Brandfirm logo
NL EN

Alles over Zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2024

In deze gids legt Brandfirm je alles in begrijpelijke taal uit over zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2024. Met deze zoekmachine optimalisatie gids bij de hand lukt het jou ook.

Leestijd: 25 minuten
Laatste update: 20 december 2023

Na het lezen van dit artikel weet jij

  • Hoe zoekmachine optimalisatie jou een betere vindbaarheid oplevert
  • Wat de drie belangrijkste pijlers van SEO zijn
  • Hoe je je concurrenten in Google passeert én meer omzet genereert
  • Wat de trends zijn op het gebied van zoekmachine optimalisatie in 2024

1. Wat is SEO?

Voordat we diep in deze gids duiken, beantwoorden we eerst de meestgestelde vraag: Wat is SEO?

Kort gezegd is zoekmachine optimalisatie het optimaliseren van jouw website om zo een hogere positie in Google te krijgen.

We leggen het simpel uit: stel, je hebt een mooie website of webshop. Dan wil je natuurlijk graag dat zoveel mogelijk mensen jouw website of webshop vinden. En, beter nog, actie ondernemen.

Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een product. Of het aanvragen van een offerte.

Met zoekmachine optimalisatie is de kans groter dat dergelijke acties gaan lukken.

Om de baas te worden in Google, moet je jouw content optimaliseren voor de zoekmachine.

Dit doe je door zoekwoorden te gebruiken die passen bij jouw website.

Als bezoekers in een zoekmachine die zoekwoorden intypen, komen ze bij jouw website uit. De SERP (Search Engine Results Page) laat dan jouw website zien.

Althans, dat wil je.

En dat gebeurt ook als je jouw website optimaliseert.

Kortom, je mag zoekmachine optimalisatie niet vergeten in jouw online marketingstrategie.

Advies nodig over SEO?

  • Ontvang een gratis analyse met verbeterpunten voor je SEO-strategie
  • We besteden 4-6 uur aan de analyse

2. De voordelen van zoekmachine optimalisatie

We legden uit dat zoekmachine optimalisatie belangrijk is om hoger in de zoekresultaten te belanden.

Dat zorgt er weer voor dat meer mensen jouw website vinden in de SERP.

Zoekmachine optimalisatie zorgt dus voor een betere vindbaarheid. Maar er zijn nog meer voordelen van SEO:

  • Een hogere positie in de zoekmachine zorgt voor meer traffic (en dus bezoekers) naar jouw website.
  • SEO werkt ook conversie verhogend, doordat je jouw website optimaliseert.
  • Door SEO vol te houden, krijg je langdurige resultaten.
  • Met zoekmachine optimalisatie hoef je geen behoefte te creëren. Mensen komen juist met een behoefte naar jou toe.
  • Zoekmachine optimalisatie zorgt voor relevante bezoekers.

3. Hoe werken zoekmachines?

We stelden vast wat SEO is en wat de voordelen zijn.

Maar om zoekmachine optimalisatie echt goed te begrijpen, is het belangrijk om te weten hoe zoekmachines werken. Dit gaan we je nu precies vertellen aan de hand van 4 stappen.

Stap 1: Crawlen

De letterlijke vertaling van crawlen is kruipen. Dit klinkt misschien een beetje raar, maar eigenlijk is dit precies wat het betekent.

Met crawlen ‘kruipt’ Google als het ware door jouw website.

Zo ontdekt de zoekmachine nieuwe content via links. Denk aan pagina’s, afbeeldingen, video’s en PDF-documenten.

Hoe meer content, hoe meer er wordt gecrawld.

Ook bij een hoge autoriteit (zie hoofdstuk 4) wordt er vaker of langer gecrawld.

Stap 2: Renderen

Vervolgens gaat Google jouw website renderen.

Renderen is het proces waarbij Google de HTML-, JavaScript- en CSS-bronnen van een pagina opvraagt en omzet naar een visueel begrijpelijk beeld voor jouw bezoeker.

Zo kan Google alles op jouw website begrijpen. Hierna wordt jouw website geïndexeerd.

Handig om te weten is dat een pagina ook geïndexeerd kan worden als het renderen nog niet heeft plaatsgevonden.

Dit kan dan ook na de indexatie gebeuren.

In de volgende alinea vertellen we meer over de indexatie.

Stap 3: Indexeren

Na het renderen volgt het indexeren. Dit is eigenlijk een moeilijker woord voor registreren.

Indexeren betekent dus het registreren van jouw pagina’s.

Belangrijk om te weten is dat dit niet elke dag gebeurt.

Het kan dus even duren voordat jouw pagina’s (opnieuw) geïndexeerd zijn.

Alleen als jouw website is geïndexeerd, wordt deze in de zoekresultaten van de zoekmachine getoond. Daarom is het erg belangrijk om een website te indexeren.

