Brand awareness campagne – Quevedo

Voor Quevedo hebben we in samenwerking met Jumbo een brand awareness campagne gelanceerd. De campagne resulteerde in een bereik van 40% bij de doelgroep en een stijging van 23% in merkbekendheid. Ben je benieuwd hoe wij dat gedaan hebben? Lees snel verder!

Klant Quevedo
Resultaat 23% stijging in merkbekendheid

Over Quevedo

Quevedo is een wijnhuis in de Douro-vallei in Portugal. Het is een echt familiebedrijf dat al meerdere generaties port van hoge kwaliteit produceert. Het wijnhuis heeft meerdere prijzen gewonnen en hun producten zijn met name te koop bij de betere wijnhandelaren in verschillende landen.

Doel van de campagne

Nederland is voor Quevedo qua distributie uniek, omdat het merk hier een samenwerking met Jumbo is aangegaan. Dit is de enige supermarktketen waar het wijnhuis mee samenwerkt. Juist daarom wilde Quevedo in Nederland experimenteren met unieke marketingmethoden.

Quevedo wilde voor deze campagne meer naamsbekendheid verwerven onder wijnliefhebbers. In de communicatie voor deze campagne stond topkwaliteit in combinatie met de relatief makkelijke verkrijgbaarheid van de wijn centraal. Het komt namelijk zelden voor dat dusdanig gerenommeerde wijnen in supermarkten worden verkocht.

Strategie van Brandfirm

Om de doelgroep op de juiste manier te bereiken, zijn er eerst twee buyer persona’s opgesteld: casual customers en wijnexperts. Vervolgens is bepaald welke kanalen het meest geschikt zijn om deze doelgroepen te bereiken. Vanwege het goede imago van Jumbo, werd besloten de campagnes naar de Quevedo merkenpagina op de Jumbo website te laten verwijzen. Dit bracht complicaties met zich mee. De data van de Jumbo website was voor ons niet inzichtelijk, dus konden we geen remarketinglijsten opstellen op basis van website bezoeken. Tevens kregen we wel sales statistieken binnen, maar deze kwamen vaak pas laat binnen en waren niet opgesplitst in online en offline.

Gelukkig zijn Bourgondiërs en wijnliefhebbers doelgroepen die via social media goed kunnen worden bereikt. Om hen te bereiken, moest in de uitingen via de social kanalen van Quevedo sterk gefocust worden op beelden die de ambacht van het wijnmaken goed overbrengen. Supermarkten staan immers per definitie niet bekend om prijswinnende kwaliteit.

Resultaat van de campagne

In totaal werd 40% van de geschatte doelgroep bereikt. Het engagement lag voor casual customers op 2,5%. Voor wijnexperts werd een engagement van 3,8% behaald.

Het bereik heeft in combinatie met het engagement geleid tot een stijging van 23% in de merkbekendheid van Quevedo.

Wil jij ook groeien?

Organisaties laten groeien met online marketing is onze missie. Dat is waar we het voor doen en daar zijn we aantoonbaar goed in. We zijn gepassioneerde specialisten die het elke dag een beetje beter doen. Met 30+ collega’s helpen wij bedrijven sneller te groeien met slimme online marketing strategieën.

  1. Gratis analyse ter waarde van €320,-
  2. 85% van de sites die wij analyseren loopt omzet mis

Neem contact op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.