Ontwikkelingen Google Search

Bij elke Google update doorzoeken SEO’s hun analyse programma’s om te zien of en hoe hun websites scoren na een roll-out van een update. Vaak is er een verwachtingspatroon waarin Google hun updates uitrolt en soms wordt een nieuw algoritme, zoals Google Penguin 4.0, geïmplementeerd waardoor websites stijgen of dalen.

Google heeft begin september 2016 weer verschillende tests uitgevoerd, waardoor over de hele wereld websites in de ranking stegen en de volgende weer een x aantal plekken daalden.

Stijgendalen

SEO is een vak apart, voor zover niets nieuws. Waar men in het verleden een shortcut kon nemen om autoriteit op te bouwen door middel van een personal blog netwerk, gaat dat nu niet meer. Tenzij je graag constant op je tenen loopt totdat Google je een penalty toewijst of je website onvindbaar maakt.

In dit artikel bespreken we een paar wegen die Google Search is ingeslagen en wat dit voor websites betekent.

Mobiel vriendelijke website

Een paar weken geleden kon je lezen waarom jouw website mobiel vriendelijk moet zijn in 2016. Op 23 augustus gaf Google wederom aan dat je pagina’s mobiel vriendelijk ingesteld moeten zijn om voor mobiel goed te ranken. Daarnaast gaf Google een waarschuwing dat websites die geen goede mobiele content weergeven, na 10 januari 2017 weg gaan zakken in de zoekresultaten.

Mobile search heeft desktop search in 2015 overstegen en vooral in gebieden met een slechte internetverbinding zal mobile search eerder gebruikt worden dan desktop search. Hierdoor hecht Google meer waarde aan websites die ook een mobiele versie hebben.

Veel bedrijven hebben al lang geleden een mobile responsive website opgezet, maar voor bedrijven die dit nog niet hebben gedaan; tijd om de vaart erin te zetten!

Voice search

Er zit een groot verschil tussen getypte zoekopdrachten en ingesproken zoekopdrachten (voice search). Met de komst van Siri werden ingesproken zoekopdrachten voor het eerst op grote schaal gebruikt.

Later dit jaar gaat er weer wat veranderen! Google Assistant en Viv (de opvolger van Siri) gaan de wereld van voice search overnemen. Zowel Google Assistant als Viv zorgen ervoor dat het pad, dat een consument moet doorlopen om een aankoop te doen, nog korter wordt! Een consument kan de opdracht geven “bestel voor mijn moeders verjaardag een grote bos oranje tulpen en lever deze voor 10 uur ‘s ochtends”. Google Assistant of Viv vult op een bloemenapp of bloemenwebsite alle gegevens in (levertijd, leverdatum, jouw betaalgegevens, adres) en het enige wat de consument hoeft te doen is de betaling afronden. Dit gaat de bounce rates verlagen – wat een voordeel is, maar ook de tijd op een pagina inkorten. Hier moet je als webbeheerder rekening mee houden!

Het verkorten van het aankoopproces wordt dus een zeer belangrijk onderdeel van jouw verkoop. Want jij wilt er natuurlijk voor zorgen dat de consument zo snel mogelijk en met weinig moeite een aankoop doet. Bedrijven moeten dus goed in de gaten houden wanneer het mogelijk wordt om diensten aan te bieden via Viv en Google Assistant en of hier apps voor gebouwd moeten worden.

Naast het verkorte pad tot aankoop zijn deze twee voice programma’s ook in staat om persoonlijke voorkeuren te leren, waardoor een profiel van de consument wordt opgebouwd. Zodoende kan content worden aangeboden die volledig op de voorkeur van de klant is afgestemd.

Wil je niet te kort komen en zien hoe Google Assistant zichzelf presenteert en waar Viv zich in onderscheidt? Dan raden wij je aan om onderstaande video’s te bekijken.

Complete zinnen

Tenslotte zijn er met Hummingbird en Rankbrain al stappen gemaakt om complete zinnen van consumenten te begrijpen. Waar men een tijd geleden het exacte zoekwoord moest invullen om de juiste informatie te krijgen. Soms zien we dat zoekvolumes van enkelvouds- en meervoudsvormen van de ene op de andere dag zijn samengevoegd. Dit geeft aan dat Google steeds meer probeert om de betekenis van woorden te begrijpen.

Als een consument een “meubel webshop” zoekt, dan is het fijn als de resultaten gelijk zijn aan de zoekopdrachten “meubels webshop” en “meubelen webshop”. Het voordeel hiervan is dat er gecombineerde landingspagina’s aangemaakt kunnen worden. Dit is een pagina van een website waarop de zoekwoorden meubel webshop, meubels webshop en meubelen webshop verwerkt zijn in de content.

Als een website wordt afgestemd op deze drie ontwikkelingen ga je zien dat je website minder snel zal dalen of zelfs zal stijgen bij komende updates. Heb je vragen of opmerkingen over deze ontwikkelingen? Laat het ons dan weten in de comments. 

Gerelateerde blogs

  • Brandfirm in Emerce 100 2019

    Brandfirm staat voor het eerst in de Emerce 100 2019!

    2 minuten

    Lees meer
    Meer info