Pas daarna kan deze gerankt worden.

Stap 4: Ranken

Na de indexatie komt de ranking.

Dit is de laatste stap op weg naar de zoekresultaten. Door middel van ranken geeft een zoekmachine jou een positie in de zoekresultaten.

Dit kan plek 1 zijn, maar ook ergens een plek op een vijfde pagina.

Spoiler: dat laatste wil je niet.

Want hoe hoger je positie is, hoe groter de kans is dat je bezoekers converteert naar lezers.

Kortom, de basis van zoekmachine optimalisatie ligt bij de zoekmachine zelf.

Maar er zijn ook 3 belangrijke pijlers die zoekmachine optimalisatie definiëren. Hier gaan we nu meer over vertellen.

4. De 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie

Simpel uitgelegd bestaat SEO uit 3 pijlers:

  1. Content optimalisatie
  2. Technische optimalisatie
  3. Linkbuilding

Dit laatste wordt ook wel autoriteit genoemd.

In dit hoofdstuk leggen we daarom uit wat deze 3 zoekmachine optimalisatie pijlers inhouden. Ook leggen we je uit hoe je het zelf toepast op je website.

We beginnen met de eerste zoekmachine optimalisatie pijler: content optimalisatie.

Pijler 1: Content optimalisatie (on-page SEO)

Het zit eigenlijk al in de naam, maar content optimalisatie is alle content op jouw website.

Dit wordt soms ook wel on-page SEO genoemd. Het gaat over alles wat je met ‘het oog’ kunt zien.

Content optimalisatie voorbeeld

Het is belangrijk om te weten dat SEO teksten moeten aansluiten op de zoekopdracht van bezoekers.

Dit klinkt nog een beetje vaag. Daarom gaan we het makkelijker voor je maken aan de hand van een concreet voorbeeld.

Bezoekers en zoekwoordenonderzoek

Begin je met het optimaliseren van de content op jouw website?

Dan is het belangrijk om vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit wordt ook wel keywordanalyse genoemd.

Hierdoor weet je welke zoekwoorden en zoektermen je moet gebruiken. Dit is belangrijk om de juiste bezoekers naar jouw website te trekken.

Voorbeeld

Een concreet voorbeeld is een webshop met sieraden. Uit de zoekwoordenanalyse kwam naar voren dat mensen veel zoeken op ‘gouden kettingen’.

Dan is het belangrijk om deze zoekterm op je website te verwerken.

Zo ziet de zoekmachine dat jouw website relevant is voor de bezoeker.

Vervolgens geeft de zoekmachine jou een hogere ranking. Dit zorgt er weer voor dat deze internetgebruiker op jouw website terechtkomt.

En hopelijk wordt deze websitebezoeker klant door een gouden ketting te kopen.

We hebben vastgesteld dat een zoekwoordenonderzoek belangrijk is voor de juiste zoekwoorden. Nu is het van belang om de zoekwoorden en zoektermen goed te gebruiken op je website. Dit heeft alles te maken met de structuur van je content.

Hiermee bedoelen we alinea’s en (sub)koppen. Deze worden ook wel HTML headings genoemd.

HTML headings

Een tekst zonder alinea’s, witregels en koppen werkt niet.

De bezoeker kan je tekst dan niet goed volgen. Maar ook de zoekmachine zal in dit geval geen vrienden willen worden met jouw website.

Daarom is het belangrijk voor zoekmachine optimalisatie om een goede indeling aan te houden.

Een tekst bestaat altijd uit HTML headings, zoals een H1, H2 en H3.

Het klinkt ingewikkeld, maar je kunt het vergelijken met een boek.

Een H1 is de titel, een H2 is een nieuw hoofdstuk en een H3 is een subtitel in dat hoofdstuk. Zo ga je steeds dieper.

HTML headings zorgen voor een logische indeling. Hoe uitgebreider de tekst, hoe meer headings.

HTML headings Brandfirm

Is een alinea te lang? Voorzie deze dan van een witregel.

Op deze manier blijft je alinea goed lees- en scanbaar. En dat is weer een belangrijke voorwaarde voor zoekmachine optimalisatie.

Featured snippet

Iedereen die gebruikmaakt van een zoekmachine heeft ze vast wel eens voorbij zien komen: een uitgelichte alinea met daarin het antwoord op jouw zoekopdracht.

Dit zijn featured snippets.

Je komt hiervoor in aanmerking door vragen te beantwoorden waar mensen op zoeken, oftewel je content goed te optimaliseren voor de doelgroep.

Voorbeeld featured snippet Brandfirm

Schrijf unieke content

Niet alleen het optimaliseren van content is belangrijk. Ook het schrijven van unieke content is essentieel.

Kopieer daarom nooit teksten van een andere website of van je eigen website.

