Social media marketing vs. social media advertising

Het verschil tussen social media marketing en social media advertising is bij veel bedrijven onduidelijk. De twee termen kunnen dan ook voor verwarring zorgen, vooral als deze begrippen überhaupt helemaal nieuw voor je zijn. De reden hiervoor is dat deze termen soms (onzorgvuldig) door elkaar worden gebruikt. Toch is er wel degelijk een duidelijk verschil tussen social media marketing en social media advertising. Het kennen van deze verschillen én het opnemen van deze kanalen in je online marketing strategie, kan je veel opleveren. Na het lezen van dit artikel zal dat duidelijk zijn.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is vandaag de dag een cruciaal onderdeel van iedere online marketingstrategie. Het omvat de online social media platforms van een bedrijf, met daarnaast de social media activiteiten, zoals posts, stories, likes, reacties, shares, etc. op deze platforms.

Een goede social media marketing begint met het aanmaken van bedrijfspagina’s en profielen op social media kanalen die interessant zijn voor jouw bedrijf. Deze kanalen kies je aan de hand van je doelgroep. Voor B2B bedrijven zal LinkedIn een interessanter kanaal zijn dan voor een bedrijf dat interieurartikelen verkoopt; hiervoor is Instagram of Pinterest het uitgekozen kanaal.

Maar het eindigt niet met alleen het aanmaken van een pagina of profiel. Het is belangrijk dat je social media gebruikt om te communiceren met je (potentiële) klanten en partners. Dit doe je door naast zelf te posten en te delen, te reageren op reacties van anderen. Dit zal de interactie tussen jou en je klanten stimuleren.

instagram feed op telefoon

Waarom social media marketing inzetten?

Een van de belangrijkste redenen om social media marketing in te zetten, is om je doelgroep naar je toe te brengen. Omdat jouw (potentiële) klanten social media gebruiken, is aanwezigheid van je bedrijf op social media noodzakelijk om deze klanten aan te trekken.

Daarnaast helpt social media marketing bij het creëren van een community rondom je bedrijf, wat kan leiden tot meer conversies. Het creëren van een community via social media marketing heeft een aantal grote voordelen, zoals het opbouwen van naamsbekendheid en het helpen creëren van een reputatie als autoriteit in jouw branche. Social media marketing is daarnaast een perfecte manier om met je klant te communiceren, wat ertoe leidt dat mensen aan jouw bedrijf denken wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst.

Wat is social media advertising?

Social media advertising, beter bekend als social ads, omvat het adverteren op verschillende social mediakanalen, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Pinterest. Dit kan op verschillende manieren, zoals met foto- en video-advertenties. Social media advertising wordt vaak in rekening gebracht op basis van kosten per vertoning.

Je kunt social advertising gebruiken om jouw producten, diensten of informatie te delen met mensen die voldoen aan jouw doelgroepcriteria. Met geadverteerde social media vergroot je het bereik, wat kan leiden tot meer websiteverkeer en conversies.

voorbeeld facebook feed brandfirm

Waarom social media advertising?

Berichten op social media hebben op zichzelf niet veel bereik als je weinig connecties hebt en zullen daardoor niet veel organische betrokkenheid krijgen. Door social media advertising in te zetten, richt je je op een specifieke doelgroep die voldoet aan jouw ideale doelgroepcriteria. Afhankelijk per platform kun je een doelgroep targetten op veel verschillende criteria, zoals locatie, leeftijd, geslacht, websitebezoeken, activiteiten en interesse. Maar ook op apparaatgebruik en functietitel kan er worden getarget. Hierdoor kun je op een makkelijke manier een geheel nieuwe doelgroep bereiken die precies binnen de omschrijving van je huidige doelgroep valt. Ook is het mogelijk om alleen de mensen te bereiken die jouw merk al kennen, maar nog niet geconverteerd hebben.

Omdat je met social ads betaalt voor het aantal vertoningen, wil je het liefst zoveel mogelijk uit je social media budget halen. Dit kun je doen door op de juiste manier te targetten, waardoor alleen de meest relevante mensen (ofwel jouw ideale klanten) de advertentie te zien krijgen. Door van tevoren goed te bepalen wat jouw einddoel is, kan je hier een goed campagnestructuur voor neerzetten, zodat je mensen op de juiste moment kan bereiken met de juiste advertentie.

Met de juiste analyses van social media platformen kun je je publiek beter begrijpen en je advertenties bijstellen voor een beter bereik.

Social media marketing vs. social media advertising

Als we social media marketing gaan vergelijken met social media advertising, maken we over het algemeen onderscheid tussen betaalde en onbetaalde marketingmethoden met behulp van social media. Welke van de methodes is dan beter? Eigenlijk valt daar geen antwoord op te geven, omdat er niet per se één beter is dan de ander. Ze versterken elkaar juist!
Social media marketing helpt je bij het opbouwen van een community en het bevorderen van relaties met huidige en potentiële klanten. Dit is vaak een lang traject, maar zorgt voor een duurzame relatie tussen jouw bedrijf en de klant. Social media advertising zorgt er op zijn beurt voor dat je met de juiste targeting precies de doelgroep kunt bereiken en je advertenties kunt plaatsen voor mensen die binnen jouw ideale doelgroep vallen. Dit zorgt voor snellere verkoop en een minder lange lifecycle.

Beide strategieën kunnen verkoop en leads generen. Daarnaast versterken de strategieën elkaar om je beoogde doelgroep te bereiken en te onderhouden. Wanneer je beide strategieën gebruikt, kun je resultaten optimaliseren voor het hoogst mogelijke resultaat. Wil jij social media marketing en social media advertising combineren en het best mogelijk resultaat bereiken? Neem dan contact op met de social media specialisten van Brandfirm. Met ons specialisme in social media helpen we je graag verder!

Misschien ook interessant voor je

  • Slot icoon voor beveiligde https verbinding

    Veilig internet met HTTPS & Google Chrome

    6 minuten

    Lees meer
    Meer info