subwoorden en long tail woorden komt. Meer dan 70% van het totale zoekvolume komt uit long tail keywords.

2.1 Zoekvolume van topwoorden, subwoorden en Long Tail woorden:

Top en subwoorden hebben in de regel een hoger zoekvolume dan Long Tail zoekwoorden. Top en subwoorden realiseren als individuele zoekwoordcombinatie daarom ook meer traffic  dan Long Tail zoekwoorden. Er wordt bijvoorbeeld vaker gezocht op “schoenen kopen” dan op “Nike Airmax schoenen”:

 

Longtail voorbeeld

 

Echter zijn er veel meer Long Tail zoekwoordcombinaties dan dat er top en subzoekwoord combinaties zijn. Daardoor is de traffic van alle longtail keywords bij elkaar hoger dan de traffic van een aantal individuele top en subzoekwoorden.

Met deze wijsheid kun je, afhankelijk van je strategie en doelstellingen, bepalen welke zoekwoorden de meeste aandacht krijgen binnen je SEO-strategie. We doorlopen de volgende stappen:

2.2. Welke zoekwoorden moet je selecteren?

2.2.1. Maak een complete lijst van alle zoekwoorden uit stap 1 en groepeer deze zoekwoorden. Maak bijvoorbeeld een onderscheid in de 3 type zoekwoorden.
2.2.2. Groepeer zogenaamde conversiezoekwoorden ( het zoekwoord in combinatie met bijvoorbeeld: kopen, bestellen, aanvragen, downloaden of vergelijken).
2.2.3. Groepeer eventuele synoniemen.
2.2.4. Heb je alle meervoudsvormen en verkleinwoorden gecheckt?
2.2.5 Je hebt nu drie groepen gesorteerd: topwoorden, subwoorden en Long Tail woorden. Sorteer per groep de zoekwoorden op basis van zoekvolumes.

Stap 3: Belangrijk: Implementeer de zoekwoorden in je website

Wil je de zoekwoorden succesvol inzetten voor je SEO campagne dan is het belangrijk dat de zoekwoorden terugkomen in de website. Hiervoor dien je de volgende stappen te nemen:

3.1. Bepaal welke zoekwoorden in de website opgenomen dienen te worden.
3.2. Maak landingspagina’s aan: Controleer voor welke (top en sub) zoekwoorden er al geschikte landingspagina’s gemaakt zijn. Mis je geschikte landingspagina’s, maak dan nieuwe landingspagina’s aan en zorg ervoor dat de pagina’s SEO vriendelijk gemaakt zijn.

 

Landingspagina’s aanmaken is een erg belangrijk onderdeel om meer traffic naar je website te genereren. Voor SEO is het zelfs cruciaal. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven met 10+ landingspagina 55% meer leads genereren dan bedrijven met minder dan 5 landingspagina’s. Zie hieronder de grafiek waarin het aantal landingspagina’s in verhouding staat met het aantal leads.

Landingspagina's SEO

Meer landingspagina’s betekent dat je meer gerichte producten of diensten kan aanbieden en dat je targeted traffic vanuit Google krijgt. Let er wel goed op dat je echt goede landingspagina’s maakt die niet alleen voor zoekmachines als Google zijn geschreven.

Maak landingspagina’s die converteren voor je website. Dit kan je doen door o.a.: unieke content te schrijven per landingspagina, USP’s (per product en van het bedrijf an sich), uitgebreide specificaties van je product of diensten, reviews en social sings, eventuele keurmerken of logo’s van brancheverenigingen te tonen.

3.3. Bepaal welke (top, sub en Long Tail) zoekwoorden in de content van de pagina’s verwerkt worden. Groepeer de relevante top, sub en Long Tail zoekwoorden die bij elkaar op de pagina geplaatst kunnen worden.
3.4. Bekijk of je bij oude al bestaande landingspagina’s (die al ranking hebben) snelle quick wins kan maken, door subzoekwoorden of longtailzoekoorden aan deze pagina’s toe te voegen. Deze kunnen op korte termijn een hogere CTR, meer bezoek en conversies leveren.
3.5. Bespreek de gemaakte keuzes met de copywriter of diegene die de teksten van de website (her)schrijft.
3.6. Maak een planning en bepaal een gefaseerde implementatie. (i.v.m. tussentijdse optimalisatie)

Tip: zorg dat je een nulmeting hebt van je huidige SEO-prestaties alvorens je start met de implementatiefase. Een overzicht van rankings op zoekwoorden en aantal SEO-bezoeken uit Google Analytics en kliks is voldoende (let op: filter je bedrijfs- en merknamen hier wel uit!).

Tip: een goede contentstrategie zorgt niet alleen voor meer bezoek via SEO, maar geeft je ook mogelijkheden voor het toevoegen van relevante content zonder de gebruikerservaring te belemmeren.

Stap 4: Optimaliseren, evalueren en herhalen

4.1. Optimaliseren

Op basis van de doelstellingen en huidige bezoekers uit SEO kan je analyseren wat de effecten zijn. Afhankelijk van deze uitkomsten kun je beslissen om extra landingspagina’s aan te maken of om meer tijd te stoppen in het opbouwen van autoriteit (doormiddel van voornamelijk linkbuilding en social media).

Mits je een goede menu-structuur en goed geoptimaliseerde landingspagina’s hebt, zorgt het opbouwen van autoriteit ervoor dat de website over de gehele linie stijgt in de organische zoekresultaten van Google.

4.1. Evalueren en herhalen

Evalueer de inspanningen en resultaten ten opzichte van de nulmeting en start het proces (vanaf fase 1 of 3) opnieuw, indien noodzakelijk. Blijf continu je campagne optimaliseren en nieuwe zoekwoorden toevoegen. Zoekvolumes en populaire zoekwoorden kunnen na verloop van tijd gewijzigd zijn. Rapporteer beknopt de uitkomsten en evt. lessen voor de toekomst.

Robin Landweer , Webdesign Specialist bij Brandfirm

Robin is onze all-round nerd. Designen, techniek en vooral Apple producten zijn de dingen waar hij blij van wordt. Hij kan helemaal opgaan in muziek (luisteren) en hij is altijd in voor een tour op de motor.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geen reactie(s)

Laat een reactie achter.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Gratis Review
  • Ontdek hoe wij meer leads en omzet voor jou realiseren met online marketing.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.