Dit komt omdat er anders sprake is van duplicate content. Dit kan je positie in de Google resultaten ten slechte beïnvloeden.

Steel je van een andere pagina, dan kan er ook nog eens sprake zijn van schending van auteursrecht.

Het gevolg kan een schadeclaim zijn. Voorkom dit dus te allen tijde!

Houd bij het schrijven van je content rekening met de leesbaarheid. Schrijf geen ellenlange zinnen, maar houd ze kort en actief. Ook signaalwoorden zijn belangrijk.

Alt-teksten bij afbeeldingen

In de vorige alinea’s concludeerden we dat goede content en structuur belangrijk is.

Maar ook afbeeldingen vallen onder content.

Deze kun je ook optimaliseren. Hiervoor pas je de alt-tekst aan.

De alt-tekst geeft aan wat er op de afbeelding te zien is.

Dit is belangrijk voor mensen met een visuele beperking. Zij laten de afbeelding namelijk oplezen.

Daarnaast snapt de zoekmachine beter waar een afbeelding met alt-tekst over gaat.

Andere dingen die onder content optimalisatie vallen zijn:

  • video’s
  • infographics
  • social media buttons
  • links

De verzamelnaam voor deze content is ‘rich content’.

Maak je meta tags persoonlijk

Meta tags zijn stukjes code in de HTML die bepalen hoe jouw website in Google verschijnt.

Onder meta tags vallen meta title en meta description.

Deze meta tags kun je ook handmatig veranderen. Zo kun je deze persoonlijk maken voor de bezoeker.

Belangrijk is om het zoekwoord van die pagina te vernoemen.

Afbeelding 4 SEO

De meta title is de titel van jouw pagina. Je weet wel, die klikbare link in de zoekresultaten.

De meta description is de samenvatting van de pagina. Ook deze kun je zelf veranderen.

Een voorbeeld van onze veranderde meta title en meta description kun je hierboven zien.

Samenvatting

Content is dus niet alleen maar de tekst op een website.

Het betreft alles wat je op een website ziet.

Dit zorgt voor een hogere ranking en meer autoriteit. Onder content optimalisatie valt:

  • Het doen van zoekwoordenonderzoek voor je doelgroep;
  • HTML headings;
  • Featured snippet;
  • Unieke content;
  • Alt-teksten bij afbeeldingen;
  • Persoonlijke meta tags.

Maar er zijn ook veel aspecten van zoekmachine optimalisatie die je niet ziet. Dat is de technische SEO. Hier hebben we het in het volgende hoofdstuk over.

Pijler 2: Technische SEO

De tweede pijler van zoekmachine optimalisatie is de technische SEO. Dit is alles wat aan de achterkant van je website plaatsvindt.

Technische SEO is belangrijk omdat het zorgt voor een goede gebruikerservaring.

Dit is weer goed voor de zoekmachines.

Wat er onder technische SEO valt en hoe je dit optimaliseert, leggen we in dit hoofdstuk uit.

Core Web Vitals

Core Web Vitals is een verzamelnaam voor drie metrics:

  1. Largest Contentful Paint (LCP)
  2. First Input Delay (FID)
  3. Cumulative Layout Shift (CLS)

Kort samengevat meet je hier de gebruikerservaring mee op het gebied van laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit.

Dit kan te maken hebben met je hosting. Ook kan het te maken hebben met de content op je website.

Sinds juli/augustus 2021 zijn deze Core Web Vitals een belangrijk uitgangspunt voor Google.

Ook in 2024 blijft dit belangrijk. Daarom leggen we hierover meer uit in de trends voor 2024, later in dit artikel.

Structured data

Met structured data geef je een stukje code mee aan je content.

Zo kan Google beter de context begrijpen van de inhoud van de pagina’s, bijvoorbeeld wat een telefoonnummer en adres is.

Dit doe je via schema.org taal door middel van JSON-LD, Microdata en RDFa formaten.

Structured data heeft als voordeel dat Google ‘rich snippets’ kan vertonen. Denk aan reviews, evenementen, et cetera.

Canonical tag

Een canonical tag gebruik je wanneer je tegen Google wilt zeggen dat meerdere pagina’s bij elkaar horen.

De tag kan handig zijn als je duplicate content niet kan voorkomen.

Denk aan één product met tientallen verschillende varianten.

Door middel van een canonical tag zeg je simpelweg tegen Google dat er één hoofdpagina is en de rest daar onderdeel van is.

Dit scheelt je een hoop extra schrijfwerk.

URL-structuur

Heb je wel eens URL’s gezien die bestaan uit honderden cijfers of letters?

Die URL’S zijn dus niet technisch geoptimaliseerd. Dat is nadelig voor de ranking van je website.

Ook je websitebezoekers snappen niet waar ze uit gaan komen.

