Ga naar inhoud

Google algoritme Penguin 4.0 update is live!

Laatst geupdate: 28 juli 2021
Penguin is een van de vele onderdelen van het Google algoritme. De update werd gelanceerd in april 2012 met als doel websites aan te pakken die de Google zoekresultaten probeerden te spammen. In het specifiek pakte de update websites aan die links op grote schaal inkochten of gebruik maakten van zogenoemde linknetwerken met als doel het beïnvloeden van de posities in Google.
In dit artikel

Penguin is real-time

Een van de belangrijkste kenmerken van de 4.0 update is dat Penguin nu real-time is. Voorheen werden websites eens in de zoveel tijd op hetzelfde moment opnieuw gecrawld. Doordat Penguin nu real-time is worden wijzigingen direct na het recrawlen en herindexeren gebruikt in het Google Penguin algoritme. Websites worden daardoor vaker gecontroleerd op Penguin om te zien of er signalen zijn die wijzen op web spam. Aan de andere kant worden websites die een gedeeltelijke of algehele penalty hebben gekregen ook vaker gecontroleerd. Hierdoor is het voor Google sneller duidelijk wanneer er aanzienlijke positieve wijzigingen aan de website zijn gedaan. Het duurt dus veel minder lang voordat de website opnieuw wordt gecontroleerd en een penalty van Google is opgelost.

Een ander belangrijk kenmerk van de update zorgt er voor dat de spam signalen worden toegepast op de rankings van de specifieke pagina’s die deze spam signalen vertonen. Websites worden niet, zoals voorheen, in zijn geheel aangepakt, maar op een pagina-voor-pagina basis. Pagina’s of secties die veel spam signalen vertonen kunnen apart geraakt worden door Penguin, maar gelden niet direct voor de hele website. Hierdoor kan het moeilijker worden om te zien of (een deel van) een website door de update is geraakt.

Tips om te voorkomen dat Penguin jouw website raakt:

  • Voorkom over optimalisatie van exact match ankerteksten. Bijvoorbeeld de ankertekst “stoel kopen” die verwijst naar voorbeeld.nl/stoel-kopen.
  • Zorg ervoor dat je geen links hebt van websites die niet relevant zijn aan jouw website. Google straft irrelevantie af.
  • Zorg dat er geen links van slechte domeinen naar jouw website linken.
  • Disavow backlinks die slecht zijn voor de waarde van jouw website.
  • Houd je backlinkprofiel goed in de gaten. Zorg voor een goede verdeling van het backlinkprofiel.

Update 12 oktober 2016

Inmiddels is er meer bekend over Penguin 4.0. Rand Fishkin van MOZ verteld meer over de update in de Whiteboard Friday. Rand onderbouwd met onderstaande video Penguin’s verleden, heden en toekomst en komt met een analyse over de effecten van de update.

Naar boven
  • Advies nodig over
    deze update?

    Ben je benieuwd wat deze update voor jouw website gaat veranderen? Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak. Bij Brandfirm werken strategen, online marketing- en data-consultants samen aan jouw succes.
    Jasper Knuvers SEO specialist Vraag een gratis analyse aan

    Plaats een reactie