Ga naar inhoud

BandenConcurrent

+1000%

BandenConcurrent is de grootste pure online speler van Nederland gemeten naar marktaandeel. Van 2014 tot 2019 hebben we hen helpen groeien en samen met het team van BandenConcurrent duizelingwekkende groeicijfers weten te realiseren. In 2019 hebben ze besloten om de werkzaamheden in-house op te pakken, waarmee de samenwerking beëindigd is.

  • Snelst groeiende webshop NL met 400% groei (2017)
  • Deloitte fast 50 - #6 - met 1311% groei (2018)
  • Wie is de klant?

    BandenConcurrent is een online prijsvechter waar consumenten veel geld kunnen besparen bij de aanschaf van autobanden. Door slimme technologie te gebruiken aan de inkoopkant en deze korting door te geven aan de consument, kunnen ze gegarandeerd de laagste prijzen hanteren. Inmiddels heeft BandenConcurrent al +478.000 tevreden klanten en krijgen ze een beoordeling op TrustPilot van 9,3 op basis van 17.408 beoordelingen.

“Wij waren erg blij met Brandfirm als strategisch partner. Zij kwamen continu met nieuwe ideeën, concrete verbeterslagen en handige tips om onze omzet te verhogen. De gemaakte doelstellingen werden elke keer eerder gerealiseerd dan gepland”.

Neal Oddens

BandenConcurrent

Onze strategie

Lees hieronder welke strategie we hebben gekozen en hoe dit heeft bijgedragen aan de groei van BandenConcurrent.

  • De opdrachtgever had ambitieuze doelstellingen en wilde in een periode van 2 jaar een van de marktleiders worden in de verkoop van online banden. De eerste doelstelling was een omzetverdubbeling in een periode van 6 maanden. Dit is gelukt en vervolgens is BandenConcurrent in een aantal jaar uitgegroeid tot online marktleider.

  • Een verdubbeling van de omzet in 6 maanden en binnen een aantal jaar marktleider worden in de online verkoop van autobanden.

  • In 2014 zijn we voor Bandenconcurrent gestart. Dit was in een periode waarin er nog redelijk veel websites waren die nog geen mobiele website hadden. Zo ook BandenConcurrent. Daarnaast was de laadtijd van de website erg traag (soms wel 4 tot 5 seconden). Als eerste zijn we met deze twee punten aan de slag gegaan. We hebben de website mobielvriendelijk gemaakt en de websitesnelheid geoptimaliseerd naar 0,9 sec.

    Linkbuilding
    We zagen dat de domein autoriteit van BandenConcurrent lager was ten opzichte van directe concurrenten. Daarnaast was er een aantal slechtere links uit het verleden die de website tegenhield om beter te kunnen ranken in Google. We zijn eerst aan de slag gegaan met het analyseren en verzamelen van de slechte links. Deze hebben we vervolgens ge-disavowed in Google Search console. Daarna hebben we een linkbuilding strategie ontwikkeld waarbij we ons gefocust hebben op het verkrijgen van hoge kwaliteit links. Na verloop van tijd zagen we de domein autoriteit en zoekwoordposities stijgen.

    Landingspagina’s uitbreiden
    De domein autoriteit was goed en op de belangrijkste zoekwoorden zoals autobanden en winterbanden stond de website in de top 3 van Google. Om de groei voort te kunnen zetten, zijn we gestart met een uitgebreide zoekwoorden analyse. Al vrij snel kwamen we tot de conclusie dat er in drie categorieën groei zat. Dit waren de de specifieke banden (zoals Michelin Primacy 3), regionale zichtbaarheid (zoals Autobanden Amsterdam) en banden van een specifiek automerk (zoals Fiat 500 autobanden). In alle drie de categorieën waren op dat moment nog geen landingspagina’s. Deze landingspagina’s hebben we gedesigned, content voor laten schrijven en live gezet. Door de hoge domein autoriteit, werden deze landingspagina’s vrij snel opgepakt door Google en begonnen ze al snel extra omzet te genereren.

    Google Adwords / Shopping
    We hebben onderzocht of er een verband bestond tussen zoekwoord intentie van de gebruiker en de ROAS. Bij de analyse werden verschillende semantische kenmerken van de zoekopdracht geaggregeerd. De onderzochte semantische kenmerken zijn: het aantal woorden in de zoekopdracht, het aantal nummers, wel of geen merk, wel of geen bandenmaat en wel of geen serienaam.

    Uit de analyse bleek o.a. dat long tail zoekopdrachten in combinatie met merken een veel hoger rendement hebben dan kortere zoekopdrachten. Het rendement lag nog hoger voor de specifieke combinatie van ‘merk’ en ‘bandenmaat’.

    Om de resultaten uit de analyse optimaal te benutten, werden nieuwe Google Adwords en Google Shopping campagnes strategisch ingericht. Hierbij is gekozen om termen met een gelijke semantische waarde en gelijk rendement in een specifieke laag te plaatsen. In totaal zijn zes verschillende zoekterm performance-lagen bepaald.

    Ieder product kreeg in zes verschillende campagnelagen een eigen advertentiegroep. Standaard komen alle termen binnen in de campagnelaag met de hoogste prioriteit. Binnen deze laag is geen controle over de hoogte van de biedingen. Door de termen uit te sluiten in de laag met de hoogste prioriteit worden deze naar een andere campagnelaag geplaatst.

    Doordat het assortiment en de bijbehorende zoektermen continu veranderen, diende dit regelmatig bijgehouden te worden. Vanwege het grote aanbod op Bandenconcurrent.nl is dit een zeer tijdrovend proces. Om die reden is besloten gebruik te maken van de Keyword Negative Manager (KNM) van ADchieve.

    Na enkele weken kon met de opgebouwde data een bieding algoritme worden ontwikkeld. Voor dit bieding algoritme werd gebruik gemaakt van Bayesiaanse statistiek. Daarbij worden biedingen voortdurend herzien op basis van nieuwe beschikbare data.

    Door gebruik te maken van nieuwe tools als ADchieve hebben we middels een data-driven approach de analyse, strategie en uitvoering kunnen uitrollen. Deze hebben geleid tot een verbetering van de KPI’s van de campagne. Door deze aanpak te koppelen aan een op maat gemaakt bieding algoritme, kostte het ons veel minder tijd om een veel uitgebreidere campagne te optimaliseren.

Behaalde resultaten

Lees hieronder een greep uit de resultaten die we behaald hebben voor BandenConcurrent.

  • #1

    Snelst groeiende webshop van NL in 2017

  • +1311%

    Deloitte fast 50 2018 - #6 - met 1311% groei

  • Top 30

    Snelstgroeiende cross boarder webshop (internationaal)

  • 11

    Verschillende online marketing diensten

Wil jij je bedrijf ook
laten groeien?

Neem dan contact met me op

Neem contact op

Neem contact op voor het aanvragen van meer informatie.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bel direct

Onze specialisten helpen je graag

020-2170358
  • Emerce

    Top 10 beste digital marketing bureau’s

  • Fonk50

    2e positie beste full service bureaus middelgroot

  • FD Gazellen

    Al 4 jaar op rij FD Gazellen in 2016, 2017, 2018 & 2019

  • Dutch Search Awards

    6x genomineerd in
    2016, 2017 en 2019