Het is daarom belangrijk dat er een simpele URL-structuur bestaat. Denk aan brandfirm.nl/zoekmachine-optimalisatie/ je direct begrijpt waar de URL jou naartoe leidt.

Responsive

Wat je nooit mag vergeten is je website responsive (mobielvriendelijk) maken.

De meeste mensen bezoeken jouw website namelijk via een mobiel apparaat. Die moet je anders inrichten dan een desktopversie.

Denk aan het leesbaar maken van de teksten en het schalen van afbeeldingen.

Wil je hier meer over weten? Check dan ook ons mobile SEO artikel. 

XML sitemap

Een XML sitemap is een overzicht van alle pagina’s.

Zo kan de zoekmachine zien hoe jouw website is opgebouwd.

Dit bevordert de indexatie en vooral het crawlen.

Caching

Caching is het tijdelijk opslaan van gegevens.

Dit bevordert een snellere toegang tot deze data.

Een groot voordeel van caching is een snellere laadtijd.

Interne links

Het verwerken van interne links in je tekst is enorm waardevol.

Denk aan het linken naar een ander intern blog voor meer informatie. Of een link naar een contactpagina.

Zo bied je de lezer meer informatie over een bepaald onderwerp. En je helpt de lezer met het sneller vinden van de juiste pagina.

Het gebruik van interne links is tevens voordelig voor je vindbaarheid.

Er zijn ook externe links naar een andere website.

Hier hebben we het in het hoofdstuk ‘Linkbuilding’ over.

Samenvatting

Technische SEO omvat:

  • Core Web Vitals voor een betere gebruikerservaring;
  • Structured data om Google (adres)gegevens te laten begrijpen;
  • Canonical tag, wat ervoor zorgt dat dezelfde pagina’s als één worden gezien;
  • Een simpele URL-structuur;
  • Responsive websites;
  • XML-sitemap, oftewel een overzicht van alle pagina’s op een website;
  • Het tijdelijk opslaan van gegevens door middel van caching;
  • Interne links om sneller relevante pagina’s te kunnen vinden.

Na content optimalisatie en technische SEO blijft er nog een belangrijker SEO-pijler over, namelijk linkbuilding.

Dit gaan we in het volgende hoofdstuk behandelen.

Pijler 3: Linkbuilding (off-page SEO)

De derde en laatste pijler van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding.

Sommige mensen noemen deze pijler ook wel ‘autoriteit’.

Linkbuilding is het actief op zoek gaan naar relevante en betrouwbare externe links.

Externe links zijn links vanaf een website op een ander domein. Dit worden backlinks genoemd.

Het doel van linkbuilding is een sterk backlinkprofiel opbouwen om zo de online autoriteit van je website te vergroten.

Een backlinkprofiel is een verzamelnaam voor alle externe links die naar jouw website linken.

Linkbuilding Joe Merino Brandfirm

Voorwaarden voor linkbuilding zijn:

  • Relevantie
  • Betrouwbaarheid
  • Autoriteit

Bedenk daarom goed naar welke externe websites jij wilt linken en welke websites naar jouw website linken. Gebruik je foute backlinks, dan kan dat de vindbaarheid van jouw website aantasten.

Integreer je de backlinks goed, dan gaat Google jou als autoriteit zien. Het gevolg is een hogere ranking.

Hoe hoger de kwaliteit van de externe links, hoe meer autoriteit je krijgt.

En dat is weer enorm positief voor zoekmachine optimalisatie.

Ontvang gratis groeitips

  • +5.000 ondernemers gingen je voor. Het is dan ook gratis.

5. Lokale, regionale en internationale SEO

We behandelden de drie SEO-pijlers content optimalisatie, technische SEO en linkbuilding in de vorige hoofdstukken.

Maar er is ook een onderscheid in lokale SEO, regionale SEO en internationale SEO.

In dit hoofdstuk behandelen we deze drie SEO soorten. Ook vertellen we wat het inhoudt en welke voor jou relevant is.

Lokale SEO

Het zit eigenlijk al in de naam: met lokale SEO wordt jouw website of webshop vindbaar op lokaal niveau.

En goed ook, want maar liefst 97% zoekt in Google naar een bedrijf of dienst bij hen in de buurt.

Daarnaast heeft lokale SEO nog een aantal voordelen:

  • Lokale SEO verhoogt je zichtbaarheid bij lokale klanten;
  • Doordat je zichtbaarder wordt, zijn er meer mensen die op jouw website klikken. Het verhoogt dus het verkeer naar je website;
  • Je bent de grote spelers een stap voor.

Een heel goed voorbeeld van lokale SEO is natuurlijk het dichtstbijzijnde restaurant om uit eten te gaan of eten af te halen. Maar het kan ook een fysieke winkel of een schildersbedrijf zijn.

Google vindt lokale SEO steeds belangrijker worden.

