Is jouw content klaar voor voice search?

Voice search is in opkomst. Zo’n 20% van de zoekopdrachten wordt op dit moment via voice search uitgevoerd. En de voorspelling is dat dit percentage alleen maar verder zal stijgen. Het is dus van belang om als bedrijf in te spelen op deze ontwikkeling. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat jouw (SEO) content klaar is voor voice search? In deze blog geven we je een aantal tips. 

Wat is voice search precies?

Om het geheugen weer even op te frissen, vertellen we je graag wat voice search precies inhoudt. Met voice search – ook wel speech search of personal assistant search genoemd – wordt gebruikgemaakt van gesproken zoekopdrachten. Door middel van spraak wordt via de hardware (zoals je mobiel, laptop, auto speaker of voice speaker) een zoekopdracht gegeven aan een spraakgestuurde assistent, zoals Siri, Alexa of Google Assistent. Deze software helpt je vervolgens verder bij het beantwoorden van je vraag. Soms geeft de spraakgestuurde assistent direct antwoord op je vraag, soms zie je een zoekresultaat waarop je kunt klikken en soms krijg je een wedervraag over een vervolgactie. 

voice search op mobiel

Wat levert inspelen op voice search op voor mijn bedrijf?

Als je als bedrijf inspeelt op voice search en alles op orde hebt met betrekking tot SEO, is de kans groot dat je bovenin de resultaten van de zoekmachine terechtkomt. Wanneer je op positie 1 (of zelfs positie 0) staat, deelt de spraakgestuurde assistent in de meeste gevallen jouw informatie. Soms geeft de assistent een antwoord dat gebaseerd is op de pagina die op positie 2 of 3 staat, maar het antwoord komt altijd uit de top 3 (of van positie 0). Wanneer de spraakgestuurde assistent slechts één antwoord deelt, in plaats van meerdere bronnen onder elkaar te weergeven, levert dat voor jouw bedrijf een unieke positie op. Het levert meer traffic op naar je website én een autoriteitspositie. Ook wanneer er meerdere zoekresultaten worden getoond door de spraakassistent, is het natuurlijk voordelig om bovenaan te staan, net als bij ‘normale’ SEO. 

Als je de concurrentie voor wilt blijven, is het dus verstandig op in te spelen op de opkomst van voice search. En mocht het succes van voice search toch niet blijvend zijn, dan dragen de tips in deze blog sowieso bij aan de vindbaarheid van de content op jouw website, ook als de zoekopdrachten niet via voice search maar via de ‘reguliere weg’ worden ingediend. 

vraag gesteld aan siri

Hoe optimaliseer ik mijn content voor voice search?

Op positie 1 of zelfs op positie 0 (featured snippet) staan, is voor voice search dus een groot voordeel. Uiteraard is het voor je bedrijf sowieso heel gunstig om hoog in de rankings te staan; SEO is immers niet nieuw. Maar voice search biedt weer extra kansen als je als bedrijf de hoogste positie claimt. Natuurlijk is je positie in de zoekmachine afhankelijk van heel veel aspecten, maar in deze blog leggen we uit hoe je jouw content extra kunt optimaliseren voor voice search. 

  1. Langere zoekopdrachten
    Zoekopdrachten via voice search zijn langer en natuurlijker dan zoekopdrachten die in de zoekmachine getypt worden. Het is daarom belangrijk om opnieuw zoekwoordenonderzoek te doen. Het gebruik van longtail keywords is voor SEO sowieso verstandig, maar met de opkomst van voice search is het bijna noodzakelijk. Kijk dus verder dan de ‘standaard’ zoekwoorden en verwerk de langere, natuurlijke zoekwoorden ook in de teksten. Houd hierbij altijd de gebruiker in gedachten: met welke woorden zou hij of zij zoeken naar jouw product of dienst?
  2. Vragen verwerken
    Met voice search worden er steeds vaker letterlijk vragen gesteld aan de zoekmachine. Als er vragen als ‘Wat worden de woontrends van 2020?’ of ‘Hoe bescherm ik mijn vloer tegen krassen?’ beantwoord moeten worden, wil jij natuurlijk dat jouw informatie wordt gedeeld. Je vergroot de kans hierop door dit soort vragen in je content te verwerken.
  3. Korte, maar informatierijke content
    Als je vragen verwerkt in je content, is het natuurlijk belangrijk dat je de vragen ook beantwoordt. Je doet dit het beste door kort en duidelijk antwoord te geven op de vraag, en je antwoord vervolgens met meer informatie toe te lichten. Maar zorg er te allen tijde voor dat de informatie relevant is!

Featured snippet in Google

Voice search is meer dan content

Je content optimaliseren voor voice search is een belangrijk onderdeel van SEO. Maar naast dat je je content misschien moet herschrijven voor voice search, is het ook belangrijk dat andere aspecten van SEO en je online marketing op orde zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website die mobielvriendelijk en snel is, het invullen van de informatie op je Google business account en het verkrijgen van positieve reviews. 

Is jouw bedrijf voice search ready?

Misschien ook interresant voor je

  • Is jouw webshop klaar voor Black Friday en de feestdagen?

    4 minuten

    Waar we nog maar net de korte broek en T-shirts hebben ingeruild voor de lange broek en dikke…

    Lees meer
    Meer info