Direct je aanbod tonen wanneer iemand naar een product zoekt dat jij op voorraad hebt. Dat inclusief prijs, voorraad en levertijd. Google Shopping maakt het mogelijk. Een snelle introductie:

Google Shopping is het gedeelte van Google waarin gebruikers direct naar producten zoeken. Probeer maar eens de zoekopdracht “Google Chromebook” in Google. Waarschijnlijk zie je direct een overzicht van aanbieders die Chromebooks te koop aanbieden:

Google-Shopping-chromebook

Wanneer je doorklikt op de link “Google Shopping-resultaten voor Google Chr…”, dan komt je in het uitgebreide Google Shopping Center. Hier zie je uitgebreidere aanbiedingen van adverteerders.

Google-Shopping-chromebook-detail-1024x362
Je kunt Google Shopping dus vergelijken met een uitgebreid winkelcentrum. Aanbieders kopen hun winkelruimte en bieden de producten aan.

Geschiedenis van Google Shopping

Google Shopping is ontwikkeld door Craig Nevill-Manning en in december 2002 gelanceerd onder de naam Foogle. Foogle was in eerste instantie een crawler die webshops afstruinde om producten te vergelijken. Net als Google Search, is Foogle omgebouwd om compatible te zijn met het Google AdWords programma.

Google Shopping was een tijd lang gratis te gebruiken. Sinds mei 2012 is Google overgestapt op het “pay to play” model, waarbij de adverteerder moesten betalen om hun producten in Google op te laten nemen.

De Google Shopping Feed

De Google Shopping Feed is een verplicht onderdeel van de Google Shopping campagne. De datafeed stuurt alle informatie over producten, prijzen, verzendkosten en voorraad van je website naar de Merchant Center. Vanuit het Merchant Center kan Google de data gebruiken in bijvoorbeeld Google AdWords.

Google-Shopping-Feed

Wil je direct aan de slag met jouw Google Shopping datafeed? Lees dan het volgende artikel.