Om dat te uiten, toont Google steeds vaker lokale bedrijven in de zoekopdrachten.

Typ maar eens in Google ‘eten bestellen’, ‘schildersbedrijf’ of ‘online marketingbureau’ in. Je zult zien dat er ook veel resultaten tevoorschijn komen die dicht bij jou in de buurt zijn.

Eten bestellen lokale SEO

Om lokaal goed vindbaar te zijn, kun je verschillende dingen ondernemen:

  • Een Google Mijn Bedrijf profiel aanmaken;
  • Gebruikmaken van structured data om meer informatie te geven over jouw bedrijf;
  • Je bedrijf inschrijven in lokale bedrijfsgidsen;
  • Het schrijven van lokale content voor je eigen website;
  • Het optimaliseren van Google Maps op jouw website;
  • Het verkrijgen van lokale backlinks.

We gaan nu uitleggen waarom deze punten zo belangrijk zijn voor lokale SEO.

Google Mijn Bedrijf

Een Google Mijn Bedrijf aanmaken is dé manier om lokaal gevonden te worden.

Je vult hier namelijk een aantal gegevens in, zoals je bedrijfsnaam, adresgegevens, website en foto’s.

Als je dit allemaal volledig en goed inricht, krijg je een hogere positie bij lokale zoekopdrachten.

Concreet houdt dit in dat als iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt, er rechts in de zoekresultaten een Google Mijn Bedrijf sectie tevoorschijn komt met al jouw gegevens.

Ideaal!

Google Mijn Bedrijf Brandfirm

Dit is trouwens niet alleen als mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam.

Ook verwante zoekopdrachten kunnen ervoor zorgen dat jouw bedrijfsnaam bovenaan komt.

Om je een beeld te geven van Google Mijn Bedrijf, hebben we hieronder een voorbeeld van Brandfirm.

Google My Business Brandfirm

Gegevens voorzien van structured data

We hebben het al eerder gehad over structured data, namelijk het meegeven van een stukje code aan je content.

Met schema.org kun je structuur aanbrengen aan je gegevens. Hierdoor maak je het Google nog makkelijker.

Denk aan het meegeven van structured data aan jouw:

  • adresgegevens;
  • telefoonnummer;
  • e-mailadres;
  • plaatsnaam;
  • review sterren.

Lokale bedrijfsgidsen

Lokale gidsen hebben als doel om een overzicht te geven van bedrijven in een bepaalde omgeving.

Zo heb je voor elke stad wel een lokale bedrijfsgids.

Door je in te schrijven komt niet alleen Google meer te weten over jouw bedrijf, maar ook de mensen in de buurt.

Daarnaast zorgen bedrijfsgidsen ook nog eens voor dat extra linkje naar jouw website. Goed voor linkbuilding dus!

Lokale content

Met lokale content kun je denken aan landingspagina’s die speciaal zijn ingericht op lokale zoekwoorden.

Denk aan ‘Online marketingbureau Amsterdam’ of ‘Schildersbedrijf in Breda’.

Maar je kunt ook inspelen op lokale zoekvragen. Denk aan ‘Waar is een zwarte broek te koop in Haarlem’ of ‘Waar is een SEO-bureau in omgeving Veluwe’.

Om de zoektermen en zoekvragen te achterhalen, is het belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen. Meer over zoekwoordenonderzoek vind je in hoofdstuk 4.

Google Maps

Google Maps is natuurlijk de manier om het adres van een bedrijf in op te zoeken.

Door een Google Maps kaart bij je contactgegevens op je website te plaatsen, kunnen bezoekers direct zien waar je bent gevestigd. Ook kunnen ze zo hun eigen afstand ten opzichte van jouw bedrijf opzoeken.

Google Maps resultaat Brandfirm

Tevens is een Google Maps kaart een extra bevestiging voor de zoekmachine. En dit is weer voordelig voor de lokale SEO.

Lokale backlinks

In het kopje ‘lokale bedrijfsgidsen’ hadden we het al even over linkbuilding.

Bedrijfsgidsen zijn dus een goede manier om backlinks te verkrijgen, wat weer goed uitpakt voor zoekmachine optimalisatie.

Maar er zijn ook andere manieren, zoals het delen van content met andere lokale bedrijven. Denk aan een online krant of een lokale vereniging.

Regionale SEO

Naast lokale SEO is er ook regionale SEO.

Eigenlijk wordt regionale SEO vaak gelinkt aan lokale SEO. Dit komt omdat ze veel raakvlakken hebben.

Toch zit er een verschil in deze twee vormen van zoekmachine optimalisatie.

Waar lokaal inspeelt op een bepaalde plaats (bijvoorbeeld Amsterdam), heeft regionale SEO vooral betrekking op een hele streek of heel gebied.

In dit geval dus niet alleen Amsterdam, maar een groot deel van Noord-Holland.

Dit heeft een aantal voordelen voor zoekmachine optimalisatie:

  • Je bent niet alleen zichtbaar in één stad, maar in meerdere omgevingen. Zo kun je met regionale SEO ook inspelen op bijvoorbeeld Haarlem, Alkmaar en Den Helder.
  • Door meerdere content-uitingen (zoals landingspagina’s) toe te spitsen op meerdere plaatsen, spreid je jouw vindbaarheid.
  • Je bent zichtbaar bij veel meer mensen, omdat je een groter gebied pakt. Dit zorgt voor meer verkeer en uiteindelijk meer klanten.

Internationale SEO

Als je met jouw bedrijf een buitenlandse markt aantrekt (of in de toekomst wil aantrekken), dan is het verstandig om jouw website of webshop aan te bieden in meerdere talen.

Het meest voor de hand liggend is Engels, maar je kunt ook denken aan Spaans, Frans of Chinees.

Maar alleen met het letterlijk vertalen van jouw Nederlandse website kom je er niet.

Het is namelijk belangrijk dat jouw website ook in het buitenland goed zoekmachine geoptimaliseerd is. Internationale SEO is dus het vindbaar maken van een buitenlandse website, met als doel de internationale markt aan te trekken.

Maar daar komt weer een andere aanpak bij kijken.

We zetten de belangrijkste punten voor je op een rij:

  • Houd een goede sitestructuur aan. Denk aan nieuwe, internationale URL’s en domeinen.
  • Zorg voor een goede SEO migratie. Dit is belangrijk om niet al je autoriteit kwijt te raken. Doe hiervoor goed onderzoek naar de huidige positie en techniek van je website.
  • Pas je content aan op je internationale doelgroep. Dit is per land anders. Een Franse consument zoekt weer heel anders dan een Nederlandse consument. Doe dus goed zoekwoordonderzoek voor het desbetreffende land en consument.
  • Houd rekening met de internationale zoekmachine. Denk dan niet alleen aan Google. Ook Yandex, Baidu, Bing en Yahoo! zijn bekende internationale zoekmachines. En deze zoekmachines hebben een heel ander algoritme dan Google.
  • Verkrijg internationale backlinks. Een Spaanse consument heeft niets aan een Nederlandse backlink op een Spaanse website. Houd hierbij ook weer rekening met de relevantie en autoriteit van de internationale backlink.
  • Houd ook rekening met lokale en regionale SEO. Dat hoeft dus niet alleen de plaats te zijn waar jouw bedrijf is gevestigd. Het kan ook een plek zijn waar nog een vestiging zit, zoals Parijs of Curaçao.

Samenvatting

In dit hoofdstuk hebben we het gehad over lokale SEO, regionale SEO en internationale SEO.

Lokale en regionale SEO zijn vooral belangrijk als je in een bepaalde plaats of gebied gevonden wilt worden.

Internationale SEO is noodzakelijk als je ook in andere landen gevonden wilt worden. Maar hiervoor moet je jouw website en gegevens op verschillende manieren optimaliseren.

Nu we alle facetten van SEO hebben gehad, is het belangrijk om te bepalen wat voor SEO jij gaat gebruiken in je SEO strategie.

Hier gaan we het in het volgende hoofdstuk over hebben.

6. SEO strategie

Een goed doordachte SEO strategie vormt de basis van een goed vindbare website.

Schieten met hagel of af en toe eens een onderdeel oppakken levert geen optimaal resultaat op. SEO vergt dus best wel wat tijd, maar dan heb je uiteindelijk ook een dijk van een website staan.

En dat wil je natuurlijk.

In dit hoofdstuk leggen we uit welke stappen je moet volgen om tot een goede SEO strategie te komen.

Stel doelen vast

De eerste stap in de SEO strategie is het vaststellen van je doelen.

Wat wil je uiteindelijk bereiken? Denk hierbij aan:

  • Het vergroten van je online zichtbaarheid;
  • Meer relevante bezoekers naar je website trekken;
  • Meer omzet behalen.

Aan de hand van je doelen stel je vast of je dit het beste kunt doen met content optimalisatie, technische SEO of linkbuilding.

Het is ook belangrijk om te kijken waar je nog in kunt verbeteren.

Stel dat jouw content niet goed is geschreven voor de doelgroep. Dan is het belangrijk om daar eerst wat aan te doen door middel van de pijler content optimalisatie.

Daarna kunnen de zoekmachine optimalisatie pijlers technische SEO en linkbuilding opgepakt worden.

Maak doelen concreet

Probeer de doelen zo concreet mogelijk te maken.

Zo zegt het vergroten van je online zichtbaarheid niet zoveel.

Wanneer wil je dat doel behaald hebben? En met hoeveel procent wil je jouw online zichtbaarheid vergroten?

Als voorbeeld: je wilt jouw online zichtbaarheid met 50% vergroten binnen 1 jaar. Merk je dat je na een half jaar nog maar 10% meer bekendheid hebt behaald? Dan kun je op tijd bijsturen.

Hoe je resultaten meetbaar maakt, vertellen we in het volgende hoofdstuk.

Meet resultaten

Er zijn een aantal programma’s om resultaten meetbaar te maken. De bekendste zijn Google Analytics en Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics 4 is een programma die je aan je website of webshop kunt koppelen om de volgende dingen te meten:

  • Doelgroep: wie bezoekt je website? Bekijk inzichten zoals land van herkomst, de taal die ze spreekt, met welk apparaat en browser ze jouw website bezoekt en of de bezoekers nieuw of terugkerend zijn.
  • Acquisitie: waar komen je bezoekers vandaan? Denk aan direct verkeer, organisch of betaald verkeer, en social mediaverkeer.
  • Gedrag: wat doen je bezoekers op je site? Denk aan welke pagina’s ze bezoeken, op welke pagina ze afhaken en welke pagina het meest bezocht is.
  • Doelen: wat levert het op? Denk hierbij aan conversies of geld.
Google Analytics Brandfirm

Google Analytics geeft een goed beeld van wat er allemaal gebeurt op jouw website omtrent zoekmachine optimalisatie.

Door middel van dit programma kun je dus makkelijk je doelen tracken en waar nodig bijsturen.

Google Search Console

Google Search Console heeft weer een andere functie dan Google Analytics. Wel kan het gekoppeld worden aan Google Analytics.

Met Search Console kun je de prestaties en positie van je website in Google bijhouden.

Search Console helpt je dus om meer inzicht te krijgen in de zoekfunctionaliteit van Google. Deze inzichten worden gebruikt om jouw website beter te indexeren.

Google Search Console Brandfirm

Google Search Console geef de volgende inzichten:

  • Overzicht: alle prestaties van je website in Google Zoeken.
  • Prestaties: alle statistieken over jouw website met betrekking tot de Google zoekresultaten.
  • URL-inspectie: informatie over bepaalde URL’s met betrekking tot crawlen en indexeren.
  • Index: bestaat uit de status van de indexatie (Dekking) en de Sitemap van jouw website.
  • Optimalisaties: het meten van de mobielvriendelijkheid van je website.
  • Beveiligingsproblemen en handmatige acties.
  • Links: de sites die een link naar jouw website bevatten.

Google Search Console en Google Analytics zijn dus twee goede programma’s om een duidelijk en concreet overzicht te krijgen van al jouw prestaties en de daaropvolgende kansen.

Identificeer kansen

Ben je niet vindbaar op een belangrijk zoekwoord? Valt het verkeer naar jouw website tegen? Merk je dat in een bepaalde regio de bezoekers tegenvallen? Of zijn er andere belangrijke resultaten waar je kansen ziet?

Speel hier dan op in. Vooral als ze betrekking hebben op jouw doelen.

Zit je bijvoorbeeld in Zuid-Holland, maar merk je dat er weinig bezoekers zijn die ook uit die regio komen? Of merk je dat je weinig backlinks hebt, terwijl je juist je doelen had gezet op de zoekmachine optimalisatie pijler autoriteit?

Aan de hand van Google Analytics en Google Search Console kan je goed resultaten analyseren en van daaruit kansen identificeren.

SEO zou SEO niet zijn als het niet constant optimaliseert.

Ook voor 2024 zijn er weer SEO trends die Google als belangrijk gaat zien. We lichten in dit hoofdstuk 4 SEO trends voor 2024 uit.

1 Core Web Vitals

Als het aan Google ligt, worden zogenaamde Core Web Vitals een belangrijke ranking factor in het algoritme van Google. Dit is sinds juli/augustus 2022 opgenomen.

We hebben het aan het begin van deze gids al even benoemd, maar gaan er nu wat dieper op in.

Core Web Vitals bestaat uit:

  • Largest Contentful Paint
  • First Input Delay
  • Cumulative Layout Shift

Largest Contentful Paint

Dit meet de waargenomen laadprestaties van de pagina’s op je website. Het berekent de tijd die het duurt voordat het grootste element verschijnt.

Dit is bij veel websites de header in de vorm van een afbeelding of een video.

Duurt de LCP meer dan 2,5 seconden? Dan kun je deze maar beter naar beneden zien te brengen.

De grens die Google heeft gesteld ligt namelijk op 2,5 seconden.

Dit klinkt snel, maar ga maar eens bij jezelf na: vind jij het leuk om langer dan 2,5 seconden te wachten totdat een website geladen wordt? Waarschijnlijk niet.

En die trend ziet Google dus ook.

First Input Delay

De tijd dat het duurt voordat de browser reageert op de eerste interactie wordt de First Input Delay (FID) genoemd.

Onder interactie wordt bijvoorbeeld verstaan:

  • Klikken op buttons;
  • Klikken op een menukop;
  • Invullen van formulieren.

Voor de FID heeft Google een grens van 100 ms, wat een goede prestatie is. Alles boven de 100 ms is geen goede beoordeling.

Cumulative Layout Shift

De Cumulative Layout Shift (CLS) meet de tijd tussen normaal beeld en een ‘layout shift’.

Dit zijn waarneembare layout wijzigingen. Denk aan elementen die later worden ingeladen, zoals afbeeldingen, advertenties of bijzondere lettertypes.

Vooral op mobiele weergave wordt dit als een zeer belangrijke metric gezien.

2 Google Passage Ranking

Google Passage Ranking is eigenlijk een featured snippet 2.0, waar we het eerder over hadden.

Het werkt als volgt: iemand die op een mobiel apparaat op zoek is naar een antwoord op een specifieke vraag, zal deze vraag gaan opzoeken in Google.

Een Passage Ranking is dan vervolgens een stukje tekst van een bepaalde website die het antwoord geeft op die vraag.

Waar featured snippet keek naar de relevantie van een hele pagina, kijkt Google Passage Ranking naar de relevantie van een bepaalde alinea van een pagina.

Uiteraard zal de relevantie van een hele pagina nog steeds belangrijk blijven.

3 Visual Search

Visual Search is nog niet een gamechanger in de SEO-wereld, maar in 2024 zal dit zeker een enorme sprong gaan maken.

De naam zegt eigenlijk al wat het betekent: iets opzoeken door middel van een visueel beeld.

Denk aan die plant in je woonkamer waarvan je de naam niet meer weet. Of een kledingstuk waarvan je wilt weten in welke winkel het wordt verkocht.

Op Pinterest kun je veel visual searches doen.

Als je dit platform niet gebruikt, dan kun je gebruikmaken van Google Lens. Upload of maak een foto en je ziet dat Google direct resultaten geeft.

4 SERP Features

Het wordt steeds moeilijker om op te vallen in de SERP, oftewel de resultatenpagina in Google.

Dit komt omdat de organische (niet-betaalde) zoekresultaten ondergesneeuwd worden door ‘SERP Features’.

Denk hierbij aan:

  • Reviews
  • Advertenties
  • Afbeeldingen of video’s
  • Producten
  • Muziek en podcasts
  • Google Passage Ranking
  • Lokale diensten

Het is hierdoor belangrijk om op te vallen in de organische zoekresultaten.

Dit kun je doen door:

  • Een belangrijk zoekwoord in je URL op te nemen;
  • De meta title en meta description handmatig aan te passen. Speel bijvoorbeeld in op gevoel en emotie;
  • Content te markeren door structured data toe te voegen. Denk hierbij aan een recept, podcast of beoordeling;
  • Visuele content te plaatsen, zoals video en foto.

8. Conclusie

Na het lezen van deze gids kun je concluderen dat je zoekmachine optimalisatie (SEO) niet zomaar even doet.

Dit komt omdat zoekmachine optimalisatie uit verschillende pijlers en soorten bestaat. Iedere soort heeft weer een ander doel, waardoor je goed moet kijken welke soort bij jouw SEO strategie past.

Toch versterken de verschillende soorten SEO elkaar ook.

Zo kan content optimalisatie en het gebruik van de juiste zoekwoorden ervoor zorgen dat je bij je doelgroep onder de aandacht wordt gebracht. Maar afhankelijk van je doelgroep zul je ook aan de slag moeten met lokale, regionale of internationale SEO.

En daar is ook weer veel technische SEO voor nodig, zoals structured data en een juiste URL-structuur.

Tevens wordt zoekmachine optimalisatie constant veranderd.

Daarom moeten we rekening houden met de trends en ontwikkelingen op SEO gebied.

Zo is het handig om nu al Core Web Vitals te integreren en je content te optimaliseren om in aanmerking te komen voor Google Passage Ranking.

Alleen door mee te gaan in de trends, blijf je een plek behouden op de eerste pagina van de SERP.

Nu zijn we benieuwd naar jouw kijk op zoekmachine optimalisatie. Met welk doel wil jij SEO gebruiken, en welke vorm van zoekmachine optimalisatie past daar het beste bij?

Laat het ons weten door op deze gids te reageren! Wij als online marketingbureau kunnen je ook helpen met je zoekmachine-optimalisatie!

Advies over jouw SEO-strategie?

  • Een gratis analyse t.w.v. 4 tot 6 uur werk
  • Heldere SEO-strategie op maat
  • 87% van de bedrijven die we analyseren loopt omzet mis
Vraag een gratis analyse aan